Gå til innhold

Dating når man er sykelig sjenert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har hatt store problemer med sosial angst helt siden ungdomsskolen. Jeg er nå 26 år og har så lite erfaring med jenter at det er flaut. Vil si jeg er midt på treet attraktiv og det er ikke på det området jeg har mine mangler. Det har seg nå at en jente som er veldig søt har markert interesse ovenfor meg. Jeg har fått bekreftet gjennom en felles venninne at hun er interessert. Det som holder meg tilbake er at jeg ikke har nok game til å prøve meg. Er redd for å skuffe henne visst hun får vite hvor stusselig jeg egentlig er. Samtidig er det slitsomt å skulle drive med skuespill, å drive å late som jeg er selvsikker og vet hva jeg gjør. Burde jeg legge fram at jeg syns det er vanskelig å ta initiativ fordi jeg er sosialt engstelig/ mangler game? problemet mitt tidligere er at jeg stivner veldig rundt jenter jeg liker, og jeg tror kanskje det fører til at de trekker seg unna, fordi jeg fremtrer som uinteressert. Jeg er egentlig veldig livlig og utadvent med folk jeg er trygg på, og det kan gjøre at folk ikke tror jeg har de problemene jeg har, visst de observerer meg med nære venner. HVORDAN SKAL JEG FÅ TING TIL Å SKJE!? fack, livet er vanskelig. 

mvh Revmesteren

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Revmester skrev (38 minutter siden):

Burde jeg legge fram at jeg syns det er vanskelig å ta initiativ fordi jeg er sosialt engstelig/ mangler game? problemet mitt tidligere er at jeg stivner veldig rundt jenter jeg liker, og jeg tror kanskje det fører til at de trekker seg unna, fordi jeg fremtrer som uinteressert

Ja, det synes jeg du skal fortelle. Dette er en god start på et bekjentskap, som ikke bare skummer overflaten.  Alternativet er vel at du ikke gjør noe som helst, og da blir det i alle fall ingen action.  Du gjør deg sårbar, men det kommer du mye lengre med, enn å spille verdensvant. 

Finn deg et bedre norsk uttrykk enn game.

Anonymkode: 4d5fd...4d8

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det synes jeg du skal fortelle. Dette er en god start på et bekjentskap, som ikke bare skummer overflaten.  Alternativet er vel at du ikke gjør noe som helst, og da blir det i alle fall ingen action.  Du gjør deg sårbar, men det kommer du mye lengre med, enn å spille verdensvant. 

Finn deg et bedre norsk uttrykk enn game.

Anonymkode: 4d5fd...4d8

Hahaha, jeg likte det svaret. Skal prøve å finne et godt synonym for det! Lettere inkompetent i den første fasen av kurtisen, pga hemmende sjenanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Si det rett ut, det har jeg opplevd på date og syntes det var sympatisk. Og går du på date flere ganger får du pratetrening og det blir mindre skummelt.

Anonymkode: 7f71b...393

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe poeng hvis du ikke er kjekk. Har vært i samme situasjon. 

Anonymkode: 46806...81b

AnonymBruker
Skrevet
Revmester skrev (2 timer siden):

Hei, jeg har hatt store problemer med sosial angst helt siden ungdomsskolen. Jeg er nå 26 år og har så lite erfaring med jenter at det er flaut. Vil si jeg er midt på treet attraktiv og det er ikke på det området jeg har mine mangler. Det har seg nå at en jente som er veldig søt har markert interesse ovenfor meg. Jeg har fått bekreftet gjennom en felles venninne at hun er interessert. Det som holder meg tilbake er at jeg ikke har nok game til å prøve meg. Er redd for å skuffe henne visst hun får vite hvor stusselig jeg egentlig er. Samtidig er det slitsomt å skulle drive med skuespill, å drive å late som jeg er selvsikker og vet hva jeg gjør. Burde jeg legge fram at jeg syns det er vanskelig å ta initiativ fordi jeg er sosialt engstelig/ mangler game? problemet mitt tidligere er at jeg stivner veldig rundt jenter jeg liker, og jeg tror kanskje det fører til at de trekker seg unna, fordi jeg fremtrer som uinteressert. Jeg er egentlig veldig livlig og utadvent med folk jeg er trygg på, og det kan gjøre at folk ikke tror jeg har de problemene jeg har, visst de observerer meg med nære venner. HVORDAN SKAL JEG FÅ TING TIL Å SKJE!? fack, livet er vanskelig. 

mvh Revmesteren

Ja det burde du. Jeg synes hvertfall det er positivt med menn som er litt sjenerte på den fronten. (Det forteller meg at han ikke ligger rundt etc, som er positivt)

Anonymkode: 2bf7e...6a3

• Liker 3
Skrevet
Revmester skrev (2 timer siden):

slitsomt å skulle drive med skuespill, å drive å late som jeg er selvsikker og vet hva jeg gjør

Dropp skuespill. Fortell det som det er, og når du opplever at hun til din store forbauselse ikke snur ryggen til og løper sin vei likevel så kan du gradvis gå over til å bli mer selvsikker uten å måtte fake.

• Liker 3
Skrevet
Revmester skrev (4 timer siden):

mvh Revmesteren

Nei 😳

Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

Nei 😳

hvorfor ikke? det skjer jo ingenting visst ikke

Skrevet

Ærlighet varer lengst. Ikke sendt henne en meldig om at det er vanskelig å ta initiativ. Si heller at liker henne veldig godt og at du har veldig lyst å bli kjent med henne. Hvis hun da sier ja og har lyst å gå på date med deg, da kan du sende en melding å si at du er ikke noe godt på dating, at du er litt nervøs. Fortell det hele i en lit småironisk setting der du nesten ler litt av deg selv for at du er en klønete dater, men at du synes hun er så flott at du må bare prøve likevel. Kanskje hun også er nervøs og usikker? Verste som kan skje er at du får nei. Det er ikke verdens undergang. Da prøver du bare på noen andre. Etterhvert som du dater desto flinkere vil du bli.

Det finnes mange damer som også er nervøse, tilbaketrukne og usikker. Mange som har det på samme måte. Så tror nok du vil bli møtt med forståelse hos mange.

Skrevet (endret)
Revmester skrev (17 minutter siden):

hvorfor ikke? det skjer jo ingenting visst ikke

Hvorfor ikke? Du spurte om du skal være helt åpen om dette, og da er svaret nei. 

Du gjør ditt beste, og så får det gå som det går. I verste fall en erfaring rikere. Øvelse gjør mester, eller gjør deg flinkere med damene i hvert fall.

Å gjøre seg "liten og stakkarslig" er ikke noe jeg ville tatt sjansen på.

Endret av norw
Skrevet
norw skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke? Du spurte om du skal være helt åpen om dette, og da er svaret nei. 

Du gjør ditt beste, og så får det gå som det går. I verste fall en erfaring rikere. Øvelse gjør mester, eller gjør deg flinkere med damene i hvert fall.

Å gjøre seg "liten og stakkarslig" er ikke noe jeg ville tatt sjansen på.

Dette er bare tull, han skal være ærlig ferdig diskusjon :)  Man kan ordlegge seg og fortelle dette på en måte som ikke gjør at han fremstiller seg selv som "liten og stakkarslig". Hadde jeg møtt en dame som var så sjenert og hun fortalte med dette rett ut ærlig hadde jeg bare synes det var utrolig sjarmerende. Så kunne jeg lagt opp min måte å oppføre meg på og lede an slik at man utfyller og hjelper hverandre. Verre er det ikke, og om en date ikke klarer dette eller vil det? Da er ikke dette liv laga uansett. Det som skjer da er at man roter seg inn i en floke fra dag en man ikke kommer ut av. En som er så sjenert kan ikke skjule dette over tid uansett. Så jo vær ærlig. Er dette den rette går det bra uansett. Er det en overfladisk skrulle ? Da betyr det bare at det ikke blir noe, noe som egentlig er helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Handler ikke om å være ærlig eller uærlig, men om hvorvidt man skal legge ut om at man er usikker, uerfaren osv. Da er svaret nei. 

Du kan ikke sammenligne dette med at en dame er åpen om noe tilsvarende. Menn bør i større grad vise selvsikkerhet, og ikke legge ut om helt fundamentale svakheter. Blir omtrent som å fortelle at man er jomfru, som også er en dårlig idé hvis man er mann.

• Liker 2
Gjest Henkjønnet
Skrevet

Aldri under noen omstendighet fortell en dame at du er uerfaren, eller aldri under noen omstendighet fortell henne dine svakheter, usikkerheter og dine mest sårbare ting.

De svakhetene, sårbarhetene og usikkerhetene blir brukt som ammunisjon mot deg i en senere anledning. Lær av de tusen menn som har opplevd det samme. Ikke verdt det.

Det jeg lurer på er hvorfor du er så sjenert? Altså hva er det som stopper deg? Er det tanken om at du må prestere? At du blir investert i utfallet? At du har forventinger til deg selv om at du må være den kuleste og beste? 

Det holder faktisk å bare ha god folkeskikk, snakke med henne som en vanlig person, og så bli kjent. Veit det kan være vanskelig med det sosiale, men da må du enten øve. Jeg ville anbefalt deg å begynne å møte folk gjennom en hobby hvor det også er damer, så vil samtalen også flyte lettere. Du må rett og slett bare ha nok erfaring med damene og prate til de, sånn at du senker skuldrene og slutter å være så sjenert.

AnonymBruker
Skrevet
Henkjønnet skrev (7 timer siden):

Aldri under noen omstendighet fortell en dame at du er uerfaren, eller aldri under noen omstendighet fortell henne dine svakheter, usikkerheter og dine mest sårbare ting.

De svakhetene, sårbarhetene og usikkerhetene blir brukt som ammunisjon mot deg i en senere anledning. Lær av de tusen menn som har opplevd det samme. Ikke verdt det.

Det jeg lurer på er hvorfor du er så sjenert? Altså hva er det som stopper deg? Er det tanken om at du må prestere? At du blir investert i utfallet? At du har forventinger til deg selv om at du må være den kuleste og beste? 

Det holder faktisk å bare ha god folkeskikk, snakke med henne som en vanlig person, og så bli kjent. Veit det kan være vanskelig med det sosiale, men da må du enten øve. Jeg ville anbefalt deg å begynne å møte folk gjennom en hobby hvor det også er damer, så vil samtalen også flyte lettere. Du må rett og slett bare ha nok erfaring med damene og prate til de, sånn at du senker skuldrene og slutter å være så sjenert.

Helt uenig. Dette er sympatiske menneskelige egenskaper som jeg som dame setter pris på. Det motsatte av å være en dust som tror han er Guds gave til kvinnen og har vært med dem alle😝

Anonymkode: 2bf7e...6a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Henkjønnet skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke enig. Det jeg tenker TS, er at det er helt greit å si at du ofte føler deg noe usikker. Det er en ærlig sak. Kan ikke snakke for alle kvinner, men jeg personelig setter veldig pris på ærlighet. Synes til og med det er søtt og fint at han tør å være såpass sårbar med meg at han forteller om hva han er usikker på. Men det handler om hvordan du fremstiller det. Hvis du hadde vist inceltendenser som innebærer kvinnehat for eksempel, eller ikke viste selvinnsikt, ville det virket negativt på mitt inntrykk av deg. Men bare det å ha lite erfaring, og at du derfor kjenner på litt usikkerhet, samtidig som du veldig gjerne ønsker å bli kjent, ser ikke jeg noe galt i å fortelle i det hele tatt. Tvert imot er det sjarmerende med en som tør å være åpen og ærlig, til tross for at det kanskje er enkelte ting han ikke tar så lett på å snakke om. Da føler jeg meg faktisk litt spesiell, fordi han tør å åpne seg til meg.

Anonymkode: ee530...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (7 timer siden):

Handler ikke om å være ærlig eller uærlig, men om hvorvidt man skal legge ut om at man er usikker, uerfaren osv. Da er svaret nei. 

Du kan ikke sammenligne dette med at en dame er åpen om noe tilsvarende. Menn bør i større grad vise selvsikkerhet, og ikke legge ut om helt fundamentale svakheter. Blir omtrent som å fortelle at man er jomfru, som også er en dårlig idé hvis man er mann.

Jeg mener tvert imot at det mest selvsikre du kan gjøre er å tørre å fortelle om dine svakheter. Det krever mye mere mot enn å la være. I tillegg trenger fundamentet i et forhold faktisk å være bygget på både ærlighet og sårbarhet fra begges side, for min del i alle fall.

• Liker 3
Skrevet

Vær ærlig, men pass på at du ikke blir for nedlatende om deg selv :)  Det er kjipt om det bare blir et evig bekreftelses jag. 

AnonymBruker
Skrevet

Regel nummer 1. Aldri spør kvinner om råd angående sex eller dating.

Anonymkode: cbe20...bbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Regel nummer 1. Aldri spør kvinner om råd angående sex eller dating.

Anonymkode: cbe20...bbc

Hvorfor det? Hvis man er mann og skal date kvinner, så er det vel en bra idé å spørre kvinner hva vi setter pris på og ikke? Nå er ikke kvinner en homogen gruppe for så vidt, men det er vel ingen grunn til ikke å spørre oss? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...