Gjest Elpapi39 Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Jeg er gift på 6 året. men tenker av og på hvordan livet ville vært om man ble singel som 40 åring, uten særlig nettverk her jeg bor. da jeg bor ett sted kona har familie, men jeg eier ett småbruk 100 prosent alene, så jeg ville blitt boende her, å vi har barn på 2 år sammen. Noen som har erfaringer og gjerne vil dele? Hvordan var overgangen. Trivdes du som singel etter mange år som samboer/gift Var det lett og finne seg ny partner. Ble du lykkeligere etc? Hvordan er det og date/møte nye mennesker under covid? å hva har kona krav på om man skilles. Da småbruket ble kjøpt etter vi har søkt om seperasjon. Å jeg kjøpte det alene. Vi har ingen samboer kontrakt etc. Spør siden jeg vet ikke om jeg er 100 prosent lykkelig.
AprilLudgate Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Gift på 6 året er jo ikke så lenge om dere ikke var lenge sammen før. Hva har dere gjort for å bedre forholdet? Hva er det du ønsker i en eventuell ny partner eller med singellivet - om du skal tenke realistisk? 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Dersom du forventer å være 100% lykkelig i et forhold, så burde du kanskje gå noen runder med deg selv. Hva er lykke? Hvilket ansvar har de rundt deg og hva med deg selv? Dersom du ikke er lykkelig med kona di, kommer en annen dame til å gjøre deg lykkelig? Anonymkode: fe530...6e7 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 Elpapi39 skrev (21 minutter siden): Jeg er gift på 6 året. men tenker av og på hvordan livet ville vært om man ble singel som 40 åring, uten særlig nettverk her jeg bor. ...jeg eier ett småbruk 100 prosent alene... hva har kona krav på om man skilles. Da småbruket ble kjøpt etter vi har søkt om seperasjon. Å jeg kjøpte det alene. Vi har ingen samboer kontrakt etc. Hæ? Er dere sammen eller ikke? Gift eller separert? Anonymkode: 42d43...e81 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Du tenker av og til på hvordan det vil være å bli singel som 40-åring? Men dere er separert? Da er du jo singel allerede og har vel gjort det noen erfaringer? Anonymkode: 8e91f...9fc
Gjest Elpapi39 Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du tenker av og til på hvordan det vil være å bli singel som 40-åring? Men dere er separert? Da er du jo singel allerede og har vel gjort det noen erfaringer? Anonymkode: 8e91f...9fc Separert pga økonomi. Bor jo sammen enda. Er ikke skilt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Elpapi39 skrev (37 minutter siden): Jeg er gift på 6 året. men tenker av og på hvordan livet ville vært om man ble singel som 40 åring, uten særlig nettverk her jeg bor. da jeg bor ett sted kona har familie, men jeg eier ett småbruk 100 prosent alene, så jeg ville blitt boende her, å vi har barn på 2 år sammen. Noen som har erfaringer og gjerne vil dele? Hvordan var overgangen. Trivdes du som singel etter mange år som samboer/gift Var det lett og finne seg ny partner. Ble du lykkeligere etc? Hvordan er det og date/møte nye mennesker under covid? å hva har kona krav på om man skilles. Da småbruket ble kjøpt etter vi har søkt om seperasjon. Å jeg kjøpte det alene. Vi har ingen samboer kontrakt etc. Spør siden jeg vet ikke om jeg er 100 prosent lykkelig. Hvor mange prosent lykkelig ER du da? og hva vil kona di? Om du har gård så er du vel ganske opptatt på dagen, og vil da bli helgepappa. Kommer du til å ha kontakt med hennes familie eller vil de bare ha kontakt med henne? Det kan bli litt ensomt. Høres ut som kona di har gått i kvinnefellen og ikke vil ha krav på noe, men at hun kanskje vil ha barnet mest pga din krevende jobb med gården og at du dermed må betale en del barnebidrag. Jeg er 39 og ble singel som 37 åring. Jeg har datet mye og slet egentlig med å finne noen. Jeg vet jo ikke hvor du bor og hva slags krav du har, men om du har godt humør og er i god form og ønsker å vie masse tid til et forhold, så er det jo muligheter. Men tror ikke det er så mange damer som vil bli gårdskone / ikke eie. De fleste vil nok kjøpe seg inn. Anonymkode: fd1c6...c85
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 Gresset er sjeldent grønnere på andre siden, det er grønnere der man vanner og gjødsler. Man må jobbe for å holde et forhold bra. I tillegg har ikke dere vært sammen så lenge virker det som, siden dere bare han vært gift i 6 år og har et så lite barn. Har dere prøvd parterapi? For å svare deg litt enklet, jeg har vært alene i 6 år nå, fortsatt singel, men har hatt et kort forhold på de årene. Så nei, det er ikke nødvednigvis lett å finne noen ny. Men nå er jeg også kresen på hvem jeg vil slippe inn i livet mitt, jeg er ikke en som blir sammen med noen bare for å slippe å være alene. Noen finner ny partner med det samme. Noen av disse blir varige, andre ser ut til å bytte partner hvert 4-5 år... Har du hatt lett for å finne partnere tidligere? Det er ikke blitt enklere enn når du var yngre, det kan du ta som utgangspunkt. Nå har du feks barn å hensynta også. Dere er separert, men har ikke tatt økonomisk oppgjør? Det bør man gjøre når man separeres, ellers er man låst økonomisk helt til man er skilt. Sannsynligvis har da din eks krav på halve verdien av småbruket, siden dere er gift og har felles økonomi fortsatt, så lenge dere ikke har hatt oppgjør eller har annen økonomisk avtale. Men dette bør du sjekke med en advokat. Som gift har man helt andre rettigheter enn samboere om det ikke er annet som er avtalt, selv om hun ikke står som medeier. I utgangspunktet deler man alt på 2, med mindre noen har fått arv som er en av de få tingene man kan holde utenfor oppgjør. Men om det er mer lån enn verdi i det småbruket så vil det jo ikke slå ut stort. Men om du feks har gått inn med egenkapital der, så har hun krav på 50% av denne sannsynligvis. Om dere venter med oppgjøret og du i mellomtiden gjør arbid på småbruket som får dette til å stige i verdi, vil hun også ha krav på halvparten av verdistigningen. Forstår du hvor økonomisk ugunstig det der vil bli for deg? Enten må dere ha som utgangspunkt at dere skal jobbe for å finne sammen igjen, og fortsatt da ta økonomiske valg i fellesskap med tanke på dette, ellers må dere ta økonomisk oppgjør slik at dere begge er fristilte til å leve som dere selv ønsker. Anonymkode: 1825f...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Gresset er sjeldent grønnere på andre siden, det er grønnere der man vanner og gjødsler. Man må jobbe for å holde et forhold bra. I tillegg har ikke dere vært sammen så lenge virker det som, siden dere bare han vært gift i 6 år og har et så lite barn. Har dere prøvd parterapi? For å svare deg litt enklet, jeg har vært alene i 6 år nå, fortsatt singel, men har hatt et kort forhold på de årene. Så nei, det er ikke nødvednigvis lett å finne noen ny. Men nå er jeg også kresen på hvem jeg vil slippe inn i livet mitt, jeg er ikke en som blir sammen med noen bare for å slippe å være alene. Noen finner ny partner med det samme. Noen av disse blir varige, andre ser ut til å bytte partner hvert 4-5 år... Har du hatt lett for å finne partnere tidligere? Det er ikke blitt enklere enn når du var yngre, det kan du ta som utgangspunkt. Nå har du feks barn å hensynta også. Dere er separert, men har ikke tatt økonomisk oppgjør? Det bør man gjøre når man separeres, ellers er man låst økonomisk helt til man er skilt. Sannsynligvis har da din eks krav på halve verdien av småbruket, siden dere er gift og har felles økonomi fortsatt, så lenge dere ikke har hatt oppgjør eller har annen økonomisk avtale. Men dette bør du sjekke med en advokat. Som gift har man helt andre rettigheter enn samboere om det ikke er annet som er avtalt, selv om hun ikke står som medeier. I utgangspunktet deler man alt på 2, med mindre noen har fått arv som er en av de få tingene man kan holde utenfor oppgjør. Men om det er mer lån enn verdi i det småbruket så vil det jo ikke slå ut stort. Men om du feks har gått inn med egenkapital der, så har hun krav på 50% av denne sannsynligvis. Om dere venter med oppgjøret og du i mellomtiden gjør arbid på småbruket som får dette til å stige i verdi, vil hun også ha krav på halvparten av verdistigningen. Forstår du hvor økonomisk ugunstig det der vil bli for deg? Enten må dere ha som utgangspunkt at dere skal jobbe for å finne sammen igjen, og fortsatt da ta økonomiske valg i fellesskap med tanke på dette, ellers må dere ta økonomisk oppgjør slik at dere begge er fristilte til å leve som dere selv ønsker. Anonymkode: 1825f...a7c Han sier at han har kjøpt småbruket selv. Da står han som hjemmelshaver og da har ikke hun rett til verken 50% av ek eller verdistigning. Hvorfor sprer du viss vass? Ellers vil jeg anbefale ts å gjøre en innsats for å få til ekteskapet. Det er ikke bedre å være singel. Anonymkode: df739...4f7
Antiviruset Skrevet 6. august 2021 #10 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han sier at han har kjøpt småbruket selv. Da står han som hjemmelshaver og da har ikke hun rett til verken 50% av ek eller verdistigning. Hvorfor sprer du viss vass? Dette er i alle fall viss vas Det kommer helt an på når det ble kjøpt, hva penger han brukte det er en juridisk sak som må avklares. Om jeg kjøper en bil etter at vi er gift for felles penger og den står registrert på meg så betyr ikke dette at kona ikke får noe som helst av denne verdien. Alt avhenger da av skjevdeling som kan hevdes, altså verdier man hadde med seg inn i ekteskapet. Stod begge på null da ekteskapet ble inngått så skal i prinsippet alt deles 50/50 når ekteskapet opphører. Så dette blir advokatmat garantert! 1
Trolltunge Skrevet 6. august 2021 #11 Skrevet 6. august 2021 Hvis målet er å bli 100 % lykkelig vil du nok slite. Som samboer/gift og som singel. Man blir ikke det, annet enn i små fine øyeblikk. Å være jevnt over tilfreds er toppen av lykke man kan forvente av livet. Tilfredse mennesker er lykkelige. Er du ulykkelig i forholdet skal det litt til å få det enda verre som singel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #12 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han sier at han har kjøpt småbruket selv. Da står han som hjemmelshaver og da har ikke hun rett til verken 50% av ek eller verdistigning. Hvorfor sprer du viss vass? Ellers vil jeg anbefale ts å gjøre en innsats for å få til ekteskapet. Det er ikke bedre å være singel. Anonymkode: df739...4f7 Skremmende hvor lite folk vet om hva det innebærer å være gift vs. å være samboer. Her bør du sjekke loven, så vil du se at det er du som snakker viss vass. Del 2 i ekteskapsloven. Les og lær. Anonymkode: 1825f...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå