Gå til innhold

Hvordan klarer folk å kjøre godt under fartsgrensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger stadig merke til, for man havner bak dem, folk som i fint vær med tørre veier ligger både ti og tredve km/t under fartsgrensen. Er det skummelt å kjøre? Er det overveldende? For komplisert? Hva er greia? 

Anonymkode: 0f68a...be6

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gi mindre gass så kommer den lave farten av seg selv. Jeg er ikke glad i fart og elsker å sige bortover og kose meg med radio og naturen rundt . 

Anonymkode: 93c9a...136

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det om å gjøre å ligge på to hjul i alle svinger? Jeg kjører i 70 på landeveien og det ER 70 som er fartsgrensen, men bak meg kommer det en gjøk som må legge seg helt oppi bagasjerommet for å signalisere at han vil at jeg skal kjøre fortere. Hvorfor? Det er svingete, jeg kjører i fartsgrensa og er komfortabel med farten. 
Hvis folk kunne roet seg litt ned på veiene hadde det ikke vært så mye uvettig kjøring og ulykker. Hva vinner du på å rase gjennom svingene i 80-90 på den landeveien jeg beskriver ovenfor her? Greier du faktisk å bremse kjapt nok hvis noe uforutsett skjer? Blir passasjerene dine kastet til siden i enhver sving? Hvorfor er du så utålmodig?

Bil og høy fart er risikofylt.

Anonymkode: 37475...38f

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Argh jeg er og sint nå etter å ha kjørt rundt på veiene i Norge i sommer 😡

Duster som kjører underfartsgrensa, men med en gang det blir et rettstrekke der man kan kjøre forbi setter de klampen i bånn! Kommer det en bil i mot bremser de. I alle svinger bremser de kraftig opp.

Anonymkode: 6bfdf...f44

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Duster som kjører underfartsgrensa, men med en gang det blir et rettstrekke der man kan kjøre forbi setter de klampen i bånn! Kommer det en bil i mot bremser de. I alle svinger bremser de kraftig opp.

Dette!

Det samme skjer når de kommer til et område med dobbeltfelt den ene retningen, nettopp for at man skal få kjørt forbi. Ekstra "fint" er dette på de stedene hvor man også har fysiske midtdelere, slik at man ikke kommer forbi noen som helst andre steder enn der det er dobbeltfelt. DA setter de opp farten slik at man må opp i 120 for å komme forbi. Dermed slipper langt færre forbi også. Så fort dobbeltfeltet er tilbakelagt går farten ned til 67 km/t igjen selv om fartsgrensa er 80.

Jeg kjører et sånt strekke hver eneste dag på vei til og fra jobb. :kjefte:

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på det samme. Og så vil de kjøre med tåkelys på, på årets klareste dager. For noen folk er bilkjøring bare altfor vanskelig. 

Anonymkode: b8c1c...a46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De som kjører så ujevnt som beskrevet over her, gjør det fordi de ikke kan kjøre bil. De er usikre og burde blitt luket ut til oppfriskningskurs.

Problemet et at de er nervøse når veien er smal. De opplever det som at hastigheten de kjører i er fort nok på en så "smal" vei. Når veien blir flerfelt over en kort strekning øker veibredden betydelig. Da øker også selvsikkerheten deres og de tør å gi på. 

Det er rett og slett et resultat av at det er for lett å både få og beholde sertifikatet i Norge. Dessverre er det synonymt med at vi ikke kommer til å bli kvitt problemet heller. Tvert imot, dersom man får gjennomslag for at nær døende skal få kjøre så mye de vil uten legeattest.

Anonymkode: dc957...e1e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Alderdom, sykdom, dårlig syn, leter etter avkjørsel, nettopp fått en alvorlig telefon fra din gamle, syke mor. Kan være mange rare grunner

Anonymkode: cbdbd...8a0

• Liker 3
Skrevet

De skaper ofte farlige situasjoner også, og de kan risikere både bot og førerkortbeslag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Legger stadig merke til, for man havner bak dem, folk som i fint vær med tørre veier ligger både ti og tredve km/t under fartsgrensen. Er det skummelt å kjøre? Er det overveldende? For komplisert? Hva er greia? 

Anonymkode: 0f68a...be6

• de er på ukjent plass. F.eks. kjører etter gps og er usikre om hver sving.
  • de har nettopp svingt inn på motorvei/landedevei fra by, og trenger sin halvtime for å oppjustere sin fartsfølelse.
  • treig bil
  • det er egentlig du som kjører den veien hver eneste dag og har blitt blind på fart og farer
  • du har allerede kjørt i den farten i en stund, og har blitt fartsblind

.. og kombinasjon av disse 

Anonymkode: 51408...f97

• Liker 7
Skrevet

Hvis man har tilhenger har man ikke noe valg på veier med over 70 eller 80km :sleep:

(Med bremser: ikke over 80km,

uten bremser: ikke over 60). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merker dette daglig når jeg kjører til jobb. Det verste var en forbanna sinke som lå i 45!!!!!!! I 80 sona!! Da ble jeg altså så fly forbanna. Kan jo ikke kjøre forbi heller fordi det kommer biler i mottatt kjørebane. Det er farlig å kjøre for sakte for guds skyld! Du gjør jo folk dritsinte baki der og da tar de sjanser. Kan du ikke kjøre ut når du ser den kilometer lange køa bak deg?? Helt greit å være treig, men da kjører du ut!

Blir like sint når jeg ser folk som ikke blinker eller blinker feil i rundkjøringer. At det ikke skjer flere ulykker er for meg et under. 

Anonymkode: dd9ac...1f2

• Liker 12
Skrevet (endret)

Udugelig kalles det, om folk bare kunne kjørt ut på en utkjørsel hadde det vært fantastisk. Hater å kjøre bak en bil som kjører ujevnt, så man må ligge bak å bremse heele tia🤬 

Endret av Pia88
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg nok er en av de som ligger i lavere fart enn grensen angitt så snart det kommer over 50 km. Unngår helst motorvei, for jeg vet at jeg ikke trives i mer enn 70 km/t. Men noen ganger må jeg, og da tenker jeg at andre kan kjøre forbi. 

Til mitt forsvar:

- jeg har aldri kollidert

- jeg øker ikke farten på tofeltsvei, så det er fullt mulig å kjøre forbi

- jeg bruker kollektivt så mye det lar seg gjøre :)

Men hvorfor det er slik? Jeg trives ikke med høy fart. Egentlig trives jeg ikke med bilkjøring i det hele tatt, men noen ganger må jeg. 

Anonymkode: fd783...7f6

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er bare å gi mindre gass så kommer den lave farten av seg selv. Jeg er ikke glad i fart og elsker å sige bortover og kose meg med radio og naturen rundt . 

Anonymkode: 93c9a...136

Mens køen hoper seg opp bak kan jeg se for meg.

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder fartsgrensen for tiden, ligger ikke under den da. Årsaken er at jeg hadde et ublidt møte med UP i ferien, mine tre aktive prikker fikk selskap av ytterligere tre, er altså bare to prikker unna at førerkortet ryker. Tør nå ikke gi gass i det hele tatt, forhåpentlig greier jeg å venne meg på å kjøre lovlydig.

Anonymkode: 08801...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg nok er en av de som ligger i lavere fart enn grensen angitt så snart det kommer over 50 km. Unngår helst motorvei, for jeg vet at jeg ikke trives i mer enn 70 km/t. Men noen ganger må jeg, og da tenker jeg at andre kan kjøre forbi. 

Til mitt forsvar:

- jeg har aldri kollidert

- jeg øker ikke farten på tofeltsvei, så det er fullt mulig å kjøre forbi

- jeg bruker kollektivt så mye det lar seg gjøre :)

Men hvorfor det er slik? Jeg trives ikke med høy fart. Egentlig trives jeg ikke med bilkjøring i det hele tatt, men noen ganger må jeg. 

Men slipper du trafikken forbi? Det er viktig å ta et og annet stopp i en busslomme eller tilsvarende når du kjører slik.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men slipper du trafikken forbi? Det er viktig å ta et og annet stopp i en busslomme eller tilsvarende når du kjører slik.

Som hovedregel kjører jeg bare der det er maks 50 km/t, så er ikke så veldig stort problem. Jeg klarer jo å kjøre i 60 og :) Det er først når jeg kommer på motorvei at jeg er en sinke.  Men da er det jo to felt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sååå enig! Akkurat hatt en langtur langs norske veier, og det er så mange av disse bilistene du beskriver her. 

Det er også lov å ta en titt i speilet innimellom, dersom du ser det hoper seg opp med biler bak deg, ta hintet og tilrettelegg for trygg forbikjøring, fortrinnsvis ved å kjøre til siden og slipp andre forbi.

OG - dersom dere ligger bak en trailer og ikke har til hensikt å kjøre forbi (gjelder også dere som ligger som nr 2-4 bak første bilen), lag i det minste luker nok til at andre slipper å kjøre forbi 4 biler + trailer i en smekk.

Takk for meg - forhåpentligvis lenge til neste gang jeg skal ut på langtur igjen!

Anonymkode: b0200...d87

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor er det om å gjøre å ligge på to hjul i alle svinger? Jeg kjører i 70 på landeveien og det ER 70 som er fartsgrensen, men bak meg kommer det en gjøk som må legge seg helt oppi bagasjerommet for å signalisere at han vil at jeg skal kjøre fortere. Hvorfor? Det er svingete, jeg kjører i fartsgrensa og er komfortabel med farten. 
Hvis folk kunne roet seg litt ned på veiene hadde det ikke vært så mye uvettig kjøring og ulykker. Hva vinner du på å rase gjennom svingene i 80-90 på den landeveien jeg beskriver ovenfor her? Greier du faktisk å bremse kjapt nok hvis noe uforutsett skjer? Blir passasjerene dine kastet til siden i enhver sving? Hvorfor er du så utålmodig?

Bil og høy fart er risikofylt.

Anonymkode: 37475...38f

Skjønte du ikke spørsmålet?

Anonymkode: 75cde...dcb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...