Gå til innhold

White Guilt - kjenner du noen gang på den følelsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du noen gang over de sosiale, kulturelle og økonomiske fordelene du har ved å være hvit? Vi hvite er verdens mest privilegerte. Føler du noen gang skam over å være hvit?

Anonymkode: 401a9...a5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri.

Anonymkode: 1cf27...2f4

• Liker 7
Skrevet

Overhodet ikke. 😅

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke valgt dette, og selv om jeg er hvit og bor i vesten så har jeg opplevd min del helvete i dette livet. Jeg har nok med meg selv og mitt om jeg ikke skal få dårlig samvittighet for omstendigheter jeg ikke har kontroll over, ærlig talt...!!

Anonymkode: e1eae...ec8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det?

Anonymkode: e0445...f1a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat skam. Men føler det er annerledes for oss nordmenn. I USA er de ikke mange generasjoner fra slaveriet deres, så ser at det er en større greie der.

Anonymkode: 78269...c46

Skrevet

Nei, hvorfor i all verden skulle jeg skamme meg?

• Liker 3
Skrevet

Ja, tenker ganske ofte på det. Jeg ser ofte hvordan andre som ikke er så heldige som oss har det. Jeg vet om så mange skjebner og historier. Jeg føler ikke skam, men jeg syns det er skammelig at hvite privilegerte mennesker ikke hjelper mer. Gir støtte til ulike organisasjoner. Eller hakker på innvandrere uten å skjønne et plukk hvor de kommer fra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke akkurat skam. Men føler det er annerledes for oss nordmenn. I USA er de ikke mange generasjoner fra slaveriet deres, så ser at det er en større greie der.

Mener du at det er naturlig å skulle ha dårlig samvittighet overfor mørkhudede på grunn av noe våre forfedre gjorde mot deres forfedre? Da synes jeg i så fall at vi leter etter grunner for å skjemmes...

• Liker 4
Skrevet

Å føle skam over å være hvit vil implisitt være å se ned på andre raser. Gjennom historien har alle folkeslag fra sort til hvit begått ymse grusomheter mot andre folkeslag. At hvite skal være de eneste som skal føle arveskam tilsier at vi ser på oss selv med høyere moralsk standard enn andre, noe som er rasistisk per definisjon. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, DritKrenka said:

Mener du at det er naturlig å skulle ha dårlig samvittighet overfor mørkhudede på grunn av noe våre forfedre gjorde mot deres forfedre? Da synes jeg i så fall at vi leter etter grunner for å skjemmes...

Jeg føler ikke det er naturlig nei, men mine oldeforeldre og besteforeldre hadde ikke slaver så jeg vet ikke 🤷‍♀️
Tenker kanskje man føler det annerledes om man vet at sine forfedre gjorde det?
Jeg hadde for eksempel skammet meg litt om jeg visste at min oldefar var en seriemorder, og at det var i min familie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler ikke det er naturlig nei, men mine oldeforeldre og besteforeldre hadde ikke slaver så jeg vet ikke 🤷‍♀️
Tenker kanskje man føler det annerledes om man vet at sine forfedre gjorde det?
Jeg hadde for eksempel skammet meg litt om jeg visste at min oldefar var en seriemorder, og at det var i min familie.

Jeg synes at det er veldig irrasjonelt. Det hadde på ingen måte vært din feil, eller noe du kan/kunne gjøre noe med, derfor heller ingen ting å bry seg om. 

Hadde nok ikke gått og skrytt av det, men hadde heller ikke følt noe egen skam på vegne av familien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det? 

Anonymkode: d82aa...48e

• Liker 1
Skrevet

Som hvit mann i slutten av 40-åra med høy utdanning og god inntekt tenker jeg mer på at jeg representerer den gruppen mennesker i verden som er fratatt flest privilegier og rettigheter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei skammer meg overhode ikke over å være hvit. Men for å ta et eksempel. Jeg skammer meg over bombingen av Libya som ble gjort i vårt navn. Det var en mulig handling fordi det var brune mennesker vi bombet, og ikke hvite kristne.Det sendte landet ut i et blodbad som fortsatt delvis pågår. De som gjennomførte det fra vår side sitter like trygt i maktposisjonene sine ennå. Helt fritatt for den mildeste kritikk.

Jeg syns det  er virkelig skammelig!

Anonymkode: 78226...7d0

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Skjems over andre hvite som tenker sånn, iallfall. 

Skrevet

Nja, skammer meg ikke. Men skammer meg over alle oss som ikke tar inn over oss hvor godt vi har det. Hvor enkelt livet ofte er for oss sammenlignet med mange andre. At vi ikke gjør mer for å fremme fred og rettferdighet rundtom i verden. Det kan jeg skamme meg litt over.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri reflektert over. 

Anonymkode: 2d6df...6fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenker du noen gang over de sosiale, kulturelle og økonomiske fordelene du har ved å være hvit? Vi hvite er verdens mest privilegerte. Føler du noen gang skam over å være hvit?

Anonymkode: 401a9...a5f

Nei.

Jeg har ikke valgt hudfargen min, hvor jeg ble født eller hvem som er mine foreldre og jeg bærer ikke skyld i hva andre før meg har gjort eller gjør. Med kortene jeg har fått tildelt ved fødsel har jeg jobbet målrettet og hardt for å oppnå det jeg ønsker i livet. Hvorfor skal jeg føle skyld for det? Jeg ble født i en vanlig familie på reisefot grunnen min fars jobb og måtte tilpasse meg ulike land, språk og kulturer gjennom oppveksten. Var det alltid lett? Nei. Var det lærerikt? Ja. Har jeg hatt noen privilegier på grunn av hudfarge? Nei.

Hvorfor er hvite mest privilegerte i verden? Fordi så mange hvite har oppnådd så mye og drevet samfunnet og sivilisasjonen fremover? Oppdagelser i teknologi og vitenskap for eksempel? Det nyter alle godt av i dag.

Hvorfor skal hvite i dag føle skyld? 

Hvis noen har behov å føle skyld for hvilken hudfarge man har, så er man en idiot. Hudfargen velger man ikke selv. Man kan føle skyld for valgene man selv tar og har tatt i livet. Men å påta seg skyld i dag på vegne av andre, spesielt de som er døde i mange tiår eller hundreår - nei. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, har aldri skjedd. Kommer aldri til å skje heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...