Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her har ikke far rett på 2 uker betalt fri etter fødsel. Han jobber også i en familiebedrift, og jeg vet de helst vil ha han der, mye å gjøre osv. 

Men man har vel rett på ulønnet perm i 2 uker? 

Jeg vil gjerne at han skal være her. Vi skal bli kjent med baby (første), vi vet ikke om jeg får komplikasjoner under fødsel, vi kommer aldri til å få den første tiden tilbake. 

Han vingler litt, for vil jo stille opp for jobben. Sagt han kanskje kan ha kortere dager. Men jeg er redd for at til syvende og sist, så blir det press om at han må komme, kanskje bli lengre osv, og man kan jo ikke da skjære gjennom og bare si han skal ha fri. Vil det blir avtalt på forhånd, også kan han evt stikke innom om mulighet, men ikke et krav. 

Anonymkode: 2342a...2e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han har rett på 2 uker ulønnet permisjon. Men han har ingen plikt, så det er jo opp til dere begge to/han. 

Anonymkode: 8a0eb...d9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han var rett til 2 uker ulønnet. 

Resten må nesten være opp til dere 🤷‍♀️ jeg synes den første uken var det veldig godt med far hjemme. Den andre uken kunne han godt reist på jobb, men selvsagt til god hjelp hjemme. 

Men det vet en ikke før dere er der. Min første fødsel var grei, andre fødsel mistet jeg mye blod og trengte far mer dagene etter.

Anonymkode: 358f3...052

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så jobben er viktigere for ham enn deg og baby? Fin prioritering. 

Anonymkode: 7a1f3...f88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til og med min mann som måtte sterkt overtales til å få sistemann, som misliker babytiden sterkt og som er leder på jobb tok to uker etter fødsel uten å blunke. Fikk noen jobbtelefoner innimellom og var innom én dag, men han prioriterte oss her hjemme.
Særlig med første barnet bør far prioritere familien fremfor jobb, det er jo en enorm omveltning og du trenger støtte og hjelp. Gull verdt å ha noen som kan hente mat og drikke når man sitter og ammer, eller at han skifter bleie så du får hendene fri noen minutter. 

Anonymkode: 530ab...370

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

10% av alle fødsler i Norge ender i hastekeisersnitt. Så har man en del vaginale fødsler som gir mor smerter/plager. I tillegg kan man få en veldig krevende baby. Å få en baby med kolikk og søvnproblemer er faktisk veldig vanlig, selv om det er utrolig utmattende. Nei, jeg hadde ikke tatt sjansen på å la han dra på jobb.

Anonymkode: 132b0...280

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...