Gå til innhold

Er det sant at om man spiser for lite over tid så vil man ikke gå ned i vekt og gå opp igjen mer enn startvekt når man spiser normalt igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sant at om man spiser for lite over tid så vil man ikke gå ned i vekt og gå opp igjen mer enn startvekt når man spiser normalt igjen?

Anonymkode: 34a33...7b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står litt om det her :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonymkode: 34a33...7b6

Forskerne jeg har snakket med på feltet snakker om dette de kaller "set point", ja. Kroppen har ulike mekanismer for å drive vekta opp igjen, f.eks økt sult og div. metabolske prosesser jeg ikke har oversikt over. Dette er jo noe de observerer i forskningen også - de aller fleste går opp igjen det tapte, pluss litt. Men det er ikke umulig, men risikoen er større hvis man utsetter kroppen for "slankekurer". Det beste er å holde på vekta i flere år, da har man etablert en ny vane/en ny livsstil, og man må ikke i like stor grad bruke viljen sin for å styre seg. Pluss de metabolske prosessene som driver vekta opp har kanskje også justert seg. Men igjen - dette vet jeg for lite om. Du finner nok forskning som gir belegg for begge deler tipper jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det stemmer, men hører det hele tiden. Derfor er det best å heller legge inn litt innsats på å holde en fast vekt, og ikke gå ned eller opp noe særlig. 

Anonymkode: 6cdaf...839

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...