Gå til innhold

Billig mat til dåp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har alt for liten kjele. Det du trenger er en "bedehuskjele". De er svindyre, men let etter dem på brukthandler da kan du få dem veldig billig. Ellers er det en veldig vanlig ting å låne.

Anonymkode: 86d18...25e

Takk for tipset, men jeg har ingen planer om å lage mat til 60 personer 😊

Anonymkode: fe973...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risotto blir nok helt klart det billigste og enkleste med så mange mennesker. Server brød til, det holder. Vet ikke om det er vanlig, men de fleste jeg kjenner liker brød til "gryteretter" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i flere dåpsfester, og i min familie og krets er det helt vanlig å ve alle, og venner. Selv om noe var skikk og bruk for lenge siden, så har ikke det nødvendigvis noe å si lenger. Ting forandrer seg, og det er virkelig ikke noe vits å prøve å lekse opp ts i skikk og bruk fra 18-pilogbue.

Anonymkode: 3f71a...f1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke selv så vant til varmmat i dåp da det gjerne serveres i lunsjtider, men her hadde jeg gått for lapskaus eller betasuppe med godt brød og smør til. Jeg har laget mye mat til store mengder folk (opp mot 100 på kurs og samlinger) og det er fullt gjennomførbart, men det tar mye lenger tid enn du tror og det kan også være krevende å beregne rett mengde mat til så mange. Bare det å varme opp en stor gryte tar uendelig mye lenger tid enn en 10 liters kjele til familien, det er tungt å røre og tungt å løfte. Du sier ikke noe om hvor du skal ha dåpen. Har du leid lokale med f.eks dampovn kan det gå greit å varme opp mat til 60 pers, ellers kommer det til å ta mye tid, du bør uansett får hjelp av noen på kjøkkenet så maten er klar når dere kommer fra kirken. Helt ærlig tenker jeg det letteste er å bestille catering, mange selskap har mulighet for lapskaus uten at det koster skjorten, og da kan det komme varm til dere og bare settes på bordet. Du kan også gå en helt annen retning og rett og slett lage hot dogs, ikke så fancy men veldig enkelt og lett, noe alle spiser og helt greit formiddagsmat. Ikke koster det mye heller, så kan du ha et godt utvalg i tilbehør. Evt få tak i en stor grill, kjøp et stort utvalg i ulike typer pølser og grill hot dogsene i steden for. 

Når det gjelder antallet er det veldig mange, og sånn kan det bli med stor familie. Men helt ærlig hadde jeg da valgt faddere blandt dine eller hans søsken/svigersøsken, så får dere redusert antall inviterte dersom fadderne du oppgir f.eks er venner. Og husk at det kommer en konfirmasjon der fremme et sted som garantert er dyrere enn dåpen, og da er det greit å ha redusert antallet som trenger invitasjon på forhånd. Høres kanskje kynisk ut, men sånn er det. 

Anonymkode: 4d6c1...35e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (5 timer siden):

Jeg var i konfirmasjon for et par år siden og fikk servert trøndersodd. Jeg syntes det var litt tarvelig med en jeg hørt hva vi skulle spise fordi jeg kun har smakt den fra hermetikkboks.

Dette var ikke samme som den boksen. Dette var noe de kjøpte på sånn stort spann også kokte de poteter og gulrøtter ved siden av. Det var også godt flatbrød med smør ved siden av så jeg ble positivt overrasket.

Sodd er min mening kjipe greier uansett hvilket spann du serverer fra. Min mor kjøper det hver gang jeg er hjemme Trøndelag og jeg får meg ikke til å si at jeg synes det ikke er  noe særlig. Jeg lurer  alltid på hva de grå, rare kjøttbollene i sodd egentlig inneholder. Jeg vil nok innerst inne  helst ikke  vite.  Det var en gang eksklusive greier,  men nå får du det for 50 kroner literen på coop. Hvis du skal servere sodd i konfirmasjon er hjemmelaget kjøttsuppe på kraft og med ferske grønnsaker langt å foretrekke 

Anonymkode: 7f6b5...631

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sodd er min mening kjipe greier uansett hvilket spann du serverer fra. Min mor kjøper det hver gang jeg er hjemme Trøndelag og jeg får meg ikke til å si at jeg synes det ikke er  noe særlig. Jeg lurer  alltid på hva de grå, rare kjøttbollene i sodd egentlig inneholder. Jeg vil nok innerst inne  helst ikke  vite.  Det var en gang eksklusive greier,  men nå får du det for 50 kroner literen på coop. Hvis du skal servere sodd i konfirmasjon er hjemmelaget kjøttsuppe på kraft og med ferske grønnsaker langt å foretrekke 

