Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har ikke oversikt over hvordan egenmeldingsordningen fungerer på jobben min, så jeg spør her først.

Jeg jobber på sykehus og har blitt dårlig. Brukte en egenmelding i dag, har turnusfri i morgen, men skal egentlig jobbe igjen til helgen.

Kan jeg bruke de 3 dagene i egenmeldingen selvom jeg har en fri dag i mellom?

Anonymkode: 9ca59...8af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du jobber på sykehus har de IA. Dvs at du har inntil åtte dager. Turnusfrie dager teller med. Syk i dag pluss lørdag og søndag vil derfor utgjøre 4 dager.

Anonymkode: e4c18...6ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer an på flere ting. Er du sommervikar eller nyansatt? Du må i så fall ha jobbet i åtte uker for å ha rett til å bruke egenmelding, kortere enn det så må du oppsøke lege. Sykehus er IA bedrift der du kan være borte åtte dager med egenmelding (fortutsatt at du har rett på dette), så det går i så fall fint å være vekke de dagene det er snakk om. Men er du sikker på at du faktisk er syk hele helgen og ikke er bedre i morgen?

Anonymkode: e521b...a46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette kommer an på flere ting. Er du sommervikar eller nyansatt? Du må i så fall ha jobbet i åtte uker for å ha rett til å bruke egenmelding, kortere enn det så må du oppsøke lege. Sykehus er IA bedrift der du kan være borte åtte dager med egenmelding (fortutsatt at du har rett på dette), så det går i så fall fint å være vekke de dagene det er snakk om. Men er du sikker på at du faktisk er syk hele helgen og ikke er bedre i morgen?

Anonymkode: e521b...a46

Ja jeg er ganske sikker på det. Vil ikke skrive hvorfor men jeg har en god grunn. Jeg jobber fast og har vært der i mer enn 8 uker :) takk for svar

Skrevet

Er det ikke normalt å sjekke hvordan slike ting fungerer når man starter på en ny arbeidsplass?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (14 timer siden):

Er det ikke normalt å sjekke hvordan slike ting fungerer når man starter på en ny arbeidsplass?

Ja si det…har ikke vært mye borte så har ikke tenkt så mye på det 👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja si det…har ikke vært mye borte så har ikke tenkt så mye på det 👍🏻

For min del er dette en av de tingene jeg sjekker i forbindelse med ansettelsen. Det går på personalpolitikken i bedriften på samme måte som forsikringer og pensjonsavtaler. 

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (4 minutter siden):

For min del er dette en av de tingene jeg sjekker i forbindelse med ansettelsen. Det går på personalpolitikken i bedriften på samme måte som forsikringer og pensjonsavtaler. 

Dette er også noe av det første jeg sjekker, spesiellt egenmeldinger. Jeg sonderer terrenget og snakker litt løst og fast om egenmeldinger og de andre tingene med nye kolleger. Dette gjør jeg for å finne ut hvordan stemningen er når noen er syke, greit å vite til jeg skal være syk.

Anonymkode: 28c64...bf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er også noe av det første jeg sjekker, spesiellt egenmeldinger. Jeg sonderer terrenget og snakker litt løst og fast om egenmeldinger og de andre tingene med nye kolleger. Dette gjør jeg for å finne ut hvordan stemningen er når noen er syke, greit å vite til jeg skal være syk.

Påvirker det hva du gjør når du er syk? For meg er slikt ganske svart/hvitt. Jeg har lavt fravær. Men hvis jeg er syk, holder jeg meg hjemme. Hvis jeg er frisk nok til å gå på jobb går jeg på jobb. 

Helt uavhengig hvordan stemningen er om jeg skulle slumpe til og være borte. 

Anonymkode: d5664...782

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Påvirker det hva du gjør når du er syk? For meg er slikt ganske svart/hvitt. Jeg har lavt fravær. Men hvis jeg er syk, holder jeg meg hjemme. Hvis jeg er frisk nok til å gå på jobb går jeg på jobb. 

Helt uavhengig hvordan stemningen er om jeg skulle slumpe til og være borte. 

Anonymkode: d5664...782

Ja, det påvirker meg i stor grad. Får jeg høre baksnakking av andre som er hjemme en dag, så vet jeg at den dagen jeg blir syk så skal jeg ikke utenfor døra. Jeg har vært i skikkelig dårlig form hele natten og til langt ut på dagen og etterhvert blitt bra. Jeg går ikke ut døra før jeg skal på jobb igjen dagen etter.

Samtidig er jeg ikke redd for å hverken bruke egenmeldinger eller sykemeldinger. Jeg har ikke tipp topp helse, men det synes ikke. Jeg opplyser aldri en ny arbeidsgiver om det heller, så mitt fravær kommer nok som en bombe på arbeidsgiver. Jeg sitter hjemme når jeg er sykmeldt eller bruker egenmelding og skammer meg ikke. Jeg trives best hjemme også for da klarer jeg å styre dagene sånn det passer meg best. Eneste jeg reagerer på er å vite at jeg sikkert blir baksnakket på jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har fått svar på sitt meget konkrete spørsmål. Hvorfor alle disse mistenkeliggjørende og formanende avsporingene? Gi dere

Anonymkode: 797a5...8d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...