Gå til innhold

Finnes det skoler uten skjerm dagen lang lengre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om en Bra gjerne mindre skole på Østlandet som ikke bruker iPad dagen lang og setter barna foran TV i spisepausen?

Anonymkode: bde18...8e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen som vet om en Bra gjerne mindre skole på Østlandet som ikke bruker iPad dagen lang og setter barna foran TV i spisepausen?

Jeg tenker da først og fremst på vanlige skoler dvs ikke de alternative.

AnonymBruker
Skrevet

Steinerskolen

Anonymkode: 8a450...778

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ipad og pc en viktig del av nåtiden og fremtiden. De spiller lærerike spill. Min lærer mer av å lese på ipad enn å lese i en bok. Hun sliter med dysleksi.

Dert med barnetv under lunsj er fordi barn ikke sitter stille, prater og suser bort tiden så de ikke rekker å spise maten.

Lærern har selv sakt at dette må vi foreldre trene på hjemme. De har 30 minutter å spise på og ikke noe mer.

Klarer ikke barnet dette hjemme vil det gå sultent på skolen også.

Anonymkode: 09896...36a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med tv under lunsj? Driver alle skoler med det også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ipad og pc en viktig del av nåtiden og fremtiden. De spiller lærerike spill. Min lærer mer av å lese på ipad enn å lese i en bok. Hun sliter med dysleksi.

Dert med barnetv under lunsj er fordi barn ikke sitter stille, prater og suser bort tiden så de ikke rekker å spise maten.

Lærern har selv sakt at dette må vi foreldre trene på hjemme. De har 30 minutter å spise på og ikke noe mer.

Klarer ikke barnet dette hjemme vil det gå sultent på skolen også.

Vi klarte da fint å spise lunsjen vår på skolen da vi var små? Hvorfor er dette plutselig umulig nå? Høres ut som en veldig lettvint løsning. Barna dopes jo ned.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi klarte da fint å spise lunsjen vår på skolen da vi var små? Hvorfor er dette plutselig umulig nå? Høres ut som en veldig lettvint løsning. Barna dopes jo ned.

Fordi mange familier i dag ikke innarbeider gode måltidsrutiner, men heller lar barna se på en skjerm når de spiser?

Anonymkode: d9d12...8da

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Late lærere dytter ipad’en i fjeset på barn, for å selv surfe på insta og snap. Det er min erfaring

Anonymkode: 169f8...93f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som vet om skoler som i det minste har fokus på å redusere læringsbrett og ikke har tv i lunsjer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ingen som vet om skoler som i det minste har fokus på å redusere læringsbrett og ikke har tv i lunsjer? 

Vanlige skoler som sagt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Lenger. Tidsadverb.)

Anonymkode: 01bda...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi ingen innarbeidet gode matrutiner er min erfaring. Ser det på venner av mine barn at de helst vil spise foran tv eller med en ipad i hånden. Da er de fokusert til å spise De kan bruke over en 1 time på en vanlig brødskive uten tv. Kan du tenke deg at det kan være 25 barn i samme klasse som spiser tregt. 

Nå skal man ikke mase på barn som spiser tregt fordi det er skadelig. Realiteten er at livet ikke er tilpasset sakte spising. Du har 30 minutter og hvis barnetv gjør det enklere så må læren bestemme det.

Du mener at man klarte det når vi var unge, men jeg husker at jeg var mer opptatt av å tulle og prate enn å spise. Ofte jeg ikke rakk å spise opp maten min.

Dette er erfaring lære har over årrekke. Du som veit alt om en læres skolehverdag burde kanskje ta deg en tur i et klasserom så du ser realiteten 🧐

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi ingen innarbeidet gode matrutiner er min erfaring. Ser det på venner av mine barn at de helst vil spise foran tv eller med en ipad i hånden. Da er de fokusert til å spise De kan bruke over en 1 time på en vanlig brødskive uten tv. Kan du tenke deg at det kan være 25 barn i samme klasse som spiser tregt. 

Nå skal man ikke mase på barn som spiser tregt fordi det er skadelig. Realiteten er at livet ikke er tilpasset sakte spising. Du har 30 minutter og hvis barnetv gjør det enklere så må læren bestemme det.

Du mener at man klarte det når vi var unge, men jeg husker at jeg var mer opptatt av å tulle og prate enn å spise. Ofte jeg ikke rakk å spise opp maten min.

Dette er erfaring lære har over årrekke. Du som veit alt om en læres skolehverdag burde kanskje ta deg en tur i et klasserom så du ser realiteten 🧐

Javel men da lærer kanskje barna av å bli sulten en dag når de ikke spiser når de skal? Ingen som dør av å være sulten en dag eller to. Skal man dope ned barna fordi det er enklere enn å lære de ting?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hørt om at det brukes skjerm i graden der. Det gjøres ihvertfall ikke på skolen til vårt barn. 

Anonymkode: 8dd82...e34

AnonymBruker
Skrevet

Her bruker jeg spisefri som tid til å ha elevsamtaler, mens resten av klassen spiser. Har ikke tid til å ta samtaler ellers ila dagen. Da er det greit med supernytt. Hvis det ikke er noe å se på eller lytte til, så blir det bare tull og krangling. 

Anonymkode: c25c2...823

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss brukes skjerm som et supplement der bruken forsterker læringen. Det er det skjermen er. Et læringsverktøy på linje med læreverk. Spesielt på småskoletrinnet brukes det ikke ofte, men helt utrolig greit å ha det tilgjengelig og som en mulighet. 

Selv varierer jeg i spisingen. På fredager ser vi på film. Ellers varierer jeg gjerne med lydbøker og evt en episode av ugler i mosen eller lignende hvis det forsterker det vi lærer om. Drømmen er egentlig å bruke pausen til å øve inn sosial kompetanse ved at elevene kan sitte og snakke rolig sammen. Dessverre går 80% av tiden min med til å styre med melka, hjelpe til med matboksene, løse konflikter, ta elevsamtaler osv, så det er en utopi. 

Anonymkode: 3b724...507

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Elever har så mye rettigheter i dag. Juridisk sett har du ikke lov til å ta mobilen fra dem, selv om noen skoler opererer med disse reglene. Men hadde elevene protestert måtte skolen levert ut alle mobilene fra mobilhotellene sine. Dagens unge er skjermavhengige, så vel som de fleste voksne. Du kan ikke kjempe mot det. Folk er sauer.

Selv har jeg hatt Facebook i to dager. Mest meningsløse jeg har vært borti. Har aldri hatt snap,insta, tik tok, nei ingen av dem. Er så deilig. Driter så langt f i de drittkjedelige bildene folk tror alle bryr seg om. 

Anonymkode: a249a...8f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå må folk slutte og være så kritiske til det, barna lærer veldig mye

Anonymkode: 44064...efb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt ingen som vet om en skole som ikke praktiserer skjerm i stor skala?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hos oss brukes skjerm som et supplement der bruken forsterker læringen. Det er det skjermen er. Et læringsverktøy på linje med læreverk. Spesielt på småskoletrinnet brukes det ikke ofte, men helt utrolig greit å ha det tilgjengelig og som en mulighet. 

Selv varierer jeg i spisingen. På fredager ser vi på film. Ellers varierer jeg gjerne med lydbøker og evt en episode av ugler i mosen eller lignende hvis det forsterker det vi lærer om. Drømmen er egentlig å bruke pausen til å øve inn sosial kompetanse ved at elevene kan sitte og snakke rolig sammen. Dessverre går 80% av tiden min med til å styre med melka, hjelpe til med matboksene, løse konflikter, ta elevsamtaler osv, så det er en utopi. 

Anonymkode: 3b724...507

De sitter jo og spiser sammen i barnehagen - så fatter ikke hvorfor dette skal være er problem på skolen. 

Anonymkode: 386dc...ade

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...