Gå til innhold

Maling som isolasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gubben og jeg maler huset. Han klæsjer enorme mengder maling på kledning, vinduer, overalt...det renner jo. Så jeg ber han om å bruke litt mindre. Da sier han at han prøver å fylle igjen alle sprekken. Når det er gjort, vil fukt og kald luft stenges ute, og huset blir varmere om vinteren. Jeg måtte stenge latteren inne...disse bittesmå sprekkene kan da ikke ha noe særlig å si?

Anonymkode: 338b8...44d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omg. Tror han virkelig det? 

Anonymkode: 4baa9...f46

• Liker 3
Gjest Elpapi39
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gubben og jeg maler huset. Han klæsjer enorme mengder maling på kledning, vinduer, overalt...det renner jo. Så jeg ber han om å bruke litt mindre. Da sier han at han prøver å fylle igjen alle sprekken. Når det er gjort, vil fukt og kald luft stenges ute, og huset blir varmere om vinteren. Jeg måtte stenge latteren inne...disse bittesmå sprekkene kan da ikke ha noe særlig å si?

Hei. 
i utgangspunktet skal ikke småsprekker ha noe å si. Men alt spørs på hva som er inni veggen. Er det duk og  plast som er 100 prosent tett og ordentlig med isolasjon, så trenger man ikke tette med maling. Ville uansett tettet med akryl i steden for maling, maling  renner å ser stygt ut. 
og er det litt str på hullene så bruker man musestopp fra felleskjøpet og maler over,  så de ikke kommer seg inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, han er helt alvorlig. Men det er snakk om bittesmå sprekker, ikke 5 mm og opp à la musesprekker.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer jo at moderne maling som akryl og alkyd er diffusjonstett, men dersom huset dere er av noe nyere dato vil jo også veggene være fulle av plast slik at huset uansett ikke puster og da vil inneklimaet oppleves som klamt. 
Hvor gammelt er huset, og hva slags isolasjon har dere? 

Anonymkode: 8a4b3...b5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huset er fra slutten av 60-tallet med dels original isolasjon. Kledningen er kun skiftet på denne siden av årtusenskiftet på én vegg. Vi maler med Butinox Futura og Butinox dør- og vindusmaling.

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huset er fra slutten av 60-tallet med dels original isolasjon. Kledningen er kun skiftet på denne siden av årtusenskiftet på én vegg. Vi maler med Butinox Futura og Butinox dør- og vindusmaling.

Isolasjonsgraden er nok heller liten, men ved å fylle maling i sprekkene i treverket så beskyttes kledningen mer mot råte ettersom det da ikke kommer vann inn i planken. Planken holder lengre med godt med maling. Enkelte ganger henger råtten plank sammen nesten bare i malingen..  

AnonymBruker
Skrevet

Litt enig med dere begge. Viktig å få malingen godt inn i sprekkene for å beskytte treverket, og så må man gå over for å få bort det som renner før malingen tørker.

Anonymkode: 366a1...de4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...