Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dekker dere alt av utgifter til førerkort til barna deres, eller må de ta av sparepengene sine for å betale kurs og kjøretimer?

Evt en mellomløsning?, F.eks at dere sponser med en spesifikk sum, og resten må de betale selv? Eller at dere betaler for første forsøk, men hvis de stryker må de betale ekstra timer/neste oppkjøring selv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sponset med den obligatoriske delen. Så hadde hun et incentiv til å lære raskt, siden hun måtte betale alt ut over det selv.

Anonymkode: 12e3f...a56

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Her er det en mellomløsning, vi betaler kanskje 60 % av kostnaden.

Stryker de, er vi selvsagt med på å betale en ekstra time eller oppkjøring. Er lov å gjøre feil, vil tro at de ikke gjør det med vilje. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde en avtale der jeg fikk dekket store deler av kostnadene dersom jeg holdt meg unna røyk, snus og narkotika.

Jeg tenker det er en god deal fordi det gjerne gir motivasjon til å la være. Så sant foreldrene har økonomi til det så klart. Dette var vanlig i vennekretsen også.

Endret av miztyia
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har betalt alt for barnas førerkort. De bruker heller sine sparepenger på studier ol. Men tror ikke det er noe som er rett eller galt. Kommer jo ann på hvordan økonomi en har også. Ikke alle har mulighet til og betale alt. Syns du skal gjøre det som føles riktig for deg.

Anonymkode: e95f7...6f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hedda-78 said:

Evt en mellomløsning?, F.eks at dere sponser med en spesifikk sum, og resten må de betale selv? Eller at dere betaler for første forsøk, men hvis de stryker må de betale ekstra timer/neste oppkjøring selv?

Vi er innstilt på å betale alt, men kommer nok til å vurdere noe sånt hvis vi føler at han ikke tar det på alvor og sløser med tid og penger. Men de fleste vil vel gjerne ha lappen så fort som mulig og går inn for å klare det.

Anonymkode: aaf50...bde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne, men er alene med 2 tenåringer.😟 Barnefar er ikke i bildet.

Anonymkode: a5cbe...e13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
miztyia skrev (1 time siden):

Jeg hadde en avtale der jeg fikk dekket store deler av kostnadene dersom jeg holdt meg unna røyk, snus og narkotika.

Jeg tenker det er en god deal fordi det gjerne gir motivasjon til å la være. Så sant foreldrene har økonomi til det så klart. Dette var vanlig i vennekretsen også.

Enig!

Anonymkode: b487a...16f

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Dekker dere alt av utgifter til førerkort til barna deres, eller må de ta av sparepengene sine for å betale kurs og kjøretimer?

De må nok betale selv når den tid kommer. Men da har de allerede noen hundre tusen oppspart, så det var litt av planen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sønnen min hadde ingen å øvelseskjøre med (automatgir), så alle kjøretimer og alt ble tatt på kjøreskole. Derfor dyrt førerkort, men han ble ferdig og fikk det i våres 😄 

I løpet av årene har jeg satt inn deler av bursdags- og julegavepenger han har fått på en konto for han, og innimellom en sjelden gang en barnetrygd også. Dette er en konto kun jeg har styrt og passet på. 

Til slutt sto det 34 000 der, da han begynte å ta kjøretimer, kurs, mørkekjøring, teori, alt sammen. Da de 34 000 var brukt opp, begynte jeg å betale. Jeg betalte av egen lomme ca 36 000 før han endelig var i havn med førerkortet. Faren hans (skilt) bidro ikke med noe til førerkortet, bortsett fra en bursdagspresang én gang som dekket en dobbelt kjøretime... 

Teoriprøven måtte han ta to ganger, men han besto heldigvis på første forsøk på oppkjøringen.

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million said:

Sønnen min hadde ingen å øvelseskjøre med (automatgir), så alle kjøretimer og alt ble tatt på kjøreskole. Derfor dyrt førerkort, men han ble ferdig og fikk det i våres 😄 

I løpet av årene har jeg satt inn deler av bursdags- og julegavepenger på en konto for han, og innimellom en sjelden gang en barnetrygd også. Dette er en konto kun jeg har styrt og passet på. 

Til slutt sto det 34 000 der, da han begynte å ta kjøretimer, kurs, mørkekjøring, teori, alt sammen. Da de 34 000 var brukt opp, begynte jeg å betale. Jeg betalte av egen lomme ca 36 000 før han endelig var i havn med førerkortet. Faren hans (skilt) bidro ikke med noe til førerkortet, bortsett fra en bursdagspresang én gang som dekket en dobbelt kjøretime... 

Teoriprøven måtte han ta to ganger, men han besto heldigvis på første forsøk på oppkjøringen.

Ut fra ting du skriver om eksen din; faren til sønnen din må være tidenes verste drittsekk. De gangene jeg er verpesyk så går jeg inn her å leser om eksen din. Da roer eggstokkene mine seg og barneønsket skrues ned til et minimum. Takk

Anonymkode: f6013...c5d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Betalte 30 000 kr. Tok automatlappen og var ferdig på 2,5 mnd. 

Anonymkode: 264da...686

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Million said:

I løpet av årene har jeg satt inn deler av bursdags- og julegavepenger på en konto for han, og innimellom en sjelden gang en barnetrygd også. Dette er en konto kun jeg har styrt og passet på. 

Men kanskje ikke så lurt å hele tiden bruke eksen din som eksempel. Tror aldri jeg har sett deg skrive noe positivt om han, men du skriver veldig mye om han. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ut fra ting du skriver om eksen din; faren til sønnen din må være tidenes verste drittsekk. De gangene jeg er verpesyk så går jeg inn her å leser om eksen din. Da roer eggstokkene mine seg og barneønsket skrues ned til et minimum. Takk

Hehe, ja, han er ikke akkurat et prakteksemplar :fnise:. Og går noe han i mot, særlig overfor fremmede, så klikker det helt og all mulig dritt strømmer ut av kjeften på han. F.eks i butikker. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har løpt derifra fordi han gjorde meg så bunnløst flau over oppførselen sin i offentlighet.

Virkelig glad jeg skilte meg fra han!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi dekker alt bortsett fra oppkjøringen. Det er viktig med god og profesjonell opplæring, og vi vil ikke incentivere til snarveier her for å spare penger. 

Selve oppkjøringen betaler hun selv. Det gir incentiver til å prestere, samtidig som det gir konsekvenser dersom hun stryker. 

Anonymkode: ed5d0...855

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kanskje ikke så lurt å hele tiden bruke eksen din som eksempel. Tror aldri jeg har sett deg skrive noe positivt om han, men du skriver veldig mye om han. 

Nja, ok, jeg får kanskje PRØVE og begrense det litt da. 😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Som ung voksen var det at jeg hadde betalt førerkortet helt selv noe av det jeg var mest stolt av. Og det er fortsatt en av de tingene som gjør meg stolt. Så jeg planlegger å betale trafikalt grunnkurs, men utover det er førerkortet noe jeg mener man må få lov til å betale selv. 

Anonymkode: 532f6...d01

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Det er fortsatt noen år frem i tid, men ja, har allerede satt til side nok penger til sertifikat og litt til. 

Skrevet

Ja, vi betalte førerkortet for de tre barna våre. Hadde avtale om ingen røyk/alkohol. Den avtalen holdt de, og vi betalte hele førerkortet. Dette ligger noen år tilbake (93-01) i tid, så jeg mener å huske at det kostet ca 30.000 for hver av dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får de førerkort i "konfirmasjonsgavespleis", noe alle i familien vet om. Pengene de får settes inn på konto, bortsett fra ca 2000, som de kjøper seg noe for. Resten spares, og det som trengs går til førerkort. Det som evt er igjen, disponerer de selvsagt som de vil. Eldste har allerede fått sitt, og andre står for tur etter konfirmasjon i vår😊 Kommer til å gjøre det samme med tredje, noe han vet om og venter på😊

Anonymkode: ff839...45e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...