Gå til innhold

Barn som er understimulert på skolen. Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som skal begynne i andreklasse til høsten. H*n trives godt sosialt og koser seg masse med vennene sine på sfo og i friminutt, men gruer seg likevel veldig til skolen begynner. Skolen er nemlig det aller kjedeligste i verden…

Barnet leste da det var 2 år, og er nå på nivået at h*n i sommer ofte har lest ut 200-300 siders bøker på én dag. H*n elsker å lese og sette seg inn i nye emner som vitenskap og historie. H*n er også god i de grunnleggende regneartene, men er definitivt mye flinkere i norsk enn i matte.

Forrige skoleår var selvsagt preget av covid, kohorter og lærere som hadde mer enn nok å gjøre, så vi tok i liten grad opp mangelen på adekvat stimuli. Det skal sies at vi reagerte på mangelen på nivåtilpasning av lekser- det ble liksom for dumt at h*n skulle sitte og lese rader med enkle ord på leseark, så vi initierte selv at h*n kunne lese avisartikler og kommentere innholdet i stedet. Læreren tok likevel aldri hintet da vi gang på gang tok initiativet, men sendte med de samme grunnleggende lesearkene.

Men problemet er at nå vil h*n ikke begynne i andreklasse… H*n har blomstet i sommer, storkost seg i timesvis sammen med bestefar ute i naturen og lært masse spennende. Og klasserommet blir åpenbart ikke fristende i forhold… Det er ikke slik at h*n utagerer i timene slik jeg vet at andre understimulerte unger gjør, h*n bare sitter og stirrer i pulten.

Vi synes det er skikkelig dumt at skole nå assosieres med noe kjedelig og demotiverende, og vi vil ikke at h*n skal få et så negativt forhold til skolen som institusjon allerede nå. Hva gjør vi? Hvordan kan vi ta opp dette med skolen? 

Anonymkode: 42c4f...65d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt foreningen «Lykkelige barn». Og få barnet wisc-testet. 

Anonymkode: 11f93...3ca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Internasjonal skole.

Anonymkode: 646fc...95a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, det er fryktelig vanskelig å få ordinær offentlig skole til å tilpasse godt nok når man har et evnerikt barn. De har plikt til å tilrettelegge, men barnet har ikke krav på individuelt opplegg på samme måte som et barn med lærevansker har. Noen skoler finner gode løsninger, som hospitering på andre klassetrinn, samlinger med «tilsvarende» elever fra andre skoler etc, men dette er sjeldent. 
Jeg ville i første omgang forsøkt å komme i dialog med skolen om dette. Ta gjerne kontakt med ppt, men de tar ofte ikke disse sakene. Som noen sier her, få gjerne barnet evnetestet. Sjekk ut alternative skoler som den internasjonale skolen og montessori, om det finnes slikt i nærheten. Og meld deg inn i foreningen Lykkelige barn, som nevnt over.

Anonymkode: 6ee85...331

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Leste når han var 2 år?? 😂😂 Skal du lyge så bør du komme med mer troverdige løgner altså! Ingen er så dum at de tror på at en 2 åring kan lese!

Anonymkode: 3f8c9...984

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leste når han var 2 år?? 😂😂 Skal du lyge så bør du komme med mer troverdige løgner altså! Ingen er så dum at de tror på at en 2 åring kan lese!

Joda, noen helt få kan det.

Anonymkode: 6ee85...331

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Desverre er ikke det norske samfunnet tilpasset spesielt evnerike barn.

Anonymkode: 3df01...f3c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Desverre er ikke det norske samfunnet tilpasset spesielt evnerike barn.

Anonymkode: 3df01...f3c

Godt at HI bare er en lystløgner da,å ikke faktisk har ett evnerik barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vi har et barn som skal begynne i andreklasse til høsten. H*n trives godt sosialt og koser seg masse med vennene sine på sfo og i friminutt, men gruer seg likevel veldig til skolen begynner. Skolen er nemlig det aller kjedeligste i verden…

Barnet leste da det var 2 år, og er nå på nivået at h*n i sommer ofte har lest ut 200-300 siders bøker på én dag. H*n elsker å lese og sette seg inn i nye emner som vitenskap og historie. H*n er også god i de grunnleggende regneartene, men er definitivt mye flinkere i norsk enn i matte.

Forrige skoleår var selvsagt preget av covid, kohorter og lærere som hadde mer enn nok å gjøre, så vi tok i liten grad opp mangelen på adekvat stimuli. Det skal sies at vi reagerte på mangelen på nivåtilpasning av lekser- det ble liksom for dumt at h*n skulle sitte og lese rader med enkle ord på leseark, så vi initierte selv at h*n kunne lese avisartikler og kommentere innholdet i stedet. Læreren tok likevel aldri hintet da vi gang på gang tok initiativet, men sendte med de samme grunnleggende lesearkene.

Men problemet er at nå vil h*n ikke begynne i andreklasse… H*n har blomstet i sommer, storkost seg i timesvis sammen med bestefar ute i naturen og lært masse spennende. Og klasserommet blir åpenbart ikke fristende i forhold… Det er ikke slik at h*n utagerer i timene slik jeg vet at andre understimulerte unger gjør, h*n bare sitter og stirrer i pulten.

Vi synes det er skikkelig dumt at skole nå assosieres med noe kjedelig og demotiverende, og vi vil ikke at h*n skal få et så negativt forhold til skolen som institusjon allerede nå. Hva gjør vi? Hvordan kan vi ta opp dette med skolen? 

Haha, leste når han var 2😂😂😂 Ditt troll. 

Anonymkode: fd8a4...949

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ordna det selv vi, kjøpte bøker til 1-2 trinn over og sendte med lesestoff o.l. Det var norsk og matematikk som ble for kjedelig - og ikke så vanskelig å finne ut nivå om man ser i de ulike lærebøkene. De andre fagene var hun helt normal i.

Mitt tips er da å finne ut av det selv, sette opp et forslag og ha dialog med kontaktlærer.

Anonymkode: 11118...e4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja, barnet leste året h*n var to år. H*n fikk magnetbokstaver til jul, og var helt besatt av dem. Lærte seg de fonetiske lydene (ikke navnene) til hver bokstav, og begynte uten problemer å sette dem sammen etterhvert. Jeg er er imidlertid ikke i denne tråden for å bli kalt troll, men for å be om hjelp.

Takk for andre, konstruktive svar her. Foreningen er definitivt noe vi skal sjekke ut. Det er også det jeg har fryktet, at offentlig skole er forholdsvis begrenset i oppfølgingen av dem som har «motsatte» utfordringer. Paradokset er jo at de kan få like store problemer med skolen etterhvert som dem som sliter faglig all den tid skolen bare assosieres med noe kjedelig. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ordna det selv vi, kjøpte bøker til 1-2 trinn over og sendte med lesestoff o.l. Det var norsk og matematikk som ble for kjedelig - og ikke så vanskelig å finne ut nivå om man ser i de ulike lærebøkene. De andre fagene var hun helt normal i.

Mitt tips er da å finne ut av det selv, sette opp et forslag og ha dialog med kontaktlærer.

Anonymkode: 11118...e4c

Ja, vi ser at noe slikt kan være en del av en løsning. Å stå for brorparten av utdanningen selv. Men vil ikke skolen se det som negativt at h*n har med egne bøker?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt at HI bare er en lystløgner da,å ikke faktisk har ett evnerik barn.

Du presterer tre grammatiske feil og én stavefeil i den relativt korte setningen din, og jeg antar at du er voksen. Kanskje du ikke skal mene så altfor mye om andres evner. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Forsere klassetrinn er jo en  mulighet, men kanskje dumt når det sosiale er fint. Hva med å hospitere et trinn eller to opp i norsk?

Min gutt hadde matte med 7. trinn da han gikk i 5. (Dvs. det ble ikke så mange timene det gikk pga. korona)

Anonymkode: d255a...7b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, leste når han var 2😂😂😂 Ditt troll. 

Anonymkode: fd8a4...949

Ler du like mye nå? https://www.tv2.no/a/13130002/

Anonymkode: 419fa...4b8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje barnet kan få prøve seg som norsklærer for mor?

Anonymkode: 4bc70...0ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gruppe på Facebook Evnerike barn - foreldregruppe

foreningen for lykkelige barn

Anonymkode: 4678d...0d9

• Liker 4
Skrevet

Står på krava. Barnet ditt har rett på tilpasset opplæring.

AnonymBruker
Skrevet

Vårt evnerike barn (ikke i nærheten av så evnerikt som deres riktignok) går heldigvis på en liten privatskole, der de allerede etter noen uker gav barnet større utfordringer i form av lærebøker for høyere klassetrinn.

Selv datt jeg av det meste før 3. klasse på barneskolen da den offentlige skole ikke prioriterte evnerike barn. Lovte meg selv at mine barn aldri skulle ha det sånn.

I deres tilfelle ville jeg rett og slett tatt barnet ut av skolen og kjørt hjemmeundervisning.

En kombinasjon av homescooling og unschooling hadde gitt barnet langt mer læringsglede og kunnskapservervelse enn dere oppnår på en offentlig skole uansett tilpasninger. 

Det finnes flere grupper for likesinnede på FB, både for hjemmeskole, unschooling og evnerike barn, meld deg inn for å lære mer.

Anonymkode: 6a3f7...53e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil også bare si at det hn har holdt på med i sommer med bestefar er unschooling. Veldig mye bedre for barn som deres!

Sosial kan hn være på fritiden.

Anonymkode: 6a3f7...53e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...