AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Jeg har alltid gjort mitt beste for å behandle han likt med mine, og er veldig glad for å ha ham i livet mitt. Han er en viktig, viktig del av familien. Tror han i oppveksten har stolt like mye på meg som foreldrene, og vi har utrolig mange gode opplevelser i lag. Han er nok litt bortskjemt av å ha en mor han kan trille helt rundt lillefingeren, mens han her har hatt like grenser som resten av gjengen. På vårparten har det dessverre låst seg litt. Han bodde her en lengre periode, men flyttet til mor dagen etter jeg forsiktig spurte han om han kunne ta på seg en oppgave eller 2 i huset. Ingen sure miner, kom tilbake noen uker senere. Men nå har han funnet ut han vil bo hos mor til han flytter ut. Fordi jeg (og også far): - Er for lite chill i forhold til husarbeid. (Han har ikke gjort noen form for husarbeid, må til og med hjelpes med å komme i gang å ta rommet sitt. Men mener vi er for stresset rundt det. Vanskelig å forstå, siden det ofte flyter litt i et hus med mange). - Jeg har nektet han å ha fest her i koronatiden, etter at han uten avtale herjet og rotet (uten å rydde opp). Og bråket så mye at det gikk utover småsøsken. - At jeg har sagt det er mitt og min manns hus, og at vi bestemmer. (For mor sier alltid at det er begges hus. Dette er ord jeg kun har brukt etter han var ferdig med tenårene). - At han får være for lite hjemme alene her. Igjen - korona og småsøsken. - Mor er lettere å prate med, for hun er alltid enig med han. For så vidt helt ok at han ikke vil bo her, han er en voksen mann. Men trist at han opplever det som jeg er helt umulig, og trekker seg unna familien. Anonymkode: e3b0f...360 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Jeg hadde ønsket han lykke til videre og vært lettet over at han flyttet ut. Anonymkode: 9182e...d57 22
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde ønsket han lykke til videre og vært lettet over at han flyttet ut. Anonymkode: 9182e...d57 Synes jo egentlig det er ok, spesielt med tanke på at det ikke hadde vært bra for han om vi lærte han at alle står på pinne for han her også. Og mannen er på lag med meg. Men er kanskje litt ekstra svak hva gjelder avstand/ kritikk fra stesønn? Og føler på at jeg svikter mannen litt, kanskje? Anonymkode: e3b0f...360 2
Meadow Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Han er jo voksen og kan bo hvor han vil. Og at deres regler gjelder i deres hus er ikke noe å diskutere, det er selvsagt. Jeg synes det er en uting at voksne barn skal bo hjemme, de bør komme seg ut og bli selvstendige. Han har jo ikke sagt at han synes du er umulig? Men det passer han vel bedre å bo hos moren da, med frie tøyler og ikke så mange å ta hensyn til. Det er ikke noe du skal gå og føle på. Be han på middag, hold kontakt på andre måter. For å snu på det, tror du ikke moren hans følte på det samme da han flyttet til dere? 12
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Jeg tenker at dette er en naturlig del av det å løsrive seg. Han er jo voksen og skal klare seg selv, de små søsknene hadde vært like irriterende om de var helsøsken. Tenker at man rett å slett må la han få luft, men heller ta kontakt jevnlig for å prate, invitere han på middag og kos. Vippse over 100kr til lørdagsgodt (kun for moro). Anonymkode: ba661...871 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Jeg skjønner ikke helt… du sier på den ene siden at han er en voksen mann, men på den andre siden snakker du om at han må hjelpes i gang med å rydde rommet? Hvor gammel er han, 18 eller 28? Hvorfor bryr du deg om hvordan rommet ser ut? Og hvorfor er det et problem at en voksen mann flytter ut? Anonymkode: 7f061...ac3 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har alltid gjort mitt beste for å behandle han likt med mine, og er veldig glad for å ha ham i livet mitt. Han er en viktig, viktig del av familien. Tror han i oppveksten har stolt like mye på meg som foreldrene, og vi har utrolig mange gode opplevelser i lag. Han