Gå til innhold

Ikke vær egoist. Bry deg om andre.

Anbefalte innlegg

Gjest Elpapi39
Skrevet

Ser det er mange som ikke vil ta vaksine. Enten pga de aldri vil eller pga de vil vente.

Mange som gir f i munnbind/håndsprit og avstand, enten det er på butikker etc. 

om du er vaksinert eller ikke. Betyr ingen ting. Du kan være en spreder uansett. 

Bry deg om andre selv om du gir f i deg selv. 

les denne historien. Å husk det finnes dessverre mange flere der ute. 

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/skulle-tatt-den-jaevla-vaksinen/74075467/amp

Forstår at folk er møkk lei covid. Men det hjelper ingen, å gi f i munnbind, håndsprit og avstand. 

Sett pris på venner og familie du har. Jeg har ingen av delene i livet mitt dessverre, men jeg bryr meg om naboen eller personen som jobber på butikken,som kanskje har familie og må jobbe for å få mat på bordet. Men helst vil være hjemme og være trygg. 

ikke utsett andre for fare, kun pga du selv mener noe annet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Elpapi39 skrev (1 minutt siden):

Ser det er mange som ikke vil ta vaksine. Enten pga de aldri vil eller pga de vil vente.

om du er vaksinert eller ikke. Betyr ingen ting. Du kan være en spreder uansett. 

Bry deg om andre selv om du gir f i deg selv. 

les denne historien. Å husk det finnes dessverre mange flere der ute. 

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/skulle-tatt-den-jaevla-vaksinen/74075467/amp

Forstår at folk er møkk lei covid. Men det hjelper ingen, å gi f i munnbind, håndsprit og avstand. 

Sett pris på venner og familie du har. Jeg har ingen av delene i livet mitt dessverre, men jeg bryr meg om naboen eller personen som jobber på butikken,som kanskje har familie og må jobbe for å få mat på bordet. Men helst vil være hjemme og være trygg. 

ikke utsett andre for fare, kun pga du selv mener noe annet. 

Vel, vaksinen tar man mest for sin egen del. Siden man fortsatt kan bli smittet og smitte andre, som sykdommen kan være farlig for. Vaksinen gjør at man selv får mildere forløp av sykdommen og slipper å dø av den. Når det gjelder munnbind, så er det et ALTERNATIV til avstand. Siden jeg ikke tåler munnbindbruk, foretrekker jeg å innrette meg slik at jeg holder tilstrekkelig avstand til andre mennesker. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hvis man selv har tatt vaksinen så er det jo ingen grunn til å bry seg om hva andre gjør.

Man sprer sykdommen selv om man har tatt vaksine, det er bare at man har null sjanse for å bli alvorlig syk (nesten null uten vaksine).

Mannen i artikkelen du viser til sier at han skulle ønske at han selv hadde tatt vaksine. Og det er et personlig valg. De som ikke tar vaksine lever nok helt fint med den ørlille risikoen. 

Endret av Barbalala
  • Liker 14
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Vet du hvor mange som er blitt hjemløse, mistet levebrødet, tvunget ut i prostitusjon, måtte stengt små bedrifter, livsverket sitt, på grunn av alle nedstegningene? Har du sympati med dem?

Gjest Elpapi39
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Vel, vaksinen tar man mest for sin egen del. Siden man fortsatt kan bli smittet og smitte andre, som sykdommen kan være farlig for. Vaksinen gjør at man selv får mildere forløp av sykdommen og slipper å dø av den. Når det gjelder munnbind, så er det et ALTERNATIV til avstand. Siden jeg ikke tåler munnbindbruk, foretrekker jeg å innrette meg slik at jeg holder tilstrekkelig avstand til andre mennesker. 

Tar jo vaksine også for å sørge for at vi står sammen i dette. Jo flere som tar, jo større sjanse for at man overvinner viruset. 
ser den med munnbind, snakker om folk som gir f.
ett nys går vell rundt 8 meter, så det kan fort spres uten at man mener det.

vi alle er forskjellige, men burde likevel bidra uansett syn. 

Tankene burde vært litt som dåp/konf/bryllup/begravelse. Ikke alle som er kristne, og aldri går i kirka ellers, men vi setter beina våres inn i kirka for dem vi bryr oss om. 

Sier bare at vi må utvide hvem vi bryr oss om, fra de nærmeste til alle. Hvem vet, kanskje verden blir ett bedre sted også. 

Skrevet
Elpapi39 skrev (2 minutter siden):

Tankene burde vært litt som dåp/konf/bryllup/begravelse. Ikke alle som er kristne, og aldri går i kirka ellers, men vi setter beina våres inn i kirka for dem vi bryr oss om. 

Interessant sammenligning. For dette med covid-vaksine er i ferd med å få et nærmest religiøst preg. 

• Liker 11
Gjest Elpapi39
Skrevet
Barbalala skrev (10 minutter siden):

Interessant sammenligning. For dette med covid-vaksine er i ferd med å få et nærmest religiøst preg. 

Nå er det ikke sammenligning, men å endre tankene så man bryr seg om litt flere enn man vanligvis gjør. 
Og overhode ingenting å gjøre med religion å gjøre. For religion er roten til mye vondt i verden, men den saken skal jeg ikke begi meg utpå. 

Skremt av hvor mange mennesker som kun tenker på seg selv i denne pandemien.  
at en eller en familie på død og liv må til utlandet. Er nok til at det stenges ned og folk mister jobben, ikke har mat på bordet etc.  men det driter dem i. For dem har jo penger å da er det ikke så farlig med andre. 

Gjest Elpapi39
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (1 time siden):

Vet du hvor mange som er blitt hjemløse, mistet levebrødet, tvunget ut i prostitusjon, måtte stengt små bedrifter, livsverket sitt, på grunn av alle nedstegningene? Har du sympati med dem?

Ja og hvorfor skjedde dem det?
Pga at en eller en familie på død og liv må til utlandet/  folk må feste møtes,klarer ikke holde seg hjemme, driter i munnbind, avstand, hygiene. Derfor folk mister jobben, ikke har mat på bordet etc.  men det driter dem i.

er jo en grunn til nedstengning. Kommer jo ikke ut fra det blå. 

Skrevet
Elpapi39 skrev (25 minutter siden):

Nå er det ikke sammenligning, men å endre tankene så man bryr seg om litt flere enn man vanligvis gjør. 
Og overhode ingenting å gjøre med religion å gjøre. For religion er roten til mye vondt i verden, men den saken skal jeg ikke begi meg utpå. 

Skremt av hvor mange mennesker som kun tenker på seg selv i denne pandemien.  
at en eller en familie på død og liv må til utlandet. Er nok til at det stenges ned og folk mister jobben, ikke har mat på bordet etc.  men det driter dem i. For dem har jo penger å da er det ikke så farlig med andre. 

Nedstengingene får du ta opp med regjeringen- det er de som har bestemt at det skal være slik. Uansett smittesituasjon så burde det ikke vært nedstenging. Det er et eksperiment som aldri har vært gjort før.

Hvis noen får skader av vaksinen og ikke kan jobbe- vil du da stille opp frivillig og hjelpe de med mat osv?

• Liker 3
Skrevet
Velour skrev (9 minutter siden):

Nedstengingene får du ta opp med regjeringen- det er de som har bestemt at det skal være slik. Uansett smittesituasjon så burde det ikke vært nedstenging. Det er et eksperiment som aldri har vært gjort før.

Hvis noen får skader av vaksinen og ikke kan jobbe- vil du da stille opp frivillig og hjelpe de med mat osv?

Om du skulle være blant de svært få som blir skadet av vaksinen får du erstatning. Om du ikke kan jobbe får du sykepengene osv. Man er i allefall i en bedre situasjon enn de som blir skadet av korona for da får du ikke erstatning (og det er høyere risiko for skade og død). Jeg kommer til å hjelpe om noen blir skadet av vaksinen men det ser veldig lite sannsynlig ut. Jeg er blant de siste i omgangskrets som har fått vaksine og ingen har noen problemer.

• Liker 1
Skrevet
Elpapi39 skrev (1 time siden):

Tar jo vaksine også for å sørge for at vi står sammen i dette. Jo flere som tar, jo større sjanse for at man overvinner viruset. 
ser den med munnbind, snakker om folk som gir f.
ett nys går vell rundt 8 meter, så det kan fort spres uten at man mener det.

vi alle er forskjellige, men burde likevel bidra uansett syn. 

Sier bare at vi må utvide hvem vi bryr oss om, fra de nærmeste til alle. Hvem vet, kanskje verden blir ett bedre sted også. 

1. Menneskeheten har aldri klart å overvinne andre virus enn kopper, som hadde helt annen dødelighet og skadepotensial.

2. Jeg er generelt imot gruppepress og gjør aldri noe for "signaleffekten". Jeg tok vaksine ut fra egne vurderinger, ikke for å skape signaleffekt. Men nå er jeg heller ikke en som poster bildet av stikket på Facebook med bilderammen "Finansiert av Pfizer til gode for menneskeheten" eller deltar i andre poppisting som å bytte bilderammen til regnbue, movember-symbolikk eller annet. 

• Liker 4
Gjest Elpapi39
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

1. Menneskeheten har aldri klart å overvinne andre virus enn kopper, som hadde helt annen dødelighet og skadepotensial.

2. Jeg er generelt imot gruppepress og gjør aldri noe for "signaleffekten". Jeg tok vaksine ut fra egne vurderinger, ikke for å skape signaleffekt. Men nå er jeg heller ikke en som poster bildet av stikket på Facebook med bilderammen "Finansiert av Pfizer til gode for menneskeheten" eller deltar i andre poppisting som å bytte bilderammen til regnbue, movember-symbolikk eller annet. 

Så alle andre virus lever enda, og  vi er døende av de nå da?spanskesyken, svartedauen, kolera,tuberkulose. Jeg vil vell si vi overvant disse. Med hjelp av naturen eller medisinen sin verden. 

Jeg tok vaksine pga jeg har ett barn på 2 år, som jeg ikke vil skal miste pappan sin enda. Da jeg ikke har familie igjen. 
men jeg tok det også for å bidra til folkeimmunitet. Om det går, vet jeg ikke.
Men jeg håper, så barnet mitt kan vokse opp i en tryggere verden.

Samme at jeg håper naboen irriterer meg noen år til. Eller at hu snille gamle dama på kiwi enda står i kassa når jeg handler der. Eller at hu med posten enda kommer med pakker til meg. At disse menneskene også har det bra i verden vi lever i nå og fremover. 

i en ideel verden ville jeg ventet i 2 år før jeg tok vaksine.pga da ser man senvirkninger,  Men da måtte jeg ha låst meg vekke fra alle rundt meg og vært alene på fjellet uten kontakt med andre i 2 år. Å enda kunne jeg ha bli smitta. 

og alle kropper reagerer forskjellig på covid. Hatt 3 tilfeller av covid av venner av kona.. 3 forskjellige utfall. Alle i samme alder, 35 pluss minus. Ene merka det ikke. Andre fikk ordentlig influensa med hodepine som fikk hu til å ville rive av seg hodet omtrent. Siste trodde han skulle dø pga oksygen mangel. 
2 av 3 sliter ca 8 mnd senere med tungpust enda. 
Takker nei takk til det om jeg kan slippe.

Skrevet

Ryddet for antivaksinedebatt og innlegg som bryter med koronarommets regler om saklig diskusjon. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet
Elpapi39 skrev (2 timer siden):

Men det stemmer jo rett og slett ikke. Nesten alle i Norge vil jo ta vaksine. Hvis alle som sier de vil ta vaksine faktisk tar den, kommer vi til å ende opp med verdens høyeste vaksinedekning.

Elpapi39 skrev (3 timer siden):

Med den logikken vil vi måtte leve med sosial distansering resten av våre liv. Jeg er verken mot tiltak, munnbind eller vaksine, men man jo se virkemidlene opp i mot det faktisk behovet. Jeg har inntrykk av at de fleste fortsatt er nøye med håndhygiene og avstand, selv om jeg litt færre som bruker munnbind. Noe som egentlig er helt greit, siden smittetrykket er relativt lavt og det i mange situasjoner har veldig lite for seg.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for antivaksineinnlegg. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Bremnes.Kari said:

Og med det samme vi snakker om dette - selvmordstallene for 2020 er kommet. Jeg er blitt latterliggjort for at jeg sa det ikke var holdepunkter for å si at vi hadde fått en voldsom økning i selvmord, og at erfaringer tilsier at selvmordsratene går ned i krisetider.

Tallene viser at vi ligger omtrent på gjennomsnittet, men distribusjonen i befolkningen er litt endret. I perioden før pandemien var  selvmordsraten over gjennomsnittet (19% over normalt). I 1. bølge av pandemien lå den omtrent 15% lavere, og i bølge 2 var den 2.6% lavere enn snittet. I mellomperioden var den litt forhøyet. 

Jeg håper vi kan høste noen erfaringer av dette, når det gjelder å spre ubegrunnet frykt for konsekvenser.

se her:

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/aktuelt/aktuelle-saker/2021/selvmord-i-Norge-2020.html

• Liker 4
Gjest Elpapi39
Skrevet
Jdz skrev (17 minutter siden):

Men det stemmer jo rett og slett ikke. Nesten alle i Norge vil jo ta vaksine. Hvis alle som sier de vil ta vaksine faktisk tar den, kommer vi til å ende opp med verdens høyeste vaksinedekning.

Med den logikken vil vi måtte leve med sosial distansering resten av våre liv. Jeg er verken mot tiltak, munnbind eller vaksine, men man jo se virkemidlene opp i mot det faktisk behovet. Jeg har inntrykk av at de fleste fortsatt er nøye med håndhygiene og avstand, selv om jeg litt færre som bruker munnbind. Noe som egentlig er helt greit, siden smittetrykket er relativt lavt og det i mange situasjoner har veldig lite for seg.

Ja kan hende vi må leve med sosial distansering.
Blir en verden før pandemien og en etter. Sånn vil det automatisk bli. 

Før så lo man av hvordan asiatere hilset. Ingen håndhilser. Eller at de brukte munnbind lenge lenge før covid. 
Skal ikke se bort åi fra at vi adopterer de vanene her i europa også. Selv om covid vlir til og leve med eller borte. 

Hvorfor asiatere ikke håndhilser vet jeg ikke eksakt. Men veldig lurt gjort. Selv glad jeg slipper. For jeg har vært på byen og sett hvor mange som ikke vasker hender etter do. Etc. Og det igjen øker sjansen for diare etc. legen min sa at diare og magesykdommer har gått kraftig ned. Å det er jo ikke så rart da. 

Skrevet
Elpapi39 skrev (36 minutter siden):

Så alle andre virus lever enda, og  vi er døende av de nå da?spanskesyken, svartedauen, kolera,tuberkulose. Jeg vil vell si vi overvant disse. Med hjelp av naturen eller medisinen sin verden. 

Jeg tok vaksine pga jeg har ett barn på 2 år, som jeg ikke vil skal miste pappan sin enda. Da jeg ikke har familie igjen. 
men jeg tok det også for å bidra til folkeimmunitet. Om det går, vet jeg ikke.
Men jeg håper, så barnet mitt kan vokse opp i en tryggere verden.

Samme at jeg håper naboen irriterer meg noen år til. Eller at hu snille gamle dama på kiwi enda står i kassa når jeg handler der. Eller at hu med posten enda kommer med pakker til meg. At disse menneskene også har det bra i verden vi lever i nå og fremover. 

i en ideel verden ville jeg ventet i 2 år før jeg tok vaksine.pga da ser man senvirkninger,  Men da måtte jeg ha låst meg vekke fra alle rundt meg og vært alene på fjellet uten kontakt med andre i 2 år. Å enda kunne jeg ha bli smitta. 

og alle kropper reagerer forskjellig på covid. Hatt 3 tilfeller av covid av venner av kona.. 3 forskjellige utfall. Alle i samme alder, 35 pluss minus. Ene merka det ikke. Andre fikk ordentlig influensa med hodepine som fikk hu til å ville rive av seg hodet omtrent. Siste trodde han skulle dø pga oksygen mangel. 
2 av 3 sliter ca 8 mnd senere med tungpust enda. 
Takker nei takk til det om jeg kan slippe.

Alle disse virusene lever, ja. Spanskesyken ble til den årlige influensaen. Tuberkulose (som er en bakterie, ikke et virus), lever i beste velgående, både i Norge og andre vestlige land. Stort utbrudd av tuberkulose i Skien – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

• Liker 2
  • Opprett ny...