Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Blitz21 said:

Da kan vi like så godt lage egne seter for svarte og hvite på bussen. Egne toaletter og svømmehaller også. 

Det er rassistiskt og diskriminerende.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Blitz21 skrev (4 minutter siden):

Da kan vi like så godt lage egne seter for svarte og hvite på bussen. Egne toaletter og svømmehaller også. 

Ja, for det var jo akkurat det jeg skrev :sarkasme:

Gjest Dweinos
Skrevet (endret)

Selv leier jeg ikke ut til utlendinger lenger, etter et par svært dårligere erfaringer. Dette grunnet manglende boevne, da de tilsynelatende ikke kjenner til de fundamentale ting man må gjøre for å ta vare på leiligheten. Tenker på bruk av kjøkkenvifte/konstant matos, lufte ut for å unngå muggdannelser, ikke vaske parkettgulv med enorme mengder vann, osv. Listen er lenger, men jeg stopper der.

Endret av Dweinos
Skrevet

Hvis man ikke leier ut til mennesker pga. deres etnisitet så vil jeg kalle det rasistisk, ja. Jeg ser jo at folk er kjempelei av ordet rasisme, men jeg skjønner virkelig ikke at det tas så fryktelig personlig at noen sier at man har gjort noe rasistisk. Fordi det a) sier ikke noe om hele din person, men deler av den og b) de fleste har innebygde rasistiske fordommer, inkludert meg selv. Noen synes visst det er helt grusomt å bli arrestert for rasisme, men det handler jo om et mønster hvor man ekskluderer, usynliggjør eller lignende på bakgrunn av etnisitet/utseende/navn alene. Dette skjer både ubevisst og bevisst. Får man beskjed om at man opptrer rasistisk så er det blant annet disse tingene man arresteres på, og det er ikke verre enn å i det minste ta det til ettertanke.

• Liker 5
Skrevet
Lava Anne skrev (6 minutter siden):

Hvis man ikke leier ut til mennesker pga. deres etnisitet så vil jeg kalle det rasistisk, ja. Jeg ser jo at folk er kjempelei av ordet rasisme, men jeg skjønner virkelig ikke at det tas så fryktelig personlig at noen sier at man har gjort noe rasistisk. Fordi det a) sier ikke noe om hele din person, men deler av den og b) de fleste har innebygde rasistiske fordommer, inkludert meg selv. Noen synes visst det er helt grusomt å bli arrestert for rasisme, men det handler jo om et mønster hvor man ekskluderer, usynliggjør eller lignende på bakgrunn av etnisitet/utseende/navn alene. Dette skjer både ubevisst og bevisst. Får man beskjed om at man opptrer rasistisk så er det blant annet disse tingene man arresteres på, og det er ikke verre enn å i det minste ta det til ettertanke.

Jeg har ikke særlig tro på multikultur selv om jeg er brun. Det er mest hvite som vil ha det tror jeg. Men uansett så må alle ha et sted å bo. Det er ikke utlendingers feil at Norge er så annerledes. De som inviterte dem må ta ansvar. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis han fikk nei på grunn av etnisiteten så er det rasistisk. Akkurat denne problemstillingen er også høyst reell. 

I akkurat dette tilfellet så vet vi ikke hva den faktiske begrunnelsen er. Det KAN være på grunn av navnet, men jeg tror faktisk det er på grunn av summen han sier han kan betale. 5500 inkludert strøm og Internett? Altså? Jeg har aldri hørt om en leilighet annet enn avsidesliggende kollektiv som går for noe i nærheten av den summen i dag. Kan summen han har satt rett og slett være årsaken?

Endret av altflyter
  • Liker 8
Skrevet
Blitz21 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke særlig tro på multikultur selv om jeg er brun. Det er mest hvite som vil ha det tror jeg. Men uansett så må alle ha et sted å bo. Det er ikke utlendingers feil at Norge er så annerledes. De som inviterte dem må ta ansvar. 

Jeg har verken tro eller ikke-tro på multikultur. Jeg har dog tro på forflytning eller et prinsipp om at man har lov til å flytte på seg om man vil, og at historien går sin gang, på godt og vondt. Og har man først den politikken man har, og det inkluderer at man slipper inn mennesker med andre kulturer, så må man ta alle konsekvenser, og man må også ta ansvar. I tillegg har jeg tro på en individualitet som åpner for empati og et håp om at de verste fordommene ryker, som f.eks. fordommer og handlinger basert på fordommer rettet mot leieboere med en annen etnisitet enn den norske.

• Liker 3
Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Hvis han fikk nei på grunn av etnisiteten så er det rasistisk. Akkurat dette problemstillingen er også høyst reell. 

I akkurat dette tilfellet så vet vi ikke hva den faktiske begrunnelsen er. Det KAN være på grunn av navnet, men jeg tror faktisk det er på grunn av summen han sier han kan betale. 5500 inkludert strøm og Internett? Altså? Jeg har aldri hørt om en leilighet annet enn avsidesliggende kollektiv som går for noe i nærheten av den summen i dag. Kan summen han har satt rett og slett være årsaken?

Summen er lav ja, han kan fint fått plass i et kollektiv til den summen men egen bopel er mer tvilsomt. Volda har endel studenter så det kan til tider være litt lite utleieobjekter

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (4 minutter siden):

Hvis han fikk nei på grunn av etnisiteten så er det rasistisk. Akkurat denne problemstillingen er også høyst reell. 

Muligens. Men jeg har levd i sokkelleilighet med ok til lav standard for denne prisen.

Skrevet
Lava Anne skrev (Akkurat nå):

Muligens. Men jeg har levd i sokkelleilighet med ok til lav standard for denne prisen.

5500 inkludert strøm og Internett i løpet av de siste to årene?

• Liker 2
Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

5500 inkludert strøm og Internett i løpet av de siste to årene?

Ja. Eller: 5000 + strøm. For en sokkel på 50 kvd. Man må lete, men det hender man finner.

Skrevet
Dweinos skrev (44 minutter siden):

Selv leier jeg ikke ut til utlendinger lenger, etter et par svært dårligere erfaringer. Dette grunnet manglende boevne, da de tilsynelatende ikke kjenner til de fundamentale ting man må gjøre for å ta vare på leiligheten. Tenker på bruk av kjøkkenvifte/konstant matos, lufte ut for å unngå muggdannelser, ikke vaske parkettgulv med enorme mengder vann, osv. Listen er lenger, men jeg stopper der.

Jeg tenker at det kommer an på hvem du leier ut til. Hvis en person aldri har bodd i en leilighet før, men bare sandhytter inne i bushen, og ikke vet hvordan man tar vare bopel, så kan jeg skjønne det. Men at noen er innvandrer i seg selv, trenger ikke bety at de kommer til å gjøre skade på kåken.

Skrevet (endret)
Lava Anne skrev (7 minutter siden):

Ja. Eller: 5000 + strøm. For en sokkel på 50 kvd. Man må lete, men det hender man finner.

Imponerende 😊 men det kan ikke ha vært særlig sentralt? Da var du i så fall ufattelig heldig og det er ikke en sum man bør satse på, da det rett og slett krever griseflaks. Og hvis strøm var utenom så må du slenge på en tusenlapp i snitt, så 5500 for alt er fortsatt urealistisk

Jeg syntes jeg var heldig for tre år siden da jeg fant en hybel med svært lav standard til 7000 uten verken strøm eller Internett inkludert🙈 slik er det å bo i by

Endret av altflyter
  • Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (2 minutter siden):

Imponerende 😊 men det kan ikke ha vært særlig sentralt? Da var du i så fall ufattelig heldig og det er ikke en sum man bør satse på, da det rett og slett krever griseflaks. Og hvis strøm var utenom så må du slenge på en tusenlapp i snitt, så 5500 for alt er fortsatt urealistisk

Jeg syntes jeg var heldig for tre år siden da jeg fant en hybel med svært lav standard til 7000 uten verken strøm eller Internett inkludert🙈 slik er det å bo i by

Det var ikke midt i by, nei, men det er jo lov å håpe. Dessuten er jeg veeeeldig tålmodig og leter en stund, så jeg skaffer meg rett som det er leiligheter som er litt schtøgge men billige 😛

Skrevet
Ubeskrivelig skrev (41 minutter siden):

Det er rassistiskt og diskriminerende.

Nei du sier ikke det

Skrevet

Det er vel per definisjon rasisme om en på grunn av fordommer mot en etnisk gruppe vil leie ut til noen. Det som gjør det vanskelig er at en ikke skal se bort ifra at de som har mange å velge mellom og bruker fordommer til å sile ut leietagere kommer godt ut av det mens den som ikke diskriminerer kan sitte igjen med problemer. Det gjelder ikke bare etnisitet men også alder, kjønn, livssituasjon, sosial og sivil status, yrke, utseende, bakgrunn osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Lava Anne skrev (3 minutter siden):

Det var ikke midt i by, nei, men det er jo lov å håpe. Dessuten er jeg veeeeldig tålmodig og leter en stund, så jeg skaffer meg rett som det er leiligheter som er litt schtøgge men billige 😛

Og det er selvsagt helt fint når man har tid til å være tålmodig, 😊men poenget her var: 

Rasisme på utleiemarkedet er et reelt og stort problem, MEN i dette tilfellet så tror jeg det handler om prisen han oppgav og ikke etnisiteten.😊

Hadde jeg vært utleier og sett en annonse hvor noen ville betale halvparten av det som er realistisk i området, så hadde jeg ikke brukt tid på den personen, uavhengig av hva hen het😉

edit: huff. Jeg så så streng ut. Måtte legge inn noen smilefjes så jeg ikke blir misforstått 😅

Endret av altflyter
Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Og det er selvsagt helt fint når man har tid til å være tålmodig, men poenget her var: 

Rasisme på utleiemarkedet er et reelt og stort problem, MEN i dette tilfellet så tror jeg det handler om prisen han oppgav og ikke etnisiteten.

Hadde jeg vært utleier og sett en annonse hvor noen ville betale halvparten av det som er realistisk i området, så hadde jeg ikke brukt tid på den personen, uavhengig av hva hen het. 

Det er jo greit at du tenker det er prisen, men det er jo fremdeles spekulasjon. Er det prisen, ok, er det etnisiteten: ikke ok. Ingen vet - det vet bare utleier, men jeg tror ikke vedkommende ville svart ærlig uansett. Det er min spekulasjon da.

• Liker 1
Skrevet (endret)
oeas skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at det kommer an på hvem du leier ut til. Hvis en person aldri har bodd i en leilighet før, men bare sandhytter inne i bushen, og ikke vet hvordan man tar vare bopel, så kan jeg skjønne det. Men at noen er innvandrer i seg selv, trenger ikke bety at de kommer til å gjøre skade på kåken

Du er klar over at det er omtrent ingen innvandrere som kommer fra å ha bodd i sandhytter inni bushen. De har siviliserte byer utenfor Norge også vet du. 

Endret av Never_ending
  • Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (3 minutter siden):

Og det er selvsagt helt fint når man har tid til å være tålmodig, 😊men poenget her var: 

Rasisme på utleiemarkedet er et reelt og stort problem, MEN i dette tilfellet så tror jeg det handler om prisen han oppgav og ikke etnisiteten.😊

Hadde jeg vært utleier og sett en annonse hvor noen ville betale halvparten av det som er realistisk i området, så hadde jeg ikke brukt tid på den personen, uavhengig av hva hen het😉

edit: huff. Jeg så så streng ut. Måtte legge inn noen smilefjes så jeg ikke blir misforstått 😅

Du trenger ikke smilefjes for min del - jeg synes du er hyggelig og diskuterer ålreit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...