Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er psykotisk/har psykose, men vet det ikke selv. Hun har for flere år siden vært tungt deprimert og har alltid vært psykisk syk, uten å fått tilstrekkelig hjelp. Jeg er voksen og hjemme på ferie, og det har vært bare kaos og jeg er utslitt. Hun har slitt ut alle familiemedlemmer også, som ikke klarer å ha kontakt og hun skjønner ikke hvorfor. Jeg har prøvd å snakke fornuft til henne, men hun nekter å lytte og snakker bare usammenhengende, lager egne teorier, blir sint og frustrert, tror verden er imot henne osv osv. Leste om psykose og 90% av all informasjon stemmer med hvordan hun er nå. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, for hun trenger jo skikkelig psykisk hjelp. Mener hun burde legges inn, men aner ikke hva eller hvordan jeg skal gå fram. Som sagt hun hører ikke på fornuft og lager rare teorier om ting og vrir sannheten til helt syke ting. Hjelp!!

Anonymkode: fb26d...44f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kontakte legen hennes og rådføre deg? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Du må kontakte legen hennes og rådføre deg? 

Hvordan kan jeg vite hvem som er legen? Tror ikke det er lurt å spørre henne rett ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunelegen

Anonymkode: 2182a...aa8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan jeg vite hvem som er legen? Tror ikke det er lurt å spørre henne rett ut

Ok. Nei, tenkte kanskje du visste det. Men en annen foreslår kommunelegen. Håper du og ikke minst moren din får hjelp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen andre i familen vite hvem som er legen hennes?  Du kan også kontakte legevakten og be om råd. Håper du får hjelp med moren din. 

Har vært borti noe av det samme og det er fortvilende å ikke ane hva man skal gjøre eller hvordan man skaffer hjelp. 

Anonymkode: eb0a3...040

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare ringe noen og si at moren din snakker usammenhengende? Kan jo være det er noe annet en psykose, feks demens eller slag eller noe.

Anonymkode: 2fcbf...ce4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å bare ringe noen og si at moren din snakker usammenhengende? Kan jo være det er noe annet en psykose, feks demens eller slag eller noe.

Kanskje usammenhengende var feil ord å bruke. Hun klarer å lage fullstendige setninger, men det hun sier stemmer ikke med virkeligheten. Når jeg prøver å forklare noe fornuft til henne, responderer hun med rare utsagn og teorier om familien osv, og klarer ikke ha en «normal» samtale eller lytte til noe av det jeg sier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du overtale henne til å dra med deg til legen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kansje du kan alliere deg med folk som bryr seg om henne? feks hennes søsken. Ring til dem og si at du tror din mor har psykose og at du trenger hjelp til å hjelpe henne. 

og så kan du ringe hit 

116 123

Mental Helses telefon- og nettjeneste er for alle som trenger noen å snakke eller skrive med.

Døgnåpen tjeneste.

mentalhelse.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil hun ikke ha hjelp så er det vanskelig å få til før hun er til fare for seg selv eller andre desverre. Man må ville det selv. Hvis hun kan forklare seg noenlunde, og det ikke er noe åpenbart som giftige gasser eller rosa elefanter. Jeg ringte på naboen en gang når hun trodde huset var fullt av giftig gass og ikke kunne gå dit. 

Anonymkode: 81c92...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Tingen er at når venner og familie tar avstand og ikke konfronterer blir man forvirret fordi da ER de ikke lengre "med" på laget. De er så klart ikke MOT henne men de er ikke støttende i sykdommen heller. Heller ikke mot deg ts. Det er veldig feigt synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tingen er at når venner og familie tar avstand og ikke konfronterer blir man forvirret fordi da ER de ikke lengre "med" på laget. De er så klart ikke MOT henne men de er ikke støttende i sykdommen heller. Heller ikke mot deg ts. Det er veldig feigt synes jeg.

Hva er feigt? Skjønte ikke så mye av det du skrev...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min mor er psykotisk/har psykose, men vet det ikke selv. Hun har for flere år siden vært tungt deprimert og har alltid vært psykisk syk, uten å fått tilstrekkelig hjelp. Jeg er voksen og hjemme på ferie, og det har vært bare kaos og jeg er utslitt. Hun har slitt ut alle familiemedlemmer også, som ikke klarer å ha kontakt og hun skjønner ikke hvorfor. Jeg har prøvd å snakke fornuft til henne, men hun nekter å lytte og snakker bare usammenhengende, lager egne teorier, blir sint og frustrert, tror verden er imot henne osv osv. Leste om psykose og 90% av all informasjon stemmer med hvordan hun er nå. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, for hun trenger jo skikkelig psykisk hjelp. Mener hun burde legges inn, men aner ikke hva eller hvordan jeg skal gå fram. Som sagt hun hører ikke på fornuft og lager rare teorier om ting og vrir sannheten til helt syke ting. Hjelp!!

