Gå til innhold

Hvordan åpne opp om en hemmelighet når den er umoralsk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde dere gjort?  Når man har slitt i 3 år og er helt sprekkferdig etter å kunne snakke med kun 1 person, men så er det umoralskt det man har gjort.  Samtidig både leser man og hører hvor dømmende noen kan være når noen har delt noe som ikke alltid er så bra.  

Anonymkode: 2850b...2f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Samtidig både leser man og hører hvor dømmende noen kan være når noen har delt noe som ikke alltid er så bra.  

Det er av en grunn. Ta det til deg. 

Anonymkode: ab6d0...89f

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva hadde dere gjort?  Når man har slitt i 3 år og er helt sprekkferdig etter å kunne snakke med kun 1 person, men så er det umoralskt det man har gjort.  Samtidig både leser man og hører hvor dømmende noen kan være når noen har delt noe som ikke alltid er så bra.  

Fryktelig vanskelig å svare når du gir så lite informasjon? Hva har du gjort som er så  galt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du er anonym. Del. 

Anonymkode: 58e88...126

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er av en grunn. Ta det til deg. 

Du svarer ikke på spørsmålet. Gjerningen er gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Du svarer ikke på spørsmålet. Gjerningen er gjort. 

Jo, det gjør jeg. Nei, vedkommende har ikke fortalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog?

Anonymkode: f132c...2a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og man vet helt sikkert at det er feil når det kun er én person det går an å snakke med.

Hadde det vært riktig, så hadde man kunnet snakke med flere om den tingen, f.eks. en lege eller en psykolog. 

Skrevet

Fortell.. Slik at vi kan dømme deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykolog?

Anonymkode: f132c...2a0

Akkurat!

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Spørsmålet er: Hva hadde dere gjort?

TS ber spesifikt om å ikke bli møtt med fordømmelse, men enkelte -som deg- klarer ikke å dy seg.....

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det involverer pedofili, velg den du betror deg til med omhu.

Anonymkode: 52c7d...c5d

• Liker 2
Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er vanskelig å svare generelt på dette. Det kommer så an på hva dette umoralske er for noe, og hvem denne personen man vil fortelle til er. 

Det første jeg tenker er at du kanskje har vært utro og ønsker å fortelle partneren din dette? Få det ut? I så fall er jeg litt i tvil om det er lurt, hvis det har gått tre år og du ønsker å fortsette å være sammen med partneren din. Noen vil jo mene at ærlighet er det viktigste, men selv ville jeg ikke visst det hvis jeg var din partner og du fremdeles ville være sammen med meg. Det ville skapt masse sorg og uro. Men det forutsetter jo at du ikke er utro igjen. Og det kan hende at det rette for deg er å fortelle uansett. 

Eller er det noe straffbart?

Men du vet vel noe om hvor dømmende den du vil fortelle er? Er det et menneske som klarer å se litt stort på ting, som har evne til å tilgi?

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Er det deg selv det er snakk om? Spørsmålet er vel om det er et generelt behov for å få sagt det til noen eller om det er et behov for å si det til en person du allerede har et fortrolig forhold til. Hvis det første ville jeg anyakelig valgt å si det til en fagperson (prest, psykolog, lege, whatever), eventuelt en tilfeldig fremmed du kommer i snakk (hvis du er typen som random fremmede får lyst til å fortelle sine greier til, som jeg er).

Når mine nære venner deler 'mørke' hemmeligheter med meg tenker jeg det som oftest er positivt og styrkende for tilliten oss i mellom. Jeg er ikke spesielt dømmende når det gjelder menneskelige feil og mangler. Men graden av umoralskhet kan jo også ødelegge relasjoner, såklart. Jeg har lav terskel for å styre unna folk som med vilje utnytter andre til egen fordel.

Anonymkode: a525f...882

AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (14 timer siden):

Spørsmålet er: Hva hadde dere gjort?

Ja, og det var det jeg svarte på.

At du ikke forstår svaret mitt, kan dessverre ikke jeg hjelpe med. Det er jo uansett ikke deg jeg skrev det til.

TS ba oss ikke om å ikke dømme, men sa at andre dømmer. Da sa jeg at det er av en grunn. Det er alltid noe muffens når et menneske kun kan åpne opp til ett menneske. Så man behøver ikke vite hva det er snakk om en gang, det er alltid feil å rette oppmerksomheten mot noen som ikke vil ha den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...