Her får du vite det, selv om du ikke vil:

Sitat

Kjøttboller: fåre- og storfekjøtt, helmelk, fløte, potetmel, salt og muskat. Kjøttandel: 31%.

https://www.inderoysodd.no/produkter/inderøysodd

Det er dessuten nøyaktig like eksklusivt/lite eksklusivt som det alltid har vært, for oppskriften har vært helt uendret siden starten.

Endret av Lafamiglia
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er student. 
skal ha dåpsfest for babyen min og vi har veldig stor familie og blir rundt 60stk med bare de nærmeste.  Tenker det blir litt stusselig med bare kake og kaffe? Det er vel vanlig med varmmat også til dåp?

Har noen alternativ til varmrett, men trenger tips til hva som kan gjøres billigst. 

1. lapskaus liker de fleste, men røkt svineknoke kan bli veldig dyrt om jeg skal lage lapskaus til 60 stykker, pluss at det vil ta helt enormt med tid. 

2. Thai chicken red curry-gryte. Gryte laget av red curry, fløte, kokosmelk, løk, kylling, gulrot, minimais, bambusskudd, paprika, brokkoli. 

3. Gryterett som mexicansk gryte med salat, loff, tortillachips

4. En eller annen høstgryte hvor man kan bruke mye grønnsaker som fyller, slik som kål, gulrot, potet, noe kjøtt?

Anonymkode: 1406c...e0e

Vet du TS, vi hadde 40 stk i barndåp til min første. vi inviterte i utgangspunktet kun til kaffe og kaker for å holde antallet gjester høyst istedet. men så bestemte vi oss noen dager før dåpen, at vi gikk for full pølsefest. og det ble KJEMPE VELLYKKET!! det ble skikkelig barnevennlig og gøy og uhøytidelig. så vellykket at tanta mi bestemte seg for å gjøre det samme når hun fylte 70 året etter. da vi fikk 2 mann, gjentok vi tradisjonen- enda økonomi og andre forhold kunne gjort at vi gjorde mer ut av det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sodd 😊 det hadde vi. Evt koldtbord hvor familie kan bidra? 

Anonymkode: ba028...1fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er student. Alle vet du har lite penger. 

Inviter enten på kaffe og kaker (og få familien til å bidra å bake!, er alltid folk i familien som gladelig baker ei kake). Eller gjør som den over, inviter på pølsefest. Det er ikke dumt. 

Det viktigste er at folk vet hva de kommer til, skriv kaffe og kaker, eller pølsefest, eller noe sånt i invitasjonen slik at alle vet hvor mye mat de skal trykke i ungene sine før selskapet.  😊

Anonymkode: c1d28...0df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips! Tror jeg har funnet noe som blir rimelig og samtidig smaker godt. 

Til voksne: Suppe og loff:

lapskausblanding, ekstra potet, løk, kål, gulrot, buljong, røkte kjøttpølser og grytekjøttboller

Til barna: En spaghetti/pastagryte:

Spaghetti, pølser, hermetiserte tomater, buljong, gulrot, løk, hvitløkskrydder, oregano, salt, pepper, fløte. 

Begge kan serveres med loff og smør til. 

Anonymkode: 1406c...e0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med koldtbord? Kanskje noen i den store familien kan bidra med å lage? Så kan du ha en varmrett i tilegg og pølser til barna,så blir det ikke så mye. Mat blir nok dyrt uansett til 60 stk. Ellers tror jeg bare jeg hadde servert kaffe og kaker. Da blir brus den store utgiften,dyrt nok det til 60 mennesker.

Anonymkode: 7bac4...735

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Først og fremst: jeg har aldri noen sinne hørt om 60 stykker i en dåp. Det er jo mer enn hva mange har i bryllup. Er du sikker på at alle disse må inviteres? Har du leid lokale? 

I dåp ber man gjerne bare foreldre og søsken med evt partnere og barn samt faddere (med partnere evt) hvis disse ikke er i familien. Hvordan kan dette bli 60 personer? 

Videre: det vanligste i dåp slik jeg kjenner det er ved koldtbord eller snitter. Det er mindre vanlig med varm mat siden det er tidlig på dagen, men i ditt tilfelle vil det jo helt klart være billigst og enklest med en gryterett. 

Anonymkode: d97a8...fe6

Hvorfor føler du at du må svare på noe annet enn det som blit spurt..

Anonymkode: 5b289...714

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer  alltid på hva de grå, rare kjøttbollene i sodd egentlig inneholder. Jeg vil nok innerst inne  helst ikke  vite.  

Noen sa til meg en gang at det var sauehjerne-boller 😝 ser litt sånn ut da, men smaker jo greit, jeg liker sodd. 

laviniabcn79 skrev (1 time siden):

Vet du TS, vi hadde 40 stk i barndåp til min første. vi inviterte i utgangspunktet kun til kaffe og kaker for å holde antallet gjester høyst istedet. men så bestemte vi oss noen dager før dåpen, at vi gikk for full pølsefest. og det ble KJEMPE VELLYKKET!! det ble skikkelig barnevennlig og gøy og uhøytidelig. så vellykket at tanta mi bestemte seg for å gjøre det samme når hun fylte 70 året etter. da vi fikk 2 mann, gjentok vi tradisjonen- enda økonomi og andre forhold kunne gjort at vi gjorde mer ut av det. 

Jeg har vært på dåp med pølsefest jeg også, skikkelig vellykket! Her var det en diger gryte wienerpølser, og både barn og voksne spiste masse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får du lov til å ha 60 gjester nå da? 

Men suppe/lapskaus høres bra ut 😊 Var i en dåp en gang der vi fikk gryterett, mannen jakter, så de hadde masse kjøtt tilgjengelig. Og selv om jeg ikke hadde rukket frokost den dagen, så var det helt supert med gryterett. 

Anonymkode: 66e0c...1e2

• Liker 1
Skrevet
Meadow skrev (5 minutter siden):

Noen sa til meg en gang at det var sauehjerne-boller 😝 ser litt sånn ut da, men smaker jo greit, jeg liker sodd. 

Det er veldig enkelt å finne ut, nå som vi jo har internett:

Sitat

Kjøttboller: fåre- og storfekjøtt, helmelk, fløte, potetmel, salt og muskat. Kjøttandel: 31%.

https://www.inderoysodd.no/produkter/inderøysodd

Skrevet (endret)
Meadow skrev (1 time siden):

Det står ikke hva slags kjøtt... jeg skjønner at det var en spøk da. 

Hjerne (og lever, nyrer, osv.) regnes som innmat. Så når det står "fåre- og storfekjøtt", så er det nettopp kjøtt av får og storfe, slik man også får kjøpt i butikken.

(Og ja, jeg skjønte at det var en spøk, så jeg tar ikke denne lille diskusjonen så alvorlig, men rett skal være rett :))

Tillegg:
Grunnen til at jeg jeg henger meg litt opp i, og svarer humørløst og saklig, på noe som egentlig er en spøk, er at jeg heier så voldsomt på bedrifter som Inderøy Slakteri, Metervare, Grønne Folk og Mere Suppe, som lager matprodukter på samme måte som de lages på kjøkkenet hjemme, altså uten tilsetningsstoffer og merkelige ingredienser som proteinisolater og modifisert stivelse, og også uten ekstreme industrielle prosesser. Noe som gjør at matvarene de selger har like god kvalitet som hjemmelaget mat. For meg er dette fremtiden innen matvareindustrien.

Endret av Lafamiglia
Tillegg
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kaffe og kaker blir billigst, hvis flere av gjestene baker kaker og har med. De som baker kaker og har med, bruker å gi denne og bruker ikke å kreve penger for kaken.

Anonymkode: 57e10...47c

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i flere dåpselskap, hvor det bare har blitt servert kake og kaffe. Er bare greit å informere om det, for ene gangen så hadde mange av gjestene reist i 2 timer for å komme i dåpen, og de ble jo veldig sultne.

Anonymkode: 395f4...7bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært i flere dåpselskap, hvor det bare har blitt servert kake og kaffe. Er bare greit å informere om det, for ene gangen så hadde mange av gjestene reist i 2 timer for å komme i dåpen, og de ble jo veldig sultne.

Anonymkode: 395f4...7bd

Du har rett, og det er vel også vanlig å informere i invitasjonen om det serveres kaffe og kaker eller om det serveres varmmat?

Anonymkode: 57e10...47c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...