Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan man når frem til eggene, rent praktisk. I den danske serien ‘Når storken flyr forbi’ sies det at man fører en nål gjennom skjedeveggen og ut til eggstokk, men jeg har venninner som har gjennomført IVF (privat) her i Norge som har tatt ut egg ved at en slange har blitt ført til eggstokk via skjede og eggleder. 

Finnes det en standard praksis i Norge, og i så fall hvilken? 

Anonymkode: eb7b9...5c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt om slange via eggleder.. Kanskje de har misforstått? De går gjennom skjedeveggen, tror du kan lese om det på ulike klinikkers nettsider. 

Anonymkode: 2b380...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvordan man når frem til eggene, rent praktisk. I den danske serien ‘Når storken flyr forbi’ sies det at man fører en nål gjennom skjedeveggen og ut til eggstokk, men jeg har venninner som har gjennomført IVF (privat) her i Norge som har tatt ut egg ved at en slange har blitt ført til eggstokk via skjede og eggleder. 

Finnes det en standard praksis i Norge, og i så fall hvilken? 

Har jeg aldri hørt om, jeg er sikker på at du misforstår. Man må bruke nål for å ta hull på eggposen, så den slangen du snakker om henger i nåla. Men det er nål gjennom skjedeveggen og opp til eggposen, og så går egget gjennom «slangen» eller hva det nå heter. Har gjort det sjøl flere ganger. 

Anonymkode: 02da5...045

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har jeg aldri hørt om, jeg er sikker på at du misforstår. Man må bruke nål for å ta hull på eggposen, så den slangen du snakker om henger i nåla. Men det er nål gjennom skjedeveggen og opp til eggposen, og så går egget gjennom «slangen» eller hva det nå heter. Har gjort det sjøl flere ganger. 

Anonymkode: 02da5...045

Takk for svar. Ja, jeg stusset også over dette, så jeg har spurt opp igjen (og lurt på om de ikke stakk gjennom skjedeveggen i stedet), og i alle fall hun ene mener bestemt at det ble gjort på denne andre måten. Mulig hun har misforstått da, men hun poengterte at det tok ganske lang tid å føre slangen opp gjennom skjeden og gjennom eggleder før den var inne i eggstokken, der en nål i enden av slangen ble brukt til å stikke hull på eggposene. 

Skrevet

Da jeg var på fertilitetskontroll på medicus fikk jeg også inntrykk av at det var slik som din venninne forklarer det. Men det er ikke slik.

det er slik som blir beskrevet av de andre :

de går inn vis skjeden med en ultralydoprobe m nål(og slange) og punkterer eggposene og skyller ut egget. På klinikken jeg fikk utført behandlingen  på (ikke medicus) hadde de en skjerm slik at jeg så hva som skjedde- når nåla punkterte eggposen osv.

man får lokalbedøvelse, samt Paracet, voltaren og fentanyl. 

Selve inngrepet er ikke så veldig vondt. Sånn 2-3 på en skala fra 1-10, Men eggstokkene kan svulme litt opp i ettertid. Dag tre var verst ( magesmerter). Siste gang fikk jeg satt inn et 5 dagers blatocyst- var deilig å ha et par dager ekstra å komme seg på.

hadde jeg vært yngre og vist det jeg vet i dag om egguttak så hadde jeg definitivt donert egg.

Anonymkode: 61767...6d1

Skrevet

Jeg fikk følge med på skjermen. Legene/sykepleierne talte og jublet for hvert egg:) To leger pga én i opplæring/spesialisering. Sykt vondt, så de gav seg - men jeg ble gravid:)

Anonymkode: 0dd62...5b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...