AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Er under prøvetid på ny arbeidsplass og har 1 måned igjen av den. Jobber med B2B salg, og kan egentlig jobbe hvor som helst så lenge jeg har wifi og telefon dekning. Arbeidsplassen holder på å gå konkurs og er blitt relativt desperate og driver med full overvåkning av oss ansatte nå. Derav har sjefen gitt oss "forbud" mot å ha hjemmekontor fremover, selv om vi viser til like gode resultater på hjemmekontor som på kontoret. (Verdt å nevne dem har ansatte som jobber fast på hjemmekontor fra andre byer). Problemet er: Jeg hentet valp rett før 4 ukers sommerferie, og sendte melding til sjefen om jeg kunne ha hjemmekontor - noe han sa nei til, men ja til å ha med valpen på jobb. Tok så med valpen på jobb denne uken og tenkte at arbeidsgiver ikke vet hvor krevende en valp er. Valpen var relativt rolig gjennom arbeidsdagen, men så at sjefen var misfornøyd. Spurte da sjefen om hjemmekontor i et nytt forsøk og fikk til svar at jeg kunne ha hjemmekontor ut denne uken, slik at jeg fant en annen løsning til valpen for neste uken/e. Nå står jeg helt fast i hva jeg bør gjøre.. jeg har ikke familie i nærheten da jeg bor i annen by, og valpen er ikke moden nok til å være alene hjemme enda (Det finnes ikke hundebarnehage i området). Holder på med gradvis trening av å være borte fra meg, men ser han er litt liten til det enda og jeg ønsker ikke at han skal få seperasjons problemer senere. Kan nevnes at jeg er på jakt etter ny jobb, men ønsker (må) å beholde jobben jeg har nå til jeg får noe nytt. For å si det slik, så er det rett før alle slutter på nåværende jobb ettersom arbeidstilsynet burde vært inni bildet for lenge siden - ja det er virkelig nesten uutholdelig. Har tenkt tanken på å spørre om ulønna permisjon, høre om hjemmekontor (igjen) etc.. Hva hadde dere gjort i min situasjon? -Og ja, når jeg hentet valpen regnet jeg med at jeg kunne ha hjemmekontor, da det har vært 0 problem tidligere. Anonymkode: 86c64...0a3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Arbeidsgiver har styringsrett, så at du kaller det å måtte dukke opp på jobb for overvåkning er bare latterlig. Men hva hadde du gjort om du ble innlagt på sykehus akutt f.eks og ikke kunne ha med hunden? Hvem hadde passet den da? Har du en nabo som kan stikke innom for luftetur et par ganger ila arbeidsdagen? Venner som kan bistå? Eller så må du rett og slett legge ut en forespørsel på FB om noen kan hjelpe. Anonymkode: 75cce...029
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Er ferie en mulighet? De fleste som hentet valp har planlagt ferie i samme tidsrom. Nettopp av slike årsaker som du nevner her. Forferdelig ubeleilig at det ikke blir hjemmekontor nå, men som en annen skriver, hvem har du i back up hvis noe skulle skje deg? Jeg tipper at du lett vil få svar på finn på en valpeannonse, så det er verdt forsøket. Anonymkode: 8de07...e72
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Arbeidsgiver har styringsrett, så at du kaller det å måtte dukke opp på jobb for overvåkning er bare latterlig. Men hva hadde du gjort om du ble innlagt på sykehus akutt f.eks og ikke kunne ha med hunden? Hvem hadde passet den da? Har du en nabo som kan stikke innom for luftetur et par ganger ila arbeidsdagen? Venner som kan bistå? Eller så må du rett og slett legge ut en forespørsel på FB om noen kan hjelpe. Anonymkode: 75cce...029 Absolutt ikke det jeg mener med overvåkning. Det som er overvåkning her er bl.a: Ber om å få full ringeliste med hvem vi ringer, hvor mange minutt etc.. fra mobilabonnementet vi har gjennom jobb (som brukes både privat og til arbeid). Følger med på CRM systemet hva vi gjør til en hver tid. Får ikke pratet med kolleger lenger selv om det er relevant til kundeemnet, og får ei heller gå på do eller hentet kaffe utenom i pausen (noe han selv gjør). Så det er blitt ganske ekstremt på kontoret med det nye opplegget. Vi ansatte som er 30+ med høyere utdanning ble rett og slett rundlurt på intervjuet, og må bare stå i det for 10k utbetalt i måneden til vi finner oss noe nytt. Over 70% av de ansatte er sykemeldte, så det sier seg selv.. Til det andre spørsmålet: Jeg har en samboer, men samboer har en reise jobb som vi er avhengig av inntekten fra. Hadde noe hendt meg får han selvfølgelig reise hjem med en gang. Har en nabo som kan hjelpe, men han jobber turnus og dermed ikke så gunstig mesteparten av tiden. Anonymkode: 86c64...0a3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er ferie en mulighet? De fleste som hentet valp har planlagt ferie i samme tidsrom. Nettopp av slike årsaker som du nevner her. Forferdelig ubeleilig at det ikke blir hjemmekontor nå, men som en annen skriver, hvem har du i back up hvis noe skulle skje deg? Jeg tipper at du lett vil få svar på finn på en valpeannonse, så det er verdt forsøket. Anonymkode: 8de07...e72 Vi måtte ta ut 4 uker ferie fra jobb i sommer, og var nettopp derfor jeg skaffet meg valp rett før ferien. Jeg får ei heller velge når jeg skal ha min siste ferieuke fra jobb, den må jeg ta i romjula. Anonymkode: 86c64...0a3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Jeg ønsker helst ikke at hvem som helst skal passe på valpen eventuelt, isåfall noen valpen kjenner fra før og føler seg trygg på. Nå har jeg kun til i morgen å finne ut av, så blir litt knapt med tid.. Tvilsomt at vi nyansatte i jobben får jobb videre etter august da bedriften er i ferd med å gå konkurs. Dermed står jeg i mellom litt flere scenarioer.. Anonymkode: 86c64...0a3
Gjest Blondie65 Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Hvorfor går dere ikke til arbeidstilsynet? Det er helt ekstremt å ikke tillate folk å gå på toalettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå