Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Som overskriften sier, så har jeg en møll i stua. Den oppdaget jeg natt til i dag da jeg egentlig skulle legge meg, hadde skrudd av det meste av lys for å se om ikke hamsteren min ville stå opp før jeg la meg siden han oftest står opp når det er mørkt og stille. Rakk akkurat hilse på han da noe flakset forbi og mot tv-en som stod på. Jeg er redd møll og sommerfugl på fobi-nivå, så jeg handlet bare på impuls og røsket med meg telefonen og evakuerte meg selv fra stua, lukket døra og rett inn på soverommet. I dag før jeg dro på jobb klarte jeg å få med hamsterburet ut i entreen - takk og pris for at jeg har hjul på det. Så nå er både han og jeg ute av stua. Sitter på jobb nå med null matlyst, vondt i magen og mye stress i kroppen, for dette var en ekkel opplevelse. Men så til problemstillingen. Jeg kan jo fint klare meg uten å være i stua en stund, men hvor lenge kan en slik møll leve i stua? Nå bare antar jeg det var en møll, altså, for jeg så det jo ikke så tydelig i all panikken som oppstod. Men ser for meg at de er mer hardføre enn et stankelbein eller lignende. Jeg tror ene vinduet er litt åpent, så hva er sannsynligheten for at insektet selv søker veien ut? Vil en møll kunne holde ut over en uke i stua? Kan jeg ringe et skadedyrfirma? Hvor pleier møll å oppholde seg på dagtid dersom de er inne i et rom? Jeg vil kun forte meg inn i stua for å hente ting som ligger i umiddelbar nærhet til døra og som jeg slipper lete etter. Dermed får jeg med meg både garn til strikking og hamstermat. Ellers har jeg alt jeg trenger inntil videre. Sist noe lignende skjedde var i 2017. Da var et et annet stort insekt i stua og gangen, og da flyttet jeg midlertid inn på badet. Tok med dyne, pute, pc og vannkoker og passet ellers på å være mye borte en ukes tid. Husker ikke hvordan dette endte, men begynte etterhvert gradvis ta tilbake stue og gang, og når dagene (ukene...) gikk uten at jeg så insektet, gikk jeg bare ut fra at den var ute eller død. Beklager langt innlegg om et virkelig tåpelig problem, men sånn er livet med fobi. Jeg skal for øvrig gjøre noe med den fobien når jeg orker tanken på at jeg eventuelt må eksponeres for det jeg er redd for. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Det er mer sannsynlig at det er et vanlig "sommerinnsekt" enn en møll som spiser garn, tror jeg. Anonymkode: 84a7d...569 2
AnyonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Har du ikke en kompis/venninne du kan spørre? Tviler på at skadedyrfirma gidder å rykke ut, med mindre de får grei betaling 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Det kan være lurt å montere myggnetting elller et annet tynt netting-stoff rundt vinduene slik at du slipper å få inn insekter ved lufting. Anonymkode: 84a7d...569 12
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Nei, du kan ikke ringe skadedyrfirma ,på grunn av en møll. Anonymkode: b3155...502 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Du kan jo kanskje sette ut limfeller (slike som blir brukt for å fange sølvkre og skjeggkre)? Anonymkode: 84a7d...569
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Har du en grei nabo eller noen andre som kan sjekke for deg om insektet fremdeles er på stua og som kan fange den og bringe den ut hvis den er på stua? Anonymkode: 84a7d...569 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 AnyonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du ikke en kompis/venninne du kan spørre? Tviler på at skadedyrfirma gidder å rykke ut, med mindre de får grei betaling Dette tror jeg også er den beste løsningen. Og deretter foreslår jeg at du tar tak i fobien din - det er vanskelig å unngå insekter i leiligheten til enhver tid. Anonymkode: f0ebf...4c2 8
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2021 AnyonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du ikke en kompis/venninne du kan spørre? Tviler på at skadedyrfirma gidder å rykke ut, med mindre de får grei betaling TS her. Kjæresten min er bortreist denne uka og mine venner bor enten litt for langt unna eller så vet de rett og slett ikke om denne fobien så jeg synes det er fryktelig flaut å forklare dette. Mulig jeg kan høre med foreldrene mine, om ikke annet så for moralsk støtte mens jeg saumfarer stua etterhvert. Har heldigvis en del planer de neste dagene, så kan vente til neste uke med å ta tak i dette så lenge jeg klarer meg uten stua. Enig i at skadedyrfirma er litt overkill og potensielt dyrt. 2
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan være lurt å montere myggnetting elller et annet tynt netting-stoff rundt vinduene slik at du slipper å få inn insekter ved lufting. Anonymkode: 84a7d...569 Det er det lureste jeg har hørt på lenge. Jeg fatter ikke at jeg ikke har tenkt på det😯 TS 3
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #11 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er mer sannsynlig at det er et vanlig "sommerinnsekt" enn en møll som spiser garn, tror jeg. Anonymkode: 84a7d...569 Møll er møll, sommerfugl er sommerfugl - like redd alle varianter🥴
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 Marsipanmor skrev (1 minutt siden): TS her. Kjæresten min er bortreist denne uka og mine venner bor enten litt for langt unna eller så vet de rett og slett ikke om denne fobien så jeg synes det er fryktelig flaut å forklare dette. Mulig jeg kan høre med foreldrene mine, om ikke annet så for moralsk støtte mens jeg saumfarer stua etterhvert. Har heldigvis en del planer de neste dagene, så kan vente til neste uke med å ta tak i dette så lenge jeg klarer meg uten stua. Enig i at skadedyrfirma er litt overkill og potensielt dyrt. Jeg har en venninne som har fobi for ballonger. Jeg må jo innrømme at jeg humrer litt for meg selv over dette, men hjelper henne selvfølgelig hvis hun står overfor en ballongsituasjon som må løses - jeg er jo ikke en kjip venninne selv om jeg ikke forstår fobien. Kan være at dine venner også er likedan? Fobier kan vi ikke noe for - de er irrasjonelle og sånn er det bare - det bør alle vite. Anonymkode: f0ebf...4c2 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 Ja du kan selvfølgelig ringe et skadedyrfirma 👍 Anonymkode: 0c22c...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Skrevet 5. august 2021 Stikk innom Europris og kjøp Permetrin insektsspray, den virker mot møll og dessuten har den et medfølgende rør som gjør at du faktisk kan spraye gjennom nøkkelhullet. I samme farten kan du kjøpe Trinol insektbarriere, den er forebyggende og du sprayer den rundt dørkarmer og vinduskarmer og event. ubeskyttede ventiler. Anonymkode: 21245...e79 2
Gjest Tamsi Skrevet 5. august 2021 #15 Skrevet 5. august 2021 Jeg hadde en tilsvarende hendelse med en edderkopp en gang og da huket jeg inn en tilfeldig fyr som gikk forbi utenfor Sjelden jeg er så desperat, men han hadde heldigvis forståelse for det. Jeg hadde ikke klart å gå inn igjen der alene.
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 5. august 2021 Tamsi skrev (13 minutter siden): Jeg hadde en tilsvarende hendelse med en edderkopp en gang og da huket jeg inn en tilfeldig fyr som gikk forbi utenfor Sjelden jeg er så desperat, men han hadde heldigvis forståelse for det. Jeg hadde ikke klart å gå inn igjen der alene. Hahahahaha😂Konge! Hadde gjort det samme! Måtte gjøre noe lignende selv da jeg skulle reise på ferie i 2004 og en giga-edderkopp hadde forvillet seg oppi kofferten. Var ti minutter til taxien kom, så måtte bare banke på alle dører i blokka og få tak i noen som var mindre redde enn meg. TS 4
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Stikk innom Europris og kjøp Permetrin insektsspray, den virker mot møll og dessuten har den et medfølgende rør som gjør at du faktisk kan spraye gjennom nøkkelhullet. I samme farten kan du kjøpe Trinol insektbarriere, den er forebyggende og du sprayer den rundt dørkarmer og vinduskarmer og event. ubeskyttede ventiler. Anonymkode: 21245...e79 Eneste problemet er at jeg ikke vet hvor den er, da. Kan jeg bare spraye inn gjennom nøkkelhullet uten å vite hvor møllen / den greia er? Jeg bor like ved Europris, så det er i så fall et veldig godt forslag!!
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #18 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Stikk innom Europris og kjøp Permetrin insektsspray, den virker mot møll og dessuten har den et medfølgende rør som gjør at du faktisk kan spraye gjennom nøkkelhullet. I samme farten kan du kjøpe Trinol insektbarriere, den er forebyggende og du sprayer den rundt dørkarmer og vinduskarmer og event. ubeskyttede ventiler. Anonymkode: 21245...e79 Og en annen ting: Jeg har en hamster. Kan dette på noe vis skade han hvis han står på naborommet med dører inn til begge rom lukket? TS 2
Honey Dew Skrevet 5. august 2021 #19 Skrevet 5. august 2021 Det er en nattsvermer. Slapp av, den gjør deg ikke noe. 2
Marsipanmor Skrevet 5. august 2021 Forfatter #20 Skrevet 5. august 2021 Honey Dew skrev (7 minutter siden): Det er en nattsvermer. Slapp av, den gjør deg ikke noe. Det er jeg veldig, veldig klar over, men dette er en fobi, så dette her er ganske irrasjonelle greier. Vet det ikke er noe farlig med den, men jeg kan ikke engang se på et bilde av en møll eller visualisere en møll uten at jeg blir svett, så har en lang vei å gå😉 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå