Ubeskrivelig Skrevet 8. august 2021 #41 Skrevet 8. august 2021 Leie bolig Det er imidlertid ikke lov å opplyse i en utleieannonse at noen er uaktuelle leietakere på grunn av hudfarge, seksuell orientering, religion, nedsatt funksjonsevne eller andre diskrimineringsgrunnlag. ... Noen opplever problemer med å få leie bolig når de har såkalt NAV-garanti eller mottar stønad fra NAV. https://www.ldo.no/en/diskriminert/ikke-pa-jobb/boligmarkedet/#:~:text=Leie bolig&text=Det er imidlertid ikke lov,nedsatt funksjonsevne eller andre diskrimineringsgrunnlag.&text=Ved utleie av en bolig,er det mye strengere regler. Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion. https://snl.no/rasisme 2
oeas Skrevet 8. august 2021 #42 Skrevet 8. august 2021 Never_ending skrev (13 minutter siden): Hjelpe meg, for en kommentar. Du er klar over at det er omtrent ingen innvandrere som kommer fra å ha bodd i sandhytter inni bushen. De har siviliserte byer utenfor Norge også vet du. Det er det jeg sier. At man er innvandrer er ikke ensbetydende med at man bare har bodd i sandhytter hele livet. 2
altflyter Skrevet 8. august 2021 #43 Skrevet 8. august 2021 Lava Anne skrev (1 minutt siden): Det er jo greit at du tenker det er prisen, men det er jo fremdeles spekulasjon. Er det prisen, ok, er det etnisiteten: ikke ok. Ingen vet - det vet bare utleier, men jeg tror ikke vedkommende ville svart ærlig uansett. Det er min spekulasjon da. Det tror jeg du har helt rett i. Folk er ikke ærlig på det. Det er derfor det er et stort problem som er vanskelig å gjøre noe med. Rasisme er dessverre utbredt på leiemarkedet, men jeg tror det er viktig å ikke kalle ting rasisme uten å ha belegg for det. Hvis man tolker ethvert avslag i enhver sammenheng som rasisme, så slutter folk å ta det på alvor. Det skremmer meg veldig, for rasismen finnes og den må snakkes om, men å anklage folk for rasisme uten belegg kan faktisk føre til mer rasisme, ikke mindre. La oss rope høyt om rasisme og jobbe for å fjerne den, men ikke tolke alt som rasisme. Da er vi på feil spor. enkelt og greit. Det er stor forskjell på å kalle noen en drittsekk fordi de oppfører seg som en drittsekk og å kalle noen en drittsekk på grunn av hudfargen deres. Det ene er en fornærmelse, sistnevnte er rasisme. Vi må skille mellom dem.
altflyter Skrevet 8. august 2021 #44 Skrevet 8. august 2021 Lava Anne skrev (5 minutter siden): Du trenger ikke smilefjes for min del - jeg synes du er hyggelig og diskuterer ålreit Huff. Takk for det😅 bare følte jeg så streng ut og det var overhodet ikke meningen 🙈
Jegern Puahate Skrevet 8. august 2021 #45 Skrevet 8. august 2021 Vi kan godt slenge en feit merkelapp med RASIST på han og føle oss moralsk suverene og erklære hele problemet som løst. Å gå i dybden på HVORFOR noen skulle ha innsigelser mot å selge til enkelte etnisiteter er for mye hodebry, mye lettere å bare stemple han som rasist og bli ferdig med det. 5
Pipaluk Skrevet 9. august 2021 #46 Skrevet 9. august 2021 Dweinos skrev (7 timer siden): Selv leier jeg ikke ut til utlendinger lenger, etter et par svært dårligere erfaringer. Dette grunnet manglende boevne, da de tilsynelatende ikke kjenner til de fundamentale ting man må gjøre for å ta vare på leiligheten. Tenker på bruk av kjøkkenvifte/konstant matos, lufte ut for å unngå muggdannelser, ikke vaske parkettgulv med enorme mengder vann, osv. Listen er lenger, men jeg stopper der. Hvem inngår i begrepet utlendinger?
Gjest Dweinos Skrevet 9. august 2021 #47 Skrevet 9. august 2021 Pipaluk skrev (1 time siden): Hvem inngår i begrepet utlendinger? Folk som ikke er fra Vesten.
Chiubi Skrevet 9. august 2021 #48 Skrevet 9. august 2021 Blitz21 skrev (13 timer siden): Bolig er en grunnleggende menneskerettighet og SKAL IKKE påvirkes av din hudfarge. Enig? Det er ikke en menneskerett å leie min bolig. Jeg velger selv hvem jeg vil leie ut til. 11
Blitz21 Skrevet 9. august 2021 #49 Skrevet 9. august 2021 Chiubi skrev (46 minutter siden): Det er ikke en menneskerett å leie min bolig. Jeg velger selv hvem jeg vil leie ut til. Skal du opprettholde maktstrukturer som hindrer svarte mennesker å ha et sted å bo? 2
Gjest lurven Skrevet 9. august 2021 #50 Skrevet 9. august 2021 Pippi Lotta skrev (20 timer siden): Ja, det er rasistisk og ikke leie ut til noen på grund av religion, kristendom er en religion. Var min først kommentar utydelig?? Ja men religion har ikke noe med rase å gjøre,
herzeleid Skrevet 9. august 2021 #51 Skrevet 9. august 2021 Jeg er litt nysgjerrig på hva rasismeanklager i seg selv gjør med utleieres vilje til å leie ut til innvandrere. Kanskje er det noen utleiere som når de oppsummerer for og imot blant kandidatene som tenker at faren for å bli anklaget for rasisme ved en eventuell konflikt (som ikke har noe med etnisitet å gjøre) er et "mot"-argument. 3
Chiubi Skrevet 9. august 2021 #52 Skrevet 9. august 2021 Blitz21 skrev (11 timer siden): Skal du opprettholde maktstrukturer som hindrer svarte mennesker å ha et sted å bo? Så lenge jeg bor i samme hus, forbeholder jeg meg retten til å bestemme hvem jeg vil leie ut til eller ikke. Det har i mitt tilfelle ingenting med svart eller hvit å gjøre, men jeg vil f.eks ikke leie ut til en rusmisbruker. Du må gjerne beskylde meg for å diskriminere rusmisbrukere, men det handler om min trygghet, ikke rusmisbrukeres rett til bolig. Det er ikke min plikt å holde rusmisbrukere med tak over hodet. 11
Klossmajor Skrevet 9. august 2021 #53 Skrevet 9. august 2021 Blitz21 skrev (På 8.8.2021 den 20.26): Bolig er en grunnleggende menneskerettighet og SKAL IKKE påvirkes av din hudfarge. Enig? Det er statens ansvar å besørge at alle har tilgang til en akseptabel bolig. 2
Pippi Lotta Skrevet 9. august 2021 #54 Skrevet 9. august 2021 lurven skrev (2 timer siden): Ja men religion har ikke noe med rase å gjøre, Det kan være orde rasisme stammer fra orde rase, men diskriminering på bakgrunn av religion er åpenbart innenfor nåtidens definisjon av rasisme. Det er ikke sånn at alle ord betyr det du synes de høres ut som, det er derfor vi har ordbøker.
Gjest Småbrukmann Skrevet 9. august 2021 #55 Skrevet 9. august 2021 Ingen rasisme i hele tatt. Kun Norge som planter ting i huet vårt.(ved å aldri tørre og si fra) Leste nettopp at noen har skrevet white lives matters too. Da går de ut å kaller disse nynazister/rasisme Nei. Alle liv er like viktige. Men vi hvite skal ikke få si noe uten at man er rasist. Blitt så skada at vi må holde kjeft og akspetere, mens de som er mest rasistiske(enkelte utlendinger) kommer unna med alt. Som utleier av en bolig du eier selv og man som regel har gjeld på, utgifter etc. Så er det riktig å kunne velge selv hvem som skal bo der. I henhold til magefølelsen din/erfaringer uten at noen skal kalle deg noe som helst. Nå skal det sies at jeg kjenner en del folk som driver med utleie. Og de har erfaringer som tilsier at. Unge jenter fester mye. Høye hæler som ødelegger gulv etc. Utlendinger som tetter lukene på bad. Så mugg og sopp kommer raskere enn du kan si det ble dyrt. lukt som ikke går bort pga matlaging/krydder etc. disse leilighetene måtte total renoveres etter sånne utleieforhold. Narkomane som raserer leiligheter å aldri betaler. Loven i Norge er så firkantet at det er nesten teknisk umulig, og kaste noen ut. Før det har gått så lang tid at du kanskje har tapt flere 100 tusner av kr... Det handler om penger ikke rasisme. Rasisme kortet kan folk brenne i hælvete, for det er utbrukt... Spør du meg så skal man få lov til og tilby uansett hva det gjelder til hvem man vil selv.ikke at man skal bli kalt rasist eller det ene og det andre, for at man nekter noen en tjeneste.
Gjest lurven Skrevet 9. august 2021 #56 Skrevet 9. august 2021 Pippi Lotta skrev (43 minutter siden): Det kan være orde rasisme stammer fra orde rase, men diskriminering på bakgrunn av religion er åpenbart innenfor nåtidens definisjon av rasisme. Det er ikke sånn at alle ord betyr det du synes de høres ut som, det er derfor vi har ordbøker. Det er ikke alle ord som skrives slik de høres ut som heller...
RunM Skrevet 9. august 2021 #57 Skrevet 9. august 2021 Jeg har drevet med utleie av en del hybler og leiligheter i en årrekke nå. Det er min inntekt og min risiko, og ikke minst mitt levebrød. Jeg har gjort meg opp noen erfaringer. Jeg leier aldri ut til rusmisbrukere. Jeg leier også aldri ut til folk med en annen kultur enn det vi kaller vestlig. Jeg tar alltid en kopp kaffe/vafler el.l. med potensielle leietakere for å gjøre meg opp et bilde om hvem de er og hvordan de vil behandle utleieobjektet. Jeg kan faktisk gå ned i leie for å få en leietaker som behandler utleieobjektet bra. Jeg forbeholder meg retten til å velge akkurat den personen/personene jeg vil, uten at det på noe som helst ligger noe rasistisk bak. Etter at jeg startet med dette har det gått fra å bli ett tapsprosjekt, med utrolig masse oppussing og reparasjoner, til ett prosjekt som gir meg ett godt levebrød. Utgiftene har stupt. 5
Clefable Skrevet 10. august 2021 #58 Skrevet 10. august 2021 Paramount skrev (På 09/08/2021 den 0.23): Hva i all verden er dette for noe?? Hva skjønner du ikke med at man har krav på et sted av bo som ikke skal påvirkes av etnisitet, religion ol? Altså, er det et sjokkerende konsept? Selvsagt rasistisk å ikke leie ut til noen med begrunnelser som går på etnisitet og hudfarge. Det sier jo seg selv. 1
Gjest Dweinos Skrevet 10. august 2021 #59 Skrevet 10. august 2021 (endret) Clefable skrev (53 minutter siden): Hva skjønner du ikke med at man har krav på et sted av bo som ikke skal påvirkes av etnisitet, religion ol? Altså, er det et sjokkerende konsept? Selvsagt rasistisk å ikke leie ut til noen med begrunnelser som går på etnisitet og hudfarge. Det sier jo seg selv. Folk uten boevne får bo i kommunale leiligheter. Så kan kommunene ta seg av det enorme vedlikeholdsbehovet man får i slike leiligheter. Privatpersoner skal ikke være nødt til å drive veldedighet her. Endret 10. august 2021 av Dweinos
Gjest Paramount Skrevet 10. august 2021 #60 Skrevet 10. august 2021 Clefable skrev (40 minutter siden): Hva skjønner du ikke med at man har krav på et sted av bo som ikke skal påvirkes av etnisitet, religion ol? Altså, er det et sjokkerende konsept? Selvsagt rasistisk å ikke leie ut til noen med begrunnelser som går på etnisitet og hudfarge. Det sier jo seg selv. Jeg tviler på at noen nekter noen å leie pga hudfarge. At etnisitet spiller en rolle sier seg selv. Det handler om livsstil og levemåte, det er helt opplagt et viktig moment for en utleier. Fra Wikipedia: Etnisitet betegner felles særtrekk ved en gruppe mennesker som identifiserer gruppen som et folk. Fellestrekkene gir seg uttrykk i språk, kultur, musikk, verdier, kunst, praksis, litteratur, familieliv, religion, ritualer, mat, navneskikker, offentlig liv og materiell kultur.[1]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå