Gå til innhold

Billig mat til dåp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det galskap?

Og nei, det er ikke "veldig vanlig", kan hende det er vanlig i din krets, men det er overhodet ikke vanlig hos oss.

Den som ber inn, står for maten og kostnadene det bringer med.

Anonymkode: 3f71a...f1a

Ok 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det er nær familie som er gjester kan dere jo invitere til kurgfest, om alle bidrar med litt hver får dere et langbord full av retter en kan forsyne seg av. Rimelig og greit. Kos dere med selskapet, og gratulerer med dåpsbarnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 1.57):

Først og fremst: jeg har aldri noen sinne hørt om 60 stykker i en dåp. Det er jo mer enn hva mange har i bryllup. Er du sikker på at alle disse må inviteres? Har du leid lokale? 

I dåp ber man gjerne bare foreldre og søsken med evt partnere og barn samt faddere (med partnere evt) hvis disse ikke er i familien. Hvordan kan dette bli 60 personer? 

Videre: det vanligste i dåp slik jeg kjenner det er ved koldtbord eller snitter. Det er mindre vanlig med varm mat siden det er tidlig på dagen, men i ditt tilfelle vil det jo helt klart være billigst og enklest med en gryterett. 

Anonymkode: d97a8...fe6

Vi har vært 50 når vi har hatt dåpsselskap. Rett og slett fordi den og den har skilt seg og fått ny partner + ekstra barn osv i tillegg til at det fra før er store familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
VOX skrev (3 minutter siden):

Siden det er nær familie som er gjester kan dere jo invitere til kurgfest, om alle bidrar med litt hver får dere et langbord full av retter en kan forsyne seg av. Rimelig og greit. Kos dere med selskapet, og gratulerer med dåpsbarnet.

Det var også lurt.

Du er student - alle vet du har dårlig råd. En rett er ikke noe problem å ta med. Få også noen til å bake 😊

Lurer på i hvilken kirke du får ha med deg såpass mange under korona? Må jo være rush av dåper nå, og da er det gjerne mange som døpes i hver gudstjeneste. Skal alle ha med 60 pluss de som vanligvis er på gudstjenesten blir det jo mange?

Anonymkode: e9f19...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ca 40 i begge barnas dåp 😊 til første laget vi biff stroganoff med kjøttboller laget av rullet kjøttdeig istenfor biff. Brukte Toro stroganoff mix. Tilbehør var ris og salat,

alle spiste rikelig og var mett og glad 😊

til andremann husker vi at vi var møkk lei av å trille ut kjøttboller 🤣 så da laget vi Toro tika Masala kyllinggryte 😊 nok engang en stor suksess

toro er gull ! Gå for toro

kaker bestilte vi fra bakeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, det var mange ja. Blir jo mer som et bryllup. Så det blir fort dyrt, uavhengig av hva du serverer

Hva med å servere en hjemmelaget suppe som varmmat? Blomkålsuppe (eller blomkål- og brokklisuppe) for eksempel. Server brød og smør ved siden av. Også har du snitter i tillegg. Billig loff, smør, majones. Ulike med karbonader og løk, lakereker, skinke, kokt egg og tomat og/eller skinkestek og surkål. Pynt med salat og grønnsaker.

image.png

Anonymkode: 3ffa8...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det spøkelset har jeg ingen ide om hvorfor ble med😅

Anonymkode: 3ffa8...151

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er så himmla mange er det innafor å kun invitere aller nærmeste familie, altså kun din og mannens søsken med barn å partnere og foreldrene deres og evt besteforeldre om dere har det. Det gjør vi i vår familie, nettopp pga av enorm familie! Ingen har blitt fornærmet ennda å jeg mistenker at resten av slekta bare er letta over at vi satt ned foten 😂

Om du alikevel ska invitete alle så er det faktisk innafor med kun kake å kaffe, brus å vann. Kan jo også slenge frem et fruktfat.

Men er mange gode vegetargryter som er veldig rimlige å lage. Bruker bønner, linser eller kikkertet i stedenfor kjøtt, masse gode grønnsaker å med masse godt krydder, hvitløk og chilly så får dere en herlig snaksbombe som egentlig ikke koster stort og som  metter godt 👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, har du arrangert selskap for så mange før?

Hvor skal festen holdes?

Finnes det kjøkken og kjølehjørne, store kjøleskap der?

Det er rene logistikkspørsmål jeg gjerne ville visst svaret på, før jeg evt anbefaler løsning på måten.

Å tilberede og koke gryterett/suppe/spaghetti til så mange mennesker er MYE jobb - det tar mange ganger mer tid enn å lage samme retter til 4 porsjoner.

Skal maten lages dagen før, så er du avhengig av mulighet til rask nedkjøling og oppbevaring av store gryter i kjølehjørne/kjøleskap. Det tar mye lengre tid å kjøle ned en stor gryte gryterett - og er en risiko for at maten blir sur over natten.

Å varme opp gryterett/suppe tar også lengre tid enn en skulle tro.

Har du noen som kan hjelpe til med å starte på maten mens dere er i kirken? Ellers risikerer du at lunsjen blir til middagstid.

Skal maten lages samme dag, trenger du igjen folk som kan hjelpe til og stå på kjøkkenet fra morgenen av.

Personlig ville jeg gått for kaldmat av ett eller annet slag.

Evt pølsefest, det går langt raskere å trekke opp. Tilbehør forberedes på forhånd.

Karbonadesmørbrød er også greit å lage. Varmes karbonader i langpanne får du mange raskt. Ferdigskåret brød, ertestuing, løk.

Ellers synes jeg ideen om kurvfest er veldig god - folk vet jo at du er student, og de fleste har lyst til å hjelpe til ved slike anledninger. :) 

Anonymkode: a3654...9cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er student, og skal invitere 60 pers. Da ville jeg ha gått for koldtbord, og bedt 10 av gjestene (de nærmeste) tatt med et fat hver. Kyllinglår, waldorfsalat, røykalaks, rundstykker, roastbiff osv. Noen kan sikkert bake kake også. Helt ok at noen hjelper deg. Ikke uvanlig til store fester på landsbygda. Regner med at du har leid et lokale til festen. 

Anonymkode: 8515d...c84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 30 pers i dåp til barnet vårt. Vi serverte hjortegryte med ris å så laga vi til ett lite koldtbord som alternativ til dei som ikke ville ha gryte. Kjøpte inn mye firstprice varer som kyllingvinger, karbonader, røkt laks, egg, spekemat og potetsalat. Vi var heldig som hadde familie som tok med seg salat, focaccia og div frukt i tillegg til kaker. Det går ann å spørre gjester om de kan bidra litt. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 1.46):

Er student. 
skal ha dåpsfest for babyen min og vi har veldig stor familie og blir rundt 60stk med bare de nærmeste.  Tenker det blir litt stusselig med bare kake og kaffe? Det er vel vanlig med varmmat også til dåp?

Har noen alternativ til varmrett, men trenger tips til hva som kan gjøres billigst. 

1. lapskaus liker de fleste, men røkt svineknoke kan bli veldig dyrt om jeg skal lage lapskaus til 60 stykker, pluss at det vil ta helt enormt med tid. 

2. Thai chicken red curry-gryte. Gryte laget av red curry, fløte, kokosmelk, løk, kylling, gulrot, minimais, bambusskudd, paprika, brokkoli. 

3. Gryterett som mexicansk gryte med salat, loff, tortillachips

4. En eller annen høstgryte hvor man kan bruke mye grønnsaker som fyller, slik som kål, gulrot, potet, noe kjøtt?

Anonymkode: 1406c...e0e

Er det virkelig noen som har dåpsfest med 60 stk? Ligner et bryllup heller 😅

Anonymkode: 9d099...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
avent skrev (8 timer siden):

Når dere er så himmla mange er det innafor å kun invitere aller nærmeste familie, altså kun din og mannens søsken med barn å partnere og foreldrene deres og evt besteforeldre om dere har det. Det gjør vi i vår familie, nettopp pga av enorm familie! Ingen har blitt fornærmet ennda å jeg mistenker at resten av slekta bare er letta over at vi satt ned foten 😂

Om du alikevel ska invitete alle så er det faktisk innafor med kun kake å kaffe, brus å vann. Kan jo også slenge frem et fruktfat.

Men er mange gode vegetargryter som er veldig rimlige å lage. Bruker bønner, linser eller kikkertet i stedenfor kjøtt, masse gode grønnsaker å med masse godt krydder, hvitløk og chilly så får dere en herlig snaksbombe som egentlig ikke koster stort og som  metter godt 👌

Ja det er de vi ber og ender opp rundt 60. Våre søsken med partnere, faddere og barnets besteforeldre og oldeforeldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-8-6 den 1.46):

Er student. 
skal ha dåpsfest for babyen min og vi har veldig stor familie og blir rundt 60stk med bare de nærmeste.  Tenker det blir litt stusselig med bare kake og kaffe? Det er vel vanlig med varmmat også til dåp?

Har noen alternativ til varmrett, men trenger tips til hva som kan gjøres billigst. 

1. lapskaus liker de fleste, men røkt svineknoke kan bli veldig dyrt om jeg skal lage lapskaus til 60 stykker, pluss at det vil ta helt enormt med tid. 

2. Thai chicken red curry-gryte. Gryte laget av red curry, fløte, kokosmelk, løk, kylling, gulrot, minimais, bambusskudd, paprika, brokkoli. 

3. Gryterett som mexicansk gryte med salat, loff, tortillachips

4. En eller annen høstgryte hvor man kan bruke mye grønnsaker som fyller, slik som kål, gulrot, potet, noe kjøtt?

i mitt bryllup hadde vi fårikål (og nå som vi nærmer oss september så er jo fårikålens dag og ofte tilbud).

Anonymkode: 9b631...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

60 stk? Det er jo nok til et bryllup. Du må kutte, du kan ikke lage mat til 60 stk til en dåp.

Kutt fettere og kusiner, tanter og onkler. Kun dere, foreldre, besteforeldre, og søsken. Da tenker jeg dere er nede i under 20 selv med skilte foreldre og mange søsken med partner.

Anonymkode: 3d6cd...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

i mitt bryllup hadde vi fårikål (og nå som vi nærmer oss september så er jo fårikålens dag og ofte tilbud).

Til 60 stykker? Og hva med barna? 

Jeg er enig med dem som har foreslått pølser. jeg foreslo chili sin carne tidligere i tråden, men selv om det er billig vil det ta enormt med tid å lage, og så er det logistikken med kjøling over natten og oppvarming. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan ts skal huse 60 stykker med 1 meters avstand mellom kohorter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

60 stk? Det er jo nok til et bryllup. Du må kutte, du kan ikke lage mat til 60 stk til en dåp.

Kutt fettere og kusiner, tanter og onkler. Kun dere, foreldre, besteforeldre, og søsken. Da tenker jeg dere er nede i under 20 selv med skilte foreldre og mange søsken med partner.

Anonymkode: 3d6cd...3ab

LESER folk det ts skriver før de svarer? Hun og mannen er tydeligvis vokst opp i familier uten prevensjon og har en haug med søsken hver, alle har partner og de flest har barn. Så det altså dåpsbarnets tanter, onkler og søskenbarn ts snakker om, ikke dine egne. 

Anonymkode: 4d6c1...35e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare jeg som synes det er griskt å spekulere i hva som er billigst og simplest å lage til gjester som er forventet å hoste opp dyre gaver?

Anonymkode: bc8d0...721

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Til 60 stykker? Og hva med barna? 

Jeg er enig med dem som har foreslått pølser. jeg foreslo chili sin carne tidligere i tråden, men selv om det er billig vil det ta enormt med tid å lage, og så er det logistikken med kjøling over natten og oppvarming. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan ts skal huse 60 stykker med 1 meters avstand mellom kohorter. 

Alle gjestene spiste fårikål hos oss og 1/3 av gjestene var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...