AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Hvis jeg spiser melkeprodukter, sjømat, løk, kål... Noe baby kan reagerer på, når får eventuelt baby vond mage? Jeg tenker ikke mye over hva jeg spiser, men jeg overdriver ikke de overnevnte bare fordi. Baby har en del problemer med magen, han er 6 uker så det er ganske vanlig med magevondt. Men hvis jeg har spist noe han kan reagere på, når bør vi merke det? Dagen etter? Kvelden? Anonymkode: f74ee...ffe
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Det er en myte at den type ting går over i melka og kan føre til magevondt. Det er bare hvis barnet har kjente allergier, som feks egg eller melkeprotein. Anonymkode: d1afb...d5d 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Ja. Barnet kan reagere på det. I teorien så skal ikke barnet reagere på noe du spiser, men i praksis så ser jeg flere som skriver at de opplever at de må holde seg unna diverse matvarer. jeg har et barn og har fått en baby nå, og med begge så kan jeg ikke spise løk, egg, drikke cola og drikke kaffe. Da sprutgulper baby hvis jeg spiser det/drikker det. Hvis jeg holder meg unna, så gulper ikke baby. Så ja. Baby kan reagere på det, så prøv å lutt det ut og se om det har noe effekt. Anonymkode: f1697...e6c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja. Barnet kan reagere på det. I teorien så skal ikke barnet reagere på noe du spiser, men i praksis så ser jeg flere som skriver at de opplever at de må holde seg unna diverse matvarer. jeg har et barn og har fått en baby nå, og med begge så kan jeg ikke spise løk, egg, drikke cola og drikke kaffe. Da sprutgulper baby hvis jeg spiser det/drikker det. Hvis jeg holder meg unna, så gulper ikke baby. Så ja. Baby kan reagere på det, så prøv å lutt det ut og se om det har noe effekt. Anonymkode: f1697...e6c Er det koffein du tror som forårsaker reaksjonen? Kan du drikke noe annet med kullsyre? Jeg drikker Cola og kaffe, og baby gulper mye. Spiste Scampi i går, lurer på om baby har vondt i magen i dag pga det. Må du passe veldig på løk og egg? Alså om du kan spise salsa til tacoen eller en saus med litt løk i. Løk i en marinade til kotelettene. Alt av egg? Jeg har også lest at det er en myte, derfor jeg ikke har vert så påpasselig. Men samtidig ikke overdrevet inntaket. Men jeg synes synd på baby med magevondt og gulp og sprutgulp, så kanskje det er noe jeg spiser han reagerer på. Anonymkode: f74ee...ffe
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja. Barnet kan reagere på det. I teorien så skal ikke barnet reagere på noe du spiser, men i praksis så ser jeg flere som skriver at de opplever at de må holde seg unna diverse matvarer. jeg har et barn og har fått en baby nå, og med begge så kan jeg ikke spise løk, egg, drikke cola og drikke kaffe. Da sprutgulper baby hvis jeg spiser det/drikker det. Hvis jeg holder meg unna, så gulper ikke baby. Så ja. Baby kan reagere på det, så prøv å lutt det ut og se om det har noe effekt. Anonymkode: f1697...e6c Nei, baby kan ikke reagere på løk, kål eller kullsyre via din morsmelk. De kan reagere på koffein, men da ikke i form av sprutgulp. Det som kan gi deg luft/magetrøbbel med løk eller feks kål, skjer i ditt fordøyelsessystem. Anonymkode: 930f5...bf8 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Babyer gulper og de har vondt i magen. Det er som regel tilfeldig, men siden man prøver å finne grunner til alt så ser man sammenhenger som egentlig er helt tilfeldig. Det er en reaksjon som skjer i VÅR kropp når maten brytes ned som gjør at vi kan få vondt i magen av løk og kål (dannes metangass i tarmen som kan gi luft og smerter). Det er altså ikke mulig at babyen får vondt av at du spiser løk. Huskeregel: det som går i blodet går i melken. Proteiner og koffein er altså ting barnet kan reagere på. Men løk, kullsyre osv går ikke i blodet. Anonymkode: 5c4a8...9d9 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Javel, så det er veldig tilfeldig at babyen min hadde typ kolikk hele helgen jeg spiste løk, og da jeg kuttet det ut så sluttet han å gråte? dere kan godt være så hardbarka i meningene deres, men i praksis er det noe annet. Hvorfor er det sånn at legene sier til mor at mor skal ikke innta noe melkeprodukter hvis man mistenker at baby reagerer på det? Når man fullammer? Forklar meg gjerne det. til TS, jeg kan ikke spise eller drikke noe av det, for da kommer gulpen med en gang. Jeg anbefaler at du prøver ut hva som kan gi vondt i magen på baby. Jeg må som sagt holde meg unna det jeg nevnte helt. Så må passe på litt! Men prøv deg frem, kan hende det bare er tilfeldig som de andre her mener, eller så merker du effekt. Anonymkode: f1697...e6c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Javel, så det er veldig tilfeldig at babyen min hadde typ kolikk hele helgen jeg spiste løk, og da jeg kuttet det ut så sluttet han å gråte? dere kan godt være så hardbarka i meningene deres, men i praksis er det noe annet. Hvorfor er det sånn at legene sier til mor at mor skal ikke innta noe melkeprodukter hvis man mistenker at baby reagerer på det? Når man fullammer? Forklar meg gjerne det. til TS, jeg kan ikke spise eller drikke noe av det, for da kommer gulpen med en gang. Jeg anbefaler at du prøver ut hva som kan gi vondt i magen på baby. Jeg må som sagt holde meg unna det jeg nevnte helt. Så må passe på litt! Men prøv deg frem, kan hende det bare er tilfeldig som de andre her mener, eller så merker du effekt. Anonymkode: f1697...e6c Jeg prøvde å forklare det i innlegget over. Det har en biologisk forklaring. Melk inneholder melkeproteiner, og melkeprotein går over i melken. Dette kan babyer/barn reagere på. Det er faktisk den vanligste allergien blant små barn. Kroppen tolker det som fremmet og resultatet kan være oppkast, diare, magevondt og utslett blant annet. Løken inneholder ingen allergener som går over i melken. Grunnen til at vi kan få vondt i magen er fordi det brytes ned i tarmen og det dannes metangass som gir oss luft. Denne reaksjonen skjer ikke hos baby da maten allerede er fordøyd i våe kropp. Det er altså en biologisk forklaring på hvorfor vi får vondt. Babyen din kan ha reagert på noe annet, ha refluks eller noe i den gaten. Det kan være en reaksjon på melkeprotein, eggprotein, koffein osv.. men ikke løk. Anonymkode: 5c4a8...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Javel, så det er veldig tilfeldig at babyen min hadde typ kolikk hele helgen jeg spiste løk, og da jeg kuttet det ut så sluttet han å gråte? dere kan godt være så hardbarka i meningene deres, men i praksis er det noe annet. Hvorfor er det sånn at legene sier til mor at mor skal ikke innta noe melkeprodukter hvis man mistenker at baby reagerer på det? Når man fullammer? Forklar meg gjerne det. Anonymkode: f1697...e6c Det som kan gå over i blodet, som koffein, melkeprotein, alkohol, det kan gå over i blodet. Det er ingenting i løk som kan gå over i blodet ditt, og heller ikke i melken. Ja, det er tilfeldig at babyen din gråt hele helgen etter at du spiste løk. Anonymkode: d1afb...d5d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå