Gå til innhold

Greide å gå over nybeiset terrasse - kan den reddes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Terrassen ble beiset med to lag i går kveld, og i morges greide jeg å være så idiot at jeg tok med meg bikkja og gikk ut her. Resultatet er skomerker, potemerker og en fortvilet samboer - og en stk skomerkelager som helst bare vil finne et hull å synke ned i. Kan dette reddes, eller må hele jobben gjøres på nytt? 
Legger ved bilde av både type beis og noe av merkene. Hjelp. 😭

Anonymkode: e9074...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Virker ikke som den har tørket i det hele tatt egentlig, man kan gni vekk beisen med fingrene siden det regner - og dette er en beis som visstnok skulle tåle regn en time etter legging. Ble det for seint i går med tanke på luftfuktighet tro? Var vel ferdig rundt 2130 eller noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har nok ikke tørket pga duggfall.  August er den verste måneden for å male. Da må man male på formiddagen skal det ha en sjanse å få noe som helst tørt. 

Anonymkode: f52bd...fea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan reddes'ish. Treverket ser tørt ut, og vil nok trekke til seg mer beis. Litt ettersom hvordan solforholdene er så bør dere beise etter at sola har tørket opp treverket etter natta. Og det bør være noen timer før kveld og dugg kommer.

Her så hadde jeg tatt grønnsåpevann og kostet over verandaen for å fjerne seig beis. For så la det tørke noen dager og gå på med et lag til med beis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Terrassen ble beiset med to lag i går kveld,

Hvor lang tid fikk beisen på å tørke før du beiset det andre laget?

Anonymkode: e388f...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor lang tid fikk beisen på å tørke før du beiset det andre laget?

En times tid kanskje, så ikke mye. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ze.Xhx skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan reddes'ish. Treverket ser tørt ut, og vil nok trekke til seg mer beis. Litt ettersom hvordan solforholdene er så bør dere beise etter at sola har tørket opp treverket etter natta. Og det bør være noen timer før kveld og dugg kommer.

Her så hadde jeg tatt grønnsåpevann og kostet over verandaen for å fjerne seig beis. For så la det tørke noen dager og gå på med et lag til med beis.

Treverket er veldig tørt og sugde til seg masse beis ved første lag i går. 

Utfordringen hos oss med tanke på sol er at vi nesten kun har kveldssol, og det er kanskje ikke helt heldig å beise i, sånn som jeg har forstått det på samboer? Men helt sikkert bedre enn å vente til etter den er borte på grunn av fuktigheten? 🙈

Har fått tips om å la alt tørke skikkelig og deretter gå over med 120 sandpapir på de panelene som er tråkket på, for så å legge nytt/nye, tynne lag. På vei dit vi kjøpte beisen for å høre med de nå også, men grønnsåpevann er sikkert ikke dumt det heller. Men vil den ta alt da, kanskje? Kan det bli greit med fremgangsmåten med å pusse og deretter legge tynn(e) lag med beis igjen? 

Selvfølgelig pissregner det her nå, enda det var meldt sol i dag. Det er også litt dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Treverket er veldig tørt og sugde til seg masse beis ved første lag i går. 

Utfordringen hos oss med tanke på sol er at vi nesten kun har kveldssol, og det er kanskje ikke helt heldig å beise i, sånn som jeg har forstått det på samboer? Men helt sikkert bedre enn å vente til etter den er borte på grunn av fuktigheten? 🙈

Har fått tips om å la alt tørke skikkelig og deretter gå over med 120 sandpapir på de panelene som er tråkket på, for så å legge nytt/nye, tynne lag. På vei dit vi kjøpte beisen for å høre med de nå også, men grønnsåpevann er sikkert ikke dumt det heller. Men vil den ta alt da, kanskje? Kan det bli greit med fremgangsmåten med å pusse og deretter legge tynn(e) lag med beis igjen? 

Selvfølgelig pissregner det her nå, enda det var meldt sol i dag. Det er også litt dritt.

Været i Norge er noe dritt... 🙂

Grønnsåpevann tar seig beis, men vil ikke fjerne fotmerkene i noe særlig stor grad tror jeg. Poenget her er å gjøre treverket klart for en runde to med beis. Min erfaring er at beisen blir seig hvis den tørker i fuktig miljø, og hvis du beiser på nytt blir det gjerne bare verre.

Nå skal jeg ikke si at sandpapir er en dum ide, men jeg tror dere vil slite med å legge tynne lag med beis. Det som mulig vil fungere er å bruke sandpapir på fotmerkene, vaske hele verandaen og så å beise et strøk nummer 2. Men muligens også vente til våren med å gjøre dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men disse beistypene det står kun ett strøk på blir vel seige og klissete om du tar to strøk? Jeg fikk hvertfall beskjed om at man måtte fjerne med beisfjerner om det ikke ble vellykket etter første strøk. Og tror en time mellom er for kort tid uansett beis. 

Anonymkode: 55854...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Været i Norge er noe dritt... 🙂

Grønnsåpevann tar seig beis, men vil ikke fjerne fotmerkene i noe særlig stor grad tror jeg. Poenget her er å gjøre treverket klart for en runde to med beis. Min erfaring er at beisen blir seig hvis den tørker i fuktig miljø, og hvis du beiser på nytt blir det gjerne bare verre.

Nå skal jeg ikke si at sandpapir er en dum ide, men jeg tror dere vil slite med å legge tynne lag med beis. Det som mulig vil fungere er å bruke sandpapir på fotmerkene, vaske hele verandaen og så å beise et strøk nummer 2. Men muligens også vente til våren med å gjøre dette.

Hehe ja, det kan jeg så avgjort skrive under på. 🙄

Snakket med de som solgte beisen nå, og de mener hele terrassen bør renses for beis før man evt prøver igjen.. Fader, altså - at det er mulig å bli så forbanna dum. 🤦🏼‍♀️
Mulig det hadde blitt sånn uansett siden vi ikke ventet lenge nok mellom vask og beising (ventet bare en dag og det så jo helt tørt ut, men han jeg snakket med nå mente at man burde vente minst 3 dager), men uansett var det jo jeg som presterte å lage merker mindre enn 12 timer etter siste påføring.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har fått tips om å la alt tørke skikkelig og deretter gå over med 120 sandpapir på de panelene som er tråkket på, for så å legge nytt/nye, tynne lag.

Det er vel verdt å prøve? Hva om du prøver dette på en av de plankene som ble tråkket på?

Hvordan er de plankene som ikke ble tråkket på? Virker beisen klissete, eller har den blitt tørr slik den skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakket med de som solgte beisen nå, og de mener hele terrassen bør renses for beis før man evt prøver igjen.. Fader, altså - at det er mulig å bli så forbanna dum. 🤦🏼‍♀️
Mulig det hadde blitt sånn uansett siden vi ikke ventet lenge nok mellom vask og beising (ventet bare en dag og det så jo helt tørt ut, men han jeg snakket med nå mente at man burde vente minst 3 dager), men uansett var det jo jeg som presterte å lage merker mindre enn 12 timer etter siste påføring.. 

Hvis de ikke sa dette for å få solgt enda flere produkter da. Se mitt forrige svar. Hvis de plankene uten fotspor ser ut til å være i orden (dvs at beisen har tørket og beisen har den konsistensen som den skal ha i tørket tilstand).  Jeg ville forsøkt det du skrev om å pusse med fint sandpapir på en av de plankene som har fotspor og deretter beise tynne lag på den planken ( kun på en av plankene først for å sjekke hvordan det blir før du eventuelt gjør det samme på alle fotsporplankene).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Personlig tror jeg at problemet er en kombinasjon av følgende:

• Litt fukt i treverket ved beising.
  • 2 strøk samme dag.
  • Dugg.

Jeg har gjort det samme selv, og det tok faktisk flere dager før treverket var skikkelig tørt. Og det hadde en slags seig hinne på toppen. Det er derfor jeg foreslår vasking. Og det er jo faktisk det samme som butikken sier også.

Så alt i alt så tror jeg det hadde blitt fotmerker uansett om du hadde ventet med å gå ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis de ikke sa dette for å få solgt enda flere produkter da. Se mitt forrige svar. Hvis de plankene uten fotspor ser ut til å være i orden (dvs at beisen har tørket og beisen har den konsistensen som den skal ha i tørket tilstand).  Jeg ville forsøkt det du skrev om å pusse med fint sandpapir på en av de plankene som har fotspor og deretter beise tynne lag på den planken ( kun på en av plankene først for å sjekke hvordan det blir før du eventuelt gjør det samme på alle fotsporplankene).

Jo, det kan vel faktisk være tilfelle det også,  det tenkte jeg ikke på. Takk. 

Det er fortsatt mindre enn tolv timer siden forrige strøk, og regnet som kom i morges har nok gjort sitt det også. Var ute barfot i morges for å slippe ut den firbeinte og da føltes den litt klissete, men ble ikke merker av de bare føttene mine. Kan kanskje se det litt an utover dagen eller i morgen - om det tørker fint og ikke føles klissete kan det jo absolutt være en tanke å forsøke med sandpapir og litt ny beis, forsiktig med pensel. Har absolutt ingenting å tape på det sånn sett, alternativet er jo å fjerne alt og prøve igjen neste år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Personlig tror jeg at problemet er en kombinasjon av følgende:

• Litt fukt i treverket ved beising.
  • 2 strøk samme dag.
  • Dugg.

Jeg har gjort det samme selv, og det tok faktisk flere dager før treverket var skikkelig tørt. Og det hadde en slags seig hinne på toppen. Det er derfor jeg foreslår vasking. Og det er jo faktisk det samme som butikken sier også.

Så alt i alt så tror jeg det hadde blitt fotmerker uansett om du hadde ventet med å gå ut.

En mager trøst, men det hjelper kanskje litt. 😅 Tror vi venter og ser litt om det tørker opp, har veldig lyst til å forsøke sandpapir og et tyyyyynt strøk med pensel før vi gir opp. Eventuelt vask. Må forhøre meg litt med samboer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er ikke at du gikk på terrassen, men at beisen ikke er påført korrekt (ventet ikke til treverket var tørt, beiset to lag i stedet for ett, for kort tid mellom lagene, pluss duggfall). Om det er samboer som er beisemester, så får han ta slett arbeid på egen kappe, og ikke bli sur på deg.

Anonymkode: 51390...4ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er rett ved terrassedøren?

Der har i alle fall jeg uansett en dørmatte. Så hadde vært så lat at jeg valgte den løsningen frem til det på nytt var behov for maling. Her er i alle fall plattingen så utsatt for regn og sol at det må skje hvert 3-4 år. 

Men mistenker også som flere andre at dere her har bommet i utgangspunktet, slik at hele jobben uansett må gjøres på nytt. 

Anonymkode: ed5ae...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men disse beistypene det står kun ett strøk på blir vel seige og klissete om du tar to strøk? Jeg fikk hvertfall beskjed om at man måtte fjerne med beisfjerner om det ikke ble vellykket etter første strøk. Og tror en time mellom er for kort tid uansett beis. 

Anonymkode: 55854...054

Jeg prøvde å beise to lag med en beis som bare kunne brukes på ett strøk, og beisen bare prellet av. Ble liksom bare liggende oppå.

Er ikke rart det ikke har tørket TS, om han beiset to strøk med den beisen der. 

Anonymkode: 9512f...2ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...