Gå til innhold

Pfizer: Fire nye mistenkte bivirkninger av vaksinen rapportert

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.express.co.uk/life-style/health/1471951/pfizer-vaccine-side-effects-covid-symptoms-asthenia-lethargy-decreased-appetite

"BEVIS tyder fortsatt på at koronavirusvaksinene har brutt forbindelsen mellom infeksjon og sykehusinnleggelse i Storbritannia. Vaksine bivirkningene er imidlertid en vedvarende bekymring etter hvert som mer data kommer frem. En ny rapport publisert av det spanske byrået for medisiner og helseprodukter (AEMPS) har identifisert nye mistenkte bivirkninger hos mottakere av Pfizer vaksinen."

Følgende kan være mulige bivirkninger av Pfizer vaksinen:

• Asteni (mangel på energi eller styrke)
  • Sløvhet (tilstand av likegyldighet eller inaktivitet)
  • Redusert appetitt
  • Hyperhidrose om natten (overdreven svette).

Har dere merket noe av disse bivirkningene?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer ikke å se noe om disse bivirkningene er forbigående, eller om det er mer varige bivirkninger - for akkurat det er jo veldig vesentlig da...

• Liker 14
Skrevet
AfterTheRain skrev (2 minutter siden):

https://www.express.co.uk/life-style/health/1471951/pfizer-vaccine-side-effects-covid-symptoms-asthenia-lethargy-decreased-appetite

"BEVIS tyder fortsatt på at koronavirusvaksinene har brutt forbindelsen mellom infeksjon og sykehusinnleggelse i Storbritannia. Vaksine bivirkningene er imidlertid en vedvarende bekymring etter hvert som mer data kommer frem. En ny rapport publisert av det spanske byrået for medisiner og helseprodukter (AEMPS) har identifisert nye mistenkte bivirkninger hos mottakere av Pfizer vaksinen."

• Redusert appetitt

Ja! 

Jeg har selv meldt inn redusert appetitt og mangel på energi samt sløvhet. 

• Liker 11
Skrevet
AfterTheRain skrev (2 minutter siden):

• Redusert appetitt

"DETTE ER IKKE SANT" kommentarene kommer løpende snart... 🙉

• Liker 16
Skrevet
AfterTheRain skrev (3 minutter siden):

• Redusert appetitt

2 i nær familie har nå etter 2. Dose fortsatt 3 av de nevnte der. Siste dose ble satt for 2 mnd siden... Ene familiemedlemmet har gått ned 8 kilo, og har strengt talt ikke mer å gå på snart. De har meldt inn dette som bivirkning begge to. 

• Liker 13
Skrevet

Billig slankekur da.

Men vet man hvor langvarig disse bivirkningene er?

Eller må man bare vente å se?

• Liker 5
Skrevet

Har ikke fått noen bivirkninger jeg ennå, regner egentlig ikke med at jeg får noen heller. 

Når har disse bivirkningene oppstått da? Rett etter første dose eller andre? Har alder noe å si her? 

• Liker 3
Skrevet

Vi har noe som heter Long-Covid. Det er et veldokumentert faktum for noen prosenter etter å ha vært koronasyk, og har vært en av de største grunnene for vaksinering. 

Men jeg lurer på om det finnes noen "Long-Vaksine"-data her også? Jeg lurer helt seriøst og oppriktig, ikke fordi jeg er en antivaxxer eller ønsker å spre propaganda, men finnes det? Hadde vært interessant å lese. 
Symptomene på Long-Covid og bivirkningene for vaksinering synes jeg virker å være svært like. Forbigående for de fleste, men jeg hører stadig folk som sliter 2-3 måneder etter vaksinering med dette. Herav asteni, utmattelse og sløvhet går igjen. 

• Liker 22
Skrevet

Kun hatt hodepine 24/7 omtrent etter første dose nå i 5 uker men regner med det er av andre ting enn vaksina ..vært hos lege idag. Nå er det til å føre hodepine kalender pluss en tablett kur 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Jajajane said:

"DETTE ER IKKE SANT" kommentarene kommer løpende snart... 🙉

Nei, det gjør de ikke. Innrapporterte hendelser er selvsagt reelle.

Om det finnes noen sammenheng med vaksinen vet vi ikke pr. nå. Det er veldig bra at rapportene kommer.

• Liker 15
Skrevet
AfterTheRain skrev (16 minutter siden):

• Redusert appetitt

nope

• Liker 2
Skrevet

Siste avsnittet var minst like interessant: 

Despite the overwhelming benefits of getting vaccinated, it is possible to experience some unpleasant side effects after getting a Covid vaccine, although most are short-lived. 

Ikke noe å ligge søvnløs over.

• Liker 13
Skrevet

Jeg får høy puls og svimler med en gang jeg anstrenger meg. Har ikke hatt det sånn før… Orker lite. Har tenkt at det er forbigående, men nå er det snart 2 mnd siden første dose…

• Liker 10
Skrevet

Vet ikke om det går inn under "sløvhet", men opplevde glemskhet. Første dagen hadde jeg også problemer med å formulere setninger, både muntlig og skriftlig. Det føltes nærmest som å gå på sovemedisin. 

Jeg har ikke meldt det inn til Legemiddelverket, men er med i en undersøkelse som FHI har hatt i hele koronaperioden, og meldte det inn der, da glemskhet og problemer med å formulere setninger ikke var med i alternativene jeg kunne hake av for.

• Liker 8
Skrevet (endret)
2ro skrev (12 minutter siden):

Siste avsnittet var minst like interessant: 

Despite the overwhelming benefits of getting vaccinated, it is possible to experience some unpleasant side effects after getting a Covid vaccine, although most are short-lived. 

Ikke noe å ligge søvnløs over.

Problemstillingen har en annen, men vesentlig side: hvor akseptert er det å fortelle om ubehag etter vaksinen? 

Å fortelle om long-covid er meget akseptert. Men om man sier at man føler noe uvant, og lurer på om det er pga vaksinen som man tok for 1 - 2 måneder siden, så blir det stemplet som "lite sannsynlig". Jeg tror derfor at det er mørketall i forhold til ubehag ved vaksinen som varer over tid.

Det endrer ikke nødvendigvis påstanden om at det er bedre å ta den enn å ikke gjøre det. Men det er viktig for de som faktisk opplever langvarig ubehag å bli tatt seriøst. Like seriøst som de som opplever langvarig ubehag av covid.

Endret av MorTil2
  • Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (9 minutter siden):

Problemstillingen har en annen, men vesentlig side: hvor akseptert er det å fortelle om ubehag etter vaksinen? 

Å fortelle om long-covid er meget akseptert. Men om man sier at man føler noe uvant, og lurer på om det er pga vaksinen som man tok for 1 - 2 måneder siden, så blir det stemplet som "lite sannsynlig". Jeg tror derfor at det er mørketall i forhold til ubehag ved vaksinen som varer over tid.

Det endrer ikke nødvendig påstanden om at det er bedre å ta den enn å ikke gjøre det. Men det er viktig for de som faktisk opplever langvarig ubehag å bli tatt seriøst. Like seriøst som de som opplever langvarig ubehag av covid.

Det er ikke vanskelig å rapportere bivirkninger selv og vi er oppmuntret til å gjøre det. Var inne på helseappen i dag og mener også der var det link til å gjøre dette. Også har vi: https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/meld-bivirkninger/bivirkningsmelding-for-pasienter

Om det ikke har kommet tydelig fram er det synd. Helsepersonell er pliktige til å varsle.

Jeg håper og tror at folk tar ansvar og melder fra.

Endret av 2ro
  • Liker 11
Skrevet

Jeg er mye svimmel, blir plutselig veldig kvalm, men akkurat sistnevnte går fort over. Og så blir jeg til tider veldig fort sliten, sånn merkelig sliten. Ofte når jeg skal stelle meg om morgenen feks, blir jeg helt «slått ut» og må ta en pause og sette meg ned. Men jeg har fått påvist jernmangel, da. Så tenker det kan være det. Men samtidig har jeg tatt jerntilskudd i to måneder nå. 5 uker siden første dose. 

Satser på at det går over, uansett om jeg føler meg slik pga vitaminmangel eller vaksinen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (15 minutter siden):

Det endrer ikke nødvendigvis påstanden om at det er bedre å ta den enn å ikke gjøre det. Men det er viktig for de som faktisk opplever langvarig ubehag å bli tatt seriøst. Like seriøst som de som opplever langvarig ubehag av covid.

Det er jo også veldig lett å tilskrive alt mulig man kjenner til å være pga vaksinen. Uten at det nødvendigvis er slik. Kroppen sender mye «signaler» hele tiden, og nå som vi har en eksteremt stor bevissthet rundt dette med å skulle kjenne på ulike ting så er det fort gjort å tolke kroppen annerledes og legge ekstra merke til ting. Og så forsterkes «symptomene». Et velkjent fenomen 

Endret av rosemarin
  • Liker 19
Skrevet
AfterTheRain skrev (39 minutter siden):

• Redusert appetitt

Artikkelen sier også at det har vært satt 33,455,291 vaksinedoser i Spania per 11. juli. I registeret hvor mistenkte bivirkninger meldes inn, har det kommet ca 17300 meldinger, hvorav 3361 (altså en bitteliten brøkdel av alle dosene som er satt) regnes som alvorlige. Om disse bivirkningene faktisk har sammenheng med vaksinen vet foreløpig ingen. 

Det kan hende de bivirkningene er reelle, det kan hende de er det hos noen, det kan hende det er en nocebo-effekt. Det skal studeres, og forhåpentligvis får vi svar.

Det vi vet, med hundre prosents sikkerhet, er at folk dør av Covid og får skader, kanskje langvarige, kanskje kroniske, av covid-19. 

• Liker 7
Skrevet
rosemarin skrev (1 minutt siden):

Det er jo også veldig lett å tilskrive alt mulig man kjenner til å være pga vaksinen. Uten at det nødvendigvis er slik. Kroppen sender mye «signaler» hele tiden, og nå som vi har en eksteremt stor bevissthet rundt dette med å skulle kjenne på ulike ting så er det fort gjort å tolke kroppen annerledes og legge ekstra merke til ting. Og så forsterkes «symptomene». Et velkjent fenomen 

Jeg skulle i allefall hørt om vektnedgang slik det ble  selvoppfyllende. Jeg har økt apetitt, men tror ikke jeg kan skylde på noe annet enn meg selv og litt travle dager.

• Liker 5
  • Opprett ny...