Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 23 uker på vei, har mye kynnere og ble tidlig sykmeldt av det i forrige svangerskap. Sliter også med søvn, hodeverk og lurer på om jeg har begynt å få bekkenløsning. Det har jeg aldri hatt før. Hvordan opplever dere å bli sykmeldt? Jeg er så innstilt på å jobbe lengst mulig og sliter veldig med dårlig samvittighet viss jeg evt skulle bli sykmeldt. Jobber i barnehage også så ikke så lett å ta det med ro.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du ta på deg selv. Har man reelle grunner til å bli sykemeldt er det ingen grunn for dårlig samvittighet 

Anonymkode: aca59...4aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg presset meg gjennom graviditeten og ble skikkelig syk i permisjonen fordi jeg ikke hadde lyttet til kroppen tidligere og barseltiden var krevende. Hadde jeg kunnet gå tilbake i tid, hadde jeg sykemeldt meg i graviditeten uten å nøle, for det å være så syk når en baby er avhengig av deg er så grusomt at jeg ikke har ord for det. 

Anonymkode: a2686...0db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente også på mye dårlig samvittighet overfor kolleger og de menneskene vi jobbet med da jeg var sykemeldt i svangerskapet. Jobben kunne være tøff, og det var lite mulighet for tilrettelegging uten at mine begrensninger gikk for mye utover andre. Men jeg hadde en gravid kollega som klarte seg fint, og var i jobb fram til hun gikk ut i permisjon.

Det er jo legen som anbefaler sykemelding. Min fastlege sa at hun kunne ikke tvinge meg, men at jeg måtte huske på at det også var min jobb å ivareta egen helse for babyens skyld. Det hjalp meg. Din helse og din kropp er viktig, så du skal egentlig ikke ha dårlig samvittighet uansett om legen sier du trenger en sykemelding. Men nå ønsker du nok at barnet ditt skal prioritere egen helse i fremtiden, og du kan begynne med å være et godt forbilde ved å prioritere din helse nå. Samt, og ikke minst, at akkurat nå ivaretar du babyen direkte med å passe på deg selv, hvis legen sier du bør være sykemeldt :) 

Anonymkode: 397f5...636

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke de i barnehagen som takker deg for innsatsen når du ligger hjemme med smerter eller er for sliten til å komme deg gjennom resten av svangerskapet.

Du er ung og noe du vil lære etterhvert. Arbeidslivet ansetter deg, men sannheten er at de får tak i noen like fort du forsvinner ut døren.

Anonymkode: 53439...976

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innstilt på å jobbe til uke 37, tror jeg ble sykmeldt like etter uke 20 og var kanskje innom jobb totalt 10 ganger etter det.

dårlig samvittighet JA, men vit at du ikke får noe igjen for å slite deg ut på jobb heller. Ingen takker deg for de ekstra ukene du slet deg gjennom den dagen du ikke jobber der mer. Du skal trossalt jobbe i mange år til, noe få uker/mnd som sykmeldt har ingenting å si på totalen. Ta vare på helsa di!

Anonymkode: 81bfb...c30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet til jeg kollapset noen uker før permisjonsstart i første graviditeten. Var mye sykmeldt etter permisjonen også. Kom meg aldri ovenpå igjen og den dårlige samvittigheten var nok med på å holde meg nede. Tok lang tid før jeg klarte å prioritere meg selv og familien foran jobben. Først da jeg klarte det, ble jeg bedre. 

I den andre graviditeten ble jeg sykmeldt i uke 25. Hadde ikke et fnugg av dårlig samvittighet. Satte meg selv og helsa foran jobben. Denne gangen har jeg krefter til overs og klarer å nyte barseltiden.

Svangerskap er en så kort periode av arbeidslivet at ingen burde ha dårlig samvittighet for å være borte fra jobb.

Anonymkode: 4d439...3ac

• Liker 3
Skrevet

Straks uke 29, og har vært sykemeldt siden uke 6.

Og kommer nok ikke til å slutte å være sykemeldt før ungen er ute. 
Sleit med å godta det i starten, men så skjønte jeg hvorfor legen tok det valget for meg.

Nå som kvalmen endelig har roet seg til det minimale har jeg derimot fått bekkenløsning! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobba sjølv i barnehage og har vert 100 % sjukmeld grunna kvalme til eg var i veke 19 ca. No etter ferien er eg gradert sjukmeld grunna bekken smerter.  I starten hadde eg mykje dårleg samvittighet, men det var ei lita trøst at det var bedre for avdelinga at eg var heilt ute og dei fekk vikar. 

Det er ingen som takkar deg for å pushe deg for langt, det viktigaste er å ta vare på seg sjølv og eiga helse. Det er tross alt kun ein liten periode av arbeidslivet 😊 og Barnehage jobben er knall tøff! Det er lite rom for å ta det med ro og følge sitt eige tempo 

Anonymkode: 48629...949

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...