Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok det lang tid før det nye navnet ble etablert hos familie og venner?

En venninne sa at hun vurderer å skifte navn, da hun ikke synes det er noe fint. Hun mener at søsknene har finere navn.Hun har ikke det fineste navnet jeg vet, men synes likevel at å endre blir litt drastisk. Vet ikke om jeg kommer til å bli vant til å omtale henne som noe annet.   

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjæresten min skiftet navn i voksen alder, han tok bort navnet Rasmus. Navnet er fint i seg selv, men han forbandt navnet med mobbing i barndommen og at navnet ble seksualisert.  Jeg opplever nå at han føler seg mer vel og det er det som betyr mest for meg, at han har lagt den vonde perioden i livet bak seg. 

At en bytter fornavn til noe helt annet kan være uvant i begynnelsen, men jeg opplever at en blir fort vant til det. Og folk kaller seg gjerne noe de kler merker jeg. 

For å være ærlig mener jeg at det er null problem å bytte fornavn i voksen alder. Gjør det en har lyst til og som føles bra 💗

Og ja, innen ett år er familien vant til navnet, hehe! 

Endret av Emma_123
  • Liker 2
Skrevet

Nei, men jeg kjenner flere som har gjort det. Jeg synes det er rart.

• Liker 4
Skrevet
Emma_123 skrev (1 time siden):

Kjæresten min skiftet navn i voksen alder, han tok bort navnet Rasmus. Navnet er fint i seg selv, men han forbandt navnet med mobbing i barndommen og at navnet ble seksualisert.  Jeg opplever nå at han føler seg mer vel og det er det som betyr mest for meg, at han har lagt den vonde perioden i livet bak seg. 

At en bytter fornavn til noe helt annet kan være uvant i begynnelsen, men jeg opplever at en blir fort vant til det. Og folk kaller seg gjerne noe de kler merker jeg. 

For å være ærlig mener jeg at det er null problem å bytte fornavn i voksen alder. Gjør det en har lyst til og som føles bra 💗

Og ja, innen ett år er familien vant til navnet, hehe! 

Hvor lang tid tok det før navnet ble etablert hos deg? Var det lett å få familien med på navnebytte? 

Skrevet
Sykepleierinnen skrev (1 time siden):

Nei, men jeg kjenner flere som har gjort det. Jeg synes det er rart.

Jeg lurer på hva min arbeidsplass hadde tenkt om jeg istedenfor mitt vanlige trauste navn fra mandag av heter Celina Felicity. Og merk at  begge navnene skal brukes!!

Det hadde nok blitt en snakkis tror jeg😅

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, men har fjernet ett navn, som jeg aldri brukte eller likte. 

Skrevet

Har ikke så mange meninger om det egentlig. Navn er veldig personlig, og dersom man har et som man virkelig ikke føler at passer så har ikke jeg noe jeg skulle sagt på det. Det er ganske drastisk å gjøre det, det mener jeg, men når noen går til det skrittet så har de sannsynligvis også tenkt seg nøye om. 

Det nye navnet blir man sikkert vant til etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

En nabo av oss fjernet ene fornavnet sitt, det første, han beholdt og bruker det andre fornavnet. Helt ok, han likte det ikke. 

Anonymkode: 7e14a...b26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (2 minutter siden):

Nei, men har fjernet ett navn, som jeg aldri brukte eller likte. 

Samme her. Hadde to fornavn, hvor navn nr.2 bare var til "pynt".

Anonymkode: 0ddbb...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dobbelt navn i samme gata som Anne-Marie, hatet mitt første fornavn, så fjernet det og bindestreken og sitter nå igjen med mellomnavnet til fornavn. Altså om det hadde vert mitt reelle navn så fjernet jeg Anne og bindestreken og sitter nå igjen med Marie, om det ga noe mening? 

Anonymkode: 5cac6...198

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (8 timer siden):

Tok det lang tid før det nye navnet ble etablert hos familie og venner?

En venninne sa at hun vurderer å skifte navn, da hun ikke synes det er noe fint. Hun mener at søsknene har finere navn.Hun har ikke det fineste navnet jeg vet, men synes likevel at å endre blir litt drastisk. Vet ikke om jeg kommer til å bli vant til å omtale henne som noe annet.   

Heter hun fjertfrid?

Anonymkode: 15f6f...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet navn, jeg hadde et Russisk navn, folk har hele min barndom slitt med å uttale det, jeg hatet navnet.

Så jeg buttet den dagen jeg ble 18. Navn er en personlig sak, føler i grunn at ingen har noe å gjøre med det andre enn en selv :)

Anonymkode: f4550...4d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eller jeg endret den siste bokstaven typ Emilie/Emilia. Familien min og venner fra før jeg byttet bruker det gamle og nye venner bruker det «nye»..

Anonymkode: 143bf...c1a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde dobbeltnavn og fjernet det første. Stort sett alle bruker det "nye" navnet mitt, mens gamle tanter osv bruker det gamle. Synes det er ok. 

• Liker 2
Gjest Elpapi39
Skrevet

Skifta navn i fylla for 10 år siden. Huska ikke jeg hadde gjort det. Så ble litt sjokkert da jeg var på sykehuset å besøkte familie jeg var verge for, så kom legen å spurte om ..... var her nå. Å jeg sa hæ nei jeg heter da ........ på vei hjem gikk lyset opp for meg hva jeg hadde gjort. 

Fikk heldigvis endret det tilbake så jeg slapp å bytte førekort, bankort etc. 

hvor lang tid det tok aner jeg ikke , men burde vært mer sikkerhet på det der😂😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Fjernet første fornavn for et par år siden, men det har ikke vært i bruk siden jeg var 5 og kom på at jeg kunne be folk bruke bare det andre. Det første var litt "i veien" da folk som ikke kjente meg ofte brukte bare det når de leste opp navn fra lister o.l siden det stod først. Føltes helt feil, for det var jo ikke meg i det hele tatt.

Da jeg sa at jeg bare ville bruke navn nr 2 som 5-åring gikk det ganske fort for vennene mine å venne seg til det, men de var jo også barn, og de er som kjent ganske tilpasningsdyktige. ;) Besteforeldrene mine brukte begge til de døde.

Anonymkode: b1aa1...7ad

• Liker 1
Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (2 timer siden):

Hvor lang tid tok det før navnet ble etablert hos deg? Var det lett å få familien med på navnebytte? 

Vi snakket om navnebyttet i et halvt år før han søkte om det offisielt ved å endre navnet på nettet så navnebyttet kom ikke bardust på meg. Nå kaller jeg jo han kallenavn/kosenavn til vanlig da, men jeg ble vant med det nye navnet hans etter bare noen uker.. det gikk overraskende fort! Det hjalp også å få det visuelt for seg, hver gang jeg hentet posten for eks så jeg det nye navnet hans i tekst foran meg på postkassen og tenkte «ja, det er han det». Det virket som det gjor det lettere å få det inn i hjernebarken min på en måte.

Om det var lett å få med familien/foreldrene på navnebyttet.. 

tja.. ikke egentlig.. moren ble litt fornærmet over at han ikke ville hete navnet hun gav ham lenger.. så det ble noen samtaler der, men nå er det helt greit. Hun ble kanskje litt følsom rundt det, men nå er hun helt okey med det. De brukte nok litt lenger tid på å venne seg med det, men jeg vil si det gikk under ett år til det ble helt naturlig for dem. 

Når kjæresten min møter slekt får han av og til spørsmål om navnebyttet eller noen glemmer at han ikke heter Rasmus mer, gjerne de over 70 som gjør dette. Mennesker under 30 i slekten hans bruker bare det nye navnet hans uten å spør noen spørsmål. Kanskje de yngre generasjonene er litt mer liberale, jeg vet ikke. 

Endret av Emma_123
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ganske mange som har byttet fornavn som ungdom eller voksen. Man venner seg relativt fort til det.

Noen har tatt bort en del av navnet sitt, feks hvis de het Anne Lise, fjernet de Anne og heter nå Lise. Andre har tatt vekk Lise og heter bare Anne , enda de ble kalt Lise hele oppveksten (kun eksempel)

Andre har tatt et til fornavn, men også beholdt det gamle fornavnet. 

Andre igjen har endret navn helt. 

Vet også om en som beholdt navnet, men endret uttalen på det. Hun het Karin, med lang i, men endret til Karin slik folk flest er vant med å uttale det. 

konklusjon: litt tilvenning for folk å huske det nye navnet, men null stress å bytte 

Anonymkode: 5500f...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er et veldig personlig valg som man etter min mening ikke skal spørre så mye om. Hvis din venninne gjør dette, synes jeg du skal smile, gratulere med nytt navn og ellers la det være opp til henne om hun vil snakke mer om saken. Du venner deg til det. 

Anonymkode: 45714...273

Skrevet

Syns det er rart når godt voksne bytter navn. Kjenner ei som foretok et drastisk bytte. Noe i den duren som fra Gudrun til Angelina. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...