Gå til innhold

Nå er en av tre menn barnløse ved fylte 40.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere har forskning vist at en av fire menn er barnløse ved fylte 40. Nå opereres det med med nye tall; 1 av 3. Altså hele 33 % av alle menn på 40 år, har ikke barn.

At lysten på barn har en så stor differanse fra mann til kvinne, er det ingen som tror på. Men at det er en liten forskjell der kan vi nok være enige om. Ca 15 % av damene er barnløse, altså mindre enn 1 av 6. Roughly kan vi si at det er dobbelt så mange menn som er barnløse enn kvinner.

Hva er årsakene til at så mange menn forblir barnløse? Mange snakker om at kvinner har høye krav og forventer en partner med god og lang utdanning og høy lønn, samt en rekke krav til utseende. Men det er vel langt fra hele forklaringen? 1 av 3 menn kan umulig bli valgt bort av alle damer.

For man ser jo på gata at alle slags menn triller rundt på vogner og har partnere. For en mann som er ufrivillig barnløs kan det virke som om det kun er meg som ikke har barn. Når jeg tenker meg om vet jeg jo om en hel del menn som ikke har.

Men hva slags menn består denne gruppen av? Hvor mange er egentlig valgt bort, og hvorfor?

Vi har jo en del grupper menn vi kan anta representerer høye tall blant barnløse. Homofile har liten sjans for å bli fedre, kontra motsatt kjønn sine sjanser som lesbiske. Damer får barn om de vil og kan, menn er ikke i samme båt der. De er avhengig av å befrukte en kvinne, enkelt og greit. Eller ha råd til surrogati.

Andelen menn som ikke ønsker barn i det hele tatt, er det ikke lett å vite hvor stor er. Hos damene er det vel så lett som å si at omtrent de 15 % som ikke får barn, heller ikke ønsker barn. Andelen som ikke kan få barn rent biologisk har jeg ikke noen tall på. Men det fins vel en prosentandel der også.

Jeg tenker også på den gruppen som har psykiske problemer av alvorlig grad, og som rett og slett ikke er i stand til å ha partner eller få barn. De fins jo absolutt. De som ruser seg tungt, er hjemløse og uten jobb vil også slite med å få seg en familie.

Min teori er at disse gruppene muligens også ønsker seg barn, og sånn sett er ufrivillig barnløse. Men noen livssituasjoner og omgivelser er rett og slett ikke skapt for et barn.

Selv om mange mener at manglende høy utdannelse og lønn blant menn fører til barnløshet, så tror jeg kun det er gjeldende hvis mannen har andre problemer i tillegg. Rus, psykisk sykdom etc. Jeg tror heller ikke at utseende utelukker noen fra å få kjæreste, selv om det så klart begrenser mulighetene en del.

Jeg tenker at om man er i jobb, har en utdannelse og/eller har en ok ufaglært lønn, er et godt medmenneske og ønsker seg barn, så vil man få det til. Det vil definitivt komme en dame og se at dette her er en bra fyr, og se de positive egenskapene.

Hva tenker dere er grunnene til at så mange menn er barnløse? Enige/uenige med mine synspunkter?

Anonymkode: b14d8...e39

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menn kan jo få barn lenge etter fylte 40 år så det ødelegger for statistikken litt. Hvor gamle var kvinnene som ble brukt i statestikken? Kunne de ha fått barn etter de ble spurt? 

Er barnefri dame selv så syns dette var intressant å høre at så mange flere menn er barnløse, har aldri kikket på noe statistikk selv. 

• Liker 21
Gjest Henkjønnet
Skrevet

Du må skille ufrivillig barnløse menn fra barnløse.

Du har skrevet at det nå er 1 av 3 ved fylte 40 er barnløse. Hvor mange av disse er ufrivillig barnløse?

Ellers er det ganske komplisert hele greia: spør du damene så svarer de at menn venter for lenge og er for useriøse når de er yngre, og dermed kaster bort muligheter til å få seg barn. Spør du menn så er det fordi damene er for kresne.

Jeg tenker rett og slett at begge to kan være mulig. At menn som hadde muligheten ventet for lenge, og at kvinner er kresne og velger bort menn som ikke kan forsørge. 

En tredje mulighet er også at man forteller alle at de har god tid, så alle bruker tid på å selvrealisere seg selv i 20 og 30 årene før de tror de kan få barn. Spesielt damer er jo i en kjip situasjon hvor de må utdanne seg for å få råd til å ha unge, gjerne også jobbe noen år for å få nok penger til bolig og alt det der. Enda en mulighet er også damer som hører på at mannen ikke vil ha barn lenge, og så blir det slutt. Så sitter de plutselig der og har dårlig tid på å finne en ny, og enkelte ender opp ufrivillig barnløse.

Så har man sånne som meg som er frivillig barnløse og lever i sølibat. Jeg har ingen interesse av å få barn inn i denne fucka verden vi lever i. Stakkars unge. 

Uansett så er det sitt eget ansvar å sørge for å være klar over hva en vil ha her i verden. Hvis man elsker barn og drømmer om det lenge, så må man begynne tidlig og begynne det helvete som er dating og finne den rette partneren. 

AnonymBruker
Skrevet
sjanglepupp skrev (1 minutt siden):

Menn kan jo få barn lenge etter fylte 40 år så det ødelegger for statistikken litt. Hvor gamle var kvinnene som ble brukt i statestikken? Kunne de ha fått barn etter de ble spurt? 

Er barnefri dame selv så syns dette var intressant å høre at så mange flere menn er barnløse, har aldri kikket på noe statistikk selv. 

Har vel sett statistikk på at de færreste som er barnløse ved fylte 40, får barn senere i livet. Da er det hovedsaklig menn med status, kjendiser f.eks. Det er flust av eksempler på det. Arve Tellefsen, Sturla Berg Johansen, Quentin Tarantino for å nevne noen i farten. Jeg vet ikke om en eneste vanlig mann som har fått første barn etter 40. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Menn venter for lenge med å bli klar, de "skal bare" så lenge at det blir for sent. Og når de endelig er klare så er damene de har sjans på allerede ferdige med barn. 

Anonymkode: bbb75...bf8

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
Henkjønnet skrev (3 minutter siden):

Du må skille ufrivillig barnløse menn fra barnløse.

Du har skrevet at det nå er 1 av 3 ved fylte 40 er barnløse. Hvor mange av disse er ufrivillig barnløse?

Ellers er det ganske komplisert hele greia: spør du damene så svarer de at menn venter for lenge og er for useriøse når de er yngre, og dermed kaster bort muligheter til å få seg barn. Spør du menn så er det fordi damene er for kresne.

Jeg tenker rett og slett at begge to kan være mulig. At menn som hadde muligheten ventet for lenge, og at kvinner er kresne og velger bort menn som ikke kan forsørge. 

En tredje mulighet er også at man forteller alle at de har god tid, så alle bruker tid på å selvrealisere seg selv i 20 og 30 årene før de tror de kan få barn. Spesielt damer er jo i en kjip situasjon hvor de må utdanne seg for å få råd til å ha unge, gjerne også jobbe noen år for å få nok penger til bolig og alt det der. Enda en mulighet er også damer som hører på at mannen ikke vil ha barn lenge, og så blir det slutt. Så sitter de plutselig der og har dårlig tid på å finne en ny, og enkelte ender opp ufrivillig barnløse.

Så har man sånne som meg som er frivillig barnløse og lever i sølibat. Jeg har ingen interesse av å få barn inn i denne fucka verden vi lever i. Stakkars unge. 

Uansett så er det sitt eget ansvar å sørge for å være klar over hva en vil ha her i verden. Hvis man elsker barn og drømmer om det lenge, så må man begynne tidlig og begynne det helvete som er dating og finne den rette partneren. 

Dette drøfter jeg jo også i HI, om du leste hele. Sier at det så klart ikke er hele forklaringen.

Til det andre jeg har uthevet; verden har vel aldri vært tryggere enn nå? I menneskets historie har det vel aldri vært ideelt å sette en unge til verden. Overbefolkning er et bedre argument.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Menn venter for lenge med å bli klar, de "skal bare" så lenge at det blir for sent. Og når de endelig er klare så er damene de har sjans på allerede ferdige med barn. 

Anonymkode: bbb75...bf8

Men det er jo heller ikke hele forklaringen. Kanskje det kan gjelde en liten andel, men ikke 33 %.

• Liker 3
Gjest Henkjønnet
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette drøfter jeg jo også i HI, om du leste hele. Sier at det så klart ikke er hele forklaringen.

Til det andre jeg har uthevet; verden har vel aldri vært tryggere enn nå? I menneskets historie har det vel aldri vært ideelt å sette en unge til verden. Overbefolkning er et bedre argument.

Du begynner å snakke om barnløse og så nevner du etterhvert ufrivillige. Derfor jeg var litt usikker

Vi har god velstand og trygghet, men menneskene blir bare verre og verre. Jeg ville aldri i verden ha fått en unge i Norge, og ihvertfall ikke med en norsk kvinne Muligens med en muslimsk kvinne eller en kristen ortodoks. Helst en jødisk troende, men de hadde vel ikke akseptert meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har vel sett statistikk på at de færreste som er barnløse ved fylte 40, får barn senere i livet. Da er det hovedsaklig menn med status, kjendiser f.eks. Det er flust av eksempler på det. Arve Tellefsen, Sturla Berg Johansen, Quentin Tarantino for å nevne noen i farten. Jeg vet ikke om en eneste vanlig mann som har fått første barn etter 40. 

Min far var i midten av 40 årene når han fikk sitt første barn å har en venn med en far som var over 40. Min mor var også over 40 da hun begynte å starte familie. 🤔

• Liker 6
Skrevet

Uansett om det mann eller kvinne er det 100% positivt at de som ikke er gira på å få unger ikke får unger. 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange menn som har fått første barn etter fylte 40. Faktisk nesten flere enn jeg kjenner menn som har blitt fedre i yngre alder.

Anonymkode: b39e1...194

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, sjanglepupp said:

Min far var i midten av 40 årene når han fikk sitt første barn å har en venn med en far som var over 40. Min mor var også over 40 da hun begynte å starte familie. 🤔

Vi også er i den kategorien her. Jeg (dame) ble mamma som 42-åring. Kjæresten, førstegangspappa som 43-åring. Nå venter vi barn nr 2 som 45-åring og 46-åring....

Anonymkode: 99b5e...ddc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Wohooo 🥳

Anonymkode: eb5a1...967

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Årsaken er at familiegjenforeningen tar minst 2 år i Norge. Derfor kan ikke menn som finner kjæreligheten i utlandet få dame hit.

Om du synes det smittervernreglene er kompliserte, så er det bare barnemat i forhold til regelverket for familiegjenforening!

Anonymkode: 46028...a60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at menn bruker for lang tid på å bli klare. De skal være unge og leve livet lenge, de vet at de kan få barn til de blir gamle. Det de ikke har tatt høyde for, er at de fleste kvinner vil ha en jevnaldrende mann, og disse kvinnene vil også gjerne få barn før de er 40. Mulighetene for å treffe noen å få barn med blir altså mindre når mannen er rundt 40. Og blir han sammen med en dame på samme alder, så er det sannsynlig at hun vil slite med fertiliteten i én eller annen grad.

Så er det også slik at det i våre dager aldri har vært bedre muligheter for å få et fullverdig og godt liv uten å få barn. De fleste nordmenn har råd til reiser, opplevelser og hobbyer. Det har blitt like vanlig å ikke være A4 som å være det. Når man vet at livet kan være veldig fint uten barn, så er det nok mange som velger å beholde friheten og muligheten til å sove ut i helgene. 

Anonymkode: 76229...bc5

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange menn mellom 30-40 har ikke lyst til å binde seg, og skaffe seg familie. De vil leve et bekymringsfritt liv uten mas. Kvinner i samme aldersgruppe begynner å få det travelt, og oppsøker enten «storken» eller får barn med menn m/barn fra før

Anonymkode: a7501...466

• Liker 25
Skrevet (endret)

1. Har lyst, men finner ikke kvinne å ha barn med (velger bort alle kvinner).

2. Har lyst, men finner ikke kvinne å ha barn med (valgt bort av alle kvinner).

3. Er i forhold, men får det ikke til på grunn av dårlig sædkvalitet.

4. Homofile som har begrensede muligheter å få egne barn.

5. Opptatt av jobb eller annet og barn står ikke på agendaen før mye senere.

6. Har ikke lyst på barn i det hele tatt.

7. Har en eller annen alvorlig kognitiv funksjonshemning og kan ikke ha barn av den grunn.

Det er iallefall noen av grunnene, spør du meg. Sikkert flere jeg ikke har nevnt. Men 1 av 3 fremstår virkelig høyt ... 

Endret av Drizzt
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (11 minutter siden):

1. Har lyst, men finner ikke kvinne å ha barn med (velger bort alle kvinner).

2. Har lyst, men finner ikke kvinne å ha barn med (valgt bort av alle kvinner).

3. Er i forhold, men får det ikke til på grunn av dårlig sædkvalitet.

4. Homofile som har begrensede muligheter å få egne barn.

5. Opptatt av jobb eller annet og barn står ikke på agendaen før mye senere.

6. Har ikke lyst på barn i det hele tatt.

7. Har en eller annen alvorlig kognitiv funksjonshemning og kan ikke ha barn av den grunn.

Helt enig her! Men jeg syns ikke en tredjedel er høyt. De har jo mulighet til å få unger livet ut og det bør tas med i beregningen.

også litt skeptisk til hele det er kvinner som er så kresen moralen som er her inne. Er ikke den påstanden med på å bygge opp mannens rett til å tvinge kvinnene til å føde barn, litt lik som gjerne man kritiserer andre kulturer for her i landet for? 

i all hovedsak er vi for mange mennesker på denne kloden og jorden tåler ikke det, så at vi begrenser antall nye individ er bare bra. 

Anonymkode: 054b5...fd0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

også litt skeptisk til hele det er kvinner som er så kresen moralen som er her inne. Er ikke den påstanden med på å bygge opp mannens rett til å tvinge kvinnene til å føde barn, litt lik som gjerne man kritiserer andre kulturer for her i landet for? 

Anonymkode: 054b5...fd0

Myten om den kresne kvinnen kommer fra menn som selv er kresne og som ser på utseende som en av de viktigste kvalitetene i en kvinne. 

Ser det gjerne igjen senere når de samme finner ei fra Øst-Europa som er klassisk pen, sexy eller hva man vil kalle det. Gjerne 10+ år yngre enn dem også..

På seg selv kjenner man andre og da har man denne myten om den kresne kvinnen.

Men om denne var sann, hvordan forklarer man at mange kvinner finner håpløse menn som alt har barn og ekteskap bak seg…? 

Anonymkode: 341a2...5d6

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tidligere har forskning vist at en av fire menn er barnløse ved fylte 40. Nå opereres det med med nye tall; 1 av 3. Altså hele 33 % av alle menn på 40 år, har ikke barn.

At lysten på barn har en så stor differanse fra mann til kvinne, er det ingen som tror på. Men at det er en liten forskjell der kan vi nok være enige om. Ca 15 % av damene er barnløse, altså mindre enn 1 av 6. Roughly kan vi si at det er dobbelt så mange menn som er barnløse enn kvinner.

Hva er årsakene til at så mange menn forblir barnløse? Mange snakker om at kvinner har høye krav og forventer en partner med god og lang utdanning og høy lønn, samt en rekke krav til utseende. Men det er vel langt fra hele forklaringen? 1 av 3 menn kan umulig bli valgt bort av alle damer.

For man ser jo på gata at alle slags menn triller rundt på vogner og har partnere. For en mann som er ufrivillig barnløs kan det virke som om det kun er meg som ikke har barn. Når jeg tenker meg om vet jeg jo om en hel del menn som ikke har.

Men hva slags menn består denne gruppen av? Hvor mange er egentlig valgt bort, og hvorfor?

Vi har jo en del grupper menn vi kan anta representerer høye tall blant barnløse. Homofile har liten sjans for å bli fedre, kontra motsatt kjønn sine sjanser som lesbiske. Damer får barn om de vil og kan, menn er ikke i samme båt der. De er avhengig av å befrukte en kvinne, enkelt og greit. Eller ha råd til surrogati.

Andelen menn som ikke ønsker barn i det hele tatt, er det ikke lett å vite hvor stor er. Hos damene er det vel så lett som å si at omtrent de 15 % som ikke får barn, heller ikke ønsker barn. Andelen som ikke kan få barn rent biologisk har jeg ikke noen tall på. Men det fins vel en prosentandel der også.

Jeg tenker også på den gruppen som har psykiske problemer av alvorlig grad, og som rett og slett ikke er i stand til å ha partner eller få barn. De fins jo absolutt. De som ruser seg tungt, er hjemløse og uten jobb vil også slite med å få seg en familie.

Min teori er at disse gruppene muligens også ønsker seg barn, og sånn sett er ufrivillig barnløse. Men noen livssituasjoner og omgivelser er rett og slett ikke skapt for et barn.

Selv om mange mener at manglende høy utdannelse og lønn blant menn fører til barnløshet, så tror jeg kun det er gjeldende hvis mannen har andre problemer i tillegg. Rus, psykisk sykdom etc. Jeg tror heller ikke at utseende utelukker noen fra å få kjæreste, selv om det så klart begrenser mulighetene en del.

Jeg tenker at om man er i jobb, har en utdannelse og/eller har en ok ufaglært lønn, er et godt medmenneske og ønsker seg barn, så vil man få det til. Det vil definitivt komme en dame og se at dette her er en bra fyr, og se de positive egenskapene.

Hva tenker dere er grunnene til at så mange menn er barnløse? Enige/uenige med mine synspunkter?

Det med økonomi er nok mer der i de store byene. Rundt om ellers så vet jeg om plenty blakke menn der damene står i kø. Blant annet en jeg har kjent hele livet: eier ikke nåla i veggen, arbeidsløs, tar impulsive og lite gjennomtenkte avgjørelser, er tykk, mangler sosiale antenner. Ikke rundbrenner og ligger ikke rundt, er trofast.  Han er sjarmerende det skal han ha. Damene de står hvertfall i kø. 

Mange menn vil ikke ha barn før sent I livet. 

Blakke, rusmisbrukere, de med store adferdsproblemer, kriminelle og hjemløse bør da virkelig ikke få barn heller. Barnet skal jo ha et liv tross alt. 

Og hva er alt fokuset på dette temaet? Er ikke verden overbefolket da??

Så mye syting og selvmedlidenhet. Buhu. 

Anonymkode: 1493b...fb1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...