Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/mr/mohamad-nour-almaaz-sleit-med-a-fa-bustad-i-volda-1.15598347

Dersom jeg skulle leid ut en leilighet må jeg innrømme at jeg skulle vært svært kresen på hvem jeg hadde leid ut til. Jeg hadde for eksempel unngått unge jenter som nettopp hadde flyttet hjemmefra og personer som røyker. Jeg vet at det et ingen garanti uansett, men jeg ville redusert sannsynligheten for skade på leiligheten, besøk av folk jeg ikke ville hatt i huset (spesielt om det var utleiedel i mitt hus), støy osv. Det er store verdier det er snakk om, og er ikke spesielt enkelt å kaste ut noen man ikke er fornøyd med. Jeg forstår at det er utrolig vanskelig for innvandrere å finne seg et sted å bo og syns så klart det er synd, men er det riktig å kalle utleier RASISTISK dersom de ikke leier ut til dem? Jeg er veldig åpen for gode argumenter og innspill!

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kjenner jeg er lei av alle de som roper rasisme, bare for at de ikke får viljen sin. 

Skrevet

Om man velger og ikke leie ut til noen på grund av etnisitet eller religion er man selvfølgelig rasistisk. 

• Liker 42
Skrevet

Pr definisjon er det rasisme hvis man bruker en slik begrunnelse.

• Liker 19
Gjest Villfisker
Skrevet

Spørs hvorfor de ikke ville leie ut til ham. Utleiere har mange å velge i, og velger naturligvis den de liker best. Men hvis de ikke vil leie ut pga hudfarge, er det selvfølgelig rasistisk.

Skrevet
Athena79 skrev (På 5.8.2021 den 10.13):

Kjenner jeg er lei av alle de som roper rasisme, bare for at de ikke får viljen sin. 

Bolig er en grunnleggende menneskerettighet og SKAL IKKE påvirkes av din hudfarge. Enig?

• Liker 16
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Blitz21 skrev (1 minutt siden):

Bolig er en grunnleggende menneskerettighet og SKAL IKKE påvirkes av din hudfarge. Enig?

Jeg tenker det er opptil huseiere å velge hvem de vil leie ut til. Ikke alle vil leie til studenter heller eller enslige unge menn, som eksempler. Er det også diskriminering/rasisme?

Skrevet

Problemet er vel heller at han ikke vil betale mer enn 5500 inkludet strøm og internett.

Men ellers kan han jo forkorte navnet sitt og bare signere med Moha Almaaz...

• Liker 5
Skrevet

Ja det er rasisme og diskriminasjon og ikke leie ut til andre paga hudfarge og etnisitet religion osv. 

• Liker 11
Skrevet
Maleneaia skrev (På 5.8.2021 den 10.08):

https://www.nrk.no/mr/mohamad-nour-almaaz-sleit-med-a-fa-bustad-i-volda-1.15598347

Dersom jeg skulle leid ut en leilighet må jeg innrømme at jeg skulle vært svært kresen på hvem jeg hadde leid ut til. Jeg hadde for eksempel unngått unge jenter som nettopp hadde flyttet hjemmefra og personer som røyker. Jeg vet at det et ingen garanti uansett, men jeg ville redusert sannsynligheten for skade på leiligheten, besøk av folk jeg ikke ville hatt i huset (spesielt om det var utleiedel i mitt hus), støy osv. Det er store verdier det er snakk om, og er ikke spesielt enkelt å kaste ut noen man ikke er fornøyd med. Jeg forstår at det er utrolig vanskelig for innvandrere å finne seg et sted å bo og syns så klart det er synd, men er det riktig å kalle utleier RASISTISK dersom de ikke leier ut til dem? Jeg er veldig åpen for gode argumenter og innspill!

Hva er galt med kvinner som nettopp har flyttet hjemmefra? Hva med unge menn som nettopp har flyttet hjemmefra da?

• Liker 3
Skrevet

Alt kommer ned til hvorfor han ikke fikk leie.

Hvis hvis det ikke er pga etnisiteten hans, så er det selvsagt ikke rasisme.

Også minoritetsnordmenn må tåle å få et "nei".

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Me for life said:

Problemet er vel heller at han ikke vil betale mer enn 5500 inkludet strøm og internett.

Men ellers kan han jo forkorte navnet sitt og bare signere med Moha Almaaz...

Hvis han i tillegg bruker norske bokstaver i etternavnet, blir det Almås. Kanskje det vil hjelpe.

• Liker 3
Gjest lurven
Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Om man velger og ikke leie ut til noen på grund av etnisitet eller religion er man selvfølgelig rasistisk. 

Så hvis man ikke vil leie ut til en person fordi den er kristen er man da rasist

Skrevet (endret)
lurven skrev (31 minutter siden):

Så hvis man ikke vil leie ut til en person fordi den er kristen er man da rasist

Nei, da diskriminerer man på grunnlag av religion. På samme måte som det er forbudt å diskriminere fordi en person er muslim, ateist, buddhist osv - uavhengig av hva slags etnisk bakgrunn de har.

Det er spesifisert i Diskrimineringsloven paragraf 6 hva det er forbudt å diskriminere på grunnlag av.

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-51/§6

Endret av Mardrøm
  • Liker 5
Skrevet

Tenker det er på grunn av kulturen at man kan være skeptisk til å utleie til noen innvandrere, ikke rasen eller religionen. 
Man ville nok heller leie ut til Harald som ble adoptert fra Afrika da han var ett år enn å utleie til Babajide fra samme land som kom til Norge før jul. De har samme rase, men det er de kulturelle forskjeller som vektes. Harald kunne vært muslim og Babajide kristen - likevel ville nok Harald hatt de beste odds på leiemarkedet.

• Liker 12
Skrevet
Humle Brumle skrev (3 timer siden):

Hva er galt med kvinner som nettopp har flyttet hjemmefra? Hva med unge menn som nettopp har flyttet hjemmefra da?

Det var mitt spørsmål også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Maleneaia skrev (På 2021-8-5 den 10.08):

Spørsmålet er heller hvorfor du ikke vil leie ut til innvandere:

1. Om du aldri noensinne vil leie ut til innvandere fordi de er innvandere, så sier det seg selv.

2. Om du har hatt dårlig erfaring med innvandrere, så har du en begrunnelse.

Dette er bare to ulike situasjoner, der den ene er mer uheldig enn den andre.

Endret av Visum
  • Liker 2
Skrevet
Athena79 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker det er opptil huseiere å velge hvem de vil leie ut til. Ikke alle vil leie til studenter heller eller enslige unge menn, som eksempler. Er det også diskriminering/rasisme?

Da kan vi like så godt lage egne seter for svarte og hvite på bussen. Egne toaletter og svømmehaller også. 

• Liker 5
Skrevet
lurven skrev (49 minutter siden):

Ja, det er rasistisk og ikke leie ut til noen på grund av religion, kristendom er en religion. Var min først kommentar utydelig??

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet
Blitz21 skrev (3 timer siden):

Hva i all verden er dette for noe??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...