Gå til innhold

Lar dere barna beholde mobilen på kvelden når de skal sove?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lar dere barna få ha mobilen på soverommet når de skal sove? 

Hvor gammel er de?

Er det en grunn til at de får ha mobilen med seg ved leggetid? (Musikk, podcast, vekkeklokke, trygghet) 

Lar de i såfall mobilen være i fred, eller er de våkne unødvendig lenge/våkner på natta og blir liggende på mobilen? 

Anonymkode: 5cb15...91a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 15 har søvnproblemer, og jeg er nazi-streng på søvnrutiner. 

Det eneste jeg ikke kan trumpe igjennom nå som hen er eldre, er to timer skjermfri før leggetid. Hen sovner greit likevel, men ofte har hen våknet på natta og lett etter telefonen og da blitt liggende flere timer. 

Hen argumenterer for at hen bruker den som vekkerklokke, så for å unngå at telefonen ble en fristelse på kveld og natt har jeg i perioder hatt den inne hos meg, og lagt den inn på nye plasser før jeg legger meg. Nå har hen funnet ut hvor de legges, så jeg har låst telefon på kvelden, og den åpnes 5 minutter før alarmen ringer. 

En venninne sliter med sitt barn på mellomtrinnet som sovner sent, ofte våken på natta, eller sryggtidlig, og legger seg på mobilen. Der er begrunnelsen at barnet blir utrygg uten den, og det er slemt å ta den fra barnet. Jeg skjønner ikke helt hvor utrygg man blir i eget hjem som krever mobil tilgjengelig. 

Barnet er også avhengig av podcast for å sove, men problemet er at barnet har podcast så høyt på at barnet blir liggende å følge med på det som sies, og igjen ikke sovner før langt over midnatt. 

Anonymkode: 5cb15...91a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort.

Av hensyn til søvnhygiene. 

Anonymkode: 9dc9a...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. De får en halvtime med ipad eller mobil før de skal legge seg, noe som har blitt en del av rutinen, men så er det natta.

10 og 12.

Anonymkode: 48780...d15

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden. 

Anonymkode: 97c62...faa

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Da hadde han nok spillet hele natten. Han er 10 år.

Anonymkode: 7ddd6...494

Skrevet

Nope, har appen screen time og den låses etter det klokkeslettet jeg har satt. Kan også ha noen apper oppe som f.eks spotify hvor han hører på podcast.  Da fungerer klokka,  alarm etc.  Men ingen spill. 

Har en på 13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte barnet mitt tidlig hvor viktig det var med søvn. Istedenfor å være streng på det, foreslo jeg andre aktiviteter, for eksempel en bok eller litt lego i senga. Hen lå aldri oppe på i pad, men så var jeg heller ikke nazi på leggetid heller - når hen la seg var hen uansett trøtt. 

Nå er hen 15 og legger fra seg mobilen når hen skal sove, null problem. Spesielt nå i ferien er det gøy å være på mobilen, så jeg sier at lyset er slukket kl 1, sammen med lyd og aktivitet. I hverdagen går tenåringen og legger seg selv rundt klokken 11, legger fra seg mobilen. 

Jeg har aldri vært streng på leggetid eller skjermtid, og det har gjort at barna mine har fått et totalt avslappet forhold til det. 

Jeg tror også på hen når de sier at de skrur av mobilen ved "leggetid". Synes egentlig det er i seneste laget å operere sånn med en snart-VG elev, men det er meg. 

Anonymkode: ee161...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Palma said:

Nope, har appen screen time og den låses etter det klokkeslettet jeg har satt. Kan også ha noen apper oppe som f.eks spotify hvor han hører på podcast.  Da fungerer klokka,  alarm etc.  Men ingen spill. 

Har en på 13

Samme her. 10 år.

Anonymkode: 17cb3...889

AnonymBruker
Skrevet

Mine 3 får ha den med seg i seng. Dei legger seg alltid når dei får beskjed. 

datteren på 8 bruker iPad til lydbok/rolig musikk under innsovning. 

Anonymkode: 1a6da...2ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lærte barnet mitt tidlig hvor viktig det var med søvn. Istedenfor å være streng på det, foreslo jeg andre aktiviteter, for eksempel en bok eller litt lego i senga. Hen lå aldri oppe på i pad, men så var jeg heller ikke nazi på leggetid heller - når hen la seg var hen uansett trøtt. 

Nå er hen 15 og legger fra seg mobilen når hen skal sove, null problem. Spesielt nå i ferien er det gøy å være på mobilen, så jeg sier at lyset er slukket kl 1, sammen med lyd og aktivitet. I hverdagen går tenåringen og legger seg selv rundt klokken 11, legger fra seg mobilen. 

Jeg har aldri vært streng på leggetid eller skjermtid, og det har gjort at barna mine har fått et totalt avslappet forhold til det. 

Jeg tror også på hen når de sier at de skrur av mobilen ved "leggetid". Synes egentlig det er i seneste laget å operere sånn med en snart-VG elev, men det er meg. 

Anonymkode: ee161...8d9

Kan du slutte å skrive «hen»??? Det et så innmari teit! Tror du noen kjenner deg igjen på et så anonymt innlegg selv om du skriver hun eller han?

Anonymkode: 4da01...f41

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jentungen på ti har med mobilen. Hun får se YouTube en liten stund før hun sovner. Sover godt og våkner uthvilt. Hun mister skjermprivilegier neste dag dersom hun ikke avslutter for natta ved beskjed eller dersom hun sniker seg til å bruke den i løpet av kvelden/natta når den skal ligge. Hun bruker den som vekkerklokke så den ligger på nattbordet. 

Mulig dette må endres etter hvert som det begynner å plinge og plonge i sosiale medier når hun blir eldre, men enn så lenge fungerer det fint.

Anonymkode: ebe5d...2d8

Skrevet

Har/ hadde ofte barnebarn her. De fikk ha ipad/ mobil 15 min etter leggetid. Så blir de innkassert. No problem. Men  de blir eldre og da blir vel protestene større. 

Skrevet

Telefon og iPad legges til lading i stua når barnet skal legge seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde i mange år en "ikke mobil på soverommet"-regel, og den regelen gjaldt både store og små.
Det fungerte veldig bra. :)

Anonymkode: 9ce78...e86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du slutte å skrive «hen»??? Det et så innmari teit! Tror du noen kjenner deg igjen på et så anonymt innlegg selv om du skriver hun eller han?

Anonymkode: 4da01...f41

(Sorry avsporing men ja orket ikke lese det)

Anonymkode: c990c...f5e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, mine barn på 9,11 og 14 får lese litt i en bok på senga før de sovner. De har mer enn nok skjermtid i løpet av dagen. 

Anonymkode: c2853...f5c

Skrevet

Har ei på 15, og har aldri fjernet mobilen ved leggetid. Det har fungert hos oss, hun har så å si aldri drevet med den om natta, vært trøtt osv. De gangene det har skjedd har hun vært åpen om det og innsett at det ikke var så lurt. 

Hadde hun ikke klart å regulere det selv, hadde vi kanskje måttet gjøre det på en annen måte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...