Gå til innhold

Vildsomt mange tråder om folk som spiser dere ut av hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt mange tråder om dagen der enten stebarna spiser en ut av hus, eller gjester som gjør det samme.. handler aldri om egne barn som spiser mye. 
Er dere fattiglus som ikke har råd til mat? 
Om våre barn spiser roastbiff biff eller syltetøy er for meg revnende likegyldig. 
veldig trist å lese at barna må velge pålegg som er billig.. tror ikke mine barn vet hvilke pålegg som er dyrt eller ei, de spiser bare det de liker. 

Anonymkode: 6141e...490

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre nok mange steforeldre som automatisk begynner å tenke på lommeboken med en gang det gjelder stebarna deres.

Anonymkode: 85724...a1e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dessverre nok mange steforeldre som automatisk begynner å tenke på lommeboken med en gang det gjelder stebarna deres.

Den som betaler maten står da fritt til å velge om det kjøpes leverpostei eller roastbeef? 

Å ikke tenke på lommeboken når det kommer til stebarn er naivt. De har foreldre som får barnebidrag og muligens skattefradrag som enslig forsørger. Steforelder får ingenting, men må ofte være med å finansiere større bolig for å gi alle egne rom. Ferie blir dyrere. Osv. De har heller ikke lov å sitte i uskiftet bo. Å bli steforelder er noe av det mest uøkonimiske man an foreta seg. Jeg tror ikke det finnes noen som ikke unner stebarn mat, det er da den minste kostnaden i dette. 

Jeg tror derimot at mange foreldre er litt blinde på egne barn, og at steforeldre får altfor mye kritikk for å ta opp vanskelige problemstillinger. 

Anonymkode: bd831...cb8

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er vokst opp med begrensninger på pålegg i hverdagene. En forelder har student/nyutdanna, den andre i lavtlønnsyrke. 

Og vet dere hva, det var på ingen måte barnemishandling at jeg på hverdager spiste leverpostei eller tubeost på skiva. 

Faktisk er jeg takknemlig for at jeg lærte meg at det er forskjell på hverdag og helg, at ingenting er gratis, og å sette pris på luksusvarer. Er så glad jeg har lært meg å ikke ta fråtsing for gitt. 

Samme her! :)

Anonymkode: 8f70d...414

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den som betaler maten står da fritt til å velge om det kjøpes leverpostei eller roastbeef? 

Å ikke tenke på lommeboken når det kommer til stebarn er naivt. De har foreldre som får barnebidrag og muligens skattefradrag som enslig forsørger. Steforelder får ingenting, men må ofte være med å finansiere større bolig for å gi alle egne rom. Ferie blir dyrere. Osv. De har heller ikke lov å sitte i uskiftet bo. Å bli steforelder er noe av det mest uøkonimiske man an foreta seg. Jeg tror ikke det finnes noen som ikke unner stebarn mat, det er da den minste kostnaden i dette. 

Jeg tror derimot at mange foreldre er litt blinde på egne barn, og at steforeldre får altfor mye kritikk for å ta opp vanskelige problemstillinger. 

Oh lord. 

Anonymkode: d31c1...5b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Jeg tenker virkelig aldri på hvor mye barn, stebarn eller besøkende spiser. Det skal ikke stå på matbudsjettet.

Anonymkode: 0c260...c8f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Oh lord. 

Anonymkode: d31c1...5b0

Hva mener du? Om du er uenig er jeg åpen for å endre mening dersom jeg får motargumenter. Slike kommentarer blir jeg desverre ikke klokere av. 

• Liker 13
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Som steforeldre er man alltid under lupen, og kritikken kommer fort.  Hva om økonomien er veldig dårlig der stemor skal fikse maten. Det står kanskje spaghetti og tomatsuppe på budsjettet.  Da er det jo ikke så lett hvis stebarnet kun spiser biff og dyr mat.

Det er nok vanligere enn du tror at folk er «fattiglus» som du åpenbart ser ned på.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er vokst opp med begrensninger på pålegg i hverdagene. En forelder har student/nyutdanna, den andre i lavtlønnsyrke. 

Og vet dere hva, det var på ingen måte barnemishandling at jeg på hverdager spiste leverpostei eller tubeost på skiva. 

Faktisk er jeg takknemlig for at jeg lærte meg at det er forskjell på hverdag og helg, at ingenting er gratis, og å sette pris på luksusvarer. Er så glad jeg har lært meg å ikke ta fråtsing for gitt. 

Ingen som har sagt det er barnemishandling, men jeg er veldig glad for at jeg heller måtte arve alt av klær, aldri dro på ferie, hadde skikkelig kjip bil, men fikk nok og god mat i hele oppveksten. Mulig du ser på det som fråtsing, jeg ser det som å ha blitt lært opp til å være kvalitetsbevisst.

Billig kneip med tubeost eller leverpostei er hverken smaksmessig eller ernæringsmessig en stor vinner. Helt ok innimellom, men ikke noe jeg ønsker at skal være hverdagskostholdet til min unge.

Merkelig nok er jeg slankere og har lavere fettprosent enn alle vennene mine som er kjipe (unnskyld, «økonomiske») med maten. Mat er viktig, og jeg ofrer mye for at jeg og familien min skal ha god og sunn mat - og det jeg tenker på som sunn mat er grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, egg, litt nøtter og frø,  litt feite meieriproduktet, litt frukt, og i hovedsak mat uten ingrediensliste. Noe korn også, men det er mer sjelden kosemat, ikke hverdagsmat.

Anonymkode: 99a00...dd1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Jeg tenker virkelig aldri på hvor mye barn, stebarn eller besøkende spiser. Det skal ikke stå på matbudsjettet.

Anonymkode: 0c260...c8f

Nei selvsagt ikke! La barna fråtse i seg til de er sykelig overvektige, for å sette grenser eller lære barn sunne matvaner er visst helt ut! 
🙄🙄🙄

Anonymkode: 9724f...e0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen stebarn men mine barn må spise det de blir servert. Hvis de ikke spiser det er de ikke sultne nok. Skal ikke oppdra kresne mennesker. 

Anonymkode: 732aa...15f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle trådene om stebarn/familie på besøk har handlet om fråtsing, at stebarn/familie kun spiser det beste, ikke deler og ev forsyner seg utenom måltider.   Ikke at de får for lite.

Anonymkode: 42e5e...24a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei selvsagt ikke! La barna fråtse i seg til de er sykelig overvektige, for å sette grenser eller lære barn sunne matvaner er visst helt ut! 
🙄🙄🙄

Man blir ikke overvektig av å spise kjøtt, egg og salat i stedet for den billige kjipe maten som brød, pasta, bønner, ris etc.

Det er nettopp sunne matvaner jeg lærer barna ved å si at de skal heller spise kyllingen enn risen, heller avokadoen enn bønnene etc.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir ikke overvektig av å spise kjøtt, egg og salat i stedet for den billige kjipe maten som brød, pasta, bønner, ris etc.

Det er nettopp sunne matvaner jeg lærer barna ved å si at de skal heller spise kyllingen enn risen, heller avokadoen enn bønnene etc.

Man blir overvektig av sunn mat også, hvis man spiser for mye. Mye sunn mat gir mye kcal og vektoppgang

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle trådene om stebarn/familie på besøk har handlet om fråtsing, at stebarn/familie kun spiser det beste, ikke deler og ev forsyner seg utenom måltider.   Ikke at de får for lite.

Anonymkode: 42e5e...24a

Men det er jo stemor som definerer det som «fråtsing». Barna er tydeligvis vant til en annen type kosthold fra før. (Glemmer aldri stemoren som irriterte seg grønn over at stedatter i tenårene var frekk nok til å ta TO laksebiter!)

La nå faren til barna fikse maten hvis det er så enormt provoserende hva stebarn spiser…

Anonymkode: 323a3...f5e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

🙄🙄🙄

Det er ikke enten eller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Man blir overvektig av sunn mat også, hvis man spiser for mye. Mye sunn mat gir mye kcal og vektoppgang

Det er sant. Men så lenge gjesten eller barnet har en lavnormal BMI er det vel ingen grunn til å være moralist og tvangsslanke dem mens de er på besøk? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Voldsomt mange tråder om dagen der enten stebarna spiser en ut av hus, eller gjester som gjør det samme.. handler aldri om egne barn som spiser mye. 
Er dere fattiglus som ikke har råd til mat? 
Om våre barn spiser roastbiff biff eller syltetøy er for meg revnende likegyldig. 
veldig trist å lese at barna må velge pålegg som er billig.. tror ikke mine barn vet hvilke pålegg som er dyrt eller ei, de spiser bare det de liker. 

Anonymkode: 6141e...490

Om egne barn spiser for mye trenger man ikke opprette tråd om det. Man sier bare at de ikke får lov.

For øvrig trist å rakke ned på fattige, håper ikke du lærer barna dine det. Jeg vil si det er verre enn å spise billig pålegg.

Anonymkode: 80c98...24b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen som har sagt det er barnemishandling, men jeg er veldig glad for at jeg heller måtte arve alt av klær, aldri dro på ferie, hadde skikkelig kjip bil, men fikk nok og god mat i hele oppveksten. Mulig du ser på det som fråtsing, jeg ser det som å ha blitt lært opp til å være kvalitetsbevisst.

Billig kneip med tubeost eller leverpostei er hverken smaksmessig eller ernæringsmessig en stor vinner. Helt ok innimellom, men ikke noe jeg ønsker at skal være hverdagskostholdet til min unge.

Merkelig nok er jeg slankere og har lavere fettprosent enn alle vennene mine som er kjipe (unnskyld, «økonomiske») med maten. Mat er viktig, og jeg ofrer mye for at jeg og familien min skal ha god og sunn mat - og det jeg tenker på som sunn mat er grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, egg, litt nøtter og frø,  litt feite meieriproduktet, litt frukt, og i hovedsak mat uten ingrediensliste. Noe korn også, men det er mer sjelden kosemat, ikke hverdagsmat.

Nå setter du det på spissen og legger til ting jeg aldri har nevnt. 

Å ikke alltid tillate at alle fråtser i det dyreste pålegget som er å oppdrive betyr ikke et kjipt liv. 

Jeg er vokst opp med hjemmebakt brød og mat fra bunnen, men med vissheten om at de ekstra dyre varene var forbeholdt helg. Vi drakk vann, for juice var til helg. Yoghurt var kun til helg. Kjøttdeig ble spedd ut med bønner. Vi fikk mye grønnsaker. 

Lavtlønnsyrket til min ene forelder var kokk, og jeg tror jeg har spist akkurat like sunt som alle andre. 

Helt uten at juice, ost og de dyreste kjøttstykkene ble spist opp før alle hadde forsynt seg. 

Du må gjerne kalle det å være økonomisk for å være kjip. Men jeg setter altså pris på å ha lært at ting koster selv om det er godt, og å dele det ekstra gode på alle. 

Var det noe mer du ønsker å rakke ned på som kjipt? Eller kan du godta at alle har faktisk ikke råd til at flere tenåringer kan spise seg mett på det dyreste pålegget daglig? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...