Gå til innhold

Hva er gøy for familie med tenåringer på reise i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reptilparken. 

Anonymkode: 1f6c7...a40

Skrevet

Outland- butikken i Oslo sentrum er gøy for mine. 

• Liker 2
Skrevet

Her var det litt jeg ikke hadde tatt med ungdommer på....

Hadde sjekket eventuelle forestillinger på Latter om det er lov under 18 år. 

Vigelandsparken er ganske greit fordi det er litt turist, samtidig som man kan ta en tur i Bogstadveien om ungdommene vil på shopping.

Hadde vurdert Grunerløkka og Mathallen for litt spising, eller en liten cafetur på Kaffebrenneriet nederst i Markveien. Da kan man rusle ned Torggata på vei hjem/til sentrum. 

Når man bor på bygda og vil til Oslo hadde jeg oppsøkt urbane kvaliteter og bylivet, ikke dratt til Holmenkollen. 

Hold dere unna Karl Johan, selv om jeg forsåvidt anbefaler øvre delen fra Stortinget og ned samt Aker Brygge. 

Støtter å kjøpe donuts, kanskje en tur på Outland om de liker tegneserier/spill osv? 

Om det er sminkegale jenter hadde jeg dratt innom Paleet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fangene på fortet

Tur i marka eller "topptur" - veldig lettvint å dra ut til Sognsvann og gå derfra til Vettakollen eller gå til Grefsenkollen. 

Elsykkel/bysykkel evnt buss ut til strendene på Bygdøy. 

Sjekk ut den nye bystranda

Frognerbadet med Vigelandsparken (må bestille på forhånd pga korona) 

Anonymkode: 782e0...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Take away i parken

AnonymBruker
Skrevet

Shopping, hvis de liker det, (sentrum og bogstadveien), gå, bade og være langs sjøen fra Sørenga til Tjuvholmen. T banen til Holmenkollen med zip Line, hvis de sporty og liker friluftsliv. Se roseslottet hvis der er der oppe. Men nesten viktigst - hold dere mest mulig unna Karl Johan - ser ut som bygdefolk går mest opp og ned der (og etterpå sier de at Oslo er en så stygg og lite hyggelig by!), det er kjedelig og dere kan like godt gå opp og ned Storgata i Hamar.

Anonymkode: d63cb...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trampolinepark

Skatepark

Kyststi

Øyhopping i Oslofjorden med ruter

Leie kajakk, kano eller SUP

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kanskje lagt dagen opp litt rundt mat

-f.eks. Pinchos Nation for middag (skal du spise ute i Oslo i en helg så bestill alltid bord noen dager i forkant)

-Donuts på My Ugly Baby eller Talormade (synes at førstenevnte er en del bedre)

-Bubble Tea på teaology (superpopulært hos ungdommer for køen er superlang og bestående av folk fra 13-18 år) 

-Paradis Gelateria (både café og isbod på tjuvholmen, også en isbod i mathallen på grünerløkka)

Anonymkode: c882e...11f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville kanskje lagt dagen opp litt rundt mat

-f.eks. Pinchos Nation for middag (skal du spise ute i Oslo i en helg så bestill alltid bord noen dager i forkant)

-Donuts på My Ugly Baby eller Talormade (synes at førstenevnte er en del bedre)

-Bubble Tea på teaology (superpopulært hos ungdommer for køen er superlang og bestående av folk fra 13-18 år) 

-Paradis Gelateria (både café og isbod på tjuvholmen, også en isbod i mathallen på grünerløkka)

Anonymkode: c882e...11f

Kan bekrefte at disse stedene er veldig populære blandt ungdom - de står i kø her 😅

Viktig å tenke på at reising er slitsom og tar tid.

Hadde valgt noen ting innen en viss radius, å rekke over museer/shopping og i tillegg noe annet er ekstremt stressende. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Wow, takk for mange fine tips! Det kryr av hjelpsomme folk på KG! 🤩

Anonymkode: 69e54...75f

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Tror det går gratisbusser fra Oslo-sentrum til inngangen ved Tusenfryd.

Den ordningen opphørte for mange år siden.

Anonymkode: de194...7fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spise på Pincho Nation.

Rusle utover på Sørenga, bade der om været er fint.

Kjøpe Donuts på Tailormade i Bispevika/Operagaten på vei ut til Sørenga. Sitte på dem koselige plassen utenfor der.

Shoppingtur i Majorstuen/Bogstadveien. (Zara/Brandie Melville etc)

Skulpturparken på Ekeberg.

Båt til øyene.

Alt dette er sånt som mine 15/16 åringer liker

Anonymkode: 7aef6...b87

Dette, pluss: vindusshopping på Grunerløkka, etterfulgt av spasertur fra kunsthøgskolen og nedover Akerselva. Spis gjerne lunsj i mathallen på Vulkan. 

Anonymkode: c11ad...3a3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Den ordningen opphørte for mange år siden.

Anonymkode: de194...7fb

Aha. Ok. Men det går jo betal-billett-busser utover dit som har stoppested ved Tusenfryd. Bussrute 505 fra Bjørvika i Oslo sentrum går innom Tusenfryd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Aha. Ok. Men det går jo betal-billett-busser utover dit som har stoppested ved Tusenfryd. Bussrute 505 fra Bjørvika i Oslo sentrum går innom Tusenfryd.

Den går fra bussterminalen - men stopper også i Bjørvika

Anonymkode: 0a9b3...857

AnonymBruker
Skrevet

Steder som ikke er nevnt for mat: Yaya's (barnevennlig thai med tropisk regnstorm innendørs) og Oslo Street Food i Torggata. Vippa hvis det er fint vær. 

Ellers er jeg enig med dem over som foregår mest mulig av det urbane. Lite vits i dra ut av byen når det er byen man vil oppleve. Shopping i Bogstadveien, kafé på Grünerløkka, indisk mat på Grønland, burger på Døgnvill på Tjuvholmen eller et annet sted, rusletur på Aker Brygge/Tjuvjolmen. Ta trikken til Frogner og se forskjellen mellom vest og øst. Kino? Reptilparken er ok. Vikingskipmuseet også. 

Anonymkode: 63c3a...633

• Liker 7
Skrevet
Kjetil E skrev (10 timer siden):

Hva med en tur til Sørumsand på søndagen for å reise med Tertitten. En smalsporet jernbane trukket av damplokmotiv.

Dette er knapt artig for barnehagebarn. Fraråder dette på det sterkeste. Jeg ser heller ikke poenget med å dra til Oslo for å gå i skogen, slik enkelte foreslår. Dere har garantert like fin eller finere natur der dere kommer fra.

Som de andre sier, hold dere unna karl johan. Kvadreaturen har derimot mye fin arkitektur og artige cafeer og butikker. Grünerløkka er et artig sted å tusle rundt (anbefaler 100% å gå en tur i Sofienbergparken en lørdag det er fint vær, alle slags raringer er samlet der). Bjørvika/Sørenga kan være gøy å gå i (om en av dere har våtkort kan dere leie kajakker av dnt på sørenga og padle på fjorden).Tur langs akerselva en artig måte å oppleve byen på (det er hvertfall mye å se på). Teknisk museum, kanskje (ta i så fall tog og ikke buss dit), men vet ikke om ungene dine er for store til at det er gøy. Botanisk hage!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

'Fangene på fortet' i Nydalsveien 28. Har ikke prøvd det selv, men høres gøy ut!

Anonymkode: abc18...082

Skrevet
Alice123 skrev (18 timer siden):

Dette er knapt artig for barnehagebarn. Fraråder dette på det sterkeste. Jeg ser heller ikke poenget med å dra til Oslo for å gå i skogen, slik enkelte foreslår. Dere har garantert like fin eller finere natur der dere kommer fra.

Det er ganske feil, saken er heller enten synes man dette er gøy og en opplevelse. Ellers synes man ikke noe om det og synes det er drit kjedelig. Og det uansett alder, mange både barn, ungdom og voksne som liker det. Muligens mest gutter. Er bedre og komme med det som et forslag så for TS og familien selv avgjøre om det er noe de har lyst til. Det er noe kun DE vet. Ikke du og ikke jeg. Men jeg innformerer dem om muligheten.

Damptog er jo en opplevelse, skal selv ta veterantog fra Trondheim til Hamar i høst. Strekket Trondheim - Dombås skal toget trekkes med damplokmotiv. Og jeg gleder meg som en unge.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kjetil E skrev (6 timer siden):

Det er ganske feil, saken er heller enten synes man dette er gøy og en opplevelse. Ellers synes man ikke noe om det og synes det er drit kjedelig. Og det uansett alder, mange både barn, ungdom og voksne som liker det. Muligens mest gutter. Er bedre og komme med det som et forslag så for TS og familien selv avgjøre om det er noe de har lyst til. Det er noe kun DE vet. Ikke du og ikke jeg. Men jeg innformerer dem om muligheten.

Damptog er jo en opplevelse, skal selv ta veterantog fra Trondheim til Hamar i høst. Strekket Trondheim - Dombås skal toget trekkes med damplokmotiv. Og jeg gleder meg som en unge.

Da får vi bare enes om å være uenige. Har selv tatt Tertitten (i forbindelse med en 65 års dag). Det kan sikkert være artig, men vil aldri anbefalt det til tre tenåringer som drar til Oslo på oslo-weekend.

Endret av Alice123
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...