Gå til innhold

Meg før og etter realitysheck

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri en av de ungdommene som trente mye og hadde foreldre/omgangskrets som snakket spesielt om sunt kosthold, utover vanlig norsk husmannskost som jeg fikk hjemme. Poteter 5-6 dager i uken osv. Min mor kunne si «nå må du være forsiktig» da jeg tok en sjokolade ekstra på lørdager osv, men jeg hadde ingen formening om hva karbohydrater, protein og fett hva og hvordan det hang sammen for å si det slik. 

Da jeg flyttet for meg selv ble kostholdet sett på «noe som er godt, noe vi kan kose oss med», i stedet for «jeg skal spise det kroppen trenger av næring». Det ble mye rundstykker, mengder av pålegg, måltider fire ganger om dagen minst i tillegg til mellommåltid og snacks/godis i ny og ne, ikke bare lørdager. 

For å si det slik, så er det ikke rart jeg opprettholdte en bmi på 26 fra jeg var 19-35. 

Plutselig satt kiloene veldig tyngre, la på meg omtrent av å bare se en sjokolade. Og det førte til at jeg begynte å lese meg opp på kosthold fra flere perspektiv. 

Jeg begynte dermed å gi kroppen det den trenger, av variasjon av vitaminer og mineraler. Mye av «kosematen» forsvant, da det ikke var noe kroppen trengte. Og plutselig ble jeg i mye bedre form. Sov bedre, fikk mer energi, ble i bedre humør, hadde bedre utbytte av trening (kondis og styrke ble styrket), osv.

Jeg skulle bare ønsket noen fortalte meg dette som ungdom på en måte jeg kunne forstå. Jeg har slitt med dårlig selvbilde pga høy vekt hele min ungdom og tjueårene. Og først nå når jeg er nærmere førti enn tredve, så skjønner jeg hvordan kosthold fungerer og kanskje burde være for min kropp.

Jeg er ikke opptatt av vekt og bmi, men hvordan jeg føler meg. Og nå føler jeg meg sunn, frisk, lett, sterk og rask. I tillegg føler jeg meg fin. Skjemmes aldri lengre uansett om jeg går i kjole, bukse og topp eller bikini. Det er befriende.

Som sagt, skulle ønske noen sa det slik at jeg forsto, mye tidligere. Bedre sent enn aldri?!  

Anonymkode: c285b...999

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg glemte å si, som er litt vesentlig. 
Skulle ønske noen forklarte daglig kosthold litt som et regnskap. At om du ønsker å unne deg noe kaloririkt, så må man ta bort noe annet. For dette fantes ikke i mitt liv før. Jeg tenkte ikke tanken en gang.

Nå kan jeg virkelig glede meg og se frem til måltid som er utenom det vanlige og nyte det mer, fordi jeg har et annet tankesett. Og måten jeg nå lever på, gjør at jeg ikke legger på meg når jeg spiser en sjokolade eller ett kakestykke osv.

ts 

• Liker 2
Skrevet

Høres du som du har funnet en strategi som fungerer bra for deg 🙂 Det var kjekk lesning 👍😀

Enig i at dette burde læres inn tidlig, et balansert kosthold og moderasjon i både sunnhet og mindre sunne ting 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8/6/2021 den 0.13):

En ting jeg glemte å si, som er litt vesentlig. 
Skulle ønske noen forklarte daglig kosthold litt som et regnskap. At om du ønsker å unne deg noe kaloririkt, så må man ta bort noe annet. For dette fantes ikke i mitt liv før. Jeg tenkte ikke tanken en gang.

Nå kan jeg virkelig glede meg og se frem til måltid som er utenom det vanlige og nyte det mer, fordi jeg har et annet tankesett. Og måten jeg nå lever på, gjør at jeg ikke legger på meg når jeg spiser en sjokolade eller ett kakestykke osv.

ts 

Jeg er oppdratt til at man skal spise skikkelig mat først, og så kan man spise det usunne/unødvendige etterpå. Tror teorien er at hvis man spiser ordentlig mat, blir man mett / får ikke lyst på godteri lenger. 

Er ikke sånn jeg virker i hvert fall 😬 Jeg har alltid plass til alt som er godt. 

Hjalp veldig å snu om på det. Jeg kan ikke spise pizza til middag og så en pose ostepop etterpå bare fordi det er fredag. Men hvis jeg spiser suppe/salat til middag, så får jeg plass til ostepopen også, uten å gå over kaloribudsjettet. Eller hvis jeg har lyst på is til lunsj, så er jeg oppdratt til å spise brødskive først og så se om jeg fortsatt vil ha is etterpå (har jo det da!) Nå spiser jeg heller bare isen til lunsj og blir mett og fornøyd. 

Anonymkode: 43388...eb3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...