Gå til innhold

Hvor gamle var dine barn når de kunne stelle seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså gå på badet vaske seg, kle på seg, pusse tenner etc. og så bare komme ned til frokost? 

Jeg drømmer om dette (litt mindre hektiske morgener)  men eldste er bare 5 enda…

Anonymkode: b4aa4...eac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

7-8 år.

Anonymkode: 9ae92...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor en legger lista for «stelle seg». En normalt dotrent 3 åring er fint i stand til å kle på seg, gå på do og gjøre et forsøk på hygiene helt selv. Men legger du lista så høyt at barnet må ha voksenbistand lengre så … må du hjelpe lengre. 

Krever du ordentlig pussede tenner, og fargekoordinerte, mamma-kontrollerte klær må barna fort bli 5-6. Krever du bare «ikke naken» og «forsøkt pusset»? 2-3 år. Barn er ukoordinerte. De har andre prioriteringer og ulik estetisk sans fra oss. Men de er ikke idioter. En helt normal lørdags morgen er da barn på 3 år fint i stand til å ta beskjeden «du kan se YouTube og spise skive som ligger i brødboksen om du lister deg ned uten å vekke mamma/pappa» 

Klarer ikke barnet bistå seg selv til oppstart 1. klasse ville jeg fått en profesjonell til å se på om det er noe galt med syn, hørsel, oppdragelse etc.

Anonymkode: 44d5a...f81

AnonymBruker
Skrevet

Min på snart syv står opp av egen vekkerklokke, klær på seg klær jeg har lagt frem, tisser og pusser tennene etter frokost. På kvelden hjelper jeg med tannpuss. Han dusjer for det meste selv også. Han har gjort det siden i fjor sommer, når han var fem og et halvt :) 

Anonymkode: cc667...55b

Skrevet

min 7 åring gjør det meste selv, men jeg hjelper enda litt med tannpuss og dusjin, vet det er dager hvor han er trøtt og trenger litt ekstra hjelp så det ikke blir slurv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om 9 åring som ikke tørker seg selv etter dobesøk?  

Anonymkode: 80ebd...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Min 3 åring har valgt ut egne klær siden hun var 1 år og nå kan hun kle på seg selv fint også. Flink til å velge farger og plagg som passer sammen.  Pusser tennene og vasker hendene etter do besøk greit alene. Hun går gjennom en yoghurt fase nå, så det står klart om morgenen i kjøleskapsdøra som hun går og tar etter hun står opp, så kommer hun inn til oss og slår på TV'n på vår rom. Der ser hun et par tegneserier før vi står opp og lager mer frokost til oss alle.

Anonymkode: 91deb...0eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere om 9 åring som ikke tørker seg selv etter dobesøk?  

Anonymkode: 80ebd...5b7

At barnet har en diagnose og trenger ekstra hjelp

Anonymkode: cc667...55b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Min fireåring bruker bleie om natten fortsatt, men hun klarer fint å ta den av selv og ta på seg en truse under nattkjolen om morgenen. Hun greier fint å gå på do og tisse og vaske hender uten bistand. Hun klarer fint å kle på seg. 

Jeg kan stole på at hun kan vaske hendene ordentlig og at hun kan kle på seg det hun trenger. 

Vasking nedentil, pussing av tenner og stell hjelper jeg til med. 

Anonymkode: 429e9...2e8

AnonymBruker
Skrevet

Mine har stelte seg selv fra femårsalder. De to eldste våren før de begynte på skolen, yngste litt før pga gode rollemodeller😊 Tenker det er naturlig at de mestrer dette før skolestart. Men - de trenger absolutt påminnelser/skyndting (må feks mase litt før de står opp, og midterste blir gjerne på badet i 30 minutter med døren låst om hun får anledning)😉 Og vi må ofte hjelpe å finne fram egnede klær for aktuelt vær. Legger gjerne klær fram i forkant til seksåringen, tiåringen og tolvåringen treffer stort sett på dette selv. 

Tannpussen på kveld står naturligvis vi for.

Anonymkode: c34f0...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Tenker kanskje rundt seks/sju år?

Åtteåringen min dusjer, kler seg, og ordner det meste selv. Tannpussen på kvelden gjør jeg.

Ordner ofte frokost selv, ihvertfall i helgene. Lager toast, ostesmørbrød og steker egg. Liker å lage mat 😊

Anonymkode: b1a07...79d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...