Du ringer lege/legevakt. Om du ikke er lege eller helsefaglig utdannet selv så kan du ikke med sikkerhet vite at det er psykose og ikke noe av de andre tilstandene som nevnes her i tråden.  Og om det er psykose, så mp hun selvfølgelig ivaretas av kyndige folk!!  Ring. Nå. Lykke til ❤️

Anonymkode: dfd65...98b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er feigt? Skjønte ikke så mye av det du skrev...

Det er feigt at voksne ikke støtter TS i å hjelpe moren. Har du lest hva hun skriver? de bare distanserer seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Har bestemt meg for å ringe legevakten, men vet ikke hva jeg skal si for å bli tatt seriøst? «Min mor er psykisk syk, hjelp»? Hva skal de så gjøre? Bor dessuten i en liten by, så vil ikke utlevere alt om henne uten å være sikker på at det vil være til nytte... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Har bestemt meg for å ringe legevakten, men vet ikke hva jeg skal si for å bli tatt seriøst? «Min mor er psykisk syk, hjelp»? Hva skal de så gjøre? Bor dessuten i en liten by, så vil ikke utlevere alt om henne uten å være sikker på at det vil være til nytte... 

De du ringer har taushetsplikt. 

Forklar at du ikke vet hvor du skal henvende deg, men forsøker legevakten. Fortell at du er alvorlig bekymret for et familiemedlem som oppfører seg slik og sånn. De vil mest sannsynlig kunne si noe om hvor du kan henvende deg dersom de er feil sted. 

Anonymkode: 2182a...aa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva ønsker du å få ut av det da, TS? Er det slik at hun er så virkelighetsfjern at hun ikke fungerer godt? mtp det daglige, gjøre rent, lage mat, osv. trenger hun å bli lagt inn slik at hun får i seg mat og får psykisk hjelp? eller kanskje bare du trenger noen å lufte det med  / snakke med? 

Om det er en liten by så kan det være at legevakten ikke er helt rette instansen ( jeg ringte selv legekontoret en gang da min mor var veldig rar i oppførselen og det endte opp med at de ringte henne og hun ble veldig sur på meg ) men dette var ikke en by, men en liten bygd, der alle kjente alle. og de som satt i resepsjonen som jeg snakket med, kjente da min mor og brøt taushetsplikten. 

kan jo være at det mental helse nummeret er bedre sånn i første omgang bare for å høre om de er enig i at du burde se om hun trenger å bli innlagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ønsker du å få ut av det da, TS? Er det slik at hun er så virkelighetsfjern at hun ikke fungerer godt? mtp det daglige, gjøre rent, lage mat, osv. trenger hun å bli lagt inn slik at hun får i seg mat og får psykisk hjelp? eller kanskje bare du trenger noen å lufte det med  / snakke med? 

Om det er en liten by så kan det være at legevakten ikke er helt rette instansen ( jeg ringte selv legekontoret en gang da min mor var veldig rar i oppførselen og det endte opp med at de ringte henne og hun ble veldig sur på meg ) men dette var ikke en by, men en liten bygd, der alle kjente alle. og de som satt i resepsjonen som jeg snakket med, kjente da min mor og brøt taushetsplikten. 

kan jo være at det mental helse nummeret er bedre sånn i første omgang bare for å høre om de er enig i at du burde se om hun trenger å bli innlagt.

Hun sover ikke, spiser lite, tankekaos, opphengt i div tema, klarer ikke holde orden i hverdagen, stresser, vansker med å holde og følge med på en normal samtale, dårlig konsentrasjon osv. Klarer ikke slå seg til ro, nå mener hun plutselig å flytte fast inn i en bobil. Klager over lite selvverd osv, men at det er andres feil. Klager om alt og alle i livet. Dikter opp historier om familien som hun forteller til alle og en hver. Snakker om merkelige temaer jeg ikke aner hvor hun henter fra midt i en diskusjon. Ja det er utrolig mye jeg ikke får skrevet her, men hun har det virkelig ikke bra med seg selv og fungerer åpenbart ikke i hverdagen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...