Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er midt i et samlivsbrudd ,  og trenger hjelp til et budsjett for å vite jeg kan klare meg.

Jeg er kvinne på 40, har 2 barn (blir annen hver uke hos meg), på 12 og 17 år.

Jeg har ca 400 000 kr i året. 

Jeg har en bil(diesel).

Hvor mye penger har jeg til ting og tang?  Og hvor mye er igjen til eventuel leie/lån?

Noen som har vært i samme situasjon,  og vet hvor og hvor mye pengene går?

Anonymkode: bfd5d...1ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se på sifo sitt referansebudsjett for et estimat. Det er også lurt.å se om nettbanken din har en funksjon som viser hvor mye du historisk har forbrukt. Uansett bør du lage en oversikt over både månedlige og sjeldnere faste regninger.

Anonymkode: 2c881...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Se på sifo sitt referansebudsjett for et estimat. Det er også lurt.å se om nettbanken din har en funksjon som viser hvor mye du historisk har forbrukt. Uansett bør du lage en oversikt over både månedlige og sjeldnere faste regninger.

Anonymkode: 2c881...cfc

Jeg har vært på sifo sin side. Men tenkte å høre om noen her å som har vært i samme situasjon hadde tips. Men takk. Lurt å sjekke nettbanken 👍

TS

Anonymkode: bfd5d...1ba

Skrevet

I utgangspunktet så høres det jo ut til at du bør kunne klare deg. Det vil jo bli stramt men bør være oppnåelig.

De største utfordringene blir nok tenåringene som vokser til og skal ha både skoleutstyr (PC osv) og hobbier, samt bilen som vil kreve en del utgifter (vedlikehold, forsikring og forbruk).

Men ta utgangspunkt i Sifo sitt budsjett og se om det er noe du kan forholde deg til. Noen mener at det er for mye penger i det budsjettet (altså at det er romslig) mens andre mener det er et stramt budsjett. Så du må se hva reelt forbruk hos dere er.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk gjennom et samlivsbrudd, så gikk jeg nøye igjennom alle utgifter punkt for punkt. Sa opp alt av abonnementer og hadde bare fokus på basic utgifter. Så kunne jeg heller øke forbruket etterhvert som jeg fikk fikk oversikt. 

Utgiftene dine vil jo være svært ulike om du eier eller leier. Hvis du eier hus, så må du sette av penger til forsikring, renovasjon, vann, strøm, nett, vedlikehold osv. Leier du, så blir utgiftsbildet annerledes. 

Vil bare nevne at jeg god hjelp i banken da jeg kjøpte meg bolig etter samlivsbrudd. Kanskje du kan ta en prat med din bankrådgiver? 

Anonymkode: fa3b7...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...