AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Syteinlegg fra meg til alle dere flotte mammaer ❤️ Jeg har en fantastisk fin sønn på snart 1 år. Han er sta, bestemt og vet hva han vil. Han er snill, god å beste gutten i verden. Jeg elsker han høyere enn noe annet, MEN! Han er altså så rampete 😂… Gud så lei jeg er nå! Han gjør alt han ikke får lov til, sutrer, hyler, roper å er så krabat at jeg finner ikke ord, han vet hva han skal gjøre for at mamma blir lei 😅 han har vært sånn hver dag i det siste, å jeg holder på å gå på veggen. I dag har jeg mista tålmodiget, tror han merker at lunta mi er lita i dag. Jeg har noen ganger vært tydelig å sakt med høy stemme «nei», satt han bestemt bort da han bare roter å tar alt han ikke får lov til. Å akkurat nå satt jeg han i stolen (med belte) å gikk inn på rommet for timeout. Han sutrer, å liker ikke situasjonen.. Kjenner jeg er lei nå Anonymkode: 14ab6...ef8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Ettåringer kan være sykt slitsomme, en god slump sympati sendes din vei. Her kommer imidlertid et råd, dersom du hadde behov for en utblåsning og på ingen måte er interessert i råd, slutt å les nå. Foreldremestring på facebook har en fin raserianfallguide, som kanskje kan hjelpe deg litt videre med hyling og gråt. Ellers er podcasten foreldtekoden (aftenposten sin) veldig fin og kommer med mange gode tips og synspunkter. Kanskje episoden om sutring, surmuling og sinne er noe for deg? Anonymkode: a0e00...a19 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Men… nå håper jeg du tuller? Du blir altså sint på en baby som snart er ett år, snakker om hva han «får lov til» (som om han skjønner det???) og praktiserer time-out med gutten fastspent til en stol? Er du en veldig enkel sjel som ikke vet noe som helst om barn? Vær så snill, be om hjelp!! Så små barn har absolutt ingen forutsetninger for å forstå dette! Anonymkode: f88ef...541 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men… nå håper jeg du tuller? Du blir altså sint på en baby som snart er ett år, snakker om hva han «får lov til» (som om han skjønner det???) og praktiserer time-out med gutten fastspent til en stol? Er du en veldig enkel sjel som ikke vet noe som helst om barn? Vær så snill, be om hjelp!! Så små barn har absolutt ingen forutsetninger for å forstå dette! Anonymkode: f88ef...541 Æh, må si jeg er enig med AB her. Du kan ikke snakke til ham som om han skal forstå hva han får lov til og ikke, og ikke stroppe ham fast for timeout. Det er alt for tidlig. Da min var ett år fjerna jeg alt som var "nei", han fikk bare herje i stua og utforske. Det er jo sånn de utvikler seg. Anonymkode: c8d56...419 8
Gjest Elpapi39 Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Hva med oss pappaer a🤪 jeg er hjemme med barn på snart 2 år å vært det i snart 2 år. det er slitsomt ja. Snill når a er snill. Men ramp som fy når a vil være ramp. Sovinga jeg synes er mest slitsomt. Da hu brukte å våkne 3 til 5 ganger hver natt. Å så stå opp i 6 tiden. for så være grinete pga hu ikke har sovet nok. nå i dag sto hu opp kl 05. Å nekta og sove igjen. Var våken til kl 10.30 så sov hun til 12.40 da var det godt med alene tid for pappa 😊 å nå er det full fart og klatre på alt som kan klatres på. Burde ikke hatt møbler😂
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men… nå håper jeg du tuller? Du blir altså sint på en baby som snart er ett år, snakker om hva han «får lov til» (som om han skjønner det???) og praktiserer time-out med gutten fastspent til en stol? Er du en veldig enkel sjel som ikke vet noe som helst om barn? Vær så snill, be om hjelp!! Så små barn har absolutt ingen forutsetninger for å forstå dette! Anonymkode: f88ef...541 Og dette da, tenkte prøve være litt mer varsom om det, men du forventer for mye av en ettåring ts. Han er for ung til å gjøre deg lei med vilje. Anonymkode: a0e00...a19 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Syteinlegg fra meg til alle dere flotte mammaer ❤️ Jeg har en fantastisk fin sønn på snart 1 år. Han er sta, bestemt og vet hva han vil. Han er snill, god å beste gutten i verden. Jeg elsker han høyere enn noe annet, MEN! Han er altså så rampete 😂… Gud så lei jeg er nå! Han gjør alt han ikke får lov til, sutrer, hyler, roper å er så krabat at jeg finner ikke ord, han vet hva han skal gjøre for at mamma blir lei 😅 han har vært sånn hver dag i det siste, å jeg holder på å gå på veggen. I dag har jeg mista tålmodiget, tror han merker at lunta mi er lita i dag. Jeg har noen ganger vært tydelig å sakt med høy stemme «nei», satt han bestemt bort da han bare roter å tar alt han ikke får lov til. Å akkurat nå satt jeg han i stolen (med belte) å gikk inn på rommet for timeout. Han sutrer, å liker ikke situasjonen.. Kjenner jeg er lei nå Anonymkode: 14ab6...ef8 Og prisen til årets mor går til.. I hvertfall ikke ts 😂 Du spenner ikke fast et barn i en stol og gir det time Out. Barnemishandling rett og slett. Anonymkode: 18999...934 5
Perleugla Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 Timeout til en som ikke er ett år en gang?!??! 5
myMa Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 Gjør deg selv en tjeneste. Fjern alt som er farlig/ikke lov. Lag et friområde hjemme og la ungen din utforske. Det er helt normal utvikling. Og dette kommer til å vare en stund til. Du kommer til å slite deg ut om du skal fly etter hele tiden. Så små unger forstår ikke årsak/konsekvens. 6
Gjest kruspersilletaco Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 Prøv å være mye ute. Det hjelper! Og barnesikring.. På alt. Ta bort det som ikke er lov. Ungen er bare 1 år
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men… nå håper jeg du tuller? Du blir altså sint på en baby som snart er ett år, snakker om hva han «får lov til» (som om han skjønner det???) og praktiserer time-out med gutten fastspent til en stol? Er du en veldig enkel sjel som ikke vet noe som helst om barn? Vær så snill, be om hjelp!! Så små barn har absolutt ingen forutsetninger for å forstå dette! Anonymkode: f88ef...541 Har jeg skrevet at jeg ble sint på han? Dette har skjedd 1 gang på ett år. Er vel bedre at han får sitte der han sitter å jeg går for timeout for å roe meg ned? Er det man «praktiserer» som en viktig ting å gjøre når man er sint rundt barn for at barn ikke skal se det. Da han satt i stolen å jeg ble sint å gikk så viste jeg at han hadde på seg Tripp trapp stol seler for å ikke falle ned. Jeg kan mye mer om barn enn du tydeligvis gjør Anonymkode: 14ab6...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Æh, må si jeg er enig med AB her. Du kan ikke snakke til ham som om han skal forstå hva han får lov til og ikke, og ikke stroppe ham fast for timeout. Det er alt for tidlig. Da min var ett år fjerna jeg alt som var "nei", han fikk bare herje i stua og utforske. Det er jo sånn de utvikler seg. Anonymkode: c8d56...419 Tror du ikke jeg vet det? Jeg har tatt bort alt, har ikke frem noe pynt. Hva med glass som står på midt stuebordet for at han ikke skal ta det? Å han kolver det allikavel? Nå får du gi deg med å være en bedreviter «mammapoliti» Anonymkode: 14ab6...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Og prisen til årets mor går til.. I hvertfall ikke ts 😂 Du spenner ikke fast et barn i en stol og gir det time Out. Barnemishandling rett og slett. Anonymkode: 18999...934 Er vel mora som gikk inn på et rom for å få seg en timeout og pustepause, eller? Anonymkode: f7571...9e6 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Og prisen til årets mor går til.. I hvertfall ikke ts 😂 Du spenner ikke fast et barn i en stol og gir det time Out. Barnemishandling rett og slett. Anonymkode: 18999...934 😂😂 så det er ikke barnemisshandling å ikke ha på seler på tripptrappatolen når barnet er akrobat å kan falle ut av stolen? Mhm sikkert. Har du barn? Anonymkode: 14ab6...