AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Er det sant at om man spiser for lite over tid så vil man ikke gå ned i vekt og gå opp igjen mer enn startvekt når man spiser normalt igjen? Anonymkode: 34a33...7b6
Sjøbanan Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det sant at om man spiser for lite over tid så vil man ikke gå ned i vekt og gå opp igjen mer enn startvekt når man spiser normalt igjen? Anonymkode: 34a33...7b6 Forskerne jeg har snakket med på feltet snakker om dette de kaller "set point", ja. Kroppen har ulike mekanismer for å drive vekta opp igjen, f.eks økt sult og div. metabolske prosesser jeg ikke har oversikt over. Dette er jo noe de observerer i forskningen også - de aller fleste går opp igjen det tapte, pluss litt. Men det er ikke umulig, men risikoen er større hvis man utsetter kroppen for "slankekurer". Det beste er å holde på vekta i flere år, da har man etablert en ny vane/en ny livsstil, og man må ikke i like stor grad bruke viljen sin for å styre seg. Pluss de metabolske prosessene som driver vekta opp har kanskje også justert seg. Men igjen - dette vet jeg for lite om. Du finner nok forskning som gir belegg for begge deler tipper jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Jeg vet ikke om det stemmer, men hører det hele tiden. Derfor er det best å heller legge inn litt innsats på å holde en fast vekt, og ikke gå ned eller opp noe særlig. Anonymkode: 6cdaf...839
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå