AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Hun driver stadig og kikker på finn etter møbler og gjenstander som enten gis bort eller selges rimelig. Det er ofte mye flott og mange gode kupp å gjøre. Men det er samtidig begrenset hvor mye man kan ha i huset. Vi kan ikke ta imot alt, uansett hvor flott det er. Alle rom er allerede overmøblert, og ingenting skal kastes. Nå blir det hentet et nytt bord, men det gamle skal oppbevares i kjelleren istedenfor å kastes. Kjenner jeg henne rett så blir sikkert det bordet fylt til randen med rot både oppå og under. Vi har også ting som er delvis ødelagt men som går an å fikse. Stoler som har gått opp i liming og lignende. Men det blir aldri tatt tak i. Ting som aldri brukes, men det er alltid en plan om at den kan brukes der eller der, eller noen hun kjenner kanskje kan bruke det. Det er umulig å arrangere noe ryddesjau, for ingenting skal kastes. Anonymkode: cf935...5ca 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Helt innafor, dere er to som bor der. Høres litt mild hoarding ut. Anonymkode: 33178...f0f 23
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Dere bør ha årlig ryddesjau om sommeren. Alt som ikke er i bruk eller under reparasjon ryker ut Anonymkode: a41d6...c86 17
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Det kan fort bli litt mye, ja.. Kan du ikke ta initiativ til å reparere det som er ødelagt? Og så kan dere finne ut om dere skal gi det bort til noen Anonymkode: de652...135 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Absolutt rimelig ja! Men lønner seg nok å ta det opp på en saklig måte så klart, jeg tror mange hoardere tar slike forslag veldig personlig i min erfaring 😅 Anonymkode: e3fde...be1 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 Kjæresten er sånn og det gjør at mine følelser for han blir svekket. Han har blitt en skrotnisse og er ikke klar over det selv. Anonymkode: 64f4e...532 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hun driver stadig og kikker på finn etter møbler og gjenstander som enten gis bort eller selges rimelig. Det er ofte mye flott og mange gode kupp å gjøre. Men det er samtidig begrenset hvor mye man kan ha i huset. Vi kan ikke ta imot alt, uansett hvor flott det er. Alle rom er allerede overmøblert, og ingenting skal kastes. Nå blir det hentet et nytt bord, men det gamle skal oppbevares i kjelleren istedenfor å kastes. Kjenner jeg henne rett så blir sikkert det bordet fylt til randen med rot både oppå og under. Vi har også ting som er delvis ødelagt men som går an å fikse. Stoler som har gått opp i liming og lignende. Men det blir aldri tatt tak i. Ting som aldri brukes, men det er alltid en plan om at den kan brukes der eller der, eller noen hun kjenner kanskje kan bruke det. Det er umulig å arrangere noe ryddesjau, for ingenting skal kastes. Anonymkode: cf935...5ca Hun bør begrense seg ja, dersom hun ikke gjør noe fornuftig med ting som hun bringer i hus. Kan du foreslå for henne at hun pusser opp og selger videre det hun kjøper og tjener penger på det? Og kan dere skrive en avtale/kontrakt på at hun må kvitte seg med 10 ting (dvs selge eller gi bort eller kaste10 ting) før hun kan 5 nye slike ting? Og når hun har kvittet seg med 10 ting og kjøpt 5 nye ting, så får hun ikke kjøpe mer før hun har kvittet seg med 10 andre ting? Anonymkode: 1ab9f...f4c 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 Ikke urimelig. Fint å reparere å kjøpe brukt altså, men man kan jo ikke fylle huset opp til randen heller når man bor sammen med noen. Vokste opp med min mor som var borderline hoarder, og er det enda. Du åpner skap med livet som innsats for du aner aldri hva som kommer deisende ut. Skal ikke kvitte seg med en stålampe som har stått i boden i 20 år og som ikke virker, ei heller 3 stk små speilfliser med skår, sprekker og riper. Sett dere ned sammen og bli enig om noe. Anonymkode: 781ef...ff8 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 Det hadde jo vært enklere dersom hun interesserte seg for miniatyrgjenstander som ikke tar så stor plass. Men har dere økonomi til at hun kan kjøpe og kjøpe så mange ting da? Har dere felles økonomi? Anonymkode: 1ab9f...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #10 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hun driver stadig og kikker på finn etter møbler og gjenstander som enten gis bort eller selges rimelig. Det er ofte mye flott og mange gode kupp å gjøre. Høres nesten ut som en form for kjøpegalskap. Har hun andre interesser/hobbyer som det går an å inspirere henne til å bruke mer tid på slik at det blir mindre tid til å se på Finn? Kanskje hun trenger å sette seg mål om å kjøpe max 3 ting pr mnd feks og kanskje hun trenger en gulrot/belønning som hun velger seg selv når hun har nådd målet? Hva er hun glad i å gjøre? Reising, spa, ut på restaurant med deg? Noe slikt kunne vært belønningen som du og hun gir henne? Anonymkode: 1ab9f...f4c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #11 Skrevet 6. august 2021 Synes det er urimelig å stille krav, blir å bruke makt, på den andre siden er det ikke bra å fylle huset opp. Det er hvordan kommunikasjonen om hvordan man skal ha det i huset som må endres. Anonymkode: 8fd30...76b 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #12 Skrevet 6. august 2021 Hun burde dessuten skrive lister over alle slike ting, i en bok. Da kan hun skrive kolonner der hun fører opp for hver ting: *Beskrivelse av gjenstand *Kjøpt dato (ca) *Pris betalt (evt gratis) *Skal repareres eller pusses opp, + kryss av for JA eller NEI. Hvis JA, før opp dato for når reparasjons-eller oppussingsprosjektet skal være ferdig. Plan for gjenstanden: Selges innen dato ... eller Brukes på ...rom i boligen. Videresolgt: Hvis JA, før opp pris og dato for salg. Jevnlig kan både du og hun se i den boken om det er noen målfrister som ikke er nådd. Og ting som det ikke har blitt gjort noe med innen målfristene, fjernes fra hjemmet deres. Kan du foreslå dette for henne? Det kan også bli inspirerende for henne med en slik bok (det blir nesten som en ny hobby ) Anonymkode: 1ab9f...f4c 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #13 Skrevet 6. august 2021 Mamma er sånn. 250 kvm hus med fem soverom, der 3-4 av dem er brukt som lager for mel, garn ogkjøkkenapparater kjøpt på tilbud, kommoder fra bruktbutikker og bord og servise fra loppemarked. Likevel fortsetter hun å gå på loppemarked og luslese alle reklameavisene på leting etter kupp (nei til uadressert reklame? Ikke i dette huset!). Prøvde lenge å få henne til å roe ned på det (delvis fordi jeg var student og ville kunne bruke et av rommene når jeg var i byen, uten å rydde ut 300 bøker og et salongbord), men nå har jeg gitt helt opp. Da jeg foreslo å pakke ned VHSene og samle DVDer på ett sted (istedenfor å ha dem i stabler her og der), holdt hun på å bryte sammen. Anonymkode: 856f3...9b3 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #14 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun burde dessuten skrive lister over alle slike ting, i en bok. Da kan hun skrive kolonner der hun fører opp for hver ting: *Beskrivelse av gjenstand *Kjøpt dato (ca) *Pris betalt (evt gratis) *Skal repareres eller pusses opp, + kryss av for JA eller NEI. Hvis JA, før opp dato for når reparasjons-eller oppussingsprosjektet skal være ferdig. Plan for gjenstanden: Selges innen dato ... eller Brukes på ...rom i boligen. Videresolgt: Hvis JA, før opp pris og dato for salg. Jevnlig kan både du og hun se i den boken om det er noen målfrister som ikke er nådd. Og ting som det ikke har blitt gjort noe med innen målfristene, fjernes fra hjemmet deres. Kan du foreslå dette for henne? Det kan også bli inspirerende for henne med en slik bok (det blir nesten som en ny hobby ) Anonymkode: 1ab9f...f4c Ps. Pluss en kolonne for utgifter i forbindelse med oppussing el. reparasjon og en kolonne der det føres opp beløp i gevinst eller tap etter salg av gjenstanden (i de tilfellene tingen selges). Kan hun bli inspirert til å reparere/pusse opp og selge de tingene hun har kjøpt, ved å se artikler om andre som gjør dette og tjener penger på det? MEN, noen trøstekjøper ting. Kan det være slik med henne? Hvordan har hun det? Er hun deprimert? Hvilke hobbyer har hun? Er hun sosial med deg, familiemedlemmer, slektninger og venner? Anonymkode: 1ab9f...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #15 Skrevet 6. august 2021 Hun bør ha en klar plan for hva hun skal med den tingen hun vurderer å kjøpe, hver eneste gang hun kjøper noe slikt fra Finn. Jeg har flere ganger stoppet meg selv fra å kjøpe ting som jeg ikke trenger, ved å si til meg selv: "Hva skal jeg med denne tingen? Er dette noe jeg trenger? Er dette noe jeg helt sikkert kommer til å bruke eller ha bruk for?" Og disse spørsmålene svarer jeg "nei" til, og kjøper da heller ikke disse tingene. Anonymkode: 1ab9f...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #16 Skrevet 6. august 2021 Oppfordre henne til å bli med i denne tråden? Anonymkode: 1ab9f...f4c 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #17 Skrevet 6. august 2021 Du må gjøre så hun får dilla på rydding istedenfor Finn😉🤫 Foreslå å se Marie Kondo på Netflix sammen 😊👍 Hun bare kjeder seg, og dette er blitt tingen hennes. Anonymkode: 6a844...bc5 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #18 Skrevet 6. august 2021 Liker hun håndarbeid, som feks strikking? Det er fort gjort å bli hekta på strikking, og garnnøster tar mindre plass en møbler Strikkemekka og Garnius har salg og gode tilbud hele tiden. Kanskje hun trenger nyhetsbrev fra de? Anonymkode: 1ab9f...f4c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #19 Skrevet 6. august 2021 Ps. Har dere et ledig rom til garn? *host* Anonymkode: 1ab9f...f4c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #20 Skrevet 6. august 2021 Helt innafor å stille krav til henne. Å fylle opp huset med skrot gagner ingen. Samboeren min er likedan. Jeg kaster ting når han ikke vet om det, og later som ingenting hvis han etterlyser noe jeg har kastet for lenge siden. Moren hans er enda verre, så jeg kan ikke selge noe på finn eller Facebook. Da er hun alltid, uten unntak, den første som kommenterer det. Jeg vurderer seriøst å kjøpe en weekendtur til han og en kompis i gave, og i samme slengen bestille en container. Anonymkode: 4bb5f...381 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå