Gå til innhold

Hvordan klarer folk å kjøre godt under fartsgrensen?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

 

Anonymkode: d3e4b...978

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører under fartsgrens. Det er veldig vanskelig å kjøre. På følge mes på giring, ikke kvele bilen, skilt, vikeplikt og gangfelt osv.

Anonymkode: 51651...c8a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjører under fartsgrens. Det er veldig vanskelig å kjøre. På følge mes på giring, ikke kvele bilen, skilt, vikeplikt og gangfelt osv.

Anonymkode: 51651...c8a

Da må du slutte å kjøre bil. Dere sinker skaper irritasjon og farlige situasjoner! Ofte har det med mengdetrening å gjøre. Det merker man hvis man ligger på E6 med alle pendlerne som er vant til å kjøre mye bil, så sklir trafikken bra. 

Anonymkode: 18611...6d2

  • Liker 10
Gjest Handyhedmark
Skrevet

For de av dere som aldri har satt deres føtter i et fullastet vogntog og ganske ofte må ligge bak mennesker som gjerne ligger godt under fartsgrensen, bør dere være med på tur. 

 

Vi som kjører vogntog har som regel kjøre og hviletider vi skal overholde, og gjerne tidsfrister vi skal rekke for leveringer. Nå er disse tidsfristene en helt annen diskusjon....

 

Men, når man ser på klimahensynet, så forbruker et vogntog enorme mengder drivstoff ved evige forandringer i farten. Vi trenger å holde en jevn hastighet, for å forbruke mindre, og få til et mindre utslipp. 

 

Vi trenger mer fart i begynnelsen av bakker for å ikke få stans i bakken eller måtte gire ned for siden å bruke mer drivstoff. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Legger stadig merke til, for man havner bak dem, folk som i fint vær med tørre veier ligger både ti og tredve km/t under fartsgrensen. Er det skummelt å kjøre? Er det overveldende? For komplisert? Hva er greia? 

Anonymkode: 0f68a...be6

Alt handler om innstilling. 

Anonymkode: 8cfea...ba9

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pust med magen. Ta det rolig. Planlegg godt. Del veien!

Ja, 40 i 80-sona er for sakte, men 10 under fartsgrensa, skjerp dere! Er dere som blir irriterte som får skyld og oppfører dere farlige i trafikken.

Anonymkode: 34222...4fb

  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 19.11):

Det er bare å gi mindre gass så kommer den lave farten av seg selv. Jeg er ikke glad i fart og elsker å sige bortover og kose meg med radio og naturen rundt . 

Anonymkode: 93c9a...136

Samme her. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pust med magen. Ta det rolig. Planlegg godt. Del veien!

Ja, 40 i 80-sona er for sakte, men 10 under fartsgrensa, skjerp dere! Er dere som blir irriterte som får skyld og oppfører dere farlige i trafikken.

Anonymkode: 34222...4fb

Del veien går vel begge veier.. Hvis du på død og liv skal ligge 10 under, det er flotte veier og gode kjøreforhold - da er det DU som skaper oss irriterte bilister. Du må gjerne kjøre slik, så lenge du også tar hensyn til at ikke alle er som deg - legg til rette for trygge forbikjøringer!

Anonymkode: b0200...d87

  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Handyhedmark skrev (5 timer siden):

For de av dere som aldri har satt deres føtter i et fullastet vogntog og ganske ofte må ligge bak mennesker som gjerne ligger godt under fartsgrensen, bør dere være med på tur. 

 

Vi som kjører vogntog har som regel kjøre og hviletider vi skal overholde, og gjerne tidsfrister vi skal rekke for leveringer. Nå er disse tidsfristene en helt annen diskusjon....

 

Men, når man ser på klimahensynet, så forbruker et vogntog enorme mengder drivstoff ved evige forandringer i farten. Vi trenger å holde en jevn hastighet, for å forbruke mindre, og få til et mindre utslipp. 

 

Vi trenger mer fart i begynnelsen av bakker for å ikke få stans i bakken eller måtte gire ned for siden å bruke mer drivstoff. 

Kommer aldri til å ta kjøreråd fra en vogntogsjåfør. Har sjeldent opplevd å ligge bak et vogntog, for så fort går ikke bilen min. Har derimot regelmessig hele vinteren hver sabla vinter hatt vogntog opp i ræva i 100+ i mørket på isete føre, med høy elgfare, krappe svingefær, med vogntoget blinkende med lysene for å få meg til å kjøre fortere eller kjøre til siden og slippe forbi. Det har jeg prøvd en gang og det gikk glatt til helvete og jeg ble most.

Tar heller 100 gamle gubber som kjører i 30 i 80 sona hver dag resten av livet hvis det gjorde at jeg slapp å ha vogntog oppi bilen min en eneste gang til. 

Anonymkode: 55058...bd0

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Del veien går vel begge veier.. Hvis du på død og liv skal ligge 10 under, det er flotte veier og gode kjøreforhold - da er det DU som skaper oss irriterte bilister. Du må gjerne kjøre slik, så lenge du også tar hensyn til at ikke alle er som deg - legg til rette for trygge forbikjøringer!

Anonymkode: b0200...d87

Du kommer ikke så mye fortere frem dit du skal ved å kjøre 10 over, det er enkel fysikk. Hvorfor blir dere irriterte? Har dere dårlig tid må dere planlegge bedre.

Jeg øvelseskjører, men slipper forbi når jeg har sjansen dersom jeg ligger under fartsgrensa. Og jeg legger til rette for trygge forbikjøringer.

Anonymkode: 34222...4fb

  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 20.05):

Argh jeg er og sint nå etter å ha kjørt rundt på veiene i Norge i sommer 😡

Duster som kjører underfartsgrensa, men med en gang det blir et rettstrekke der man kan kjøre forbi setter de klampen i bånn! Kommer det en bil i mot bremser de. I alle svinger bremser de kraftig opp.

Anonymkode: 6bfdf...f44

Livsfarlig adferd disse bedriver.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du kommer ikke så mye fortere frem dit du skal ved å kjøre 10 over, det er enkel fysikk. Hvorfor blir dere irriterte? Har dere dårlig tid må dere planlegge bedre.

Jeg øvelseskjører, men slipper forbi når jeg har sjansen dersom jeg ligger under fartsgrensa. Og jeg legger til rette for trygge forbikjøringer.

Anonymkode: 34222...4fb

Da er du blant fåtallet, men fint at du gjør det.

Mange av veiene jeg kjører på (er fra Østlandet) er for fine til å dølle 10 eller mer under fartsgrensen på

Anonymkode: b0200...d87

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Veien jeg kjører til jobb var opprinnelig 80kmt hele veien, deler ble satt ned til 70kmt på 90 tallet. Dette er en ganske tungt traffikert riksvei på østlandet og trafikken stanger nå i ca 50-60kmt fordi det er alltid en nisse med 50 biler i tett tett kø etter som skal ligge 20-30 under fartsgrensa og for så og gasse på på slettene. Det er egentlig ikke noe problem at de gasser på for det er så mye trafikk på denne veien at det er aldri mulig å kjøre forbi på dagtid uansett.

Legger ved et bilde av veien som er så skummel og ekkel at noen sjåfører velger å legge seg 10-20 kmt under fartsgrensen som er svimlende 80kmt.

Det finnes ingen unnskyldning for å kjøre så sakte her på klare, tørre og solfylte sommerdager 

626972085_Screenshot2021-08-06at23_56_49.png

Anonymkode: 519e4...e1d

  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer ikke så mye fortere frem dit du skal ved å kjøre 10 over, det er enkel fysikk. Hvorfor blir dere irriterte? Har dere dårlig tid må dere planlegge bedre.

Anonymkode: 34222...4fb

Fysikk? Matematikk! Og, jo, kjører du langt nok, er 10 km/t en merkbar forskjell. Folk flest ligger dessuten 10 over når de kan. 20 km/t jf. 90 er da godt over 20% i forskjell. Det er dørgende kjedelig å kjøre for sent siden veiene i Norge allerede er konservativt skiltet. Det har lite med dårlig planlegging å gjøre, og alt med at folk bør vise respekt for hverandre. Vil noen sitte midt i veien og pelle i nesen er det helt greit for meg - men flytt deg når andre skal bruke veien da, vel.

Anonymkode: b8c1c...a46

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører aldri over fartsgrensen, da det er grensa for hva som er lov. Jeg kjører sjelden i forbikjøringsfila, så de som har lyst til å bryte loven kan bare kjøre forbi. Om de legger seg på hjul, nært, så gjør det meg absolutt ingenting, blir ikke stressa eller ubekvem i deg hele tatt. Så lenge jeg kjører så fort det er lov, er det ikke mitt problem.

Anonymkode: 4b06b...21f

  • Liker 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg må innrømme at jeg nok er en av de som ligger i lavere fart enn grensen angitt så snart det kommer over 50 km. Unngår helst motorvei, for jeg vet at jeg ikke trives i mer enn 70 km/t. Men noen ganger må jeg, og da tenker jeg at andre kan kjøre forbi. 

Til mitt forsvar:

- jeg har aldri kollidert

- jeg øker ikke farten på tofeltsvei, så det er fullt mulig å kjøre forbi

- jeg bruker kollektivt så mye det lar seg gjøre :)

Men hvorfor det er slik? Jeg trives ikke med høy fart. Egentlig trives jeg ikke med bilkjøring i det hele tatt, men noen ganger må jeg. 

Anonymkode: fd783...7f6

Samme her. Jeg bruker litt tid på å øke farten fra feks 70 til 110. Noe skjer når jeg kjører mere enn 80, får veldige smerter i kroppen. Sannsynligvis pga en ulykke jeg var i. Joda, må jeg kjøre på firefelts så må jeg men egentlig er jeg som deg. Jeg sykler mye, veldig greitt der jeg bor. 

Anonymkode: 0e73c...0bd

AnonymBruker
Skrevet
Peanut skrev (12 timer siden):

Hvis man har tilhenger har man ikke noe valg på veier med over 70 eller 80km :sleep:

(Med bremser: ikke over 80km,

uten bremser: ikke over 60). 

Sånt bortsett fra at det er feil så ja.

Kjører man en henger uten bremser men med totalvekt med eller uten last under 300 kg så står det ingen steder i norske lover at man må kjøre i max 60 km/t. Ler like godt inni meg hver gang alle gråluggene er ute med mopedhengeren sin og tror de maks kan kjøre i 60 km/t.

Det er uproblematisk å kjøre i 90 km/t på instrumentet med henger, så fremt den ikke har totalvekt på mer enn 300 kg. Da gjelder 60 km/t. Forutsettningen uansett er selvsagt at den er rikitg lastet og at man vet hva man skal gjøre for å ta kontroll over tilhengeren hvis den prøver å bestemme hvor turen skal gå. 

Anonymkode: f6520...99c

  • Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånt bortsett fra at det er feil så ja.

Kjører man en henger uten bremser men med totalvekt med eller uten last under 300 kg så står det ingen steder i norske lover at man må kjøre i max 60 km/t. 

Det er uproblematisk å kjøre i 90 km/t på instrumentet med henger, så fremt den ikke har totalvekt på mer enn 300 kg. Da gjelder 60 km/t. 

Anonymkode: f6520...99c

Så sånn da med andre ord: 

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/fartsgrenser-for-tilhengere/

Quote

Kjøring med tilhenger med brems – 80 km/time.

Kjøring med tilhenger uten brems, men med vekt under 300 kg – 80 km/time.

Kjøring med tilhenger uten brems, men med vekt over 300 kg – 60 km/time. 

:sleep:

 

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjører aldri over fartsgrensen, da det er grensa for hva som er lov. Jeg kjører sjelden i forbikjøringsfila, så de som har lyst til å bryte loven kan bare kjøre forbi. Om de legger seg på hjul, nært, så gjør det meg absolutt ingenting, blir ikke stressa eller ubekvem i deg hele tatt. Så lenge jeg kjører så fort det er lov, er det ikke mitt problem.

Anonymkode: 4b06b...21f

Men når du bruker forbikjøringsfeltet på motorveien, øker du farten eller er du en av de som ligger i 90 forbi noen som ligger i 80 i høyrefeltet når grensa er 100?!

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...