AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Jeg har ei som skal stemme for første gang i høst, men hun har verken pass eller førerkort. Hvordan løser de det, får hun stemme? Anonymkode: 46eae...835
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Nei, hvis stemmemottaker ikke kjenner henne får hun ikke stemme uten legitimasjon. Spørsmålet er vel hvordan dere løser det, hun bør skaffe seg legitimasjon. Nå er det jo også en mulighet å få nasjonalt ID-kort, men prisen er den samme som for pass. Anonymkode: 01af7...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Da må hun få seg legitimasjon rett og slett, ellers får hun ikke stemt. Anonymkode: ebfbf...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 Hun får ikke stemt uten legitimasjon (pass, førerkort, bankkort). Dette burde dere ha tenkt på før. Anonymkode: ec02e...1cd 3
Daria Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Gyldig legitimasjon er jo noe alle voksne mennesker bør ha uansett, hun rekker sannsynligvis fint å skaffe seg det før valget. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 Da må hun skaffe seg gyldig legitimasjon, noe alle voksne burde ha uansett. Anonymkode: e924e...c6c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Hun har ikke bankkort med bilde heller?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 Hvis hun er over 18 år så må hun jo skaffe seg legitimasjon? Hvorfor har hun ikke pass? Det er jo bare å gå og få seg pass, det er ikke noen grunn til å ikke ha det og det er ikke vanskelig å få.. Anonymkode: ffd71...77e 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 Vi har altså tydeligvis ikke tenkt over dette, valget kom som julekvelden på kjærringa for oss. Passet er gått ut, bankkortet har ikke bilde, og hun har ikke førerkort. hun flytter for å gå på skole neste helg, så jeg tenkte vi skulle rekke å forhåndsstemme, men det er bare å drite i skjønner jeg. Det er jo ikke mulig å ordne pass på studiestedet heller. Vi har snakket om å ordne id-kort en stund, men har ikke rukket det enda etter ferie. hvem trenger pass i dag forresten, man reiser jo uansett ikke. 🤪😂 Ts. Anonymkode: 46eae...835
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #10 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har ei som skal stemme for første gang i høst, men hun har verken pass eller førerkort. Hvordan løser de det, får hun stemme? Anonymkode: 46eae...835 Hun må bestille nasjonal-ID kort hvis hun skal stemme i år. Først må hun bestille time hos politiet og deretter si at hun skal ha nasjonal ID-kort. Du får ID-kortet i løpet av 10 dager i posten. Anonymkode: ff863...c70
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #11 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har altså tydeligvis ikke tenkt over dette, valget kom som julekvelden på kjærringa for oss. Passet er gått ut, bankkortet har ikke bilde, og hun har ikke førerkort. hun flytter for å gå på skole neste helg, så jeg tenkte vi skulle rekke å forhåndsstemme, men det er bare å drite i skjønner jeg. Det er jo ikke mulig å ordne pass på studiestedet heller. Vi har snakket om å ordne id-kort en stund, men har ikke rukket det enda etter ferie. hvem trenger pass i dag forresten, man reiser jo uansett ikke. 🤪😂 Ts. Anonymkode: 46eae...835 Hehe, hvordan skal hun bevise at hun er over 18 om hun vil kjøpe øl på studiestedet da? Hente pakker om du sender noe til henne? Dette syns jeg var slapt av dere, men det får ordnes i en ferie eller noe. Hun kan søke opp nærmeste politistasjon og bestille time til pass der. Anonymkode: 924fe...780 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #12 Skrevet 6. august 2021 Det høres veldig rart ut at en 18-åring ikke har skaffet seg legitimasjon. Som det blir skrevet over, hun trenger det vel for å kjøpe øl, vin eller komme inn på utesteder, eller hente pakker på posten. Alle over 18 bør kunne legitimere seg. Men ja, nasjonalt id-kort er lett å fikse. (og så fniser jeg litt av at valget kom som julekvelden på kjerringa. ) Anonymkode: 5592b...7fa 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #13 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har altså tydeligvis ikke tenkt over dette, valget kom som julekvelden på kjærringa for oss. Passet er gått ut, bankkortet har ikke bilde, og hun har ikke førerkort. hun flytter for å gå på skole neste helg, så jeg tenkte vi skulle rekke å forhåndsstemme, men det er bare å drite i skjønner jeg. Det er jo ikke mulig å ordne pass på studiestedet heller. Vi har snakket om å ordne id-kort en stund, men har ikke rukket det enda etter ferie. hvem trenger pass i dag forresten, man reiser jo uansett ikke. 🤪😂 Ts. Anonymkode: 46eae...835 Dere kan jo selvfølgelig prøve med det utgåtte passet som jo tross alt har vært gyldig legitimasjon, går det ikke, så går det ikke. Ellers er det jo lurt å prøve å få time hos politiet i neste uke hvis det er mulig. Anonymkode: 01af7...6f4
Mezzosoprena Skrevet 6. august 2021 #14 Skrevet 6. august 2021 Da må hun jo skaffe seg legitimasjon - det er mange situasjoner hvor man kan komme til å trenge det... 2
mmd Skrevet 6. august 2021 #15 Skrevet 6. august 2021 (endret) Dersom den som tar i mot stemmen kjenner henne, går det bra uten legitimasjon. Endret 7. august 2021 av mmd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #16 Skrevet 6. august 2021 Jeg måtte ha gyldig leg for å få studentkort, så dette bør hun fikse snarest. Anonymkode: 0059a...49f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 Rart at ikke venstresiden i Norge hermer etter venstresiden i USA og krever at krav om ID kort for å stemme fjernes. ID krav er rasistisk og stemmeundertrykking av de svarte ! Vi hermer jo etter alt annet så ser ikke hvorfor ikke Enn så lenge må du nok bare leve med det, men er jo mulig å starte (stort sett fredelige) demonstrasjonstog hvor en krever slutt på denne systemiske diskriminasjonen. Anonymkode: 26e4e...b79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå