Gå til innhold

Billig mat til dåp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er student. 
skal ha dåpsfest for babyen min og vi har veldig stor familie og blir rundt 60stk med bare de nærmeste.  Tenker det blir litt stusselig med bare kake og kaffe? Det er vel vanlig med varmmat også til dåp?

Har noen alternativ til varmrett, men trenger tips til hva som kan gjøres billigst. 

1. lapskaus liker de fleste, men røkt svineknoke kan bli veldig dyrt om jeg skal lage lapskaus til 60 stykker, pluss at det vil ta helt enormt med tid. 

2. Thai chicken red curry-gryte. Gryte laget av red curry, fløte, kokosmelk, løk, kylling, gulrot, minimais, bambusskudd, paprika, brokkoli. 

3. Gryterett som mexicansk gryte med salat, loff, tortillachips

4. En eller annen høstgryte hvor man kan bruke mye grønnsaker som fyller, slik som kål, gulrot, potet, noe kjøtt?

Anonymkode: 1406c...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

60 stk var veldig mange. Finnbiff er veldig enkelt og godt på høsten, lett å servere når man er mange, men kjøttet er jo ganske dyrt. 

Anonymkode: 4bf31...be8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ikke be alle i dåp? 60 stk. høres helt forferdelig masete ut.

Når det er sagt er gryterett veien å gå med så mange dersom man ikke har råd til å ha selskapet på restaurant. Enhver løsning med servering fra koldtbord eller lignende vil skape kaos.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst: jeg har aldri noen sinne hørt om 60 stykker i en dåp. Det er jo mer enn hva mange har i bryllup. Er du sikker på at alle disse må inviteres? Har du leid lokale? 

I dåp ber man gjerne bare foreldre og søsken med evt partnere og barn samt faddere (med partnere evt) hvis disse ikke er i familien. Hvordan kan dette bli 60 personer? 

Videre: det vanligste i dåp slik jeg kjenner det er ved koldtbord eller snitter. Det er mindre vanlig med varm mat siden det er tidlig på dagen, men i ditt tilfelle vil det jo helt klart være billigst og enklest med en gryterett. 

Anonymkode: d97a8...fe6

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva regner du som nærmeste familie, ettersom det blir 60 stykker?

Anonymkode: 7dcca...927

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i konfirmasjon for et par år siden og fikk servert trøndersodd. Jeg syntes det var litt tarvelig med en jeg hørt hva vi skulle spise fordi jeg kun har smakt den fra hermetikkboks.

Dette var ikke samme som den boksen. Dette var noe de kjøpte på sånn stort spann også kokte de poteter og gulrøtter ved siden av. Det var også godt flatbrød med smør ved siden av så jeg ble positivt overrasket.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos oss har det ikke vært vanlig med varmmat til dåp, en samles jo etter kirken og ca lunsjtid/sen lunsj.

Snitter og karbonadesmørbrød, noen ganger koldtbord. Salat, loff/focaccia og grillete kyllinglår. 

Hva med suppe, heller enn gryterett?

Anonymkode: a3654...9cd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, varm mat er ikke nødvendig. Koldtbord er vanlig. Men… skal du virkelig lage mat til 60 stk? I dette tilfellet ville jeg faktisk holdt det til kaffe og kaker. Bare si ifra på forhånd så får det fint.

Anonymkode: 92bc0...3aa

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om 60 personer er din nærmeste familie, så hadde jeg servert kaffe og kaker.  Det blir utrolig dyrt om du skal servere varm lunsj eller koldtbord. 

Nå kommer jeg fra stor familie, og har flere barn selv, men til dåp har det bare vært faddere med evt partnere og besteforeldre som har vært gjester. Vi hadde fort blitt såpass mange som 60 om alle som kan krype og gå hadde vært invitert. 

Anonymkode: e409a...8ee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet, noen har fler søsken enn 2.. Jeg har 7 søsken som igjen har sine partnere og barn! Sier seg selv at min slekt alene drar opp tallet. 

Anonymkode: 1b2f6...c41

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem som er ens nærmeste, er jo forskjellig fra person til person. I teorien er jo dette foreldre og søsken, men for mange har man flere nærme enn det. 
Jeg ser på mine besteforeldre, min onkel og tante og min bestevenninne blant mine nærmeste også, så det er for meg helt unaturlig å ikke invitere disse i en dåp. 

Når det er sagt, så er 60 mennesker i en dåp maaange, og da hadde jeg ikke servert noe særlig mat. Det blir dyrt, nesten uansett hva du serverer. Hadde nok da heller holdt meg til kaffe og kaker, for da er faktisk også helt innafor å spørre en tante som er veldig flink til å bake, f.eks, om hun kan bidra med en kake. Hvis gjestene dine på forhånd vet at det ikke blir servert mat, spiser de gjerne litt på forhånd, slik at de som ikke ønsker å spise kake på tom mage, slipper det. 

Hvis du absolutt må servere mat, hadde jeg nok helt klart gått for en gryterett, gjerne en med masse grønnsaker i så du slipper å stå og lage salat til 60 mennesker. Har du i en del gulrøtter, andre type rotfrukter og poteter, så kan du også minske ned på mengden kjøtt. Server med loff eller fullkornsbrød til, så blir nok samtlige mette. 

Anonymkode: 50da7...2bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan lages gryterett eller lapskaus til 60 personer på vanlig ovn? Jeg har diger kjele som sikkert kan lage mat til 20, men svært liten plass til andre kjeler på ovnen da.

Anonymkode: fe973...dfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Først og fremst: jeg har aldri noen sinne hørt om 60 stykker i en dåp. Det er jo mer enn hva mange har i bryllup. Er du sikker på at alle disse må inviteres? Har du leid lokale? 

I dåp ber man gjerne bare foreldre og søsken med evt partnere og barn samt faddere (med partnere evt) hvis disse ikke er i familien. Hvordan kan dette bli 60 personer? 

Videre: det vanligste i dåp slik jeg kjenner det er ved koldtbord eller snitter. Det er mindre vanlig med varm mat siden det er tidlig på dagen, men i ditt tilfelle vil det jo helt klart være billigst og enklest med en gryterett. 

Anonymkode: d97a8...fe6

Mannen har 8 søsken med partnere og alle har flere barn (søskenbarn til dåpsbarnet) og jeg har 5 søsken med partnere og 3 av søsknene mine har barn. Så har dåpsbarnet 7 besteforeldre siden alle besteforeldrene er skilt og har nye partnere og noen med felles barn. Og dåpsbarnet har 5 oldeforeldre. Så i tillegg 5 faddere med partnere og 4 av fadderne har småbarn de må ha med i dåpen. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig! Var nettopp i et slektstreff der hele familien med rubbel og bit var samlet.. Vi var 51 stk 🙈

Men enig med over. Er vel mest vanlig med koldtbord eller snitter + noen kaker? 🤔

Anonymkode: c15a9...f53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er student. 
skal ha dåpsfest for babyen min og vi har veldig stor familie og blir rundt 60stk med bare de nærmeste.  Tenker det blir litt stusselig med bare kake og kaffe? Det er vel vanlig med varmmat også til dåp?

Har noen alternativ til varmrett, men trenger tips til hva som kan gjøres billigst. 

1. lapskaus liker de fleste, men røkt svineknoke kan bli veldig dyrt om jeg skal lage lapskaus til 60 stykker, pluss at det vil ta helt enormt med tid. 

2. Thai chicken red curry-gryte. Gryte laget av red curry, fløte, kokosmelk, løk, kylling, gulrot, minimais, bambusskudd, paprika, brokkoli. 

3. Gryterett som mexicansk gryte med salat, loff, tortillachips

4. En eller annen høstgryte hvor man kan bruke mye grønnsaker som fyller, slik som kål, gulrot, potet, noe kjøtt?

Jeg hadde gått for lapskaus, mest fordi det er minst arbeid og krever minst tilbehør.  Det som tar mest tid er å rense svineknokene, og ikke får du mye kjøtt ut av dem heller. Du trenger 2-3 knoker til kraften og så kjøper du frosne sommerkoteletter i tillegg. De er billige, kjappe å renskjære og gir mye kjøtt. Knoker bør du kunne få til 29 kr pr kilo og det samme med sommerkotelettene.

Kjøttet og kraften kan du koke i god tid før dåpen og fryse. 

Anonymkode: 86d18...25e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenker at du kan gjøre akkurat hva du vil, så lenge du har skrevet i invitasjonen hva som kan forventes. Jeg hadde kjørt kaffe og kaker, om jeg var deg! 

«Dåp i Fetsund kirke kl 11. Etter gudstjenesten blir det kaffe og kaker i Kamferdropssvingen 2.»  

Ingen vil bli skuffet, så lenge de vet akkurat hva de kan forvente. Da spiser folk gjerne en god frokost før kirken. Så kan du jo servere kringe eller noe annet mettende sammen med kakene.

Hør med nær familie hvem som kan tenke seg å ta med en kake, så slipper du å lage 8-10 kaker selv! 

Et annet tips er å høre om kirken har et lokale man kan bruke til festen. Mange kirker har det, og det er ofte gratis i tillegg til at det er praktisk at alle gjestene slipper å reise videre til et annet lokale 🙂

Anonymkode: 7f4d0...746

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan lages gryterett eller lapskaus til 60 personer på vanlig ovn? Jeg har diger kjele som sikkert kan lage mat til 20, men svært liten plass til andre kjeler på ovnen da.

Anonymkode: fe973...dfa

Du har alt for liten kjele. Det du trenger er en "bedehuskjele". De er svindyre, men let etter dem på brukthandler da kan du få dem veldig billig. Ellers er det en veldig vanlig ting å låne.

Anonymkode: 86d18...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mine og mannens søsken med partnere og barn (dåpsbarnets tanter, onkler og søskenbarn), besteforeldre, oldeforeldre og faddere med familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sodd! Med potet, gulrot, godt flatbrød og ekte smør til. Enkelt og greit, samt tradisjonell festmat i landets beste fylke.

Anonymkode: d6237...2f7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...