Gå til innhold

Når skjønte du at covid ikke var så farlig som du først trodde?

Barbalala

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, jomann said:

Jeg har vel aldri vært redd for Covid, men bekymret. Bekymringen (for egen helse) stoppet da det ble dokumentert at det i Norge er langt flere som dør av en ordinær influensa (i et normalår) enn som har dødd av Covid. 

Hvor…mange…ganger…

må man forklare at du ikke kan sammenligne mortalitetstall mellom to ulike sykdommer når det ene datasettet lommer fra en periode uten smitteverntiltak, og det andre kommer fra en periode der strenge smitteverntiltak er i kraft???

Dette er jo som å stange hodet i en vegg! Selv Sisyfos hadde det enklere…..

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Hvor…mange…ganger…

må man forklare at du ikke kan sammenligne mortalitetstall mellom to ulike sykdommer når det ene datasettet lommer fra en periode uten smitteverntiltak, og det andre kommer fra en periode der strenge smitteverntiltak er i kraft???

Du kan forklare det så mye du vil, det endrer ikke faktum at vi ikke tror på kildene dine.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OlsenHansen said:

Du kan forklare det så mye du vil, det endrer ikke faktum at vi ikke tror på kildene dine.

Kildene mine….?

Det du nå sier, er st du ike tror på grunnleggende vitenskapelig metodikk. Sammenligner du to størrelser under ulike premisser, får du ikke korrekte svar. Det er ikke mine kilder. Det er prinsipper som ligger til grunn for at din levestandard ikke er på steinaldernivå.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (10 minutter siden):

Du tror ikke på medisinske tidsskrifter og fagfellevurdert forsking? Som er grunnlaget for snart all moderen behandling vi har tilgjengelig? 

Det blir litt teit. Jeg vet at mange tror på homopati, aurarensing og trommer, helt uten vitenskaplig bevis. De kildene du har fått er i en litt annen kvalitet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt og frykter smitte, men jeg tar forhåndsregler hele tiden. Nå kjenner jeg fler som har hatt covid og han ene er 52 år, frisk og rask, ingen sykdommer. Han havnet i kunstig koma i 14 dager og familien fikk beskjed om at han mest sannsynlig ikke ville overleve. Han gjorde heldigvis det, men er svært redusert ennå. Dette skjedde i April. Han måtte lære å gå igjen og pusten er veldig dårlig ennå. 

Ei annen jeg kjenner er knappe 30, sunn og ingen sykdommer. Hun var også skikkelig dårlig og har ettervirkninger nå med lys og lydsky, kronisk hodepine, utmattelse. Hun ble dårlig i Mars.

Får jeg Covid så får jeg bare ta det derfra. Jeg bare håper hele dritten er over snart, jeg er så lei av å høre om dette at jeg spyr snart.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (8 minutter siden):

Kildene mine….?

Det du nå sier, er st du ike tror på grunnleggende vitenskapelig metodikk. Sammenligner du to størrelser under ulike premisser, får du ikke korrekte svar. Det er ikke mine kilder. Det er prinsipper som ligger til grunn for at din levestandard ikke er på steinaldernivå.

Nei, jeg sier jeg ikke tror på mennesker med en fraværende troverdighet.

2ro skrev (6 minutter siden):

Du tror ikke på medisinske tidsskrifter og fagfellevurdert forsking? Som er grunnlaget for snart all moderen behandling vi har tilgjengelig? 

Det blir litt teit. Jeg vet at mange tror på homopati, aurarensing og trommer, helt uten vitenskaplig bevis. De kildene du har fått er i en litt annen kvalitet.

Ikke når det er politisk eller økonomisk motivert. Jeg tar antibiotika hvis jeg trenger det, jeg tar ikke og pumper kroppen full av kjemikalier for en evig muterende sesongsykdom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, OlsenHansen said:

Nei, jeg sier jeg ikke tror på mennesker med en fraværende troverdighet.

Ikke når det er politisk eller økonomisk motivert. Jeg tar antibiotika hvis jeg trenger det, jeg tar ikke og pumper kroppen full av kjemikalier for en evig muterende sesongsykdom.

Du skal ha for din ærlighet. Ignoranse vet jeg ikke hvordan vi kan snu….

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha for din ærlighet. Ignoranse vet jeg ikke hvordan vi kan snu….

Du kjenner nok få mennesker som leser mer enn meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, OlsenHansen said:

Du kjenner nok få mennesker som leser mer enn meg.

Dets spiller ingen rolle. Hvis du ikke tror på prinsippene bak moderne vitenskap, er det ingen ting noen kan si til deg som vil få deg til å snu deg i riktig retning.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dets spiller ingen rolle. Hvis du ikke tror på prinsippene bak moderne vitenskap, er det ingen ting noen kan si til deg som vil få deg til å snu deg i riktig retning.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror på vitenskapelig prinsipper. Det er det du som velger å tro. Et ekstremt vanlig fenomen. Er vel underbevisstheten som prøver å beskytte deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, OlsenHansen said:

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror på vitenskapelig prinsipper. Det er det du som velger å tro. Et ekstremt vanlig fenomen. Er vel underbevisstheten som prøver å beskytte deg.

Jeg spurte hvor mange ganger man må forklare at man ikke får gyldige data ved å sammenligne to ulike sykdommer under ulike premisser, og du svarte at forklaringer ikke hjalp, da du ikke stolte på kildene mine.

Kilden til den påstanden er elementær vitenskapsteori….

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildene er som nevnt elementær vitenskapsteori.

Om jeg sier at 1+1 er 2, så er ikke kilden meg, men barneskolematte. Da er det revnende likegyldig om du stoler på dette eller ikke.

Det er ikke en ren antakelse all den tid man har eksempler fra f.eks. India og Brasil på hva som kan skje om viruset kommer mer ut av kontroll, og selv ikke det er i nærheten av en situasjon med NULL smittevernstiltak, som er det eneste sammenligningsgrunnlaget man har mot influensa.

Hallo?! Når det i år bare er noe sånt som under 10 influensatilfeller i Norge MED smittevernstiltak, sier ikke det litt om hvor mye mer smittsomt korona er? Dette er det eneste grunnlaget man har for å måle hvor mye influensa sprer seg ift. korona under samme forhold, og de taler ikke for din sak.

Og nei, det er ikke en sterk influensa, det vil aldri bli en influensa, noensinne. En pistol vil aldri være en bue selv om de dreper på samme måte.

Du kan si at det opplevdes som en sterk influensa, for deg, som er anekdotisk.

Men det sterkeste argumentet er vel bare at det ikke passer for deg med en verdenskrise akkurat nå, fordi du vil reise og feste, så jeg antar at viruset rett og slett bare må høre etter og forsvinne i stillhet.

Endret av Lomvi
Fjernet sitat. Lomvi, mod.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er arroganse eller idioti som starter slike tråder.

At man ser på covid som en lavere trussel her i Norge - med strenge smittevernsregler, et helsevesen som var relativt forberedt og sterke sosiale sikkerhetsnett - er en ting, men at man ikke evner å se at denne sykdommen kan ramme raskt, brutalt og uten diskriminering ser jeg på som direkte skremmende.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten gikk det spekulasjoner rundt i diverse internasjonale fora om at det smittet som en pest og hadde 50 % dødelighet.

Jeg skjønte etterhvert at det ikke var i nærheten av å være så farlig og dødelig, når et mye mindre prosentivis antall smittede ble alvorlig syke eller døde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (9 timer siden):

Du ble ikke syk, men hva med alle de andre som ble kritisk syk og/eller har fått alvorlige ettervirkninger av covid-19?

Mange blir syke og mange blir ikke syke, slik som alle andre sykdommer. Personlig kjenner jeg ingen som har blitt alvorlig syk av covid.  Jeg sier ikke at Covid ikke er farlig, men jeg synes at media har skapt et enormt hysteri blant folk som umulig kan være sunt. Det er et fåtall, om noen, som faktisk vet noe sikkert om denne sykdommen. Det meste av tiltak, forholdsregler og strategier blir synsing da man ikke vet langtidsvirkningen av vaksinen, gjennomgått covid-sykdom eller hvor lenge denne pandemien varer og om vi blir kvitt den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jomann skrev (3 timer siden):

Jeg har vel aldri vært redd for Covid, men bekymret. Bekymringen (for egen helse) stoppet da det ble dokumentert at det i Norge er langt flere som dør av en ordinær influensa (i et normalår) enn som har dødd av Covid. 

Det henger selvfølgelig sammen med alle tiltakene. Men vi ser jo nå at sannsynligheten for å dø er langt mindre enn man først trodde. Selv for eldre. På Faktisk.no er det vel avrundet lagt til grunn 0,2% sannsynlighet for sesonginfluensa og 0,3% sannsynlighet for å dø av Covid. Totalt sett - uavhengig av bakgrunnen til personen. Covid er dermed farligere, men altså ...

Men det handler jo ikke kun om mortalitet. Morbiditeten er jo betraktelig større ved covid enn influensa. Unge, relativt friske pasienter blir liggende på intensiv intubert i uker og trenger måneder med opptrening etterpå. Bilder av overbelastede helsevesen har gått verden rundt, det igjen får enorme ringvirkninger. I tillegg ser det ut som en del folk sliter i lang tid etter.. At det hovedsaklig er de eldste og skrøpeligste som dør er sekundært, sum av lidelse som denne sykdommen påfører er enorm. Og jeg er klar over at de fleste får en mild sykdom, mange også asymptomatisk, men det endrer ikke overnevnte faktum.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (3 timer siden):

Hvor…mange…ganger…

De tallene jeg henviste til er veldokumenterte tall. Det er ikke sånn at risikoen for å dø i prosent øker av at 5000 nordmenn til blir smittet. Vi har et ganske godt datagrunnlag og jeg beklager på det sterkeste, men Faktisk.no står ganske mye høyere på troverdighetslisten min enn en død lege (Robert Koch). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (Akkurat nå):

Men det handler jo ikke kun om mortalitet. Morbiditeten er jo betraktelig større ved covid enn influensa. Unge, relativt friske pasienter blir liggende på intensiv intubert i uker og trenger måneder med opptrening etterpå. Bilder av overbelastede helsevesen har gått verden rundt, det igjen får enorme ringvirkninger. I tillegg ser det ut som en del folk sliter i lang tid etter.. At det hovedsaklig er de eldste og skrøpeligste som dør er sekundært, sum av lidelse som denne sykdommen påfører er enorm. Og jeg er klar over at de fleste får en mild sykdom, mange også asymptomatisk, men det endrer ikke overnevnte faktum.

Det virker som du har helt glemt at unge voksne tilsynelatende uten underliggende sykdommer også døde av sesonginfluensaen før Covid. Det at unge legges inn på sykehus av influensa er ikke unikt for Covid.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jomann skrev (3 minutter siden):

Det virker som du har helt glemt at unge voksne tilsynelatende uten underliggende sykdommer også døde av sesonginfluensaen før Covid. Det at unge legges inn på sykehus av influensa er ikke unikt for Covid.

Ja, de som blir veldig syke av koronaviruset hadde nok blitt veldig syke av influensaviruset også. 

Endret av Velour
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...