Gå til innhold

Kan bv hjelpe når man er for syk til å ta vare på barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er stengt, eller 3 avdelinger er stengt pga covid. 

Hva kan eventuelt barnevernet hjelpe med? 
Har ingen rundt meg som kan hjelpe meg.

kan de hjelpe kun på dagtid? Tar de ungene vekk fra meg? Hva hjelp kan man få? Noen som har vært borti det? 

er veldig deprimert, og har blitt knekt sammen psykisk av en jeg har gjort det slutt med, eller prøvd å gjøre det slutt med flere ganger. Han trakker sånn ned på meg. Holdt på å legge meg selv inn, men kan ikke pga ungene. Og jeg er redd. Vil ikke at noen andre skal ha ungene, Trenger bare å komme meg på beina for jeg er på bristepunktet.. 

Anonymkode: 6a5d8...e6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en form for barnevakt, ikke barnevernet. Har du ingen i omgivelsene som kan stille opp? Hvis nei, mulig at familievernkontor eller en frivillig organisasjon (røde kors?) har noen kontakter? Barnevernet er etter hva jeg vet ikke riktig instans for deg.

Anonymkode: e2de2...d4e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan barna dine få være i bhg. på andre avdelinger når du er så syk? 

Anonymkode: 1a2a5...882

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan barna dine få være i bhg. på andre avdelinger når du er så syk? 

Anonymkode: 1a2a5...882

Jeg vet ikke, de må ta korona test. Og karantenen er jo 10 dager?😭 

Skrevet

Ta kontakt med kommunen/barnevernet for en uformell samtale. Det er i alles interesse at barna fortsetter å bo hos deg, men at du trenger avlastning. Statistisk viser tall at barnevernet har høye tall på hjelpetiltak i familier og veldig lave tall på omsorgsovertakelse. Home start kan muligens også være et alternativ. https://frelsesarmeen.no/barne-og-familievern/home-start

Håper du kommer deg på beina igjen og at du etterhvert kan legge den vonde perioden bak deg. Leit at du har opplevd så mye vondt i parforholdet. Og så flott at du har kommet deg ut av det! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger en form for barnevakt, ikke barnevernet. Har du ingen i omgivelsene som kan stille opp? Hvis nei, mulig at familievernkontor eller en frivillig organisasjon (røde kors?) har noen kontakter? Barnevernet er etter hva jeg vet ikke riktig instans for deg.

Anonymkode: e2de2...d4e

Nei, familievernkontoret jobber ikke med sånt og røde kors har ikke noe sånn hjelp utifra hva jeg leser.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet står uten omsorg pga. foreldrenes sykdom har bv. plikt til å ivareta barnet. Dette er f.eks hvis en aleneforsørger blir innlagt på sykehus eller andre omstendigheter som gjør at barnet står uten omsorg. Nettverk eller andre barnet kjenner blir da kontaktet etter at barnet er sikret for om mulig å finne noen andre som kan gi barnet omsorg inntil primæromsorgsgiver "kvinker til".

Med andre ord- det er ikke slik at bv. fungerer som barnevakt hvis foreldre er litt slitne og uttafor, foreldre blir alltid oppfordret til å sjekke eget nettverk før det offentlige plikter å bistå. 

Alternativt er å iverksette hjelpetiltak som gjør at du bedre blir i stand til å ivareta barnet ditt hvis du selv sliter litt. Det å be om overtakelse av omsorgen for eget barn for en kortere eller lengre periode er en alvorlig inngripen og kan være traumatisk for barn. 

Anonymkode: ba0b5...868

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet står uten omsorg pga. foreldrenes sykdom har bv. plikt til å ivareta barnet. Dette er f.eks hvis en aleneforsørger blir innlagt på sykehus eller andre omstendigheter som gjør at barnet står uten omsorg. Nettverk eller andre barnet kjenner blir da kontaktet etter at barnet er sikret for om mulig å finne noen andre som kan gi barnet omsorg inntil primæromsorgsgiver "kvinker til".

Med andre ord- det er ikke slik at bv. fungerer som barnevakt hvis foreldre er litt slitne og uttafor, foreldre blir alltid oppfordret til å sjekke eget nettverk før det offentlige plikter å bistå. 

Alternativt er å iverksette hjelpetiltak som gjør at du bedre blir i stand til å ivareta barnet ditt hvis du selv sliter litt. Det å be om overtakelse av omsorgen for eget barn for en kortere eller lengre periode er en alvorlig inngripen og kan være traumatisk for barn. 

Anonymkode: ba0b5...868

Takk for svar. Har litt nettverk men ingen som tar fri fra jobb for å passe dem/og som sier nei pga hyttetur. Ingen som bryr seg. Kanskje vist bv hadde ringt dem, men.. 

nei det skjønner jeg, men jeg er så dårlig at jeg kaster opp, er så dårlig av dette og kommer meg nesten ikke opp, jeg griner hele tiden, jeg kommer meg nesten ikke ut. Jeg må ha hjelp. 

ja, og det er jo det siste jeg vil for de. Men jeg er ikke i stand til dette nå, jeg skulle egentlig vært innlagt. Hva hjelpetiltak da tenker du på?

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet er nok de siste jeg ville kontaktet i din situasjon. Prøv å få hjelp fra familie eller venner. 

Anonymkode: f818a...12a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har litt nettverk men ingen som tar fri fra jobb for å passe dem/og som sier nei pga hyttetur. Ingen som bryr seg. Kanskje vist bv hadde ringt dem, men.. 

nei det skjønner jeg, men jeg er så dårlig at jeg kaster opp, er så dårlig av dette og kommer meg nesten ikke opp, jeg griner hele tiden, jeg kommer meg nesten ikke ut. Jeg må ha hjelp. 

ja, og det er jo det siste jeg vil for de. Men jeg er ikke i stand til dette nå, jeg skulle egentlig vært innlagt. Hva hjelpetiltak da tenker du på?

Men så er det slik at en undersøkelse hos barnevernet kan ta tid også. Så kanskje er barnehagen åpen igjen innen de har konkludert undersøkelsen. 

Barnevernet har ikke dagtidstilbud. Da må du nesten høre med om noen kan stille som dagmamma i en periode. Men barnevernet kan feks. bidra med avlastning. Feks. en helg i måneden, slik at du får kun konsentrert deg om deg selv de dagene. 

Så er det viktig at du gjør ditt for at du skal kunne få det bedre, feks. ta kontakt med nødvendig helsehjelp. Barnevernet vil nok sikkert også ha innsyn i dine helseopplysninger som en del av undersøkelsen. 

Et annet tiltak barnevernet kan tilby er familieråd. Søk det opp på YouTube, det er igjennom Bufetat. Kanskje har du mer hjelpsomt nettverk enn du tror?

Anonymkode: a5391...395

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet i morgen, også finner dere sikkert en løsning sammen. Du er i en situasjon hvor du ikke klarer å ivareta egne barn, og ber om hjelp, som er en stor styrke ❤ Mange ber aldri om hjelp i slike situasjoner, og situasjonen hjemme blir bare forverret. 

Anonymkode: e80e1...f33

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du?

Anonymkode: f786e...156

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan få avlastningshjem til barna dine via barnevernet. Sånne avlastningshjem pleier å være veldig koslige

Anonymkode: ec084...29d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres jo alt for syk ut til å ivareta barn slik du beskriver det ❤️

Be om hjelp fra barnevernet, det er ikke farlig. Kommer en i forkant og innser selv at en trenger hjelp og ikke kan ivareta egne barn pga sykdom/psykisk sykdom en periode så taler det til dun fordel.

Stort sett, så klarer en heller ikke alltid å se hvor syk en er selv, og antakelig er du dårligere enn du tror?

Barnevernet kan hjelpe med å forsøke å plassere barna i omgangskrets/familie. Går ikke det finnes det ordninger som avlastningshjem, for kortere eller lengre perioder.

Ellers er det frivillig omsorgsovertakelse for en periode.

Men du må nok regne med at barna må bo hos andre ei stund, på den ene eller andre måten. Det er vel strengt tatt til det beste, om du er så dårlig at egentlig har behov for en innleggelse nå?

Anonymkode: bcf22...3b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på en ting til, det er flere ensome eldre mennesker som søker noen å kunne være fungerende som besteforeldre til. Du kunne jo prøvd å finne noe sånt? 

Anonymkode: ec084...29d

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært ærlig med dine nærmeste om hvor tøft du har det nå? Det er ofte vanskelig å være helt ærlig, og da er det også lettere å si nei. 

Får du noe hjelp utenom at du burde vært innlagt - samtaler med psykolog, fastlege? 

Anonymkode: 35711...235

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her må du ta kontakt med barnefar, søsken eller foreldre og forklare situasjon slik som du har gjort her. Ellers må du ta deg sammen og brette opp ermene og stå i det. 

Anonymkode: 10eed...753

• Liker 2
Skrevet

Du kan absolutt kontrakte Barnevernet, de kan gi både avlastning og støtte. De er der for å hjelpe. 

Sånn på siden av dette, så skal jeg råde deg til å droppe kjærester, og finne ro med barna dine. Min søster oppdro 3 barn, samtidig som hun rotet seg inn i kjærlighetsforviklinger, gang på gang. Det var opp- og nedturer, mannfolk som herjet og slo, og også allrighte mannfolk som kom - og forsvant.

Barna sliter idag psykisk, og min søster skjønte for sent at hun burde konsentrert seg om barna, og skape ro i sin lille familie. Hun angrer bittert. 

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ring barnevernet. Si hvordan ståa er og spør dem om hva de kan hjelpe deg med. Evt hva andre instanser som kan hjelpe deg. 

De tar ikke barna fra deg når du selv faktisk tar tak i problemet. 

Om det beste for deg er å legge deg inn så kan barnevernet plassere barna midlertidig inntil du får samlet deg. 

Du må være dønn ærlig med dem så de forstår alvoret i situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnehagen er stengt, eller 3 avdelinger er stengt pga covid. 

Hva kan eventuelt barnevernet hjelpe med? 
Har ingen rundt meg som kan hjelpe meg.

kan de hjelpe kun på dagtid? Tar de ungene vekk fra meg? Hva hjelp kan man få? Noen som har vært borti det? 

er veldig deprimert, og har blitt knekt sammen psykisk av en jeg har gjort det slutt med, eller prøvd å gjøre det slutt med flere ganger. Han trakker sånn ned på meg. Holdt på å legge meg selv inn, men kan ikke pga ungene. Og jeg er redd. Vil ikke at noen andre skal ha ungene, Trenger bare å komme meg på beina for jeg er på bristepunktet.. 

Du vil ikke at noen andre skal ha ungene, men hva tenkte du bv kan gjøre da? 

Anonymkode: 10eed...753

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...