Gå til innhold

Psykisk hjelp ved skadet barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som nå i sommer fikk omfattende skader i en trafikkulykke. Barnet har vært mye på sykehus, legekontor og i fysioterapi. Fikk i dag vite at det blir enda en ny innleggelse og ny operasjon neste uke. 

Barnet takler dette som en helt ♡ Men jeg er helt knust over alt barnet har og kommer til å gå glipp av den kommende tiden. Det har vært to måneder med mye smerter og mer vil det bli.. det gjør veldig vondt i mammahjertet.

Noen som har vært i en liknende situasjon og som har fått tilbud om å snakke med noen? Vet ikke hvor jeg kan henvende meg..

Anonymkode: 4fa74...a5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen og spurt om å få jevnlige støttesamtaler hos fastlegen.

Anonymkode: 6a190...c68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville snakket med fastlegen og spurt om å få jevnlige støttesamtaler hos fastlegen.

Ja, ringte dit på mandag. Fikk time 2. september.. virker bare så lenge til.

Da jeg selv fikk kreft for et par år siden fikk jeg tilbud om å prate med noen med en gang. Jeg opplever dette MYE verre, men det virker ikke som noen tenker på det...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med fastlege, de har liten tid til sånt. Har dere lavterskeltilbud i kommunen for å snakke med noen innen psykisk helse? Hos oss har de det, da får man snakke med en vernepleier som har kursing i denne typen samtaler. Andre steder er det sikkert sykepleier eller lignende. Er det forventet at barnet ikke vil oppleve fullstendig bedring, så kan det også være verdt å ta kontakt med habiliteringstjenesten ved sykehuset dere tilhører. Egentlig bør også de på sykehuset kunne rådgi deg om hvem du bør kontakte, noen sykehus har også psykologer o.l. som man kan snakke med om det traumet man har opplevd.

Vond lesning, og jeg ønsker barnet ditt og deg alt godt 💕🌸

Anonymkode: 12cb7...f4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, ringte dit på mandag. Fikk time 2. september.. virker bare så lenge til.

Da jeg selv fikk kreft for et par år siden fikk jeg tilbud om å prate med noen med en gang. Jeg opplever dette MYE verre, men det virker ikke som noen tenker på det...

Det er synd at det er så lenge til du har time. Om du ringer det sykehuset barnet har blitt behandlet på og du spør der om hvilke tilbud som finnes for pårørende, så kanskje du får informasjon om et tilbud som finnes slik at du kan få samtaler raskere?

Kanskje du finner noe om hjelp til pårørende om du søker på Helsenorge sine sider?

AnonymBruker
Skrevet

Spør sykehuset om de har sosionomer som jobber der, be om en samtale.

Anonymkode: e40f5...e7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er synd at det er så lenge til du har time. Om du ringer det sykehuset barnet har blitt behandlet på og du spør der om hvilke tilbud som finnes for pårørende, så kanskje du får informasjon om et tilbud som finnes slik at du kan få samtaler raskere?

Kanskje du finner noe om hjelp til pårørende om du søker på Helsenorge sine sider?

Barnet har fått samtaler med S-BUP. Skal prøve å spørre ut litt mer. Bare føler jeg vrir det til å handle om meg, når det er barnet som er skadet. Klarer ikke å forklare helt hva jeg mener kjenner jeg... 

AnonymBruker
Skrevet

https://www.helsenorge.no/parorende/

Pårørendelinjen

90 90 48 48

Mandag kl. 10:00 - 19:00

Tirsdag kl. 10:00 - 15:00

Onsdag kl. 10:00 - 19:00

Torsdag kl. 10:00 - 15:00

Fredag kl. 10:00 - 19:00

Trenger du veiledning som pårørende? Ring Pårørendelinjen. Alle våre veiledere har helse- og sosialfaglig utdanning og taushetsplikt.

Chat med veiledere

Pårørendesenteret

Pårørendesenteret tilbyr kunnskap, tips og råd, kontaktinformasjon til lokal hjelp samt oversikt over rettigheter.

Pårørendesenteret.no

PIO-Pårørendesenteret

22 49 19 22

Fredag kl. 10:00 - 15:00

Landsdekkende rådgivningstelefon for pårørende uavhengig av diagnose.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har dårlig erfaring med fastlege, de har liten tid til sånt. Har dere lavterskeltilbud i kommunen for å snakke med noen innen psykisk helse? Hos oss har de det, da får man snakke med en vernepleier som har kursing i denne typen samtaler. Andre steder er det sikkert sykepleier eller lignende. Er det forventet at barnet ikke vil oppleve fullstendig bedring, så kan det også være verdt å ta kontakt med habiliteringstjenesten ved sykehuset dere tilhører. Egentlig bør også de på sykehuset kunne rådgi deg om hvem du bør kontakte, noen sykehus har også psykologer o.l. som man kan snakke med om det traumet man har opplevd.

Vond lesning, og jeg ønsker barnet ditt og deg alt godt 💕🌸

Anonymkode: 12cb7...f4f

Takk ♡

Vi ikke helt om det vil bli helt bra. Det kan bare tiden vise oss..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at det du opplever er helt normalt etter en slik hendelse. Reaksjonene dine er normale. 

Jeg har selv god erfaring med samtaler hos fastlege (har en fantastisk utgave av arten), så det er jo dumt at det er så lenge til. Har du mann, venner og familie du kan bearbeide sammen med? 

Hvis barnet er i BUP kan du be om foreldresamtale der. 

Anonymkode: 99876...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker først og fremst at det du opplever er helt normalt etter en slik hendelse. Reaksjonene dine er normale. 

Jeg har selv god erfaring med samtaler hos fastlege (har en fantastisk utgave av arten), så det er jo dumt at det er så lenge til. Har du mann, venner og familie du kan bearbeide sammen med? 

Hvis barnet er i BUP kan du be om foreldresamtale der. 

Anonymkode: 99876...b68

Min mann er fantastisk! Men vi takler ting ulikt. Han blir veldig praktisk. Har fikset at med politi, forsikringsselskap, skole, tatt seg av barnets søsken osv. Skal prøve å prate litt mer med ham..

Skal spørre om man kan ha foreldresamtaler på sykehus-BUP.

Godt å lese at noen mener det er en normal reaksjon ♡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.helsenorge.no/parorende/

Pårørendelinjen

90 90 48 48

Fredag kl. 10:00 - 19:00

Trenger du veiledning som pårørende? Ring Pårørendelinjen. Alle våre veiledere har helse- og sosialfaglig utdanning og taushetsplikt.

Chat med veiledere

Pårørendesenteret

Pårørendesenteret tilbyr kunnskap, tips og råd, kontaktinformasjon til lokal hjelp samt oversikt over rettigheter.

Pårørendesenteret.no

PIO-Pårørendesenteret

22 49 19 22

Fredag kl. 10:00 - 15:00

Landsdekkende rådgivningstelefon for pårørende uavhengig av diagnose.

Takk! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...