Gå til innhold

Hvordan klarer folk å kjøre godt under fartsgrensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her også. Liker å kjøre bil i byen, men ikke i høy fart på landevei. Kjører ikke langkjøring på motorvei. 
Jeg er redd for å dø eller skade andre. 90-100 km er sinnsykt fort, man har lite feilmargin da. Smeller det dør du. 

Jeg har et spørsmål til dere som blir så innmari sinte på «sinker» i trafikken; hvorfor blir dere sånn? Skjønner dere ikke at alle ikke er racere på bilkjøring? Vi er forskjellige, ikke sant…

Har sett vanligvis sinnsrolige mennesker bli til frådende monstre bare fordi noen glemmer å blinke eller kjører litt sakte. Blir skremt jeg. 
At dere finnes stresser meg veldig, noe som gjør at jeg kvier meg enda mer for bilkjøring. 

Anonymkode: 7ba61...41d

Jeg blir for mitt vedkommende ikke sint, men irritert. Fordi det er fullt mulig å sluppe forbi de som ikke kjører langt under fartsgrensen, slik at de kan komme frem tidligere enn de gjør om de må kjøre bak.

• Liker 6
Skrevet
OlsenHansen skrev (På 2021-8-6 den 15.18):

Mens køen hoper seg opp bak kan jeg se for meg.

Da kjører jeg til side og slipper de forbi såklart. 

Anonymkode: 93c9a...136

Skrevet

Btw ; det er den som ligger bak, lar seg irritere og tar sjanser i forbikjøringer som er faren i trafikken. 

• Liker 5
Skrevet
On 8/5/2021 at 7:09 PM, AnonymBruker said:

Legger stadig merke til, for man havner bak dem, folk som i fint vær med tørre veier ligger både ti og tredve km/t under fartsgrensen. Er det skummelt å kjøre? Er det overveldende? For komplisert? Hva er greia? 

Anonymkode: 0f68a...be6

Stort sett de som ligger godt under fartsgrensen sitter å trykker på tlf sin

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg pleier å holde fartsgrensen, og opp til 10 over.  Hvis jeg derimot er alene på en skogsvei og bare kan nyte turen, så kan jeg finne på å kjøre i 50 og se meg omkring, stoppe litt og daffe videre.  Om det er flere biler på veien, så gjør jeg ikke det.

🌲🪵🍄🦉🐏🌳🚙

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Btw ; det er den som ligger bak, lar seg irritere og tar sjanser i forbikjøringer som er faren i trafikken. 

Denne situasjonen initieres av de som nekter å slippe forbi, selv om den som foretar uforsvarlige forbikjøringer er ansvarlig. 

• Liker 8
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Denne situasjonen initieres av de som nekter å slippe forbi, selv om den som foretar uforsvarlige forbikjøringer er ansvarlig. 

Noen ganger kommer man kjørende og havner bakerst i en flere kilometer lang kø, fordi det ligger en 🚜 og daffer helt foran….. da må man bare puste rolig og ikke stresse seg opp.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Noen ganger kommer man kjørende og havner bakerst i en flere kilometer lang kø, fordi det ligger en 🚜 og daffer helt foran….. da må man bare puste rolig og ikke stresse seg opp.

Noen ganger gjør man det, ja. Traktorføreren bør ta hensyn og slippe forbi køen med jevne mellomrom. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Samme her også. Liker å kjøre bil i byen, men ikke i høy fart på landevei. Kjører ikke langkjøring på motorvei. 
Jeg er redd for å dø eller skade andre. 90-100 km er sinnsykt fort, man har lite feilmargin da. Smeller det dør du. 

Jeg har et spørsmål til dere som blir så innmari sinte på «sinker» i trafikken; hvorfor blir dere sånn? Skjønner dere ikke at alle ikke er racere på bilkjøring? Vi er forskjellige, ikke sant…

Har sett vanligvis sinnsrolige mennesker bli til frådende monstre bare fordi noen glemmer å blinke eller kjører litt sakte. Blir skremt jeg. 
At dere finnes stresser meg veldig, noe som gjør at jeg kvier meg enda mer for bilkjøring. 

Slike som deg som er livredde for alt i trafikken er livsfarlige.

Man trenger ikke være en racer for å kjøre i fartsgrensa. Og nei, 90-100 km/t er ikke «sinnsykt fort». 170+, da er jeg enig i at det går sinnsykt fort. Opp til den farta er jeg i stand til å cruise avslappet på lite trafikkert motorvei, over det så må jeg fokusere mye mer.

• Liker 5
Skrevet
Cole skrev (9 timer siden):

Slike som deg som er livredde for alt i trafikken er livsfarlige.

Man trenger ikke være en racer for å kjøre i fartsgrensa. Og nei, 90-100 km/t er ikke «sinnsykt fort». 170+, da er jeg enig i at det går sinnsykt fort. Opp til den farta er jeg i stand til å cruise avslappet på lite trafikkert motorvei, over det så må jeg fokusere mye mer.

Lurt å fokusere uansett uavhengig av hastigheten.

Anonymkode: 34222...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 22.29):

Jeg kjører under grensen på landevei da jeg syns det er ukomfortabelt. Slipper forbi de som kommer bak meg så ser ikke på det som et stort problem.

Anonymkode: 95400...40e

Det er ikke noe problem når du slipper forbi de bak deg. 

Anonymkode: f2713...a3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 15.16):

Jeg må innrømme at jeg nok er en av de som ligger i lavere fart enn grensen angitt så snart det kommer over 50 km. Unngår helst motorvei, for jeg vet at jeg ikke trives i mer enn 70 km/t. Men noen ganger må jeg, og da tenker jeg at andre kan kjøre forbi. 

Til mitt forsvar:

- jeg har aldri kollidert

- jeg øker ikke farten på tofeltsvei, så det er fullt mulig å kjøre forbi

- jeg bruker kollektivt så mye det lar seg gjøre :)

Men hvorfor det er slik? Jeg trives ikke med høy fart. Egentlig trives jeg ikke med bilkjøring i det hele tatt, men noen ganger må jeg. 

Anonymkode: fd783...7f6

Men hvor mange har kollidert pga din kjøring?

Ta deg noen kjøretimer

Anonymkode: 3dc19...3f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 22.35):

Pust med magen. Ta det rolig. Planlegg godt. Del veien!

Ja, 40 i 80-sona er for sakte, men 10 under fartsgrensa, skjerp dere! Er dere som blir irriterte som får skyld og oppfører dere farlige i trafikken.

10 under = idiot som burde levert fra seg lappen

20 under = redd/på ukjente veier

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 22.25):

Fysikk er anvendt matematikk.

Er ikke så stor forskjell om du kjører 10 fortere, hvis du regner med vei, fart, tid.

For mange kan det være forskjellen på å rekke en ferge eller vente på neste. 
Legger inn 10-15% sikkerhets margin men det ryker fort om folk kjører idiot.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 9.58):

Det er ikke overalt det er kommer til og slippe noen forbi. Dessuten så gidder jeg ikke og slippe forbi førere som er intresserte I og bryte loven da får de kjøre forbi om de ønsker det. Det som er farlig og irriterende er aggressive førere som legger seg langt opp I rumpa og ruter og presser andre biler ut av veien paga at de vil kjøre  over grensa!😡😡😤😤 

Anonymkode: 9cba9...210

Du bryter jo loven selv ved ikke å slippe de forbi. 

Anonymkode: 3dc19...3f0

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 19.50):

Hvorfor er det om å gjøre å ligge på to hjul i alle svinger? Jeg kjører i 70 på landeveien og det ER 70 som er fartsgrensen, men bak meg kommer det en gjøk som må legge seg helt oppi bagasjerommet for å signalisere at han vil at jeg skal kjøre fortere. Hvorfor? Det er svingete, jeg kjører i fartsgrensa og er komfortabel med farten. 
Hvis folk kunne roet seg litt ned på veiene hadde det ikke vært så mye uvettig kjøring og ulykker. Hva vinner du på å rase gjennom svingene i 80-90 på den landeveien jeg beskriver ovenfor her? Greier du faktisk å bremse kjapt nok hvis noe uforutsett skjer? Blir passasjerene dine kastet til siden i enhver sving? Hvorfor er du så utålmodig?

Bil og høy fart er risikofylt.

Anonymkode: 37475...38f

Men om du kjører i 70 i 70-sonen så er det jo helt innafor (gitt at bilen din ikke viser veldig feil fart?)😊 Da er jo idiotene som presser på deg bakfra problemet.

Som TS legger jeg også ofte merke til de som ligger langt under fartsgrensen. Det er overraskende ofte jeg havner bak noen som kjører i 50 i 70-sonene, eller 60 i 80-sonen. Det ER fryktelig irriterende, og det bidrar til forsinkelser og frustrasjon i trafikken. 

Anonymkode: f3c5e...1d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 12.38):

Kilde? En mister faktisk ikke lappen av og kjøre under fartsgrensa ved fotoboks en mister den bare om en kjører over grensa👍😊 og det er farligere og kjøre for fort i trafikken en for sakte.

Det har med hvordan fotoboksene er satt opp, slik at ved kø slipper de da å ta mange tusen bilder.

Ved en kontroll er det samme regel nedover som oppover i fart og en kan miste lappen om en kjører for sakte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-12 den 18.59):

Se for deg at du går på fortauet i vanlig gåtempo. Kanskje er du på vei til jobb. Etter et minutt tar du igjen en bred kar som går en bedagelig rusletur.

Du tar et skritt til venstre og prøver å gå forbi, men personen foran deg beveger seg også til venstre, sånn at du ikke kommer forbi, og fortsetter i sitt bedagelige tempo.

Du tar et skritt tilbake og prøver å gå forbi på andre sida. Personen foran deg flytter seg tilbake og blokkerer deg igjen, og fortsetter i sitt bedagelige tempo, helt i sin egen verden.

Du prøver å si "hei, kan du slippe meg forbi?" til personen. Han snur seg, ser dumt på deg, og fortsetter å hindre deg i å gå forbi.

Du prøver å gå forbi igjen, med samme resultat. Personen foran blokker deg og hindrer deg i å gå i et normalt tempo.

Du prøver å få kontakt med ham igjen. Du blir fullstendig ignorert.

Igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen.

Hvor lenge hadde det gått før du hadde blitt irritert? 10 sekunder? 30?  Hva med etter 2 minutter? Etter 5 minutter? Jeg tipper de fleste hadde eksplodert etter svært få sekunder.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 22.53):

Og vi har ikke lyst til og bli tatt I fotoboks og få bot og prikker for og ha kjørt for fort Fordi du hadde dårlig tid og ville kjøre fortere og presse deg oppi rumpa. 

Ingen snakker jo om å kjøre for fort her?!  Tråden handler jo om å kjøre langt under fartsgrensen. Kjører du i 60 i 60-sonen får du ikke bot.

Og bare så det er sagt: Jeg misliker idioter som råkjører, tar farlige forbikjøringer og risikerer andres liv MINST like mye (om ikke mer), som jeg misliker de som ligger 10-30 km/t under fartsgrensen. Forhold deg til de angitte fartsgrensene på veien og kjør etter forholdene, så blir alle fornøyde.

Og jo, man kan absolutt få bot for å kjøre langt under fartsgrensen, nettopp fordi man da kan skape farlige situasjoner.

Anonymkode: f3c5e...1d2

• Liker 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden):

Det har med hvordan fotoboksene er satt opp, slik at ved kø slipper de da å ta mange tusen bilder.

Ved en kontroll er det samme regel nedover som oppover i fart og en kan miste lappen om en kjører for sakte.

Dette er feil! De som kjører sakte når det er store utfartshelger, blir vinket til side og tatt en prat med. At de blir stoppet under en fartskontroll når de kjører under fartsgtensen, er bare tull.

Hadde det vert et lite snev av sannhet, hadde mange fått en smell som ligger i 80 i 110 sone, og det er elbil som er problemet da. Men de er kanskje fredet?

Anonymkode: c7976...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...