Gå til innhold

Pålegg uten melk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kroppen min er ikke veldig begeistret for melk (dvs melkeprotein). Men jeg er veldig glad i ost, både på brødskiva og som ost og kjeks i godt selskap. Ender som oftest med enten syltetøy eller hvitost på brødskiva. Noen forslag til pålegg jeg kan bytte ut osten med? Da helst noe som holder en stund i kjøleskapet? Leverpostei er greit, men ikke hver dag og kjøttpålegg er jeg ikke så veldig fan av.

Og jeg tar gjerne i mot tips om hva jeg kan bruke på kjeks som erstatning for ost når vi skal ha det i sosialt samvær. Vet det finnes "ost" uten melk, men dette er vel i hovedsak vanlig hvitost?

Anonymkode: ebbf6...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føsleguri

Kaviar, makrell i tomat, varmrøkt eller kaldrøkt laks eller ørret, kokt egg, eggerøre, rekesalat eller annen type påleggsalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer pålegg:  Peanøttsmør, banan, sursild, avocado, røkt makrell, tyrkisk eggerøre. 

Som alternativ til ost og kjeks foreslår jeg kjeks med litt rømme og rognkjeksrogn.  Evt minitoast med aioli og oliven.  😊

Anonymkode: 8ecfe...cd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes «kremoster» uten melk, men de er ofte veldig dyre. Sist jeg var på helsekosten kostet de rundt 80kr. Men verdt det om det er en gang i blant. Kan blande i krydder etc. om du vil ha krydderost.

Anonymkode: 6a286...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer pålegg:  Peanøttsmør, banan, sursild, avocado, røkt makrell, tyrkisk eggerøre. 

Som alternativ til ost og kjeks foreslår jeg kjeks med litt rømme og rognkjeksrogn.  Evt minitoast med aioli og oliven.  😊

Anonymkode: 8ecfe...cd3

Rømme? I et melkefritt kosthold?

Sånn bortsett fra det - takk for tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes «kremoster» uten melk, men de er ofte veldig dyre. Sist jeg var på helsekosten kostet de rundt 80kr. Men verdt det om det er en gang i blant. Kan blande i krydder etc. om du vil ha krydderost.

takk for tips - kan hende det finnes i veganhylla i matbutikker også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Føsleguri skrev (3 timer siden):

Kaviar, makrell i tomat, varmrøkt eller kaldrøkt laks eller ørret, kokt egg, eggerøre, rekesalat eller annen type påleggsalat.

takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hummus (jeg lager selv, men mulig det har kommet noen gode ferdigkjøpte nå) med rå paprika på toppen. 

Avokado og tomat, salt og pepper. 

Eggesalat (hjemmelaget) med et salatblad under. 

Anonymkode: 1c61d...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cassio skrev (2 minutter siden):

Go´vegan har et produkt som ser ut som og smaker som gulost. Har du prøvd det?

Har ikke det, skal prøve det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hummus (jeg lager selv, men mulig det har kommet noen gode ferdigkjøpte nå) med rå paprika på toppen. 

Avokado og tomat, salt og pepper. 

Eggesalat (hjemmelaget) med et salatblad under. 

Anonymkode: 1c61d...e8b

Takk for tips. 
Har du oppskrift på hummus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør i vegangrupper på facebook så får du masse tips 😄

Anonymkode: 08545...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

takk for tips - kan hende det finnes i veganhylla i matbutikker også

7394376616327.jpg Denne (Oatly - Påmackan) finnes bl.a. på Meny, den er kjempegod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes på kiwi også

Anonymkode: 26727...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Rømme? I et melkefritt kosthold?

Sånn bortsett fra det - takk for tips.

Nå finnes det vel "rømme" som er plantebasert, så helt på vidda var jo ikke den som foreslo dette?

Jg tenker at det er mye mer du kan enn ikke kan spise. Tapenade er veldig godt på kjeks, og, som noen allerede har foreslått, hummus. 

Her har du en god oppskrift på hummus. Jeg syns baba ganoush også er godt som pålegg, spesielt på libabrød eller pitabrød om er stekt litt sprøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kroppen min er ikke veldig begeistret for melk (dvs melkeprotein). Men jeg er veldig glad i ost, både på brødskiva og som ost og kjeks i godt selskap. Ender som oftest med enten syltetøy eller hvitost på brødskiva. Noen forslag til pålegg jeg kan bytte ut osten med? Da helst noe som holder en stund i kjøleskapet? Leverpostei er greit, men ikke hver dag og kjøttpålegg er jeg ikke så veldig fan av.

Og jeg tar gjerne i mot tips om hva jeg kan bruke på kjeks som erstatning for ost når vi skal ha det i sosialt samvær. Vet det finnes "ost" uten melk, men dette er vel i hovedsak vanlig hvitost?

Blander du laktose og melkeprotein? For det er melkeprotein i vanlig hvitost (f.eks Norvegia), men det er naturlig lavt med laktose. Et lite obs, hvis du reagerer på melkeprotein kan det hende du reagerer på soyaprodukter også.

Anonymkode: f1c9f...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Blander du laktose og melkeprotein? For det er melkeprotein i vanlig hvitost (f.eks Norvegia), men det er naturlig lavt med laktose. Et lite obs, hvis du reagerer på melkeprotein kan det hende du reagerer på soyaprodukter også.

Anonymkode: f1c9f...fb9

Nei, jeg blander ikke. Det er melkeprotein jeg ikke skal ha, men siden jeg er vant med vanlig hvitost (melk har vært en del av kostholdet fram til nå - men skal prøve et kosthold framover uten melkeprotein for å se om det kan ha positiv effekt på helsa). Siden jeg er vant til vanlig ost har jeg ikke ønske om å bruke melkefri ost, iallefall ikke før jeg savner ost. 

Takk for tipset om soya, men tror ikke det vil gjelde i min situasjon. Det går ikke på vanlig allergi/intoleranse - men mer i forhold til adhd/add.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (1 time siden):

Nå finnes det vel "rømme" som er plantebasert, så helt på vidda var jo ikke den som foreslo dette?

Jg tenker at det er mye mer du kan enn ikke kan spise. Tapenade er veldig godt på kjeks, og, som noen allerede har foreslått, hummus. 

Her har du en god oppskrift på hummus. Jeg syns baba ganoush også er godt som pålegg, spesielt på libabrød eller pitabrød om er stekt litt sprøtt. 

Ikke helt på vidda, men magefølelsen min sa at den som skrev mente vanlig rømme. Men fullt mulig min magefølelse tok feil.

Skal ta med meg tipsene om tapenade og baba ganoush. Og skal teste ut hummus-oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

melkefritt smør og syltetøy
most avocado
hummus
påleggsalater

Anonymkode: 092f6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vegansk ost? Synes selv de smaker høgg alle sammen, men utvalget blir større og større så vil tro mange liker dem

Hummuspostei som du lager selv, makrell i tomat, egg og ansjos, vegansk italiensk salat, eple. 

Anonymkode: 4bb37...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...