Gå til innhold

Riper på leid bil pga tom motorolje

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg leide bil til helgen. På slutten av turen kjørte jeg opp en bratt bakke for å finne parkering til bilen, og helt ut av ingen ting begynner oljelampen å lyse og bilen slår av seg umiddelbart - midt i bakken! Som refleks tråkker jeg på bremsen med en gang, men den funker ikke. På denne tiden har bilen trillet ca en halv meter bakover. Jeg tar tak i spaken og bremser raskt med den innen 2-3 sekunder. Jeg gikk ut for å sjekke at alt var greit med bilen... dessverre hadde den fått noen dype, men små riper nederst, bak. Som ganske fattig student, ble jeg stressa og begynte å google hvordan man fisker sånne riper selv. Fant til slutt ut av det og fikset på de. De ble ikke perfekte, men ble litt bedre. Skal være ærlig og innrømme at jeg gjorde det av frykt og ville skjule merkene ettersom jeg kom frem til at å fikse riper kan koste alt fra 7000-15000 kr i Norge. Vi kjøpte forresten egen motorolje ved å gå 20 min til en bensinstasjon or å fikse det.

Nå er det sånn at utleierselskapet har sendt mail om at jeg må betale veldig mye for disse ripene. Jeg har ikke råd til dette. 

Er det noen regler for slike situasjoner? Det er jo sånn at bremsene ikke funket fordi bilen stoppet og bremsen funket ikke da motoroljen var nesten tom - noe som er utleierens ansvar.  Hvordan kan jeg "redde" meg selv ut av dette? Dette ville jo ikke skjedd om motoroljen var på plass og bilen ikke begynte å "hakke" og stoppe i en bratt bakke. 

Tar i mot alle tips jeg kan få! 

To ting på alle få med seg her:
1) Dette var en automatisk bil. Så jeg styrer ikke gear!
2) Grunnen til at jeg fylte på olje var fordi oljelampen lyste. Jeg sjekket pinnen for å dobbeltsjekke dette. Oljen var under den nederste "prikken" på pinnen. 

Endret av spørsml
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
spørsml skrev (45 minutter siden):

Hei! Jeg leide bil til helgen. På slutten av turen kjørte jeg opp en bratt bakke for å finne parkering til bilen, og helt ut av ingen ting begynner oljelampen å lyse og bilen slår av seg umiddelbart - midt i bakken! Som refleks tråkker jeg på bremsen med en gang, men den funker ikke. På denne tiden har bilen trillet ca en halv meter bakover. Jeg tar tak i spaken og bremser raskt med den innen 2-3 sekunder. Jeg gikk ut for å sjekke at alt var greit med bilen... dessverre hadde den fått noen dype, men små riper nederst, bak. Som ganske fattig student, ble jeg stressa og begynte å google hvordan man fisker sånne riper selv. Fant til slutt ut av det og fikset på de. De ble ikke perfekte, men ble litt bedre. Skal være ærlig og innrømme at jeg gjorde det av frykt og ville skjule merkene ettersom jeg kom frem til at å fikse riper kan koste alt fra 7000-15000 kr i Norge. Vi kjøpte forresten egen motorolje ved å gå 20 min til en bensinstasjon or å fikse det.

Nå er det sånn at utleierselskapet har sendt mail om at jeg må betale veldig mye for disse ripene. Jeg har ikke råd til dette. 

Er det noen regler for slike situasjoner? Det er jo sånn at bremsene ikke funket fordi bilen stoppet og bremsen funket ikke da motoroljen var nesten tom - noe som er utleierens ansvar.  Hvordan kan jeg "redde" meg selv ut av dette? Dette ville jo ikke skjedd om motoroljen var på plass og bilen ikke begynte å "hakke" og stoppe i en bratt bakke. 

Tar i mot alle tips jeg kan få! 

Tja, det blir litt mer komplisert når du prøvde å fikse det selv og skjule det istedenfor å ta kontakt med utleiefirma umiddelbart. Sa du noe om problemet når du leverte den inn, eller fylte du bare olje og latet som ingenting?

Anonymkode: 11225...89a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tja, det blir litt mer komplisert når du prøvde å fikse det selv og skjule det istedenfor å ta kontakt med utleiefirma umiddelbart. Sa du noe om problemet når du leverte den inn, eller fylte du bare olje og latet som ingenting?

Anonymkode: 11225...89a

Fylte olje og håpet på at de ikke skulle legge merke til ripene

AnonymBruker
Skrevet
spørsml skrev (1 minutt siden):

Fylte olje og håpet på at de ikke skulle legge merke til ripene

Sa du ifra om at du måtte fylle olje? 

Anonymkode: d9c63...c61

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sa du ifra om at du måtte fylle olje? 

Anonymkode: d9c63...c61

Ja. Har bilde av at oljelampen lyser og kvittering om kjøp av motorolje. Har også sagt i fra før jeg fylte oljen selv til utleierfirma

Skrevet

Fy søren. Håper du må betale for ripene. Har aldri hørt om en bil som stopper ut av det blå på grunn av for lite olje. Oljelampen vil komme en stund før den faktisk er tom. Er du sikker på at du ikke hadde den i for høyt gir og at den hoppet pågrunn av dette?

Vær ærlig med alt og alle om slike ting.

Tenk hvis det var din egen bil? Behandle alt, alltid som om det skulle vært ditt eget.

Blir småkvalm av slik oppførsel i samfunnet. Det fører bare med seg pes for en tredjemann.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
spørsml skrev (Akkurat nå):

Ja. Har bilde av at oljelampen lyser og kvittering om kjøp av motorolje. Har også sagt i fra før jeg fylte oljen selv til utleierfirma

Slikt burde jo vært i orden fra firmaet selv. Du har kun leid for en helg, burde de ikke ha slikt på stell før utleie?

Anonymkode: 25b83...ce6

AnonymBruker
Skrevet
Kvittering skrev (1 minutt siden):

Fy søren. Håper du må betale for ripene. Har aldri hørt om en bil som stopper ut av det blå på grunn av for lite olje. Oljelampen vil komme en stund før den faktisk er tom. Er du sikker på at du ikke hadde den i for høyt gir og at den hoppet pågrunn av dette?

Tenk hvis det var din egen bil? Behandle alt, alltid som om det skulle vært ditt eget.

Blir småkvalm av slik oppførsel i samfunnet. Det fører bare med seg pes for en tredjemann.

Det er leid for en helg, rart at utleiefirmaet ikke har sjekket over slikt før de leier ut?

Skrevet
2 minutter siden, Kvittering said:

Jeg har ingen problem med å være ærlig i et forum der ingen vet hvem jeg er. Jeg er 100% ærlig her. Ingen grunn til at jeg skal spørre folk om hjelp her anonymt og lyve. Da får jeg jo på en måte ikke hjelp.

Morsomt at du blir kvalm at noe du antar. Unødvendig.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Slikt burde jo vært i orden fra firmaet selv. Du har kun leid for en helg, burde de ikke ha slikt på stell før utleie?

Stemmer... det jeg også mener.

AnonymBruker
Skrevet

1. Bremsene på en bil virker, selv om motoren ikke går. 

2. Motoren stopper ikke umiddelbart om oljelampa kommer på. 

Tipper at de har kjørt opp en bakke i for tungt gir, kvelt motoeen slik at olje og ladelampe kom på, og deretter rullet bakover. Historien din er helt usannsynlig. Ta ansvar og gjør opp for ripene på bilen som du prøver å vri deg unna. 

Anonymkode: c9c7a...009

• Liker 8
Skrevet
spørsml skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen problem med å være ærlig i et forum der ingen vet hvem jeg er. Jeg er 100% ærlig her. Ingen grunn til at jeg skal spørre folk om hjelp her anonymt og lyve. Da får jeg jo på en måte ikke hjelp.

Morsomt at du blir kvalm at noe du antar. Unødvendig.

Du har allerede forsøkt å fikse opp i riper. Som allerede ikke var din feil, som du sier. Hvorfor ikke bare være ærlig?

Det at du er fattig student og ikke har råd til dette, har ingenting med saken å gjøre. Det er bare for å sanke sympati. Det får du ikke. Har du ikke råd til dette, så burde du ikke ha leid en bil heller.

Hadde du vært ærlig med firmaet hadde du strengt tatt ikke vært på forumet her og skrevet.

Hvis bilen skrudde seg av ville jeg tro at motoren er kondemnert. Er den det? Det virker så usannsynlig at alt dette skjedde på et par sekunder.

• Liker 1
Skrevet

Dette bør jo forsikringen på leiebilen gjelde for, uansett hvem sin feil det er, egenandel riktig nok men den kan du få dekket på reiseforsikringen

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tipper at de har kjørt opp en bakke i for tungt gir, kvelt motoeen slik at olje og ladelampe kom på, og deretter rullet bakover. Historien din er helt usannsynlig. Ta ansvar og gjør opp for ripene på bilen som du prøver å vri deg unna. 

Dette er nok mer sannsynlig. Har veldig vanskelig for å tro at det som faktisk skjedde er at bilen gikk tom for olje. Litt rart det med bremsen da, men det er ingenting som skulle tilsi at det er knyttet til verken oljenivå eller motorstans.

TS, sjekket du oljenivået før du etterfylte eller helte du bare på? Har kredittkortet du betalte med evt. forsikring mot egenandel ved leiebil?

Endret av Jdz
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Evt problemer på bremsekraftforsterker, sånn helt på start før problemet blir tydelig nok. 

Skrevet
Loff77 skrev (6 minutter siden):

Dette bør jo forsikringen på leiebilen gjelde for, uansett hvem sin feil det er, egenandel riktig nok men den kan du få dekket på reiseforsikringen

Egenandel på 10K er vanlig. Selv har jeg + reiseforsikring som dekker egenandel ved skader ol. På leiebil. Før jeg gikk til det skritt betalte jeg mer for leiebilen slik at egenandel ble null. Tok aldri sjanse på noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Evt problemer på bremsekraftforsterker, sånn helt på start før problemet blir tydelig nok. 

Selv om bremsekraftforsterker er gåen så funker bremsene. Pedalen blir litt hardere, men bremsene funker. Sikkerhetsdetalj. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om bremsekraftforsterker er gåen så funker bremsene. Pedalen blir litt hardere, men bremsene funker. Sikkerhetsdetalj. 

Jeg klarte ikke å tråkke hardt nok på min brems, trillet noen meter bakover før jeg fikk stoppet helt. Ting kan skje, men ja, hun må erstatte. 

Skrevet
Kjetil E skrev (3 minutter siden):

Egenandel på 10K er vanlig. Selv har jeg + reiseforsikring som dekker egenandel ved skader ol. På leiebil. Før jeg gikk til det skritt betalte jeg mer for leiebilen slik at egenandel ble null. Tok aldri sjanse på noe annet.

De fleste forsikringer har vel egenandelsforsikring? Min har i hvert fall opp til 1200€

Skrevet

To ting på alle få med seg her:
1) Dette var en automatisk bil. Så jeg styrer ikke gear!
2) Grunnen til at jeg fylte på olje var fordi oljelampen lyste. Jeg sjekket pinnen for å dobbeltsjekke dette. Oljen var under den nederste "prikken" på pinnen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...