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #15 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du ikke jeg vet det? Jeg har tatt bort alt, har ikke frem noe pynt. Hva med glass som står på midt stuebordet for at han ikke skal ta det? Å han kolver det allikavel? Nå får du gi deg med å være en bedreviter «mammapoliti» Anonymkode: 14ab6...ef8 Bruk plastflaske. Men hva er "alt han ikke får lov til" hvis alt er tatt bort? Anonymkode: c8d56...419 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #16 Skrevet 5. august 2021 Hei, Ts. Jeg har også en veldig vilter sønn på samme alder. Vil bare nevne at jeg ikke ville følt meg trygg på å la han være alene i Tripp trapp-en. Plutselig klarer han en dag å løsne selene. Min har klart å hoppe så mye i stolen at den har flyttet seg, så jeg anser den ikke som et trygt sted for barnet når jeg ikke sitter rett ved siden av. Har du ikke lekegrind? I så fall kan jeg anbefale det! Babyen kommer seg ikke ut derfra hvis det er riktig høyde og han kan også kose seg der med leker. Anonymkode: 691cc...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #17 Skrevet 5. august 2021 Føler med deg, har en på 1,5 år som er akkurat samme. Vært det siden han var 1. Vi snakker ekstremt aktivitetsnivå, ekstremt med trass, opp for å hoppe i sofaen og stupe inn i marmorbordet (han hadde dødd) Må kjøpe nytt bord, har sikret det så godt som det. Sofaen kan man ikke bare fjerne, men har fjernet alt farlig. Hjelper jo ikke når han skal klatre opp på kjøkkenbenken, får ikke fjernet den heller. De som sier man bare kan fjerne alle farer har ikke hatt et sånt barn. Man blir faktisk gal innimellom og det er LOV. Jeg også har måttet ta meg en pause og satt han foran tv’en noen ganger, så jeg skal være mer pedagogisk riktig når jeg har pustet i 2 minutter. Det er det gode foreldre gjør om det blir for mye. Som sagt, man må ha et sånt barn for å forstå. Noen kan jo bare fjerne noen ting og alt er greit, men sånn er det ikke for alle.. Noen barn kan være ekstreme. Han var ikke så ekstrem da han var 12 mnd som nå, men jeg tenker han er i selvstendighetsalder og lærer mye nå, så må bare holde ut. Det som også hjelper mer enn noe annet her er: VÆRE UTE. Lenge. Slite ut. En plass han bare kan rase fra seg! Anonymkode: 70d3b...04a 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #18 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruk plastflaske. Men hva er "alt han ikke får lov til" hvis alt er tatt bort? Anonymkode: c8d56...419 Jeg er ikke ts, men les mitt svar f.eks! Så kan du se noen få eksempler, og det er ikke alt engant. Anonymkode: 70d3b...04a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #19 Skrevet 5. august 2021 Lunta er kort, det merker vi alle på svarene du gir, TS. All sympati herfra, det er tungt med så små barn. Anbefaler for øvrig plastflaske og ikke glass, om du skal ha det stående i stua. Gi gjerne ham også ei flaske han kan bite på, kaste og drikke fra. Det er innafor å ta en timeout, og barnet sitter kanskje tryggest stroppet fast i stolen? Men selv det kan være skummelt. Mitt ene barn fant ut hvordan han skulle tippe den bakover mens han satt i den! Godt det var vegg like bak ham, som hindret et hardt fall. Jeg skulle lage middag og plasserte ham der... Bare sånn at du er ops. Det er mor som tar timeout, såvidt jeg skjønner HI. Det er bedre at mor går ut et par minutter enn at mor blir for het i toppen. For å være en god mor, må man av og til ta seg en pust i bakken. Det er lov, hvor enn uenig andre er. Har han barnehageplass? Hvis du er hjemme med ham, så kan det hende det finnes en barnehage som enda ikke har åpnet (her jeg bor, så åpner de først til mandag). Da kan du slippe ham "løs" på lukket område, et sted som er egnet for barn. Ta med et par leker, ball, gåbil eller hva annet han kan like. Ta med deg en termokopp med kaffe og litt frukt, og dere kan tilbringe ei stund der. Ellers kan du sette ham med ei skål/bøtte med litt vann utenfor, det underholdt mine i timevis. Puttet klosser og leker som tålte det oppi. Det ble sølete, men vann tørker. Anonymkode: 67fc1...624 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #20 Skrevet 5. august 2021 Det er fullstendig meningsløst å snakke om at en snart ettåring ikke «får lov til» ting, og at han gjør ting på «trass» og for å terge moren sin. Så små barn må rett og slett passes på hele tiden, eventuelt avledes, i verste fall sitte litt i en lekegrind. Anonymkode: f88ef...541 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå