Gå til innhold

Når skjønte du at covid ikke var så farlig som du først trodde?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av tråden "Gode korona-nyheter" tenkte jeg at vi også kan ha en liten oppvåknings-tråd for dem som har vandret ut av frykt-tåka.

Når var det du skjønte at covid ikke kom til å ta livet av deg og hele slekta, og at ikke titusener kom til å dø (slik som enkelte spådde i mars i fjor)? Når var det du tenkte at "dette er faktisk ikke så farlig"? 

For min del var det når jeg la merke til at de aller fleste som ble alvorlig syke og døde var langt over 80 år gamle. Og at nesten ingen unge ble rammet. Dette var ganske tidlig i pandemien, og man måtte virkelig grave seg ned i rapportene fra FHI for å finne ut dette. 

I tillegg ble også flere i min krets rammet av viruset, og ingen ble alvorlig syke. 

Endret av Barbalala
  • Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ennå ikke kommet til det punktet at jeg er redd for corona

• Liker 25
Skrevet
colsey skrev (1 minutt siden):

Har ennå ikke kommet til det punktet at jeg er redd for corona

Ok, men hva var det da som gjorde at du ikke ble påvirket av den vanvittige fryktkampanjen som media kjørte? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

For min del tenkte jeg at covid sikkert ikke var så farlig for meg som er ung til å begynne med, og så begynte det å komme vitenskapelige artikler om at folk med min underliggende sykdom har utviklet flere og alvorlige autoimmune sykdommer etter at de har blitt smittet med covid, i tillegg til at de har sett at de (relativt få) som har min sykdom har svært mye høyere risiko for å havne på intensiven. Og jeg har en slik type sykdom som man nesten ikke merker i hverdagen; så da tenker jeg spesielt på de stakkarne som har f.eks CVID. 

Jeg er glad for at jeg er vaksinert og dermed går det sannsynligvis bra :)

Endret av Zikkzakk
  • Liker 22
Skrevet
Barbalala skrev (Akkurat nå):

Ok, men hva var det da som gjorde at du ikke ble påvirket av den vanvittige fryktkampanjen som media kjørte? 

Husket svineinfluensaen og fugleinfluensaen. Det var jo hysteri da også, men koronahysteriet har jo tatt fullstendig av. Og det ser jo dessverre ikke ut til å ende

• Liker 22
Skrevet
Barbalala skrev (6 minutter siden):

Jeg er et rasjonelt menneske. Jeg vet å holde meg unna sykdom. Jeg var delvis redd for å bli syk, men var ikke redd for å dø feks. tror mye av de ekstreme oppslagene i media hadde veldig motsatt effekt på meg og. Det ble så tabloid. Når det er sagt har jeg fulgt tiltak, er fullvaksinert og oppfører meg ikke som en dust selv om covid ikke skremmer meg personlig

• Liker 10
Skrevet (endret)

Var aldri redd korona, men de diktatoriske reglene og meningsløse propaganda som vi ser i hele verden derimot, "is scaring the shit out of me". Føles til og med i dag som at jeg er med i et sinnssykt mareritt eller en tragikomisk serie med drittdårlig dramaturgi. Heldigvis er jeg vant til utenforskap fra før av.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 25
Skrevet

Det eneste jeg var oppriktig veldig redd for var besteforeldrene mine, og faren min som har kreft. For min egen del har jeg alltid tenkt at covid neppe tar livet av meg uansett, selv om det selvsagt hadde vært kjipt å bli syk. 

Men klart, jeg husker godt de første ukene. Når vi gikk tur langs sjøen gjorde alle et stort poeng ut av å gå langt ut på hver sin side av veien for å høflig holde god avstand, selv om viruset knapt var oppdaget i Norge enda, og i alle fall ikke så langt nord. Jeg husker også en episode på bussen der jeg begynte å tenke på alt jeg hadde tatt på etter at jeg hadde tatt på noe på bussen. Ryggsekken min, klærne mine osv. At jeg kunne spre det til noen på jobb, som kanskje hadde eldre slektninger de tok vare på. Og da bestemte jeg meg der og da for at dette skulle jeg definitivt slutte å tenke på, og siden da har jeg ikke bekymret meg så fryktelig mye. Normalt smittevern må bare holde.

Skrevet

Jeg var litt redd i begynnelsen. Husker ikke helt når det forandret seg, men etterhvert ble jeg mer redd for alt som hadde med korona-tiltakene å gjøre. Nyhetene som skremmer vettet av folk. Jeg har sluttet å se på TV. Bruk av munnbind og håndsprit som trolig gjør immunforsvaret enda dårligere. Sosial distansering gjør folk mer ensom og mer utsatt for sorg/følelse av å være utenfor samfunnet. Barn som vokser opp i denne tiden risikerer å bli alt for opphengt i bakterier/virus, noe som kan ha en ødeleggende effekt på psykisk helse langsiktig (spesielt fare for OCD, vasketvang osv). Generelt mener jeg selv at hysteriet rundt korona er ødeleggende for psykisk og fysisk helse. 

• Liker 18
Skrevet
AfterTheRain skrev (4 minutter siden):

Var aldri redd korona, men de diktatoriske reglene og meningsløse propaganda som vi ser i hele verden derimot, "is scaring the shit out of me". Føles til og med i dag som at jeg er med i et sinnssykt mareritt eller en tragikomisk serie med drittdårlig dramaturgi. Heldigvis er jeg vant til utenforskap fra før av.

Samme her, det skremmer meg også mye mer enn all verdens virus. Dessverre ser det ikke ut til å ende med det første, men flere står opp mot galskapen nå. 

• Liker 13
Gjest Robin666
Skrevet
Barbalala skrev (14 minutter siden):

Ingen fornuftige mennesker leser VG og Dagbladet og tror på det som står der. Alt vinkles for å generere klikk og frykt er høyt på lista over hva folk lures med. 

Skrevet

Etter å gjennomgått corona selv uten å bli spesielt syk.

Slik media har framstilt dette er det ikke rart om man blir panisk, noe jeg ble da jeg fikk påvist covid. Jeg var ikke en av de som ble mest hysterisk i mars 2020, men man blir påvirket av media og alle rundt en. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg har aldri vært redd for korona. I januar/februar, da avisene hylte om at det var 2 000 døde i Kina, var jeg bare oppgitt over hvor dumme folk er. Altså, det bor 1,4 milliarder mennesker i Kina, 2000 er en dråpe i havet.

Da skolene stengte var jeg bare opprørt og sint på barns vegne. Og det samme med stengte butikker og fandens oldemor av sinnsyke, lite gjennomtenkte tiltak. «La oss stenge polet i Oslo, men holde åpent i Sandvika.» Det siste året har gjort at jeg fullstendig har mistet respekten for de som styrer landet. De fremstår komplett inkompetente og uten evne til å tenke praktisk. 

Tallenes tale har vært klare fra dag én: sykdommen er farlig for svært gamle og svært skrøpelige mennesker. Og det er de aller fleste andre sykdommer også. Og som med alle andre sykdommer, så er det en og annen uheldig person som blir mer syk enn statistikken tilsier. Det skjer også med mange andre sykdommer. 

Jeg ser på korona som tidenes massehysteri. Og er redd for at verden aldri blir den samme igjen, for det har virkelig klikka fullstendig for urovekkende mange. 

• Liker 32
Skrevet (endret)
Barbalala skrev (3 timer siden):

Inspirert av tråden "Gode korona-nyheter" tenkte jeg at vi også kan ha en liten oppvåknings-tråd for dem som har vandret ut av frykt-tåka.

Når var det du skjønte at covid ikke kom til å ta livet av deg og hele slekta, og at ikke titusener kom til å dø (slik som enkelte spådde i mars i fjor)? Når var det du tenkte at "dette er faktisk ikke så farlig"? 

For min del var det når jeg la merke til at de aller fleste som ble alvorlig syke og døde var langt over 80 år gamle. Og at nesten ingen unge ble rammet. Dette var ganske tidlig i pandemien, og man måtte virkelig grave seg ned i rapportene fra FHI for å finne ut dette. 

I tillegg ble også flere i min krets rammet av viruset, og ingen ble alvorlig syke. 

10 mars ifjor. Etter først å ha tenkt at, oj dette er farlig. Så folk lime seg inn i kamera i wuhan på nrk. Deretter startet jeg å regne statistikk. Og så allerede 10 mars at dette gikk nedover, og gjennom tabloid fryktpropaganda så tenker jeg rasjonellt. Ingen myndighet hadde gått ut slik hvis dette var så farlig de mente det var. Da hadde det vært nok til å skremme oss. Og det kan også fhi bekrefte ved målinger de hadde gjort på tidspunktet Norge stengte ned 12 mars.  Smitten var på retur.  Nå lever de av smittetall på friske ungdommer og stenger ned igjen.  De jeg har hørt død er terminale av annen sykdom. Og de på eldrehjem har blitt testet post mortem. Altså ikke vært syke. 

Endret av Saywhat
  • Liker 6
Skrevet

Den var jo farlig siden alle de utsatte gruppene ikke hadde tilgjengelig vaksine slik som ved for eks vanlig influensa. Vi er så heldige som bor i et  land som  tok det på alvor. 

• Liker 6
Skrevet

Redd er ikke rett ord. Jeg er 'redd' på samme måte som jeg ser meg begge veier før jeg krysser gangfeltet.

Ellers er jeg 'redd' for hvordan dette påvirke andre land. Hvor mange som dør, og hvilke potensielle konsekvenser det kan ha. 

• Liker 6
Skrevet
46 minutter siden, Barbalala said:

Inspirert av tråden "Gode korona-nyheter" tenkte jeg at vi også kan ha en liten oppvåknings-tråd for dem som har vandret ut av frykt-tåka

Kunne vi ikke prøve å holde oss litt nøytrale? Det er fint om vi kan følge data, i stedet for å spille på følelser. Jeg har forøvrig ikke opplevd noen “frykt-tåke” hos noen.

Jeg har ikke vært redd for covid-19 selv om jeg i perioder har jobbet med covid-pasienter. Men jeg ser også at de tallene det henvises til her, er tall som er hentet under strenge smittevernregimer. Det ville sett helt annerledes ut om vi ikke hadde hatt disse strenge tiltakene.

Og det har vært veldig skremmende å se biopsier fra covid-pasienter. Dette vil man virkelig ikke ha. Selv om vi i øyeblikket har det nokså fredelig med liten smittespredning, er dette langt fra over. Det som skjer ute i verden er oss nærmere enn de fleste tror.

Det er ikke noe å våkne opp fra. Følg dataene. Ikke legg for mye vekt på hva pressen skriver.

Situasjonen er fortsatt alvorlig, selv om det er nokså rolig hos oss.

• Liker 31
Skrevet
colsey skrev (44 minutter siden):

Husket svineinfluensaen og fugleinfluensaen. Det var jo hysteri da også, men koronahysteriet har jo tatt fullstendig av. Og det ser jo dessverre ikke ut til å ende

Husker svineinfluensa spesielt, og mistet troen på helsemyndighetene og media den gang med all den vanvittige skremselspropagandaen. Det hadde sin motsatte virkning på meg da og enda mer nå. Har ikke ett eneste sekund vært redd for corona. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har gått andre veien. Jeg var ikke redd. Til en jeg er glad i holdt på å stryke med. Hadde gjort det, om helsevesenet i Norge ikke var så dyktig, eller overbelastet av for mange innlagte samtidig. Da det sto om livet okkuperte han alene et stort team. Det hadde ikke vært tilgjengelig om svært mange ble så syke samtidig. 

Vedkommende er i 40 årene, og ikke regnet som i risikogruppe. 

Da gikk det opp for meg at man vet faktisk ikke hvem som blir veldig syk. At det ikke bare er folk i risikogruppene. 

• Liker 32
Skrevet
Robert Koch skrev (10 minutter siden):

Kunne vi ikke prøve å holde oss litt nøytrale? Det er fint om vi kan følge data, i stedet for å spille på følelser. Jeg har forøvrig ikke opplevd noen “frykt-tåke” hos noen.

Nei vel. Jeg vet personlig om folk som har utviklet sterk angst og knapt tør å gå ut døren. 

Du finner også flere slike her inne. 

• Liker 13
  • Opprett ny...