Gå til innhold

Kjæreste min tjener det tredobbelte og jobber mindre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fysioterapeut i midten av 20-årene, ferdig med turnus og sliter med å få en fast jobb, må fortiden kombinere to vikariater, og min kjæreste jobber fast som fagleder i en stor privat bedrift og det går sikkert 3-4 fysioterapeuter på hans lønn, og han pleier alltid å dra på jobb senere enn meg og kommer hjem før meg på ettermiddagen, med bare få unntak. Jeg merker en viss bitterhet overfor denne situasjonen. Et godt forhold bygger på likestilling, og økonomisk er vi akkurat nå ganske langt fra hverandre.

Anonymkode: 80deb...c49

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liten vits å være bitter. Noen overbetales,  noen underbetales, sånn er det bare. At den ene tjener mer trenger det ikke å bety så mye, men utfordringa er fort at den som tjener mest tillegger seg dyre vaner som den andre ikke nødvendigvis er så interessert i.

Anonymkode: 11149...0b0

• Liker 17
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er fysioterapeut i midten av 20-årene, ferdig med turnus og sliter med å få en fast jobb, må fortiden kombinere to vikariater, og min kjæreste jobber fast som fagleder i en stor privat bedrift og det går sikkert 3-4 fysioterapeuter på hans lønn, og han pleier alltid å dra på jobb senere enn meg og kommer hjem før meg på ettermiddagen, med bare få unntak. Jeg merker en viss bitterhet overfor denne situasjonen. Et godt forhold bygger på likestilling, og økonomisk er vi akkurat nå ganske langt fra hverandre.

Anonymkode: 80deb...c49

Et godt forhold bygger på å unne hverandre slikt og være glad på hverandres vegne, ikke å være misunnelig og bitter. 

Jeg vil også tror at han bidrar mer til fellesøkonomien?

Endret av Traktor
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Så din forståelse av likestilling blir da at han skal være på jobb minst like mye som deg, og så skal han gi deler av lønnen sin til deg slik at du føler dere likestilt i forholdet? 

Anonymkode: 83283...2b1

• Liker 8
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Har noen tvunget deg til å bli fysioterapeut mot din vilje? Sjekket du ikke lønna og jobbmulighetene i yrket før du valgte det? Er det slik at du egentlig ønsker å jobbe med noe annet?

Kjæresten din har utdannet seg til det yrket han ønsket seg og har nå den jobben han har. Hvorfor skal du være sjalu og bitter for det? Hvis du ikke tåler at han tjener mer og jobber færre timer, får du dumpe ham og finne deg en ny som matcher deg bedre økonomisk. Simple as that. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Er dere ikke sammen her? Hva er greia?? Man skulle jo tro hans arbeidsmengde og lønn passet deg perfekt! 

Høres ut som om at du betrakter dere som meg og deg. Usunt forhold. Kjør heller sololøp. Det passer deg visst best. 

Anonymkode: 87b5e...f19

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

At du ikke har en utdannelse som gir deg høy nok lønn skulle du tenkt over før du tok utdannelsen.

Hvilken løsning ser du for at dere skal bli likestilt da? 

Det høres ut som at han har endel ansvar i sin stilling og det lønnes høyere eller om en ikke har så mye ansvar. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo du som har valgt deg en rævva utdanning her. Du kan jo såklart slå opp med han og finne deg en likesinnet, lavtlønnet kjæreste eller ta deg en bedre utdanning. Verden er for dine føtter.

Anonymkode: 44d14...0b3

• Liker 11
Skrevet

Du får gjøre det slutt da, og finne en taper med tilsvarende rævva lønn og utdannelse som du selv har…

Skrevet

Tenk heller på at dere får det bedre økonomisk sammen, og at det er gode muligheter for at 1 jobber mindre med tanke på ansvar i hjemmet, barn, osv. Prøv å snu det til noe positivt. 

Meg jeg kan forstå at du kan føle på misunnelse, for man vil jo gjerne tjene mye og jobbe mindre så. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært artig viss alle hørte på de som sier noe i duren "utdann deg til en høyere betalt jobb". Og i tillegg etter utdanningen nektet å jobbe innenfor et lavere betalt yrke. Da hadde vi ikke hatt noen i butikkene, resturanger, kafe' er, pleieyrker, frisører, bønder, lærere og heller ingen som jobbet i nav. Tror Norge hadde gått under ganske fort.

Anonymkode: c1233...864

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du burde jo heller være glad på kjæresten dins vegne. Det er jo ikke hans skyld at du har valgt et yrke med lavere lønnsnivå enn han. Jeg regner med han har gjort en innsats (utdanning/forfremmelse) for å få den jobben han har. 

Det er ingen hemmelighet at det er store lønnsforskjeller mellom forskjellige bransjer men også mellom kjønn i samme bransje.

Anonymkode: 46ea8...afb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bli irritert på det kapitalistiske systemet vi har  som lønner folk så ulikt, i stedet for å bli irritert på samboeren din. Det er ikke godt for noe.

Anonymkode: 03ea6...956

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde vært artig viss alle hørte på de som sier noe i duren "utdann deg til en høyere betalt jobb". Og i tillegg etter utdanningen nektet å jobbe innenfor et lavere betalt yrke. Da hadde vi ikke hatt noen i butikkene, resturanger, kafe' er, pleieyrker, frisører, bønder, lærere og heller ingen som jobbet i nav. Tror Norge hadde gått under ganske fort.

Anonymkode: c1233...864

Nei, for de færreste er bitre i disse jobbene slik som TS er. Mange står i slike yrker og trives og har valgt de av en grunn. Mannen min tjener det dobbelte av meg. Jeg nyter godt av det mtp egenkapital, boliglån, sparing matbudsjett, ferier, regninger og barna. Jeg er ikke bitter fordi han har valgt en annen karriere enn jeg har. TS er heldigvis ikke normen i samfunnet. 

Anonymkode: 44d14...0b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min mann tjener det tredobbelte av meg. Hvorfor? Han tok et bedre yrkesvalg. Jeg har vært syk i flere år. Om jeg er bitter? Nei, hvorfor skulle jeg være det? Vi drar lasset sammen og jeg omskolerer meg for å gjøre hverdagen min lettere. Mest sannsynlig så ender jeg opp med høyere lønn også. Et forhold bygger på gjensidig respekt og det å gi og ta. Jeg er glad på hans vegne og det at han tjener såpass godt tjener vi som familie mye på i form av fint hus, bil og ferie når vi vil.

Synes du virker umoden. Og hvis du føler det sånn så har dere kanskje ikke mye sammen å gjøre.

Anonymkode: 27878...b7e

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet

Om dette er positivt eller negativt kommer helt an på om dere ser på dere som en enhet og en familie, med felles god økonomi og frihet og trygget i hans gode inntekt i forhold til boligkjøp, barn osv. 

det kan også være en negativt. Hvis dere har sånn dele faste utgifter på 2 og resten går til lommepenger opplegg vil dere kunne ende med helt ulik livsstil . 
at du er bitter for at noen tjener bedre enn deg er veldig lite konstruktivt. Du visste vel ca hva du utdannet deg til, at du ikke kom til og få en toppjobb, men en helt grei økonomi. Om forholdet deres er bra med disse ulikhetene kommer helt an på hvordan dere legger opp økonomien og hans syn på dette. Om han er sånn som klager over at du tjener lite når han vil at dere skal spleise på cruise i karibien , imens du « bare « har råd til chartertur til Hellas vil det ikke funke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bli irritert på det kapitalistiske systemet vi har  som lønner folk så ulikt, i stedet for å bli irritert på samboeren din. Det er ikke godt for noe.

Anonymkode: 03ea6...956

Ja det er tragisk, alle burde bo i standardiserte leiligheter som er helt like og alle burde ha samme frisyre og klær. Alt er så mye bedre i kommunistiske land. 

Anonymkode: d36ba...539

• Liker 4
Gjest Alterego666
Skrevet

Likestilling betyr at alle har like muligheter, ikke at alle er like. 
Jeg håper TS er fornøyd med yrkesvalget og jobben sin og unner samboer det samme. Hvis ikke, ligger løsningen i TS’ egne hender.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg jobber fullt. 37,5 timer pr uke og har det samme utbetalt som en ufør bekjent. Hurra. 

Anonymkode: 6d2b3...7ce

• Liker 3
Skrevet

LIKER du yrket du har valgt da? Gleder du deg til å gå på jobb om dagene? Sett bort i fra at du ikke liker usikre vikariater men helst vil ha fast jobb, liker du selve jobben? Det er verdt en del i seg selv, det å kunne glede seg til å gå på jobb hver dag.

Jeg skjønner egentlig ikke den bitterheten du nevner. Som andre er inne på her, det var da ingen andre enn du selv som valgte yrkesvei og utdannelse? Du visste hva du gikk til da du søkte skole, og du visste at det finnes andre, mye bedre betalte jobber enn fysioterapeut?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...