er nok litt bortskjemt av å ha en mor han kan trille helt rundt lillefingeren, mens han her har hatt like grenser som resten av gjengen. På vårparten har det dessverre låst seg litt. Han bodde her en lengre periode, men flyttet til mor dagen etter jeg forsiktig spurte han om han kunne ta på seg en oppgave eller 2 i huset. Ingen sure miner, kom tilbake noen uker senere. Men nå har han funnet ut han vil bo hos mor til han flytter ut. Fordi jeg (og også far): - Er for lite chill i forhold til husarbeid. (Han har ikke gjort noen form for husarbeid, må til og med hjelpes med å komme i gang å ta rommet sitt. Men mener vi er for stresset rundt det. Vanskelig å forstå, siden det ofte flyter litt i et hus med mange). - Jeg har nektet han å ha fest her i koronatiden, etter at han uten avtale herjet og rotet (uten å rydde opp). Og bråket så mye at det gikk utover småsøsken. - At jeg har sagt det er mitt og min manns hus, og at vi bestemmer. (For mor sier alltid at det er begges hus. Dette er ord jeg kun har brukt etter han var ferdig med tenårene). - At han får være for lite hjemme alene her. Igjen - korona og småsøsken. - Mor er lettere å prate med, for hun er alltid enig med han. For så vidt helt ok at han ikke vil bo her, han er en voksen mann. Men trist at han opplever det som jeg er helt umulig, og trekker seg unna familien. Anonymkode: e3b0f...360 Forstår grunnene hans på en måte da, det er jo mer ro for han hos mor. Bare fortsette å være hyggelig når han er på besøk. Mulig dette med oppgaver hjemme burde startet da han var 10 i stedet for. Ellers burde slike samtaler komme fra pappa og ikke fra deg. Du bør slippe å få dritten for å sette grenser, det er foreldrene sin jobb. Anonymkode: 465cc...46e 7
Gjest parkeringsvakten Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 La han flytte. Han vil merke at ting ikke er perfekt hos moren heller. La han ha den erfaringen og fortsett ha de samme reglene hjemme hos dere
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 Enig med deg ts. Samtidig som de er «voksne» er de også sårbare, ikke alle i den alderen føler seg så voksne. Men å dulle er ikke veien å gå. Han må ta ansvar Anonymkode: 5eff1...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 De blir ikke helt ferdig voksne før etter 25. Noen blir det aldri. 😆 Anonymkode: 32869...0f1 2
Mt3 Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 Eneste måten å få han tilbake er jo å falle ned til samme standard/oppdragelse som hos mor og det er jo ikke ønskelig. For mor gjør jo gutten en stor bjørnetjeneste om han aldri må rydde, og aldri får oppleve at hun ikke er enig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 Han prøver å bruke det som pressmiddel, det at han flytter ut. La ham flytte. Anonymkode: ab6fb...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 At han flyttet er ikke et problem. Jeg tror det hadde vært bra for han å flytte helt for seg selv, snart. Men når han begrunnet det med tingene over, er det litt hardt. Han blir en veldig fin fyr, men er redd for at han blir litt selvfokusert. Men det kan vel komme seg? Nb: Jeg hjelper han ikke å rydde, men far har skubbet han i gang når rommet ser helt bombet ut. Ellers har vi hatt det sånn at både jeg og mannen snakker like lett med alle barna. Og alle har måttet hjelpe til, men dette ble merkelig nok vanskeligere i overgangen til voksen. Ts Anonymkode: e3b0f...360
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han prøver å bruke det som pressmiddel, det at han flytter ut. La ham flytte. Anonymkode: ab6fb...fd3 Jepp. Vi har snakket med han om det, at det ikke er bra å bare flytte med en gang han får motstand. Og der er han voksen nok til å innrømme at det er ikke bra. Anonymkode: e3b0f...360
lillevill Skrevet 5. august 2021 #15 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At han flyttet er ikke et problem. Jeg tror det hadde vært bra for han å flytte helt for seg selv, snart. Men når han begrunnet det med tingene over, er det litt hardt. Han blir en veldig fin fyr, men er redd for at han blir litt selvfokusert. Men det kan vel komme seg? Nb: Jeg hjelper han ikke å rydde, men far har skubbet han i gang når rommet ser helt bombet ut. Ellers har vi hatt det sånn at både jeg og mannen snakker like lett med alle barna. Og alle har måttet hjelpe til, men dette ble merkelig nok vanskeligere i overgangen til voksen. Ts Anonymkode: e3b0f...360 Så han synes at dere er strenge. pytt pytt! Han er umoden TS. Han må få prøve seg litt selv og ikke bare bo hos mammaen sin. leie bolig og betale alt og rydde alt selv. Få litt erfaring med at åja, jeg må visst vaske ja. For om jeg ikke gjør det så blir det gris og da synes mine venner at jeg er ekkel. Han trenger livserfaring. 3
lillevill Skrevet 5. august 2021 #16 Skrevet 5. august 2021 At dere har lært han at han må rydde og vaske der han bor er bare positivt. Gjør man ikke det så blir boligen ødelagt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #17 Skrevet 5. august 2021 Hvor gammel er han? Bare fortsett med å være hyggelig mot ham, inviter ham på middag i blant. Dette trenger man ikke lage noen sak ut av. Det var bra du stilte krav og satte noen grenser. Hvis han vil ha det bomba rundt seg, får han flytte for seg selv. Om han er fornærmet eller snurt nå, så skjønner han nok poenget etter å ha bodd litt for seg selv. Jeg snakker av erfaring, har to voksne sønner 🙂 Anonymkode: 48365...437 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #18 Skrevet 5. august 2021 Enig med de andre som sier at dere bare får la ham flytte. Be ham på søndagsmiddag og ha klar ei litta seng (men ta i bruk rommet hans til kontor eller tørkerom elns i tillegg), sånn at han kan sove over i blant. Ring ham jevnlig for å høre hvordan det går, og bare vis at dere fortsatt er glade i ham. Når han kommer på middag, be om hjelp til å rydde av eller dekke på bordet. Når han kommer på filmkveld, be ham skylle dipskåla og sette den i maskinen. Når dere reiser på ferie sammen, be ham pakke selv, og hjelpe til med bæring og passing av småsøsken. Be ham sitte barnevakt så dere kommer dere ut av og til, be ham samtidig brette tøy. Betal ham etter innsats hjemme. Anonymkode: 460f7...4e6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #19 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ellers har vi hatt det sånn at både jeg og mannen snakker like lett med alle barna. Det høres ikke ut som om dette går lett ettersom du trenger å lage en tråd her om det? Og så beskriver du situasjonen som låst, det tyder på at dette ikke har gått lett. Når noen av oss mener at det hadde vært greiere om mannen din hadde satt ned foten mtp f. eks. festing i stedet for deg fordi de fleste av oss har et lengre og mer solid forhold til egne barn. Hvis det var ditt eget barn du hadde fått et låst forhold til regner jeg med at du hadde tatt initiativ til å reparere. Anonymkode: 6e03e...62b 2
Trolltunge Skrevet 5. august 2021 #20 Skrevet 5. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Han prøver å bruke det som pressmiddel, det at han flytter ut. La ham flytte. Anonymkode: ab6fb...fd3 Helt vanlig. Ja bedre at du bor for deg selv enn at du oppfører deg slik at det blir uhyggelig for alle å bo her, fikk min egen sønn som svar da han truet med å flytte ut. Årsaker: Fordi han ikke fikk se YouTube på tv i stua på kvelden når familien var samlet der. Selv om vi alltid har forsøkt å finne noe alle liker i alle år, akkurat på kvelden, når familien er samlet. Han har tv på rommet til slikt. Fordi han ikke fikk ha kamerater på overnatting lenger etter å ha ignorert avtalt tid det skulle være stille, og holdt hele huset våkent. Mange ganger. Fordi han (som alltid tidligere også) må bidra med husarbeid. Ikke bare stebarn som truer med slikt dersom de ikke får ting som de ønsker. Dette er min biologiske. Jeg har ikke hørt noe mer om flytting etter at jeg rolig ga tilbakemelding om at det kanskje var bedre for alle. 😄 Endret 5. august 2021 av Trolltunge 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå