Gå til innhold

Etter hvor lang tid i ny jobb er det innafor å si opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i nåværende jobb i 5 måneder (inkl 4 uker ferie). Jeg flyttet til den andre siden av landet, og trodde jeg ville trives her. Men jeg har fra første stund mistrivdes i denne byen og landsdelen. Jobben derimot trives jeg i, men den er ikke nok til å ville bo her. 

Jeg får dårlig samvittighet overfor kolleger som har lagt mye arbeid og energi i opplæring. Jeg ga jo inntrykk av i søknad og intervju at jeg ønsket å bo i denne byen. Men det ble dessverre ikke som jeg hadde tenkt og håpet på. 

Etter hvor lang tid er det innafor å si opp? Hva ville dere tenkte ift dette? Tenker hovedsakelig moralsk sett, da det ikke er kontraktsfestet hvor lenge jeg må bli i jobben. Ønsker ikke at det skal bli dårlig stemning og at alle er «sure» på meg i oppsigelsestiden. 

Jeg må selvsagt ha en ny jobb å gå til, men ønsker ikke å starte jobbsøkingsprosessen før det er «greit» at jeg slutter. 

Anonymkode: b2bdf...19d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er innafor å si opp etter 6 måneder. Da har du fått prøvd deg en stund i ny jobb og har et inntrykk av arbridsplassen og arbeidsoppgavene. I prøvetiden bør de også være forberedt på at enkelte velger å slutte. 

Anonymkode: 4a976...1cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta tid å få ny jobb der du vil bo så tenker det ikke er krise å begynne å søke nå siden du har nesten jobbet et halvt år. Du har vel bare en oppsigelsestid på to uker de første 6 månedene.

Har selv begynt å søke jobber i en annen by, og jeg har hatt denne jobben i 8 måneder. 

Anonymkode: b3bb6...511

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa en gang opp etter 6 mnd pga elendig arbeidsmiljø. Fikk samme stilling i et konkurrerende selskap og er der fortsatt - 6 år senere. Trivsel er viktig.

Anonymkode: 4b381...eae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å si opp absolutt når som helst.

Anonymkode: 12894...0a3

• Liker 4
Skrevet

Etter å ha jobbet der i sju måneder så hadde jeg samtale med sjefen om at jeg kom til å si opp og avslutte kontrakten innen 1.september. Vurderte da å si opp en stund før dette. Da har jeg jobbet der i 9 mnd og jeg synest det er helt ok å ha på CVen. Sjefen synest det var helt innenfor tidsmessig og hadde full forståelse. Har sagt opp pga. arbeidsmiljø.  Kan legge til at jeg bare hadde tidsbegrenset kontrakt frem til oktober, men har valgte altså å ta steget å avslutte før tiden fordi jeg kjente jeg hadde fått nok. Om du lett får deg ny jobb så hadde jeg ikke nølt med å si opp. Ikke tenk på dette med moralsk ansvar ovenfor arbeidsplassen. Det er prøvetid av en grunn. Du kommer jo ikke til å bli værende, så er det er mye bedre at du gir deg nå før de bruker enda mer ressurser på deg enn at du skal dra det ut av samvittighetsgrunner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...