Gå til innhold

Blande husdyr i samme innhegning?

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Bergen
Skrevet

Dette går egentlig ikke under "kjæledyr", men fant ikke annen kategori som passet. Saken er den, at av alle ting begynte vi å diskutere følgende i lunsjen på jobb:

Kan man i teorien blande f eks hest, kyr, sau og griser på samme beitemark? Eller er det noen av dem som ikke går overens eller er ulovlig å la gå fritt i samme innhegning? Det måtte blitt et spesielt gjerde rundt med både lave og høye dyr men det kunne vel ordnes. Noen som vet dette? Jada, vi har ikke alltid så interessante temaer i jobblunsjen, jeg vet 🙄

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp på gård og vi blandet dyr ja, hester og sauer går fint sammen og spiser det andre ikke spiser. Vi har hatt hester og kuer også, men der hendte det at kalver ble nærgående og hesten kunne sparke for å gi beskjed, så da lot vi ikke kalver gå sammen. Griser trenger ofte plass for seg selv for de graver opp en del mark for frø og røtter. Men ellers kan de aller fleste husdyr på gård gå sammen. Men skal man tilleggfore de med feks kraftfor eller noe så matet ikke vi sauene og hestene samtidig, det førte til trengsel og de mindre dyrene kunne bli skadet. Gjerdet er enkelt å fikse, plastpåler med 3 klemmer til el-gjerde tråd, da var det fra lavest og midten til høyest. Si fra om du lurer på mer. :)

Anonymkode: ec5e7...8ba

• Liker 5
Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vokst opp på gård og vi blandet dyr ja, hester og sauer går fint sammen og spiser det andre ikke spiser. Vi har hatt hester og kuer også, men der hendte det at kalver ble nærgående og hesten kunne sparke for å gi beskjed, så da lot vi ikke kalver gå sammen. Griser trenger ofte plass for seg selv for de graver opp en del mark for frø og røtter. Men ellers kan de aller fleste husdyr på gård gå sammen. Men skal man tilleggfore de med feks kraftfor eller noe så matet ikke vi sauene og hestene samtidig, det førte til trengsel og de mindre dyrene kunne bli skadet. Gjerdet er enkelt å fikse, plastpåler med 3 klemmer til el-gjerde tråd, da var det fra lavest og midten til høyest. Si fra om du lurer på mer. :)

Tusen takk, tøft at du har peiling på dette. Så det betyr at det egentlig bare er gris som ikke kan mikses med andre arter? Det høres jo idyllisk ut med sau, geit, hest og kyr i samme område, fredelig harmoni 😍

AnonymBruker
Skrevet

Det går en liten gjeng ikke så langt unna meg, det er griser og sauer sammen. Så det går det også.

Anonymkode: 44c58...287

AnonymBruker
Skrevet
Mr Bergen skrev (13 minutter siden):

Tusen takk, tøft at du har peiling på dette. Så det betyr at det egentlig bare er gris som ikke kan mikses med andre arter? Det høres jo idyllisk ut med sau, geit, hest og kyr i samme område, fredelig harmoni 😍

Hvis gris skal settes med andre så må det være et stooort område. Naboene har 20-325 griser sammen ofte og de vokser opp til å bli en 100kg og de får mat i tillegg. De graver opp såpass at de ofte må så nytt gress, så om det skulle gått flere andre dyr der så måtte de hatt ganske stort jorde med så mange griser. Men noen få gris og sauer hadde sikkert gått veldig bra. Ja det er veldig fint og harmonisk her ute på bondelandet. Ene familien borti her har 200 sauer og en alpakka til å passe på de, alpakkaen beskytter flokken sin koste hva det koste vil, så den er en god gjeter mot feks rev, som vi har en del av her. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet vel forskjellen på husdyr og gårdsdyr?

Anonymkode: 81846...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sau og hest/storfe på samme beite er faktisk en bra ting, da det virker forebyggende mot parasitter. 

https://www.animalia.no/no/Dyr/sauehelsenett/arstid/beiteperioden/forebygging-av-parasittproblemer-med-god-beitebruk/

En skal nok være ekstra påpasselig når man slipper små lam på beite med hest eller kyr for første gang,for sikkerhets skyld. Men de lærer seg fort å passe seg, helt uten at det skjer noe galt først (vi har aldri hatt noe problem med sau/hest sammen). 

Anonymkode: 934a0...697

Skrevet

Da jeg var liten, var det helt vanlig at hest, kviger og sau ble sluppet i samme utmark på sommeren. Min erfaring er at de stort sett holdt seg til sine, og det var lite konflikter. 

I dag er det mer sjelden å se hester på utmarksbeite der jeg er fra, men kviger og sau slippes fortsatt i de samme områdene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hest, sau og geit sammen uten problemer. 

Anonymkode: 8806c...64a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...